Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Maakt een hoge drukkop je brommer zuiniger?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 900 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #64313 - Maakt een hoge drukkop je brommer z...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4156 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

the mechanic 19-4-2011 21:00 Print topicpost
Posts: 59
Beste bf-ers

Mijn lokale brommerboer had laatst de volgende stelling

Door het plaatsten van een hogere druk-kop loopt je brommer zuiniger.

een echte verklaring had hij niet

Dus in een poging tot logische redeneren van mijn kant kwam ik op het volgende

Ik weet dat verbanding ondere hoge druk efficienter is

en ik snap ook dat als je dan hoge en lage druk vergelijkt dat je onder hoge druk meer ''bang for your buck''krijgt

dus meer vermogen uit dezelfde hoeveelheid brandstof
wat dus omgekeerd betekend
voor dezelfde snelheid minder brandstof nodig

Nou weet ik dat de vermogenswinst bij zo'n kop minimaal is dus zal de besparing ook minimaal zijn


Maar toch is het idee interesant.

Omdat mijn logische conclusie is dat van op de juiste manier opvoeren, je brommer zuiniger kan worden bij dezelfde snelheid.

Want niet alleen je compressie is van belang maar ook:

Je spoeling: betere spoeling is betere verbranding dus efficienter

Je interne weerstand: hoe gebalanceerder en lichter je krukas is hoe minder verlies minder verlies is efficienter

je kan heel ver gaan tot en met de gladheid van je zuigerwand aan toe (wrijvings-coefficient)

Een twijfelachtige vind ik het verwijderen van je balans-as
reden: je vermindert je interne weerstand maar vibraties veroorzaken ook verlies

Je hebt natuurlijk de geijkte dingen zoals je rol en luchtweerstand om zuiniger te lopen maar mij boeit nu vooral het mechanische gedeelte.

Maar goed ik draaf door.

De grote vraag typ ik hier onzin of zit hier iets in
Graag opbouwende feedback

Mvg
The Mechanic


 

Ruben2311 19-4-2011 21:04 Print reply

Posts: 1055
Denk dat je wel gelijk hebt, een krachtige motor met dezelfde grootte verbruikt minder dan een minder krachtige omdat hij minder toeren hoeft te draaien voor dezelfde snelheid/kracht.
Dat zie je ook met chiptuning voor auto's; het vermogen gaat omhoog een daardoor het verbruik omlaag omdat de motor zelf identiek blijft.
 
Half the strokes, double the power!
Aprilia RX 50 2003 19-4-2011 21:04 Print reply

Posts: 6717
glad maken van je wand zou ik toch niet doen
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Aprilia RX 50 2003 19-4-2011 21:07 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ruben2311
Denk dat je wel gelijk hebt, een krachtige motor met dezelfde grootte verbruikt minder dan een minder krachtige omdat hij minder toeren hoeft te draaien voor dezelfde snelheid/kracht.
Dat zie je ook met chiptuning voor auto's; het vermogen gaat omhoog een daardoor het verbruik omlaag omdat de motor zelf identiek blijft.


krachtigere motor met zelfde cilinderinhoud kan juist veel meer gaan gebruiken. sinds ik de v6 onder me brom heb is ie meer gaan gebruiken dan met de std uitlaat.

een 80 cc kan iig wel zuiniger zijn dan een 50 omdat ie minder procenten van z'n vermogen hoeft te leveren bij dezelfde snelheid
hoe lager je toerental hoe zuiniger je motor over het algemeen zal lopen (betere spoeling)
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Aprilia RX 50 2003 19-4-2011 21:09 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: the mechanic
Beste bf-ers

dus meer vermogen uit dezelfde hoeveelheid brandstof
wat dus omgekeerd betekend
voor dezelfde snelheid minder brandstof nodig





je kunt dan meestal meer brandstof in brengen die dan ook nog eens verbrand. dus gebruikt meer en gaat harder.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
4takker 19-4-2011 21:12 Print reply

Posts: 2395
volgens mij is dat resultaat bijna niet merkbaar door een hogendruk kop

een grote cilinder daar in tegen wel. als je niet alleen maar het gas vol open houd.
ik heb het zelf onder vonden op een vakantie naar italie op de brommer.
we reden met 3 brommers 50cc 17mm carbu met als bagage een slaapzak en wat kleren. een 90cc lange slag(veel koppel) 20mm carbu met een aanganger waar veel geredschap en een blok in lach en ook nog slaap spullen kleren en een tent. 110cc 19mm carbu ook lange slag en een grote boring die sleepte ook slaap spullen kleren geredschap en reserve onderdelen mee.

daar uit bleek dat op 200km met en gemiddelde snelheid van 40km/h ten opzichte van de 50cc brommer een halve liter tot een liter scheelde
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
the mechanic 19-4-2011 21:16 Print reply
Posts: 59
@ apriliarx 50 2003 Ik doelde meer op gietijzeren wand ten opzichte van chrome of nikel-seal
ik snap dat je cilinderwand niet moet gladmaken ivm hoonsporen die nodig zijn voor smering
Trouwens als ze spiegel-gald op elkaar zouden passen dan krijg je een effect dat ervoor zorgt dat het gegarendeerd aan elkaar plakt omdat je als het ware een luchtdruk verschil creert.

Wat je daarna zegt klopt je gaat harder en daardoor zuipt hij meer. Maar dat betekent dus niet dat dat bij dezelfde snelheid (uitgangspunt) hij ook meer verbruikt, maar dat hij mischien wel zuiniger is

@ruben ja wat jij zegt klopt voor viertakt klopt het ook maar nu is mijn vraag gaan dezelfde principes op voor tweetakt

@ 4 takt je nichname zegt het al waren dat 2 of 4 takten?

Dit bericht is gewijzigd door the mechanic op 19-4-2011 om 21:20 uur.
 
StineZ 19-4-2011 21:19 Print reply
Posts: 571
Even op dit onderwerp verder. Mijn DT loopt niet meer bleek dat er een lange bougie in zat. Als ik hem aan kreeg schoot hij in 1 keer hoog in de toeren. Echt hinghing zeg maar. Mijn vader kwam met het idee dat dat kwam door een langere bougie meer ruimte in neemt en als die wel evenveel mengsel aanzuigt zou je dan niet het diesel effect krijgen? Dat door de hoge druk zelf ontbranding plaatsvindt, het zou niet moeten kunnen volgens hem in een benzine brommer maar andere redenen konden we verder niet bedenken (is nu opgelost). Als je hier nou de goed verhouding in vindt krijg je volgens mij wel een efficientere motor. Dus: Kleinere ontbrandingskamer, tot het randje van zelfontbranding.

Dit bericht is gewijzigd door hackomatic op 19-4-2011 om 21:21 uur.

Dit bericht is gewijzigd door hackomatic op 19-4-2011 om 21:23 uur.
 
Turbokit
Ruben2311 19-4-2011 21:24 Print reply

Posts: 1055
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


krachtigere motor met zelfde cilinderinhoud kan juist veel meer gaan gebruiken. sinds ik de v6 onder me brom heb is ie meer gaan gebruiken dan met de std uitlaat.


Komt omdat hij dan meer toeren draait, en je de eigenschappen van de motor dan wel verandert.
 
Half the strokes, double the power!
the mechanic 19-4-2011 21:25 Print reply
Posts: 59
@ hackomatic wat jij zegt het Pingelen is wel echt de uiterste grens van compressie (het lijkt me trouwens niet dat door een lange bougie komt tenzij je setup al flink kritisch stond)

Maar jij snapt waar ik heen wil is het mogenlijk een brommer merkbaar zuiniger te maken door hem op te voeren

En dan het liefst gewoon in 50 cc vooral de theoretische kant boeit me hiervan.
 
Ruben2311 19-4-2011 21:31 Print reply

Posts: 1055
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hackomatic
Even op dit onderwerp verder. Mijn DT loopt niet meer bleek dat er een lange bougie in zat. Als ik hem aan kreeg schoot hij in 1 keer hoog in de toeren. Echt hinghing zeg maar. Mijn vader kwam met het idee dat dat kwam door een langere bougie meer ruimte in neemt en als die wel evenveel mengsel aanzuigt zou je dan niet het diesel effect krijgen? Dat door de hoge druk zelf ontbranding plaatsvindt, het zou niet moeten kunnen volgens hem in een benzine brommer maar andere redenen konden we verder niet bedenken (is nu opgelost). Als je hier nou de goed verhouding in vindt krijg je volgens mij wel een efficientere motor. Dus: Kleinere ontbrandingskamer, tot het randje van zelfontbranding.

Dit bericht is gewijzigd door hackomatic op 19-4-2011 om 21:21 uur.

Dit bericht is gewijzigd door hackomatic op 19-4-2011 om 21:23 uur.


Je had ook gewoon euro 98 erin kunnen pleuren
 
Half the strokes, double the power!
the mechanic 19-4-2011 21:35 Print reply
Posts: 59
Jah of av-gas (octaan 100-110) maar met 3,85 per liter niet echt een constructieve oplossing he altijd een bronaaanpak toepassen en niet beunen tenzij het echt niet anders kan
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 19-4-2011 22:15 Print reply

Posts: 9841
geen tijd om alles te lezen, maar na verhogen van de compressie in zowel mijn XR blok als mijn porsche blok werd de motor zuiniger.

Ik geloof ook dat de compressie één van de redenen is dat een diesel zo mooi zuinig loopt (hoewel een diesel de compressie sowieso nodig heeft om te ontsteken, maar dat ter zijde)

Compressie wil je eigenlijk zo hoog mogelijk hebben, daarom zie je ook dat de compressie, al dan niet met turbo's, de afgelopen jaren gruwelijk hard omhoog is gegaan. 12:1 is geen rare compressieverhouding, terwijl vroeger 6:1 al hoog was (maar toen moest je ook nog met de hand kunnen aanzwengelen he...)

Probleem met hoge compressie zit in je klopvastheid van je brandstof en je materiaalgrenzen, daar komt namelijk ook een stuk meer belasting op.

Toch zijn diesels wat dat betreft vanaf het begin al mooi.

 
Too cool for school!
JB1 19-4-2011 22:32 Print reply

Posts: 14881
Ja, een hogedruk kop maakt inderdaad je brommer zuiniger. dit komt doordat je brommer efficienter gebruik maakt van de toegevoerde chemische energie.

Door je spoeling te optimaliseren kun je er voor zorgen dat er niets/extreem weinig je uitlaatpoort uit gaat (Lage uitlaatpoort timing helpt ook!)

Want dat is namelijk een hele grote verspilling.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Maeddy 20-4-2011 0:03 Print reply

Posts: 1059
Hogere compressie zorgt inderdaad voor een zuinigere brommer:

Voor degenen wie het interesseert:

Rendement van je (benzine!) motor = 1/(R^(1-k))

Waarbij R je compressieratio is en k je 'specific heat ratio', waarbij 1.4 een typische waarde is voor een benzinemotor.

Plot dit maar, en je zult zien dat bij een toenemende compressieratio je rendement beter wordt.

Echter, zijn er limiterende factoren zoals klopvastheid. Vaak vergeten wordt de mechanische verliezen die optreden bij een hogere compressieratio. Er gaat meer warmte verloren in extra frictie en het comprimeren van je mengsel.

In de praktijk zie je dus dat het ophogen van je compressieratio je brommer inderdaad zuiniger maakt. Echter na een bepaalde waarde voor deze ratio, van een aantal factoren afhankelijk, zal je rendement toch gaan dalen.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 20-4-2011 om 0:05 uur.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
appie_1988 20-4-2011 0:08 Print reply

Posts: 322
Meer compressie is inderdaad zuiniger.
Zo is het ook dat je met een kleinere verbrandingskamer al zuiniger rijd. alleen daar verlies je wel vermogen op als je deze te klein maakt. Doordat er dan minder mengsel tot ontbranding kan komen.

Bij diesel is het idd zo dat mede door de hoge compressie deze zuiniger worden. Oude diesel motoren gebruik van een voorkamer of wervel kamer, hierin begon de ontbranding al voor deze in de kop kwam. Op deze manier kwam het mengsel beter tot ontbranding en waren en minder eisen nodig voor de perciesing van de inspuiting. Daarom moet je bij oudere diesles ook langer voorgloeien om deze kamer op te warmen
Tegenwoordig zit heb je geen voorkamer meer, en gaat het via direct inspuiting, die moet veel nauwkeuriger gebeuren, en met veel hoger drukken. Maar door de computer gestuurde inspuiting zijn deze zeer zuinig en goed af te stellen.
 

Dit topic is 4156 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved