Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Maakt een hoge drukkop je brommer zuiniger?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 756 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #64313 - Maakt een hoge drukkop je brommer z...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 4157 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Meathausen 20-4-2011 17:39 Print reply

Posts: 726
maar door de hoge compressie verliest je blok ook kracht doordat het meer moeite kost het mengsel te comprimeren.
Misschien dat je blok wel zuiniger loopt omdat een kleinere verbrandingskamer ook minder mengsel kan aanzuigen.
Al eens geexperimenteerd met het veranderen van je carterdruk?
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
Niek de Wildt 20-4-2011 18:02 Print reply
Posts: 7168
Genoeg geouwehoerd, om toch maar even op de TS te reageren:
Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Hogere compressie zou in theorie de brom zuiniger moeten maken, maar er zit uiteraard een maximum aan, er gaat van de theoretische winst een heel hoop verloren in warmte.
Net zoals dat een hogere klopvastheid benzine wel een hogere compressie aankan, maar op zijn beurt langzamer brand als een lagere.
Kortom er is een optimum voor ieder doeleind.
Maar kort gezegt: ja bij een hoop standaard brommertjes zal een wat hogere compressie theoretisch een wat zuiniger brommertje geven.
Andere delen als het drijfwerk etc zullen er onder leiden.
Om de praktische kant maar even toe te lichten.
Je kun je niet zomaar compressie verhogen, een cilinderkop moet netjes zijn afgestemd op de complete setup.
Compressie is namelijk niet de enige variabele van een kop, je zit ook met squish etc.
Indien men een modern motorblokje neemt, kun je er vanuit gaan dat de constructeur er over na heeft gedacht om alles zo efficient mogelijk te laten functioneren op het doeleind.
Dus verschild jouw doeleind van die van de constructeur, bijv de constructeur hechtte meer waarde aan de levensduur dan aan het verbruik, dan kun je dit veranderen.
Ook kun je er rekening mee houden dat niet alles op de beste manier wordt gedaan, er geld namelijk altijd het princiep van de laagste bieder.
Ook heb je te maken met fabricagetolleranties.
Dat is ook waarom men bij een blokje wat al ontworpen is voor een hoog vermogen, als eerst gaat proberen alle onderdelen te "blueprinten" en dus zo te maken als de ontwerper dat had bedoeld.
In jouw geval kun je het dus zo zien, heb jij hetzelfde doeleind als de constructeur voor ogen? dan ga je het blokje blueprinten.
Heb jij een ander doeleind voor ogen? dan ga je de setup helemaal compleet aanpassen, een enkel onderdeeltje op een ander doeleind ontwerpen is niet slim, je zult er misschien wat mee winnen, maar wil je je doeleind bereiken zul je het bij elk onderdeel in het achterhoofd moeten houden en dus in princiep je eigen motorblok moeten maken, of een motorblok pakken waarbij de constructeur wel hetzelfde doeleind had als jij.
Alles is een compromis.
 

Dit topic is 4157 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved