Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Welke cilinder???

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1023 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6433 - Welke cilinder???
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2393 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

-Zeroed in- 27-11-02?10:18 Print reply

Posts: 3255
Quote:
Originally posted by: NSR RULEZZ

blablablabla weet iemand toevallig of mbx80 onder af1 past?

en 80cc jah ik denk dat hij ori toch wel tegen de 100 kan vind ik niet langzaam
]

ben je er nou nogsteeds niet achter?
heeft iedereen al 100 miljoen x gezegd.
JA DAT KAN ZONDER VEEL PROBLEMEN :(
 
Hans F 27-11-02?11:03 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah

zijn ooit metingen verricht dat polijsten afremt (spoelgangen) maarja je zou denken dat het wervels veroorzaakt.


En dan, wat boeit het als het wervelt, mengsel wordt door drukverschillen aangezogen/weggeperst. Dan zorgt wervelen dus enkel voor betere menging van lucht/brandstof.

Polijsten uitlaatpoort heeft natuurlijk wel nut. Uitlaatpoort is nl. deel van de uitlaat.

[This message is edited by Hans F on 27-11-02 11:05]
 
Joost 27-11-02?11:52 Print reply
Posts: 1108
Ben et nu toch niet met je eens Hans. Cilinders worden toch echt niets voor niets geflowed. Naar mijn mening hebben 'gladde' poorten (polijsten is zonde van je tijd) een veel betere doorlaat dan een ruwe poort die eddy's veroorzaakt. Aan de meeste cilinders uit de winkel kan nog heel wat worden verbeterd betreft de doorstroming van de spoel poorten.

Het hele gedoe over dat je mengesel beter mengt door dat je poorten ruw zijn snap ik echt niet hoor. Volgens mij werfeld het mengesel al genoeg terwijl het door je kruk-as word geperst. Het lijkt mij niet slim om juist de al kleine spoel poorten ruw te maken. Hier is de gas snelheid relatief het hoogst en heeft een ruwe wand juist een destructief effect op de doorlaat eigenschappen van de poort.
Ik snap gewoon niet dat drijf stangen worden gepolijst, kruk-as wangen worden geknife-edged, zuigers word extra afgewerkt en dan ga je de spoel kanalen ruw maken .

Ik weet dat een groot aantal tuner de poorten eerst glad maakt, evt knife-edged en vervolgens ze stralen om het oppervlak weer ruw te maken.. Persoonlijk zie ik nog steeds niet het nut hier van in. De theorie over die werfels gaat er gewoon bij niet in. Volgens mij heeft het meer te maken met de vergassing van het mengsel. Ruw oppervlak zorgt voor een groter contact oppervlak en dus meer warmte overdracht naar je mengsel -> betere vergasing. Turbulentie speed hier natuurlijk ook een rol in.


Igg, denk niet dat als je poorten glad maakt dat je direct 10 km/h harder gaat. Waarschijnlijk merk je er helemaal niets van. Er is veel meer winst te halen in het aanpassen van de uitlaat, evt ophogen van de spoelers door een spacer en het aanpassen van de kop (compressie min. 12:1). Vervolgens een goede uitlaat zoeken die bij jouw cilinder past een carberatuer die geschikt voor je motor. En zeker weten dat je die 120 makkelijk haald. Het gaat om de combinatie van onderdelen. De orgi mbx80 cilinder biedt genoeg mogelijkheden om te tunnen.

(IMHO)

ps. ik zat me laasts trouwens af te vragen wat voor invloed die rare poort vormen, zoals een W poorten enzo, heben op het functioneren van de uitlaat. Volgens mij levert dat een hele brede pulse op waardoor de uitlaat automatisch minder piekerig/effectief word. Daarnaast word de gereflecteerde puls door een relatief kleine doorlaat geperst... Weet iemand ook een artikel over het efect van de poort vorm op de reflectie pulse? Of moet daar blair's boek boek voor worden gekocht :p.
 
