Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - honda mb 5 rookt behoorlijk

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1364 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #64353 - honda mb 5 rookt behoorlijk
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 7138 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Fabio 27-4-2011 15:30 Print reply

Posts: 1737
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



waarom denkt iedereen altijd dat de olie vroeger van mindere kwaliteit was?


Onderzoek is verder gevorderd met betere samenstelling tot gevolg wat een betere smering en verbranding tot stand brengt. Lijkt me niet onaannemelijk. Heb er verder zelf geen onderzoek naar gedaan dus je zou zomaar gelijk kunnen hebben dat de olie van vroeger hetzelfde was of misschien zelfs wel beter
 
MeMeBot 27-4-2011 15:35 Print reply
Posts: 251
http://nl.wikipedia.org/wiki/Smeerolie

Er zit wel degelijk verschil tussen de olie van "toen" en nu.

Zie ook het volgende stukje:

Welke typen motorolie heb je?

Naast gewone minerale olie (gewonnen uit aardolie) is er ook chemische (petrochemisch gewonnen) synthetische olie. De synthetische olie levert minder weerstand en daardoor ook minder energieverlies. Daarnaast is semi-synthetsche olie weer een mix van minerale en synthetische olie, die de voordelen van synthetische olie geeft tegen een lagere prijs.

Minerale olie

Minerale olie is verkregen door raffinage van aardolie en is voornamelijk een mengsel van koolwaterstoffen.. Afhankelijk van de structuur van de olie kan je 4 typen onderscheiden:

paraffine
aromatisch
nafteen-basisch
mixed base olie.
Half-synthetische olie: Zoals de naam al zegt is deze variant met als basis minerale olie, echter wordt onder hoge druk en op hoge temperatuur de olie ontdaan van onverzadigde koolwaterstoffen door waterstof en andere katalysatoren. hieruit ontstaat een stabielere olie beter bestand tegen hoge temperaturen bestand en met een betere viscositeitsindex. Deze variant heeft als voordeel dat de nadelen van minerale olie nagenoeg zijn verdwenen.

Synthetische olie zijn: Synthetische olie is daarentegen niet meer gebaseerd op aardolie maar op alternatieve fossiele energiebronnen zoals gas, steenkool, bruinkool en teerzanden. Het kan zelfs van verschillende planten worden gemaakt, dit maakt synthetische olie een vervanger van de traditionele aardolie.

De voordelen van synthetische olie zijn:

synthetische olie veroudert minder snel(longlife)
synthetische olie is minder vluchtig(minder verbruik)
synthetische olie heeft betere schoonmaak eigenschappen
synthetische olie geeft minder wrijving over een breder temperatuurgebied.(minder slijtage)
 
What makes you think it's the way you think it is?
Fabio 27-4-2011 15:46 Print reply

Posts: 1737
Bedankt voor de ondersteuning maar wat betekent dit precies voor de 2takt olie die in onze benzine terecht komt?
 
MeMeBot 27-4-2011 15:58 Print reply
Posts: 251
in de praktijk vertaalt zich dit naar een beter gesmeerde motor omdat er minder weerstand op treed in de cylinder.
Daardoor ontstaat minder wrijving, en zal de zuiger soepeler kunnen bewegen langs de cylinderwand.
Op mineralen gebasseerde olie is vaak ook veel goedkoper dan syntetische motorolie.
Vergelijk maar eens de verschillende soorten 2takt olie, vaak zijn de goedkopere varianten vervaardigd uit mineralen en niet via een chemisch proces zoals vol syntetische olie.

MAW, altijd vol syntetische olie gebruiken

Dit bericht is gewijzigd door MeMeBot op 27-4-2011 om 15:58 uur.
 
What makes you think it's the way you think it is?
ChielTZR 27-4-2011 16:03 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MeMeBot
in de praktijk vertaalt zich dit naar een beter gesmeerde motor omdat er minder weerstand op treed in de cylinder.
Daardoor ontstaat minder wrijving, en zal de zuiger soepeler kunnen bewegen langs de cylinderwand.
Op mineralen gebasseerde olie is vaak ook veel goedkoper dan syntetische motorolie.
Vergelijk maar eens de verschillende soorten 2takt olie, vaak zijn de goedkopere varianten vervaardigd uit mineralen en niet via een chemisch proces zoals vol syntetische olie.

MAW, altijd vol syntetische olie gebruiken

Dit bericht is gewijzigd door MeMeBot op 27-4-2011 om 15:58 uur.


waren er vroeger ook multigrade olieën? (al heeft dat niks met 2takt olie te maken)
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
MeMeBot 27-4-2011 16:08 Print reply
Posts: 251
Multigrade betekent alleen maar dat de olie bij extreme tempratuurverschillen toch de motor smeert.
Zo zie je bij auto's dat je in de zomer een olie gebruikt waarvan de viscociteit hoger is dan in de winter, omdat in de winter door de koude tempraturen de olie stolt, en dikker (stroperig) wordt.
Dit zorgt voornamelijk bij een koude start voor een slechte smering waardoor schade kan ontstaan aan de zuiger(s) en cylinderwand(en).

Om antwoord te geven op je vraag... geen idee of die soorten olie toen ook al bestonden, maar ik verwacht van wel aangezien in de racerij naar mijn weten dergelijke olieen al een hele tijd gebruikt worden.

Aanvullend:

http://www.velocette.nl/olie.htm


Dit bericht is gewijzigd door MeMeBot op 27-4-2011 om 16:08 uur.
 
What makes you think it's the way you think it is?
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 27-4-2011 16:19 Print reply

Posts: 8584
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]


waren er vroeger ook multigrade olieën? (al heeft dat niks met 2takt olie te maken)


Die bestaan toch al 50 jaar geloof ik.
Voor die tijd deden ze dus veel oliewissels ('winter'olie in de winter en 'zomerolie' in de zomer, single grades dus)
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 7138 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved