Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Hoe het makkelijkst krukas monteren ?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 912 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #64436 - Hoe het makkelijkst krukas monteren...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 6977 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sandero_3310 10-5-2011 20:37 Print topicpost
Posts: 125
Ik heb een tijdje terug een vastloper gehad met mijn derbi senda. Vervolgens heb ik een MHR replica 80cc gekocht en een doppler krukasje en mijn blok gereviseerd. Het probleem is dat ik de vorige keer behoorlijk heb mogen beunhazen om dat blokje terug samen te krijgen. Met als gevolg een lager die al rammeld na 5km. Heb nu ongeveer 200km na revisie en het blok is weer open sinds gisteren. Beide lagers bleven op de krukas zitten... De ene kreeg ik al bij al makkelijk los door hem wat op te warmen en vervolgens met 2 schroevendraaiers een hefboom te maken. De andere (slecht lager) spande behoorlijk op de krukas. Mischien dat hij niet 100% recht zat. heb er de slijpschijf moeten inzetten. Geslepen tot 1mm van de krukas en vervolgens de binnenring een klop gegeven met een bijtel. De ring sprong open en het lager was gedemonteerd. Dit alles zonder mijn doppler as te beschadigen

Het blok ligt nu klaar om weer in elkaar gezet te worden (moet enkel nog w8en op mijn lagers )

Nu was mijn vraag hoe ik hem het makkelijkst kan monteren ?

De vorige keer heb ik heel wat tips opgevolgd maar het ging niet echt vlot.

-Krukas in de vriezer gestopt.
-Carters opgewarmt en mijn lagers vielen er letterlijk in
- Vervolgens heb ik beide carters (met lagers) lichtjes opgewarmt met een warmtekanon

-Als volgt heb ik de krukas in de ene carterhelft geplaatst.

hier begon de miserie al... heb een moer op het uiteinde van de krukas gedraaid en hem er ingeklopt met een ijzeren hamer

Toen ik de andere helft er op plaatste, klemde de lagerpassing behoorlijk. heb dan met een Dopsleutel 30 ofzo op de carterhelft geklopt. De 2 helften gingen nu tegen elkaar en de krukas draaide redelijk soepel, dus dacht ik dat het goed was.

Maar ik kreeg een keering er niet in. Dit kwam namelijk van op die carter te kloppen was deze bus deels "naar binnen geslegen" en als ik heel goed keek zat er een barstje in m'n carter M'n nonkel heeft deze gelukkig kunnen lassen en de keering met een pers erin geduwt. Uiteindelijk reed de brommer goed alleen raar geluid van dat ene lager.


Nu ben ik van plan het iets "slimmer" aan te pakken.

Ik heb gehoord dat je makkelijker bent als je de lagers in de oven stop en eerst op je krukas monteert. Vervolgens je carters goed heet stoken en het boeltje zou moeten samen vallen. Mijn vraag is, kan het dan niet gebeuren dat je lager scheef in je carter zit ?

Een andere manier is eerst je lagers in je carters doen en een tikje geven op de buiten ring dat je weet dat ze goed zitten. Maar indien je dan je krukas wilt plaatsen moet je erin slagen je lager warm te krijgen.

Ik had gedacht de 2 carterhelften in de oven te plaatsen (keeringen uithalen)
ofwel je lager plaatselijk verwarmen met brandertje. maar ik vrees dat dit iets minder gezond is voor je lager. Bij het monteren kan je nu ook nog met een busje die over je krukas schuift een tikje geven op de binnenring van het lager indien hij nog steeds niet over de krukas wil.

