Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - cilinder voor 39mm slag gebruiken met 46mm slag

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1025 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64414 - cilinder voor 39mm slag gebruiken m...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3094 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

weschung 6-5-2011 10:16 Print topicpost
Posts: 53
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om een 46 mm krukas te kopen voor een am6 blok ik wil hier mee gaan experimenteren op cilinders
die ik heb liggen voor am6 dr80(49mm) roze top (49,5) en nog wat rommel.

Nu heb ik wat vragen hoe dat uitgaat komen kwa timming
omdat ik zelf niet echt een rekenwonder ben en ok weinig praktijk ervaring heb met het aanpassen van de timming van cilinders en de vuist regels daarvan, dus daarom hoop ik dat iemand mij kan verbeteren als ik het fout zeg

A,U,B, geen reactie's die geen argument of geen enkele meerwaarden bevatten



Als ik een cilinder heb met: (geen echte waarden enkel voorbeeld)
zuigersnelheid 6.5 m/s
RPM : 5000
slag : 39 1 graad is dus 0.1210mm afgerond
Openingsduur spoeling: 150 graden 18.50 mm
Openingsduur uitlaat : 200 graden 24.20mm
Openingsduur Blowdown: 25 graden 3.025mm
Openingsduur spoeling: 0.01850/6.5 is 0.00284615 sec ongv
Openingsduur uitlaat : 0.02420/6.5 is 0.00372307 sec ongv
Openingsduur Blowdown: 0.003025/6.5 is iets wat de rekmachine niet aangeeft op de pc :P

Nu heb ik de poortoppervlaktes niet omdat ik nog geen poortmap heb gemaakt maar dit zijn dus de bassis gegevens van de cilindertimming met een 39mm slag

Nu moet iemand me aan gaan vullen is het nu weisheid om veder te rekenen met de zuigersnelheid of RPM ?

en stel ik doe een adaptorplaatje onder me cilinder zodat ik me timming weer het zelfde krijg maar dan als het goed is staan de poorten dan een stuk boven het odp hoe zal de motor daar op reageren ? deckheight is geen probleem ik kan cilinders afslijpen.

alles wordt laagtoeriger omdat je een hogere zuigersnelheid hebt bij zelfde toerental is dit dan iets waar je mee kunt rijden ?

Ben benieuwd
GR wesley




Dit bericht is gewijzigd door weschung op 6-5-2011 om 10:41 uur.

Dit bericht is gewijzigd door weschung op 6-5-2011 om 10:45 uur.
 
www.weschung.hyves.nl

Pixl 6-5-2011 10:29 Print reply

Posts: 3125
Quote:
alles wordt laagtoeriger omdat je een hogere zuigersnelheid hebt is dit dan iets waar je mee kunt rijden ?
als je zuiger sneller gaat bewegen, word de boel dan niet hoogtoeriger?
 
So fuckin' what!?
weschung 6-5-2011 10:38 Print reply
Posts: 53
ja maar als ik 5000 toeren draai met een 39mm slag is me zuigersnelheid 6,5 m/s en als ik 5000 draai met een 46 slag is het 7,66 m/s dus de zuigersnelheid en openingstijden zijn hoger en korter bij het zelfde toerental.

waaruit ik concludeer dat het laagtoeriger word kan goed zijn dat ik fout zit hoor.
 
www.weschung.hyves.nl
Ruben2311 6-5-2011 10:41 Print reply

Posts: 1055
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pixl
[...]
als je zuiger sneller gaat bewegen, word de boel dan niet hoogtoeriger?



Ligt er maar net aan waardoor je de zuigersnelheid verhoogt, als je de slag vergroot word het natuurlijk laagtoeriger, maar als je het toerental verhoogt hoogtoeriger.
 
Half the strokes, double the power!
Pixl 6-5-2011 10:48 Print reply

Posts: 3125
Hm oké, maar kun je een 46mm slag krukas wel zomaar in een 39mm slag cilinder leggen? lijkt me dat ie de cilkop dan nogal gaat neuqen? of leg je er sowat een cm aan voetpakkingen onder of een ophoogplaat eronder?
 
