Ik heb een tijdje terug een vastloper gehad met mijn derbi senda. Vervolgens heb ik een MHR replica 80cc gekocht en een doppler krukasje en mijn blok gereviseerd. Het probleem is dat ik de vorige keer behoorlijk heb mogen beunhazen om dat blokje terug samen te krijgen. Met als gevolg een lager die al rammeld na 5km. Heb nu ongeveer 200km na revisie en het blok is weer open sinds gisteren. Beide lagers bleven op de krukas zitten... De ene kreeg ik al bij al makkelijk los door hem wat op te warmen en vervolgens met 2 schroevendraaiers een hefboom te maken. De andere (slecht lager) spande behoorlijk op de krukas. Mischien dat hij niet 100% recht zat. heb er de slijpschijf moeten inzetten. Geslepen tot 1mm van de krukas en vervolgens de binnenring een klop gegeven met een bijtel. De ring sprong open en het lager was gedemonteerd. Dit alles zonder mijn doppler as te beschadigen
Het blok ligt nu klaar om weer in elkaar gezet te worden (moet enkel nog w8en op mijn lagers
)
Nu was mijn vraag hoe ik hem het makkelijkst kan monteren ?
De vorige keer heb ik heel wat tips opgevolgd maar het ging niet echt vlot.
-Krukas in de vriezer gestopt.
-Carters opgewarmt en mijn lagers vielen er letterlijk in
- Vervolgens heb ik beide carters (met lagers) lichtjes opgewarmt met een warmtekanon
-Als volgt heb ik de krukas in de ene carterhelft geplaatst.
hier begon de miserie al...
heb een moer op het uiteinde van de krukas gedraaid en hem er ingeklopt met een ijzeren hamer
Toen ik de andere helft er op plaatste, klemde de lagerpassing behoorlijk. heb dan met een Dopsleutel 30 ofzo op de carterhelft geklopt. De 2 helften gingen nu tegen elkaar en de krukas draaide redelijk soepel, dus dacht ik dat het goed was.
Maar ik kreeg een keering er niet in. Dit kwam namelijk van op die carter te kloppen was deze bus deels "naar binnen geslegen" en als ik heel goed keek zat er een barstje in m'n carter
M'n nonkel heeft deze gelukkig kunnen lassen en de keering met een pers erin geduwt. Uiteindelijk reed de brommer goed alleen raar geluid van dat ene lager.
Nu ben ik van plan het iets "slimmer" aan te pakken.
Ik heb gehoord dat je makkelijker bent als je de lagers in de oven stop en eerst op je krukas monteert. Vervolgens je carters goed heet stoken en het boeltje zou moeten samen vallen. Mijn vraag is, kan het dan niet gebeuren dat je lager scheef in je carter zit ?
Een andere manier is eerst je lagers in je carters doen en een tikje geven op de buiten ring dat je weet dat ze goed zitten. Maar indien je dan je krukas wilt plaatsen moet je erin slagen je lager warm te krijgen.
Ik had gedacht de 2 carterhelften in de oven te plaatsen (keeringen uithalen)
ofwel je lager plaatselijk verwarmen met brandertje. maar ik vrees dat dit iets minder gezond is voor je lager. Bij het monteren kan je nu ook nog met een busje die over je krukas schuift een tikje geven op de binnenring van het lager indien hij nog steeds niet over de krukas wil.
Het komt er op neer dat er veel verschillende manieren zijn en iedereen het een beetje op zijn manier doet maar ik had graag van iemand gehoord die hier ervaring mee heeft welke methode het makkelijkst is (hoeft niet snel te gaan) Ik probeer gewoon te streven dat het geheel grotendeels in elkaar valt en dat ik niet moet beunen zoals de vorige keer met een hamer op m'n krukas enz...
alvast bedankt