Het komt er op neer dat er veel verschillende manieren zijn en iedereen het een beetje op zijn manier doet maar ik had graag van iemand gehoord die hier ervaring mee heeft welke methode het makkelijkst is (hoeft niet snel te gaan) Ik probeer gewoon te streven dat het geheel grotendeels in elkaar valt en dat ik niet moet beunen zoals de vorige keer met een hamer op m'n krukas enz...

alvast bedankt
 

markRD 10-5-2011 22:02 Print reply

Posts: 1179
Ik monteer altijd eerst de lagers op de krukas, daarna dit weer in de vriezer. Carters Goed warm stoken, vooral als ze een groot afkoelend vlak hebben, alles goed klaar zetten. En dan in elkaar schuiven. Geen metaal hamer gebruiken en de krukas nog even laten schrikken. Aan de binnenkant van de keerringen nog een likje vet en voorzichtig drukken. Iets handigers kan ik niet bedenken voor je, succes.



PS. Ik monteer dus de lagers door ze in de Verse bakolie oid warm te stoken en ze op een koude krukas te laten vallen. Let ook op welke kant ze opwijzen he?!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 10-5-2011 om 22:18 uur.
 
Robin 1993 10-5-2011 22:10 Print reply

Posts: 1234
Eerst lagers in carters zien te krijgen (doormiddel van verhitten van carter). Dus je monteert je lagers eerst in je carters! niet eerst lagers op je krukas. Dan Zorg je dat je krukas een nacht in je vriezer hebt en dan kun je zo je krukas monteren en moeten je lagers zonder al te veel moeite op je krukas geschoven kunnen worden. dan heb je eigenlijk je blok al weer in elkaar.

Als krukas stroef draait in blok, krukas centreren doormiddel van tikken (niet te hard) te geven op je krukasuiteinden, dus bijvoorbeeld eerst links en dan rechts en dat paar keer herhalen zodat krukas zich beetje 'zet' in je lagers en carters, dan moet het spulletje opzich goed zitten.

En keerring gewoon zorgen dat je ze er recht in duwt, zorg dat je je keerring niet te ver schuift wat dan komt hij tegen het lager en draait ook je krukas stroef+ dat je keering en lager sneller kapot gaan.


Dit bericht is gewijzigd door Robin 1993 op 10-5-2011 om 22:11 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Robin 1993 op 10-5-2011 om 22:12 uur.
 
!!2 takt!!
Sandero_3310 10-5-2011 22:20 Print reply
Posts: 125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Ik monteer altijd eerst de lagers op de krukas, daarna dit weer in de vriezer. Carters Goed warm stoken, vooral als ze een groot afkoelend vlak hebben, alles goed klaar zetten. En dan in elkaar schuiven. Geen metaal hamer gebruiken en de krukas nog even laten schrikken. Aan de binnenkant van de keerringen nog een likje vet en voorzichtig drukken. Iets handigers kan ik niet bedenken voor je, succes.



PS. Ik monteer dus de lagers door ze in de Verse bakolie oid warm te stoken en ze op een koude krukas te laten vallen. Let ook op welke kant ze opwijzen he?!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 10-5-2011 om 22:18 uur.

Bedankt voor de tip, wat bedoel je met dat laatste zinnetje ? welke kant ze opwijzen ?
 
Sandero_3310 10-5-2011 22:22 Print reply
Posts: 125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Robin 1993
Eerst lagers in carters zien te krijgen (doormiddel van verhitten van carter). Dus je monteert je lagers eerst in je carters! niet eerst lagers op je krukas. Dan Zorg je dat je krukas een nacht in je vriezer hebt en dan kun je zo je krukas monteren en moeten je lagers zonder al te veel moeite op je krukas geschoven kunnen worden. dan heb je eigenlijk je blok al weer in elkaar.

Als krukas stroef draait in blok, krukas centreren doormiddel van tikken (niet te hard) te geven op je krukasuiteinden, dus bijvoorbeeld eerst links en dan rechts en dat paar keer herhalen zodat krukas zich beetje 'zet' in je lagers en carters, dan moet het spulletje opzich goed zitten.

En keerring gewoon zorgen dat je ze er recht in duwt, zorg dat je je keerring niet te ver schuift wat dan komt hij tegen het lager en draait ook je krukas stroef+ dat je keering en lager sneller kapot gaan.

Zo heb ik het de eerste keer gedaan, maar ondanks ik de krukas in de vriezer gestoken had en de lagers lichtjes gewarmt had ging de passing nog steeds niet vlotjes in elkaar.

Dit bericht is gewijzigd door Robin 1993 op 10-5-2011 om 22:11 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Robin 1993 op 10-5-2011 om 22:12 uur.


 
Floris-tsx 10-5-2011 22:30 Print reply

Posts: 3225
Je kunt het beste gewoon de lagers in de carters doen.

- lagers invriezen (voor een dagje of meer)
- lagerpassingen vlak voor het monteren eventjes verhitten

-De krukas leg je ook in de vriezer voor een dag

Als de lagers goed zitten, pak je de linkhelft. Daar leg je de krukas op. (evt. lager nog verhitten). Dan check je alles; versnellingsbak etc. Zit alles goed, dan doe je de andere carterhelft erop. Niet gaan drukken, slaan, slijpen of wat ook. Gewoon erop leggen, carterboutjes pakken en kruislings GELEIDELIJK aan gaan draaien. Je gaat wat tikken horen, dat zijn de lagers die zich om de krukas vormen. Dat hele zooitje draai je aan tot het vast zit. en klaar is kees.

En als je toch op een gegeven moment de neiging krijgt om de slijpschijf te pakken, laat het dan door iemand anders doen, of neem ff pauze.

Hier moet je goed de tijd voor nemen

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/184




Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 10-5-2011 om 22:32 uur.
 
Iedereen kan professioneel worden
BenjaminDG 10-5-2011 22:45 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
Je kunt het beste gewoon de lagers in de carters doen.

- lagers invriezen (voor een dagje of meer)
- lagerpassingen vlak voor het monteren eventjes verhitten

-De krukas leg je ook in de vriezer voor een dag

Als de lagers goed zitten, pak je de linkhelft. Daar leg je de krukas op. (evt. lager nog verhitten). Dan check je alles; versnellingsbak etc. Zit alles goed, dan doe je de andere carterhelft erop. Niet gaan drukken, slaan, slijpen of wat ook. Gewoon erop leggen, carterboutjes pakken en kruislings GELEIDELIJK aan gaan draaien. Je gaat wat tikken horen, dat zijn de lagers die zich om de krukas vormen. Dat hele zooitje draai je aan tot het vast zit. en klaar is kees.

En als je toch op een gegeven moment de neiging krijgt om de slijpschijf te pakken, laat het dan door iemand anders doen, of neem ff pauze.

Hier moet je goed de tijd voor nemen

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/184




Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 10-5-2011 om 22:32 uur.


Ik zou toch de carterhelften eerst met zachte tikken goed tegen elkaar drukken.

Want aan jouw uitleg ga ik ervan uit je dat je de 2 carterhelften naar elkaar toetrekt d.m.v de bouten?

Dit lijkt me zéér gevaarlijk om je schroefdraad in het carter te verkloten.

 
Vlaanderen vrij!
Robin 1993 10-5-2011 22:51 Print reply

Posts: 1234
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
Je kunt het beste gewoon de lagers in de carters doen.

- lagers invriezen (voor een dagje of meer)
- lagerpassingen vlak voor het monteren eventjes verhitten

-De krukas leg je ook in de vriezer voor een dag

Als de lagers goed zitten, pak je de linkhelft. Daar leg je de krukas op. (evt. lager nog verhitten). Dan check je alles; versnellingsbak etc. Zit alles goed, dan doe je de andere carterhelft erop. Niet gaan drukken, slaan, slijpen of wat ook. Gewoon erop leggen, carterboutjes pakken en kruislings GELEIDELIJK aan gaan draaien. Je gaat wat tikken horen, dat zijn de lagers die zich om de krukas vormen. Dat hele zooitje draai je aan tot het vast zit. en klaar is kees.

En als je toch op een gegeven moment de neiging krijgt om de slijpschijf te pakken, laat het dan door iemand anders doen, of neem ff pauze.

Hier moet je goed de tijd voor nemen

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/184




Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 10-5-2011 om 22:32 uur.



Wat jij zegt over dat carterboutjes aandraaien is inderdaad een manier om je carters samen te krijgen. Maar met dat aandraaien moet je uitkijken, je draait dan namelijk nogal snel je schroefdraad in je carter kapot doordat je nog best hard die boutjes moet aandraaien.

Wat je ook handig zelf kan doen is het volgende: je carters hebben meestal 3 gaten voor de blokophanging aan het frame (honda tenminste wel)
Dan moet je lange bouten pakken bijvoorbeeld je blokophanging bouten, en die steek je door die gaten van je carters heen. Wat je nu moet doen is gewoon op die drie punten moeren op die lange bouten doen (alsof je je blok in je frame vastzet) en dan pers je zegmaar ook je carters naar elkaar toe zonder dat je kans maakt je schroefdraad van je carters te beschadigen. Werkt erg handig en omdat die bouten redelijk dik zijn draai je het niet kapot.

suc6 !

 
!!2 takt!!
iiKoe 10-5-2011 22:52 Print reply

Posts: 40
Ik geef altijd eerst wat tikjes met een rubberen hamer, en als er nog +/- 0.5cm tussen de 2 carter helften zit doe ik de boutjes er in
 
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them.
Robin 1993 10-5-2011 22:54 Print reply

Posts: 1234
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: iiKoe
Ik geef altijd eerst wat tikjes met een rubberen hamer, en als er nog +/- 0.5cm tussen de 2 carter helften zit doe ik de boutjes er in



Nooit meegemaakt dat je de schroefdraad kapot draait dan?
 
!!2 takt!!
weschung 10-5-2011 23:21 Print reply
Posts: 53
haal gewoon een Lagermes om die lagers van de krukas te halen als ze blijven zitten met splitsen, is het makkelijkste en minste kans op beschadigingen en kost maar 20 euro fso, geen top kwaliteit maar je kunt hem echt wel meer dan 100x gebruiken voor hij kapot is.



Wat ik altijd doe,

om de lagers uit de carters te verwijderen leg je ze op een kookplaatje (gewoon zo'n campingding met gloei spiraalen.) dan gaan de lagers er makkelijker uit omdat het aluminium sneller warm word dan het staal van de lagers. Je kunt ze er ok gewoon uit meppen maar dit is nete manier en anders heb je kans dat je de passing kapot slaat.

Dan heb je je lege carters die leg je in de oven en laat je een goed half uurtje er in liggen op 160 graden dan kun je de niewe lagers er zo in schuiven wel even tikken met een stempel of een dop van de juiste maat om te weten dat ze goed aan zitten. Koud kan ook maar dan heb je meer kans dat je de boel beschadigt of dat je scheef gaat.

wat ik doe met de krukas. Ik schuur de kruktappen (lagervlakken dus) lichtjes op dat de passing net wat minder strak is hierdoor blijven de krukas lagers volgende keer ook 9 van de 10 keer in je carter zitten met splitsen en als je het dan netjes wil doen kun je de krukas lagers warm maken met een verfafbrand feun (geen propaan brander dan krijg je roet deeltjes en meuk in je lagers) en dan gaat hij er zonder problemen in misschien ietsjes tikken met beleid mag gewoon wel altijd moertjes op de draad.

krukas in vriezer leggen helpt wel maar hoeft echt niet perse ik zelf doe het nooit simpel weg niet de tijd om alles 12 uur in de vriezer te leggen.

daarna draai je alle blok bouten vast niet 1 voor 1 maar alles geleidelijk hierdoor zet je je krukaslagers wel onder spanning want je draait de carters naar elkaar toe maar de binnenringen blijven op de zelfde plek zitten op de kruktappen, dus dit moet je er even uit tikken door op de kruktappen te tikken met een hamertje tot dat hij soepel draait.

als je het zo doet kan er vrijwel weinig fout gaan en is het goed genoeg.





 
www.weschung.hyves.nl

Dit topic is 6977 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved