Pixl |
6-5-2011 10:29 |
Posts: 3125 |
Quote: alles wordt laagtoeriger omdat je een hogere zuigersnelheid hebt is dit dan iets waar je mee kunt rijden ?
als je zuiger sneller gaat bewegen, word de boel dan niet hoogtoeriger?
|
|
So fuckin' what!? |
|
weschung |
6-5-2011 10:38 |
Posts: 53 |
ja maar als ik 5000 toeren draai met een 39mm slag is me zuigersnelheid 6,5 m/s en als ik 5000 draai met een 46 slag is het 7,66 m/s dus de zuigersnelheid en openingstijden zijn hoger en korter bij het zelfde toerental.
waaruit ik concludeer dat het laagtoeriger word kan goed zijn dat ik fout zit hoor.
|
|
www.weschung.hyves.nl |
|
Ruben2311 |
6-5-2011 10:41 |
Posts: 1055 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pixl
[...]
als je zuiger sneller gaat bewegen, word de boel dan niet hoogtoeriger?
Ligt er maar net aan waardoor je de zuigersnelheid verhoogt, als je de slag vergroot word het natuurlijk laagtoeriger, maar als je het toerental verhoogt hoogtoeriger.
|
|
Half the strokes, double the power! |
|
Pixl |
6-5-2011 10:48 |
Posts: 3125 |
Hm oké, maar kun je een 46mm slag krukas wel zomaar in een 39mm slag cilinder leggen? lijkt me dat ie de cilkop dan nogal gaat neuqen? of leg je er sowat een cm aan voetpakkingen onder of een ophoogplaat eronder?
|
|
So fuckin' what!? |
|
weschung |
6-5-2011 10:52 |
Posts: 53 |
Adaptorplaatje is ophoog plaatje en ik kan cilinder afslijpen onder een vlakslijp bank om te compenseren in compressie verhouding en squish. staat in text
|
|
www.weschung.hyves.nl |
|
Paul de Salmiakbal |
6-5-2011 11:15 |
Posts: 5285 |
Waarom zou het blokje hoogtoeriger worden als je zuiger sneller gaat bewegen?
Door grotere slag wordt de diameter van je krukas ook groter wat in feite leidt naar een theoretisch hoger koppel.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: weschung
ja maar als ik 5000 toeren draai met een 39mm slag is me zuigersnelheid 6,5 m/s en als ik 5000 draai met een 46 slag is het 7,66 m/s dus de zuigersnelheid en openingstijden zijn hoger en korter bij het zelfde toerental.
waaruit ik concludeer dat het laagtoeriger word kan goed zijn dat ik fout zit hoor.
Ik snap je zuigersnelheid theorie niet helemaal. Je beseft toch wel dat je zuiger het snelste beweegt precies tussen het bovenste en onderste dode punt? Je rekent zo uit wat die snelheid is, met de slingerformule (een zuiger voert namelijk een harmonische trilling uit op een vast toerental)
V max=(2*pi*A)/T
Waarin A de maximale uitweiking is vanuit de evenwichtsstand(0.039/2=0.0196 meter in dit geval) en T is de trillingstijd (bij 5000rpm is dit 60/5000=0.012 seconden)
V max=(2*pi*0.0195)/0.012
V max=10.21 m/s
Bij een slag van 46mm = 0.046 meter, A = 0.023 meter is V max dus 12.04 m/s
|
|
|
|
weschung |
6-5-2011 11:47 |
Posts: 53 |
ik snap dat de zuiger versneld en vertraagd op in sinusvormige manier en zijn top snelheid heeft tussen bdp en odp maar ik gebruikte gem zuigersnelheid en jij MAX zuigersnelheid daar heb je toch niks aan als je gaat vergelijken en als je die heele sinus vormige versnelling en vertraging mee wil gaan berekenen ben je wel wat langer bezig en dat hoeft niet want je gebruikt het om te vergelijken.
de gemiddelde zuiger snelheid ligt met een 46mm slag hoger dan met 39 mm slag bij het zelfde toerental.
dus bij het zelfde toerental heb je kortere openingstijd/sec van de poorten bij een 46mm slag.
Wat dus betekent dat als de cilinder op een 39mm slag zit en hij zijn vermogen afgeeft bij 10K rpm
dan geeft de cilinder die je gebruikt bij 46mm slag toch de vermogens afgifte op een lager toerental omdat je Gemzuiger snelheid hoger ligt bij hetzelfde toerental ten opzichte van de 39mm slag
(MET DE TIMMING HETZELFDE)
volgens mij zit het zo kan goed dat ik er naast zit ?
Dit bericht is gewijzigd door weschung op 6-5-2011 om 11:52 uur.
|
|
www.weschung.hyves.nl |
|
RR89 |
6-5-2011 12:03 |
Posts: 327 |
heeft zeker wel meerwaarde, aangezien elke 'tuner' de openingsperiodes uitrekend in graden, er zwerven hier op het brommerforum ook excelletjes voor rond.
Toch klinkt je uitleg logisch.
Houd er wel rekening mee dat de onderkant van de uitlaatpoort niet meer op BDC ligt.
|
|
licht het; o -en elektromagnetisch golfverschijnsel waarvoor het oog gevoelig is |
|
kenny77 |
6-5-2011 13:33 |
Posts: 29286 |
Wat is de hoogte van de spoel en uitlaat poort (bovenkant poort tot cilinder deck) ?
Als je basis gegevens voor de timing 150/200 zijn dan klopt er iets niet in je meetkunsten.
Want dat gaat zeer kut rijden.
ik gok dat je zuiger iets boven de cilinder uit gaat komen (mits je de uitlaatpoort ook aanpast), dus de cilinderkop zal ook moeten worden aangepast. (verbrandingsruimte dieper in de cilinderkop maken)
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 6-5-2011 om 13:33 uur.
|
|
|
|
De Schout |
6-5-2011 14:05 |
Posts: 5327 |
Een beetje afronden en middelen is prima, maar hier ga je toch wel erg hard t schip in..
Quote: slag : 39 1 graad is dus 0.1210mm afgerond
voor de timingen MOET je echt rekening houden met de beweging van de zuiger, volgens een soort sinus dus..
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
LVS |
6-5-2011 18:56 |
Posts: 98 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: weschung
Adaptorplaatje is ophoog plaatje en ik kan cilinder afslijpen onder een vlakslijp bank om te compenseren in compressie verhouding en squish. staat in text
-----------------------------------------
bij een langere slag , moet er altijd een vulplaat onder de cilinder komen [ als je een normale cilinder gebruikt .
de slagverlenging = ongeveer 7 mm : 2 = 3,5 mm vulplaat .
de uitlaat en spoeltiming zijn hierdoor een stuk hoger geworden .
maar als je een cilinder gebruikt , met een lage timing , dan kan die nu wel uitkomen .
goede timingen = uitlaat 192 spoeling 130
maximale timing = uitlaat 200 spoeling 135 .
de cilinder moet je nooit van boven afslijpen ,,, want dan moet er nog meer vulplaat onder komen ........ dus dan is de timing nog hoger geworden .
##
|
|
|
|
Paul de Salmiakbal |
6-5-2011 21:07 |
Posts: 5285 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: LVS
[...]
-----------------------------------------
bij een langere slag , moet er altijd een vulplaat onder de cilinder komen [ als je een normale cilinder gebruikt .
de slagverlenging = ongeveer 7 mm : 2 = 3,5 mm vulplaat .
de uitlaat en spoeltiming zijn hierdoor een stuk hoger geworden .
maar als je een cilinder gebruikt , met een lage timing , dan kan die nu wel uitkomen .
goede timingen = uitlaat 192 spoeling 130
maximale timing = uitlaat 200 spoeling 135 .
de cilinder moet je nooit van boven afslijpen ,,, want dan moet er nog meer vulplaat onder komen ........ dus dan is de timing nog hoger geworden .
##
Tenzij de drijfstanglengte het verschil in slag op vangt en de zuiger dus alleen dieper komt, maar niet hoger. Ook iets waar je rekening mee moet houden, dus niet lukraak een ophoogplaat gaan gebruiken die de helft van de slag is
|
|
|
|
weschung |
7-5-2011 14:24 |
Posts: 53 |
die adaptor plaatjes is het probleem niet die kan ik zo kopen en dan nog op maat slijpen met me vlakslijpbank zodat ik nog kan spelen met de timming. Als de timming dan goed staat en ik heb teveel deckheight gekregen waardoor me compressie en squish niet maar klopt kan ik de boven kant van de cilinder nog afslijpen. (erbij wordt daarna moelijk :P)
maar mijn grote vraag is welke timming kan ik dan aan houden
zelfde als de cilinder had op een 39mm slag en dan omrekenen voor 46 mm slag of die LVS poste
En ik hoop dat ik een beetje uitkomt en geen postiefe deckheight heb(dat zuiger uit cilinder komt) als ik de timming goed heb staan want een stuk er bij slijpen is best lastig
Ik moet nog een yamaha YZ125 03 yamaha yz400f 98 en ktm sx250 2001
helemaal opbouwen voor wat mensen en daarna ga ik kijken voor zo's asje en dan laat ik het wel horen of het een beetje lukt
Dit bericht is gewijzigd door weschung op 8-5-2011 om 9:18 uur.
|
|
www.weschung.hyves.nl |
|
honda fryslan |
8-5-2011 16:01 |
Posts: 1914 |
cilinder bovenop oplassen en een nieuwe wand erin later zetten..
|
|
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse |
|