It is going to be a Endless summer...
Hier_ben_ik - Administrator 27-11-02?12:00 Print reply

Posts: 8499
ik ga dat blair boek bestellen
 
Members zijn vervelend :-|
DeAmOnChiLd 27-11-02?12:05 Print reply
Posts: 875
Quote:
Originally posted by: Joost

Ben et nu toch niet met je eens Hans. Cilinders worden toch echt niets voor niets geflowed. Naar mijn mening hebben 'gladde' poorten (polijsten is zonde van je tijd) een veel betere doorlaat dan een ruwe poort die eddy's veroorzaakt. Aan de meeste cilinders uit de winkel kan nog heel wat worden verbeterd betreft de doorstroming van de spoel poorten.

Het hele gedoe over dat je mengesel beter mengt door dat je poorten ruw zijn snap ik echt niet hoor. Volgens mij werfeld het mengesel al genoeg terwijl het door je kruk-as word geperst. Het lijkt mij niet slim om juist de al kleine spoel poorten ruw te maken. Hier is de gas snelheid relatief het hoogst en heeft een ruwe wand juist een destructief effect op de doorlaat eigenschappen van de poort.
Ik snap gewoon niet dat drijf stangen worden gepolijst, kruk-as wangen worden geknife-edged, zuigers word extra afgewerkt en dan ga je de spoel kanalen ruw maken .

Ik weet dat een groot aantal tuner de poorten eerst glad maakt, evt knife-edged en vervolgens ze stralen om het oppervlak weer ruw te maken.. Persoonlijk zie ik nog steeds niet het nut hier van in. De theorie over die werfels gaat er gewoon bij niet in. Volgens mij heeft het meer te maken met de vergassing van het mengsel. Ruw oppervlak zorgt voor een groter contact oppervlak en dus meer warmte overdracht naar je mengsel -> betere vergasing. Turbulentie speed hier natuurlijk ook een rol in.


Igg, denk niet dat als je poorten glad maakt dat je direct 10 km/h harder gaat. Waarschijnlijk merk je er helemaal niets van. Er is veel meer winst te halen in het aanpassen van de uitlaat, evt ophogen van de spoelers door een spacer en het aanpassen van de kop (compressie min. 12:1). Vervolgens een goede uitlaat zoeken die bij jouw cilinder past een carberatuer die geschikt voor je motor. En zeker weten dat je die 120 makkelijk haald. Het gaat om de combinatie van onderdelen. De orgi mbx80 cilinder biedt genoeg mogelijkheden om te tunnen.

(IMHO)

ps. ik zat me laasts trouwens af te vragen wat voor invloed die rare poort vormen, zoals een W poorten enzo, heben op het functioneren van de uitlaat. Volgens mij levert dat een hele brede pulse op waardoor de uitlaat automatisch minder piekerig/effectief word. Daarnaast word de gereflecteerde puls door een relatief kleine doorlaat geperst... Weet iemand ook een artikel over het efect van de poort vorm op de reflectie pulse? Of moet daar blair's boek boek voor worden gekocht :p.


AMEN!!


en waar gaat dit over!!!

et enige dat ik weet is dat het nut heeft je uitlaat poort te polijsten EN je spoelpoorten met rust te laten kwa ruw oppervlak.
VANWEGE het al eerder genoemde mix effect van je mengsel!!


 
[url=http://www.growyourownshit.com/users/DeAmOnChiLd][b]Wanna grow weed legally? Join growyourownshit.com[/b][/url]
Schuimpie 27-11-02?12:17 Print reply
Posts: 376
Is 100 met een standaard 80cc niet langzaam want met een 70mal ongetuned ging ik ook zoiets... en 70 mal is geen 70 echte cc's maar 63 ofzo dus vind ik een aardig verschil met een 80 dus waarom gaat een 80cc standaard dan in vergelijking met een 70 malossi langzaam ?
 
Don't be drunk and drive... if you can be stoned and fly...
Rick 27-11-02?12:41 Print reply

Posts: 3788
het polijsten van je uitlaatpoort heeft eigelijk ook weinig nut want die zit tog zo weer volgekoold (ik heb hier ervaring mee ) dus dat is ook volkomen bullshit
 
Ride like your ass is on fire!!!
NSR RULEZZ 27-11-02?12:48 Print reply

Posts: 4934
Quote:
Originally posted by: Schuimpie

Is 100 met een standaard 80cc niet langzaam want met een 70mal ongetuned ging ik ook zoiets... en 70 mal is geen 70 echte cc's maar 63 ofzo dus vind ik een aardig verschil met een 80 dus waarom gaat een 80cc standaard dan in vergelijking met een 70 malossi langzaam ?


ja daar zat ik ook al over te denken dat volg ik ook al niet
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
ThrillSeeka 27-11-02?13:03 Print reply
Posts: 18
Quote:
Originally posted by: Schuimpie

Is 100 met een standaard 80cc niet langzaam want met een 70mal ongetuned ging ik ook zoiets... en 70 mal is geen 70 echte cc's maar 63 ofzo dus vind ik een aardig verschil met een 80 dus waarom gaat een 80cc standaard dan in vergelijking met een 70 malossi langzaam ?


100 met 80cc... hahahah ik ga 115 met 50cc
 
Joost 27-11-02?13:48 Print reply
Posts: 1108
Ooit op een orgi 50 gereden ...
 
It is going to be a Endless summer...
Hans F 27-11-02?13:51 Print reply
Posts: 4326
Ik zie gewoon het nut niet in van het polijsten, wat denk je dat er gebeurt als je het goed gepolijst hebt (en dan bedoel ik dus echt polijsten, dus spiegelglad opp. waarin je jezelf ziet). Dat er meer mengsel doorgaat? Als dat al zo is, zal dat zo'n miniem verschil geven. Het is getest op de testbank, en men noemt dit polijsten sinds die testen niet voor niets psychologische tuning.


[This message is edited by Hans F on 27-11-02 13:56]
 
Hans F 27-11-02?13:57 Print reply
Posts: 4326
owja, W poort heeft idd een zeer negatieve invloed op de werking van een uitlaat. Het idealste (voor de uitlaat) is nog steeds gewoon een ovale poort (met rechte bovenzijde). Hoewel je dan wel weer erg zit met happen.
Vlinderpoort (met dunne spijl) heeft minder negatieve invloed als een lompe W (met z'n 3 halve spijlen).
 
Joost 27-11-02?14:04 Print reply
Posts: 1108
Oke, hier sluit ik me bij aan. Ik ben ook van mening dat 'polijsten' onzin is.

Met een gladde poort bedoel ik een poort die gelijdelijk over loopt en geen rare hobbels of gaten bevat ivm eddy's.

Iets anders, wat voor zuiger gebruiken jullie in 80cc?
 
It is going to be a Endless summer...
wipe-out 27-11-02?14:43 Print reply

Posts: 7672
Quote:
Originally posted by: ThrillSeeka

100 met 80cc... hahahah ik ga 115 met 50cc


ja, maar die ori 80 heeft 10 keer meer kracht onderin als jouw 50'tigje, en komt op veel makkelijker op top tegen de wind in, tov van jouw 50 (met lijkt mij) redelijk zware tandwielverhouding.
 
-Zeroed in- 27-11-02?14:51 Print reply

Posts: 3255
Quote:
Originally posted by: ThrillSeeka

Quote:
Originally posted by: Schuimpie

Is 100 met een standaard 80cc niet langzaam want met een 70mal ongetuned ging ik ook zoiets... en 70 mal is geen 70 echte cc's maar 63 ofzo dus vind ik een aardig verschil met een 80 dus waarom gaat een 80cc standaard dan in vergelijking met een 70 malossi langzaam ?


100 met 80cc... hahahah ik ga 115 met 50cc


nee he.....mijn ultragevoelige forumsensors detecteren een irritante scooterachtige newbie
 

Dit topic is 2393 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved