Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Honda MTX R2 Koelprobleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 494 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #64424 - Honda MTX R2 Koelprobleem
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3264 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MTXowner 8-5-2011 22:20 Print topicpost

Posts: 85
Hallo,

Ik heb nu sinds een week een Honda MTX R2. Hij rijd erg goed maar er klopt iets niet. Het enige wat ik weet is dat de vorige eigenaar laatst de koppelingsplaten heeft vervangen.

Als ik af en toe aan het rijden ben, staat mijn temperatuurmeter gewoon netjes in het midden. Echter schiet hij dan opeens in 2 sec in het rood en alles word dan heel erg warm. Als ik dan even 5 minuten stop en hem daarna weer start, staat de temperatuurmeter weer netjes in het midden.

Wat het vreemde is, is dat het de ene rit gewoon goed gaat en dan opeens komt het weer voor.

Ook raar is dat ik in het koelvloeistoftankje niks zie stromen, maar toen ik het dekseltje van de waterpomp eraf haalde en de brommer in zijn vrij stationair liet lopen, draaide het radje gewoon.

Weet iemand een oplossing voor dit rare probleem?

Alvast bedankt!

Dit bericht is gewijzigd door MTXowner op 8-5-2011 om 22:22 uur.
 

Aprilia RX 50 2003 8-5-2011 22:22 Print reply

Posts: 6717
je thermostaat die vast zit misschien?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
mxbeunking 8-5-2011 22:23 Print reply

Posts: 2305
vuil in de slangen, niet goed ontlucht?
 
Draaiwerk nodig? = PB
MTXowner 8-5-2011 22:26 Print reply

Posts: 85
Ik heb al het kvs eruit laten lopen, zat geen vuiltje in. Toen heb ik er nieuw water in gedaan en 10 minuten ontlucht zodat ik zeker van mijn zaak was.

En het rare is, als ik hem 5 minuten stationair laat draaien is het waterpompdekseltje flink warm terwijl het kvs in mijn kvstankje ijskoud is. Maar als ik ga rijden is het water in het tankje wel gewoon warm.
 
koetjeboe91 8-5-2011 22:38 Print reply

Posts: 2096
deze staat niet in directe verbinding met je koelsysteem. hij levert alleen kvs bij als het peil in de radiateur te laag is. en vangt kvs op indien het peil te hoog word.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
MTXowner 8-5-2011 22:41 Print reply

Posts: 85
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
deze staat niet in directe verbinding met je koelsysteem. hij levert alleen kvs bij als het peil in de radiateur te laag is. en vangt kvs op indien het peil te hoog word.


dat wist ik nog niet, thnx

Iemand nog een idee over het te warm worden? Zou de vorige eigenaar het tandwiel die de waterpomp aandrijft niet goed hebben gezet toen hij de koppelingsdeksel er weer op had gezet? Of zou het eerder met de thermostaat te maken hebben zoals Aprilia RX zegt?
 
Aprilia RX 50 2003 8-5-2011 22:42 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTXowner
[...]


dat wist ik nog niet, thnx

Iemand nog een idee over het te warm worden? Zou de vorige eigenaar het tandwiel die de waterpomp aandrijft niet goed hebben gezet toen hij de koppelingsdeksel er weer op had gezet? Of zou het eerder met de thermostaat te maken hebben zoals Aprilia RX zegt?


pak de thermostaat eens uit de cilinderkop en gooi in een pan water.
verhit dan die pan water en meet de temperatuur op als ie open gaat. en misschien gaat ie wel helemaal niet open.

je kunt ook zonder thermostaat proberen te rijden. ik kan ook gewoon zonder
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
BartHonda 8-5-2011 22:59 Print reply

Posts: 886
Dit klinkt mischien heel dom, maar loopt er van af de dop van je KVS tankje wel een slangetje naar de bodem van het tankje? Ik weet dat het dom klinkt, maar toen ik mijn NSR kocht waren de radiateur slangen verdroogd, en wilden ik er nieuwen op zetten. Dus toen ben ik nieuwen gaan halen en toen ik ze er thuis op wilden zetten had ik er nog 1 over en kwam ik er achter dat er in het tankje geen een zat (gelukkig had ik er nog maar heel even mee geren). Dusja, ik weet dat het iets heel stoms is maar ik spreek wel uit eigen ervaring.
 
MTXowner 8-5-2011 23:08 Print reply

Posts: 85
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


pak de thermostaat eens uit de cilinderkop en gooi in een pan water.
verhit dan die pan water en meet de temperatuur op als ie open gaat. en misschien gaat ie wel helemaal niet open.

je kunt ook zonder thermostaat proberen te rijden. ik kan ook gewoon zonder


Dat zal ik morgen eens proberen, bedankt.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BartHonda
Dit klinkt mischien heel dom, maar loopt er van af de dop van je KVS tankje wel een slangetje naar de bodem van het tankje? Ik weet dat het dom klinkt, maar toen ik mijn NSR kocht waren de radiateur slangen verdroogd, en wilden ik er nieuwen op zetten. Dus toen ben ik nieuwen gaan halen en toen ik ze er thuis op wilden zetten had ik er nog 1 over en kwam ik er achter dat er in het tankje geen een zat (gelukkig had ik er nog maar heel even mee geren). Dusja, ik weet dat het iets heel stoms is maar ik spreek wel uit eigen ervaring.


Er zit niks op mijn dop, maar er zit ook geen gat in oid hoor?
 
Frysk 9-5-2011 0:24 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTXowner
Ik heb al het kvs eruit laten lopen, zat geen vuiltje in. Toen heb ik er nieuw water in gedaan en 10 minuten ontlucht zodat ik zeker van mijn zaak was.

En het rare is, als ik hem 5 minuten stationair laat draaien is het waterpompdekseltje flink warm terwijl het kvs in mijn kvstankje ijskoud is. Maar als ik ga rijden is het water in het tankje wel gewoon warm.


ontluchten ?

Doe ik nooit bij mijn honda's en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

ik zou je thermostaat ff uit je cilinderkop halen en ff kijken of hij het nog doet :

Pannetje met water op gasstel zetten
thermostaat erin
kijken of hij opengaat
 
giggitybyte
Ruben2311 9-5-2011 8:45 Print reply

Posts: 1055
Als de thermostaat niet open gaat, dan word de brommer toch alleen maar minder snel warm?
 
Half the strokes, double the power!
Frysk 9-5-2011 8:56 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ruben2311
Als de thermostaat niet open gaat, dan word de brommer toch alleen maar minder snel warm?


Als hij niet open gaat blokkeert hij de doorstroom.
 
giggitybyte
Robin 1993 9-5-2011 10:30 Print reply

Posts: 1234
gewoon zonder die thermostaat in cilinderkop gaan rijden, vriend van me had ook deze problemen en toen hebben we ook die thermostaat eruit gehaald en verschil merk je niet. Al begint hij wel meteen met doorstromen van het kvs zegmaar, dus het duurt wel iets langer voordat je brommer goed warm is. Maar kan geen kwaad ofzo

Dit bericht is gewijzigd door Robin 1993 op 9-5-2011 om 10:31 uur.
 
!!2 takt!!
alwin mtx 9-5-2011 18:24 Print reply

Posts: 505
als je wil weten of je termostaat werkt moet je hem even in een bak je met kokend water gooien. dat zie je hem bewegen.

ik had het met de verfbrander gedaan. kijk wel uit dat de rubbers dan niet smelten.
 
MTXowner 10-5-2011 13:42 Print reply

Posts: 85
Vandaag wat aan de brommer gedaan.

Ik heb de thermostaat eruit gehaald. Vervolgens even wat water gekookt en hem erin gegooid. Toen ging hij +- 2 mm open en na 5 minuten ging hij weer dicht.

Maar toen ik hier in de straat even 2km reed zonder thermostaat, was mijn waterpompdeksel al gloeiend!

Zou de vorige eigenaar bij de koppelingsplaten vervangen te hebben misschien het tandwieltje wat de waterpomp aandrijft niet goed hebben gezet? Dus niet gelijk met het streepje op het blok. Ik kan zo gauw geen andere oorzaken bedenken.
 
XDr4g0nX 10-5-2011 14:09 Print reply

Posts: 3526
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTXowner
Vandaag wat aan de brommer gedaan.

Ik heb de thermostaat eruit gehaald. Vervolgens even wat water gekookt en hem erin gegooid. Toen ging hij +- 2 mm open en na 5 minuten ging hij weer dicht.

Maar toen ik hier in de straat even 2km reed zonder thermostaat, was mijn waterpompdeksel al gloeiend!

Zou de vorige eigenaar bij de koppelingsplaten vervangen te hebben misschien het tandwieltje wat de waterpomp aandrijft niet goed hebben gezet? Dus niet gelijk met het streepje op het blok. Ik kan zo gauw geen andere oorzaken bedenken.

Je waterpompaandrijving heeft geen markering op het blok, deze kan er in elke stand in gezet worden.

Is je radiateur niet gewoon te oud, dat er dus te veel koelvinnen verbogen-verstopt zitten zodat hij amper/niet meer koelt.
 
Signature: [==||========] 20% complete

Dit topic is 3264 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved