Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Aux poorten maken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1166 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6440 - Aux poorten maken
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2532 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

swiss 28-11-02?00:34 Print reply
Posts: 672
ik kan me nog herineren dat mijn 110 cc dr cilinder (pk50) 9 smalle gleuven (boostpoorten ofzo )
met twee spoel poorten en een uitlaat poort en tegenover de uitlaat poort dan dus die 9 gleuven nu heb ik nooit begrepen hoe dat nu werkte, ik denk dat er zo extra mengsel uit de krukas holte in de compressie ruimte kan ofzo
maar mensen als iemand et weet mag ie het zeggen en niet gaa nschelden als het niet klopt ik weet net zo veel van de werking van cilinders als saddam hoesein van vrede, dus...
ohja pk 50 was krukasgestuurde inlaat, of oe dat ook heet dus gene membraam.
 
dae obbe ufm bergli, da staet an schwaze mtx 8, ich has i w
madoux 28-11-02?08:52 Print reply
Posts: 458
Wat ik dus al gedaan heb aan mijn 80ac is schotje in de inlaat rondom helemala weggehaald, voor betere stroming van het mengsel.
Inlaatpoort beide kanten 5mm breeder gemaakt.
Nu wilde in de uitlaat poort nog beide kanten 3mm breeder maken en misschien ook nog ietsje omhoog, maar heb liever laag toerige cilinder, dus dacht aux poorten
Maar kan dus beter niet doen of wel?
Oja en de inlaat is nu zo dat een 4kleps adige past.

 
barry 28-11-02?09:24 Print reply

Posts: 7387
gewoon er in boren, scheelt gewicht, ga je weer harder...
 
He?
MB50TUNED 28-11-02?09:45 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Originally posted by: Neonlampje

het id is dat de intake 360 graden open staat... in principe zou je hierdoor geen vermogen kunnen verliezen imho..

het zou wel kunnen dat je gehele volume te groot wordt, en het mengsel niet goed door de spoelkanalen zal stromen...

er zijn wel cyls die het std hebben..


Maar er worden tegenwoordig geen cilinders meer gemaakt voor nieuwe motoren/brommer met auxilary intakes. Je verliest wel degelijk vermogen door een te lang openstaande inlaat onderin de powerband. Je hebt onderin woon wat minder kracht. Je hebt ook al auxilary intage als het are, voedingskanaal van de boostpoort. Maar hoe groter je de inlaat maakt hoe minder vermogen onderin. Kijk maar naar die polini van jou (?). En als het extra oppervlak ook nog eens continue openstaat verlies je nog meer. Hij heeft dus zijn oppervlak al gigantisch vergroot door inlaatpoort breder te maken. EN wil nog auxilary intakes maken, ik kan toch wel met zekerheid zeggen dat dit een aardig verlies oplevert onderin. En winst bovevin betwijfel ik. En er is zeker meer winst te boeken bovenin op een andere manier.
En voor de topicstarter;

3 mm breder vind ik wel veel. Begin maar bij 0,5 of 1 en dan kijken hoe het loopt. Tunen is niet allleen de poorten grter maken. Anders hadden ze dat bij honda wel gedaan. Jij gaat er volgens mij vanuuit dat ze er bij honda geen verstand van hadden en dat jij die cilinder wel ff sneller maakt door hier en daar wat te vrezen
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
madoux 28-11-02?10:17 Print reply
Posts: 458
Haha nou ja zoiets, maar oke, het is niet dat ik dacht aaah inlaat 2x zo groot uitlaat 3x nee...
Heb aan rens gevraagd en ook la sik in en oud topic op het forum hoe iemand zijn orgi 80 had getuned die had ook mega inlaat beide kanten 5mm, gat in de zuiger, uitlaat 3mm beide kanten en wel 5mm omhoog geloof ik. En die draaide 13000toeren en reed heel hard dus dacht doek dat ook eens. En kon in de 1,2,3 bij overschakelen loskomen van de grond, dus klonk wel goed.
Dit topic dus
http://www.brommerfo....asp?fid=1&id=42

Maar oke, was nog niet klaar met de inlaat is nu aan 1kant 4mm breeder en 1kant 3mm op het breedste punt. Kan dat voor meer power onderin dus beter zo laten?
Uitlaat dus maar 0,5-1mm breeder maken en dan stoppen?

Zou een 18mm voldoende zijn of beter 20-24-28mm?? Ik heb de orgi 80 mtx-ot uitlaat.

[This message is edited by madoux on 28-11-02 10:46]
 
Blukaap 28-11-02?14:53 Print reply

Posts: 10006
Quote:
Originally posted by: MB50TUNED
Tunen is niet allleen de poorten grter maken. Anders hadden ze dat bij honda wel gedaan. Jij gaat er volgens mij vanuuit dat ze er bij honda geen verstand van hadden en dat jij die cilinder wel ff sneller maakt door hier en daar wat te vrezen



Dat klopt natuurlijk wel, maar de MT80 is volgens mij een begrensde motor, voor de Duitse jeugd, net zoals een MBX80 cilinder.

Die dus gewoon superlangzaam zijn, maar met een berg koppel van onder tot boven.
 
Bastila is lief
Martijn 28-11-02?15:08 Print reply
Posts: 10000
koppel roeleert..ik weet niet wat ik cewler vind...koppel of veel toeren + veel kracht in hoge toeren....

denk misschien wel koppel :n
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
MB50TUNED 28-11-02?15:08 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Originally posted by: madoux

Haha nou ja zoiets, maar oke, het is niet dat ik dacht aaah inlaat 2x zo groot uitlaat 3x nee...
Heb aan rens gevraagd en ook la sik in en oud topic op het forum hoe iemand zijn orgi 80 had getuned die had ook mega inlaat beide kanten 5mm, gat in de zuiger, uitlaat 3mm beide kanten en wel 5mm omhoog geloof ik. En die draaide 13000toeren en reed heel hard dus dacht doek dat ook eens. En kon in de 1,2,3 bij overschakelen loskomen van de grond, dus klonk wel goed.
Dit topic dus
http://www.brommerfo....asp?fid=1&id=42

Maar oke, was nog niet klaar met de inlaat is nu aan 1kant 4mm breeder en 1kant 3mm op het breedste punt. Kan dat voor meer power onderin dus beter zo laten?
Uitlaat dus maar 0,5-1mm breeder maken en dan stoppen?

Zou een 18mm voldoende zijn of beter 20-24-28mm?? Ik heb de orgi 80 mtx-ot uitlaat.

[This message is edited by madoux on 28-11-02 10:46]


Ik zou gewoon tunen in kleine stapjes, en dan het resultaat bekijken. Misschien kan 3 mm wel, maar als je 1 mm en de prestaties gaan vooruit, en dan nog een halve mm breder en hat gaat al wat achetruit, kan je nog stoppen. In zoon geval is 3 mm slechtere prestaties en onnodige slijtage.

Die topic is al best wel oud. Vraag symen bijvoorbeeld hoe hij nu denkt over uitlaatpoort ongewijzigt laten en auxilary intakes maken...

Tja en 13000 rpm....
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Blorn 28-11-02?15:25 Print reply

Posts: 13825
13k met een lange slag blok?? dies nie wijs..
 
ardan 28-11-02?17:07 Print reply
Posts: 595
kan iemand me eens vertellen hoe je 0.5 mm wegdremeld. :n

0.5 mm is toch echt niets,dan raak je die rand amper aan,of gaat dat zo moeizaam dat materiaal wegdremelen? en hoe hou je de randen 99% recht,want een inlaatpoort die scheef staat klinkt niet echt goed in m'n oren
zo dus:/ ,gewoon een vaste hand of zijn er trucs om dit te doen.
 
have a blast,go fast
Hans F 28-11-02?17:25 Print reply
Posts: 4326
Gewoon vaste hand + netjes afteken in cil.

0,5mm is goed te doen, het spul is redelijk hard, en het toerental van de frees licht hoog.
 
ardan 28-11-02?17:27 Print reply
Posts: 595
op je cilinderwand de nieuwe poort tekenen dus,dan uitfrezen en langs binnen kijken of je niet te ver zit of hoeveel je nog moet doen,is logisch.

maar hoe zit dat nu als je de breedte van je poort wil meten,door die kromming van de cilwand krijg je toch een verkeerd beeld?
dan lees je bv. 50 mm af op je schuifpasser,terwijl hij eigelijk breder (allezins een groter opp) heeft. speelt dit een rol bij berekeningen of word dit verwaarloosd? of hoe moet je er rekening mee houden?

[This message is edited by ardan on 28-11-02 17:34]
 
have a blast,go fast
Hans F 28-11-02?17:34 Print reply
Posts: 4326
poortbreedtes natuurlijk op de juiste manier opmeten, staat een heel stuk over op [URL[t]]http://www.macdizzy.com/cylinder_map2.htm[/t]Macdizzy - Measuring The Ports Correctly.[/URL]
 
madoux 28-11-02?19:05 Print reply
Posts: 458
maar wat voorn carb zal ik gebruiken heb nu 18mm, is 20mm voldoende of is het verschil met 24mm goed te merken du sbeter 24mm pakken?
 
Joost 29-11-02?15:23 Print reply
Posts: 1108
Je moet idd op passen met je inlaat te wijzigen. Ook al staat de inlaat 360 graden open, dat beteken nog niet dat je onbeperkt kunt aanpassen. Je moet ook rekening houden met de klep lift en de gas snelheid... De standaard mbx 80cc is volgens mij niet begrenst op de inlaat.



[This message is edited by Joost on 29-11-02 15:31]
 
It is going to be a Endless summer...

Dit topic is 2532 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved