tsxhunter |
26-4-2011 0:01 |
Posts: 9332 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: vwleen29
hallo allemaal,mijn honda mb 5 rookt behoorlijk en het uiteinde van de uitlaat is nat van olie druppeltjes.
het automatisch smeer systeem is buiten werking.(heeft ook geen reservoir meer)
ik maak zelf de mengsmering en neem de verhouding 1:50
blijkbaar is dit nog te rijk maar nog minder olie toevoegen durf ik eigenlijk niet.
is er iemand die weet wat het bestaande smeer systeem voor verhouding hanteerde?
de brommer loopt er niet minder om maar als ik effe snel wegtrekt staat de halve straat blauw.
groeten leen.
minder dan 1:50 moet je idd niet gaan smeren. hoe lijkt het met je rechter krukas keerring?
|
|
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder. |
|
Meathausen |
26-4-2011 0:25 |
Posts: 726 |
Heb je ook niet toevallig dat je steeds je olie moet bijvullen? (Blok olie)
|
|
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden! |
|
De Schout |
26-4-2011 1:17 |
Posts: 5327 |
1:50 is prima. als je nog beetje goede olie gebruikt en je afstelling is niet heel slecht zou hij toch moeten stoppen met roken als je wat langer aan een stuk hard rijd.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
alwin mtx |
26-4-2011 9:09 |
Posts: 505 |
is idd wat tsx hunter zegt. vaak is het die keering die alle rottigheid veroorzaakt.
|
|
|
|
rik hulkenberg |
26-4-2011 11:45 |
Posts: 10029 |
Het is en blijft een oude 2takt.
Is het blok dan al wel op temperatuur?
Mijn mb rookte ook erg toen die koud was.
|
|
|
|
Fabio |
26-4-2011 11:57 |
Posts: 1737 |
Ik heb het zelf eens ervaren, een lekke rechter krukaskeerring. Het verschil tussen een lekke keerring en een beetje rook van een koude motor is heel duidelijk. Ik reed met een flinke pluim achter me aan. Rijd een beetje op snelheid en kijk naar het uiteinde van je uitlaat. Zie je dan een flinke pluim direct aan het uiteinde welke zeer geconcentreerd er uit ziet dan is het je keerring.
|
|
|
|
BenjaminDG |
26-4-2011 13:51 |
Posts: 4605 |
Aan de kleur kan je ook zien of hij blokolie mee verbrandt.
Witte rook krijg je als de brommer koud staat, is condens in je uitlaat demper.
Witte rook wanneer de brommer warm staat wil zeggen dat er koelvloeitstof in de cilinder wordt meeverbandt.
Blauw/grijze rook is verbrande olie.
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 26-4-2011 om 13:51 uur.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
mx-jacob |
26-4-2011 14:43 |
Posts: 2938 |
Rij je vaak alleen maar korte stukjes? heb ik ook gehad met me kreidler reed alleen maar korte stukjes door de buurt en zo, dat wordt je blok en uit laat niet warm genoeg om alle 2t olie te verbranden
|
|
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam |
|
thomsenda |
26-4-2011 23:24 |
Posts: 106 |
wat voor olie gebruik je want de wat goedkopere olie ( de half synthetische ) verbrande bij mij ook niet helemaal en kwamen er ook wat drupjes olie uit de uitlaat.
ik ben toen overgegaan op duurdere vol synthetische olie en toen was bij mij het probleem weg. anders moet je het maar even proberen met castrol tts en dan kijken of het dan minder word
|
|
I love speed, speed never killed its suddenly becomming stationary that kills. |
|
ikkejw |
26-4-2011 23:27 |
Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: vwleen29
hallo allemaal,mijn honda mb 5 rookt behoorlijk en het uiteinde van de uitlaat is nat van olie druppeltjes.
het automatisch smeer systeem is buiten werking.(heeft ook geen reservoir meer)
ik maak zelf de mengsmering en neem de verhouding 1:50
blijkbaar is dit nog te rijk maar nog minder olie toevoegen durf ik eigenlijk niet.
is er iemand die weet wat het bestaande smeer systeem voor verhouding hanteerde?
de brommer loopt er niet minder om maar als ik effe snel wegtrekt staat de halve straat blauw.
groeten leen.
originele oliepomp mengt 1:50 stationair, en 1:25 bij vol gas.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
vwleen69 |
26-4-2011 23:47 |
Posts: 1 |
allemaal bedankt voor jullie reacties,ik heb de brommer nog niet zo lang
heb wel alle belangrijke dingen vervangen en blokolie ververst,ik krijg niet het idee dat het blokolie is maar peilen is moeilijk omdat er geen peilstokje aan de vuldop zit.
ik heb gelezen dat er 900ml in gaat bij verversen en 1000ml wanneer blok open is geweest.
de bougie is trouwens koffiebruin gekleurt dus geen olie sporen daar op.
ik rij er per dag ongeveer 8 km heen en 8 km terug.
ik heb geen vermogens verlies,dat zou misschien verklaren dat de krukas keering nog redelijk is?
ik heb er zelf niet zo moeite mee maar als ik iets verkeerds doe waardoor het verholpen kan worden is dat natuurlijk beter.
groeten leen
|
|
|
|
martijn mt5 |
27-4-2011 11:00 |
Posts: 63 |
ik heb nog nooit een brommer/motor gehad die niet rookte.
je kunt ook stellen of wel echt zo erg is
|
|
|
|
MeMeBot |
27-4-2011 11:06 |
Posts: 251 |
Wellicht is de olie te dik waardoor deze niet helemaal correct verbrand.
Je zou kunnen kijken of je wat dunnere 2takt olie kunt vinden.
En anders zou je ook uit voorzorg de blokolie kunnen verversen, en bijhouden hoeveel je erin gooit.
Rij er een week mee, en laat de olie eruit lopen, en kijk of dit dezelfde hoeveelheid is als je erin gegooit hebt.
Dan weet je in ieder geval of hij blokolie verbruikt.
En als dat niet het geval is, dan heb je in ieder geval lekker verse olie in je blokje
Dit bericht is gewijzigd door MeMeBot op 27-4-2011 om 11:08 uur.
Dit bericht is gewijzigd door MeMeBot op 27-4-2011 om 11:09 uur.
|
|
What makes you think it's the way you think it is? |
|
Tom96 |
27-4-2011 11:37 |
Posts: 1719 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
[...]
minder dan 1:50 moet je idd niet gaan smeren. hoe lijkt het met je rechter krukas keerring?
Ik doe 1:25 met Agip
|
|
|
|
Fabio |
27-4-2011 12:09 |
Posts: 1737 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tom96
[...]
Ik doe 1:25 met Agip
Whahahaha, serieus? Dat is echt zwaar overdreven! Slaat je bougie niet om de paar kilometer vet? Dat is gewoon 2 keer zoveel dan normaal nodig is.
Dit bericht is gewijzigd door Fabio op 27-4-2011 om 12:10 uur.
|
|
|
|