So fuckin' what!?
weschung 6-5-2011 10:52 Print reply
Posts: 53
Adaptorplaatje is ophoog plaatje en ik kan cilinder afslijpen onder een vlakslijp bank om te compenseren in compressie verhouding en squish. staat in text
 
www.weschung.hyves.nl
Paul de Salmiakbal 6-5-2011 11:15 Print reply

Posts: 5285
Waarom zou het blokje hoogtoeriger worden als je zuiger sneller gaat bewegen?
Door grotere slag wordt de diameter van je krukas ook groter wat in feite leidt naar een theoretisch hoger koppel.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: weschung
ja maar als ik 5000 toeren draai met een 39mm slag is me zuigersnelheid 6,5 m/s en als ik 5000 draai met een 46 slag is het 7,66 m/s dus de zuigersnelheid en openingstijden zijn hoger en korter bij het zelfde toerental.

waaruit ik concludeer dat het laagtoeriger word kan goed zijn dat ik fout zit hoor.

Ik snap je zuigersnelheid theorie niet helemaal. Je beseft toch wel dat je zuiger het snelste beweegt precies tussen het bovenste en onderste dode punt? Je rekent zo uit wat die snelheid is, met de slingerformule (een zuiger voert namelijk een harmonische trilling uit op een vast toerental)

Vmax=(2*pi*A)/T
Waarin A de maximale uitweiking is vanuit de evenwichtsstand(0.039/2=0.0196 meter in dit geval) en T is de trillingstijd (bij 5000rpm is dit 60/5000=0.012 seconden)
Vmax=(2*pi*0.0195)/0.012
Vmax=10.21 m/s

Bij een slag van 46mm = 0.046 meter, A = 0.023 meter is Vmax dus 12.04 m/s
 
weschung 6-5-2011 11:47 Print reply
Posts: 53
ik snap dat de zuiger versneld en vertraagd op in sinusvormige manier en zijn top snelheid heeft tussen bdp en odp maar ik gebruikte gem zuigersnelheid en jij MAX zuigersnelheid daar heb je toch niks aan als je gaat vergelijken en als je die heele sinus vormige versnelling en vertraging mee wil gaan berekenen ben je wel wat langer bezig en dat hoeft niet want je gebruikt het om te vergelijken.

de gemiddelde zuiger snelheid ligt met een 46mm slag hoger dan met 39 mm slag bij het zelfde toerental.

dus bij het zelfde toerental heb je kortere openingstijd/sec van de poorten bij een 46mm slag.

Wat dus betekent dat als de cilinder op een 39mm slag zit en hij zijn vermogen afgeeft bij 10K rpm

dan geeft de cilinder die je gebruikt bij 46mm slag toch de vermogens afgifte op een lager toerental omdat je Gemzuiger snelheid hoger ligt bij hetzelfde toerental ten opzichte van de 39mm slag
(MET DE TIMMING HETZELFDE)

volgens mij zit het zo kan goed dat ik er naast zit ?






Dit bericht is gewijzigd door weschung op 6-5-2011 om 11:52 uur.
 
www.weschung.hyves.nl
RR89 6-5-2011 12:03 Print reply

Posts: 327
heeft zeker wel meerwaarde, aangezien elke 'tuner' de openingsperiodes uitrekend in graden, er zwerven hier op het brommerforum ook excelletjes voor rond.

Toch klinkt je uitleg logisch.
Houd er wel rekening mee dat de onderkant van de uitlaatpoort niet meer op BDC ligt.
 
licht het; o -en elektromagnetisch golfverschijnsel waarvoor het oog gevoelig is
kenny77 6-5-2011 13:33 Print reply

Posts: 29286
Wat is de hoogte van de spoel en uitlaat poort (bovenkant poort tot cilinder deck) ?

Als je basis gegevens voor de timing 150/200 zijn dan klopt er iets niet in je meetkunsten.
Want dat gaat zeer kut rijden.

ik gok dat je zuiger iets boven de cilinder uit gaat komen (mits je de uitlaatpoort ook aanpast), dus de cilinderkop zal ook moeten worden aangepast. (verbrandingsruimte dieper in de cilinderkop maken)

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 6-5-2011 om 13:33 uur.
 
De Schout 6-5-2011 14:05 Print reply
Posts: 5327
Een beetje afronden en middelen is prima, maar hier ga je toch wel erg hard t schip in..

Quote:
slag : 39 1 graad is dus 0.1210mm afgerond



voor de timingen MOET je echt rekening houden met de beweging van de zuiger, volgens een soort sinus dus..
 
tune tweak fiddle bang bummer
LVS 6-5-2011 18:56 Print reply
Posts: 98
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: weschung
Adaptorplaatje is ophoog plaatje en ik kan cilinder afslijpen onder een vlakslijp bank om te compenseren in compressie verhouding en squish. staat in text

-----------------------------------------

bij een langere slag , moet er altijd een vulplaat onder de cilinder komen [ als je een normale cilinder gebruikt .

de slagverlenging = ongeveer 7 mm : 2 = 3,5 mm vulplaat .

de uitlaat en spoeltiming zijn hierdoor een stuk hoger geworden .
maar als je een cilinder gebruikt , met een lage timing , dan kan die nu wel uitkomen .

goede timingen = uitlaat 192 spoeling 130

maximale timing = uitlaat 200 spoeling 135 .

de cilinder moet je nooit van boven afslijpen ,,, want dan moet er nog meer vulplaat onder komen ........ dus dan is de timing nog hoger geworden .

##
 
Paul de Salmiakbal 6-5-2011 21:07 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: LVS
[...]

-----------------------------------------

bij een langere slag , moet er altijd een vulplaat onder de cilinder komen [ als je een normale cilinder gebruikt .

de slagverlenging = ongeveer 7 mm : 2 = 3,5 mm vulplaat .

de uitlaat en spoeltiming zijn hierdoor een stuk hoger geworden .
maar als je een cilinder gebruikt , met een lage timing , dan kan die nu wel uitkomen .

goede timingen = uitlaat 192 spoeling 130

maximale timing = uitlaat 200 spoeling 135 .

de cilinder moet je nooit van boven afslijpen ,,, want dan moet er nog meer vulplaat onder komen ........ dus dan is de timing nog hoger geworden .

##


Tenzij de drijfstanglengte het verschil in slag op vangt en de zuiger dus alleen dieper komt, maar niet hoger. Ook iets waar je rekening mee moet houden, dus niet lukraak een ophoogplaat gaan gebruiken die de helft van de slag is
 
weschung 7-5-2011 14:24 Print reply
Posts: 53
die adaptor plaatjes is het probleem niet die kan ik zo kopen en dan nog op maat slijpen met me vlakslijpbank zodat ik nog kan spelen met de timming. Als de timming dan goed staat en ik heb teveel deckheight gekregen waardoor me compressie en squish niet maar klopt kan ik de boven kant van de cilinder nog afslijpen. (erbij wordt daarna moelijk :P)



maar mijn grote vraag is welke timming kan ik dan aan houden
zelfde als de cilinder had op een 39mm slag en dan omrekenen voor 46 mm slag of die LVS poste


En ik hoop dat ik een beetje uitkomt en geen postiefe deckheight heb(dat zuiger uit cilinder komt) als ik de timming goed heb staan want een stuk er bij slijpen is best lastig

Ik moet nog een yamaha YZ125 03 yamaha yz400f 98 en ktm sx250 2001
helemaal opbouwen voor wat mensen en daarna ga ik kijken voor zo's asje en dan laat ik het wel horen of het een beetje lukt




Dit bericht is gewijzigd door weschung op 8-5-2011 om 9:18 uur.
 
www.weschung.hyves.nl
honda fryslan 8-5-2011 16:01 Print reply

Posts: 1914
cilinder bovenop oplassen en een nieuwe wand erin later zetten..
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse

Dit topic is 3094 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved