Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - krukastap afgebroken...?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 707 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64272 - krukastap afgebroken...?
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 5268 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

rensss 17-4-2011 21:07 Print reply

Posts: 1110
Maar dat pingelen dan is toch wanneer je ontsteking te vroeg staat en waardoor de krukas en zuiger dan flinke klappen krijgen en dat zou het verklaren waardoor er onregelmtige krachten ontstaan op het vliegwiel. Maar verbeter me wanneer ik dit fout heb
 
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast?
rubbert 17-4-2011 21:08 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
en dat back fired is dat je een vlam uit de uitlaat krijgt maar wat doet dit met de krukas?

pingelen heb ik nog nooit vernomen, het is een normale doppler cilinder + doppler cilinderkop, niks aan aangepast



als hij backfired ontbrandt hij niet op het goede tijdstip, dit kan een gewone vlam door inlaat of uitlaat zijn, maar dit kan ook een onbranding zijn wanneer de zuiger net bezig is met omhoog komen, en dus de zuiger weer naar beneden wil duwen, alleen het vliegwiel (en anders de rest van je brommer als die op snelheid is) zorgt ervoor dat dit niet gebeurt, maar dit geeft een behoorlijke piekspanning
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Maeddy 17-4-2011 21:08 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
en dat back fired is dat je een vlam uit de uitlaat krijgt maar wat doet dit met de krukas?

pingelen heb ik nog nooit vernomen, het is een normale doppler cilinder + doppler cilinderkop, niks aan aangepast


Ik zou denken dat je pingelen gemerkt moet hebben. Zou je waarschijnlijk ook moeten kunnen zien aan je zuiger. Ik denk zelf dat je small en bigend al kapot zouden zijn voordat dit gebeurd.

Verder is zoals hierboven al eens genoemd wordt de krukas gescheurd op dit punt vanwege de kerfwerking.

Kerfwerking houdt in dat spanningen lokaal veel hoger kunnen worden door abrubte diameterovergangen, of andere situaties zoals spiebanen e.d. Als men torsie- en buigspanningen berekent, gebruikt men hiervoor een van te voren vastgestelde kerfwaardefactor.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Maeddy 17-4-2011 21:14 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]


[...]



dus ik moet het er maar op houden dat het kan door pingelen, back fired of het te zware vliegwiel?


Ik denk, dat mocht dit door pingelen komen, je eerst andere dingen zal zien voordat dit gebeurd. Versleten small- en bigend lagers, zuigers die kapot gaan..

Over dat te zware vliegwiel: Ik weet niet of dit het is, maar kan hier ook weinig zinnigs over zeggen. Behalve dat er dus meer torsiespanning is mocht je last hebben van detonatie, vanwege de grotere massatraagheid van het vliegwiel.

Ik denk nog steeds verkeerde uitlijning van de krukas.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
rubbert 17-4-2011 21:16 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]


[...]



dus ik moet het er maar op houden dat het kan door pingelen, back fired of het te zware vliegwiel?



nja, weet ik niet, hij heeft het iig. begeven doordat er te grote piekspanningen zijn geweest tussen je vliegwiel, en de rest van je motorblok.

en het meest logisch lijkt mij dat dit is gekomen door plotselingen snelheidsverschillen in de motor (door die backfires oid.) maar dus ook zijn geweest door het schakelen zonder koppeling, dan veranderd je blok ook in 1 keer van toerental, en zal je vliegwiel een flinke klap uit delen, omdat die nog steeds op dat oude toerental draait, en dat wil blijven doen (massa traagheid)
In 1 keer je achterwiel blokkeren met je achterrem zonder je koppeling in te trekken geeft hetzelfde effect, en nog wel meer dingen

maar wat dat geweest kan zijn zou jij als eigenaar het beste kunnen weten, en anders kom je er wss. niet achter wat het wel is geweest

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 17-4-2011 om 21:20 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
rubbert 17-4-2011 21:28 Print reply

Posts: 8825
Dus zal je er nooit achter komen waardoor het exact is geweest
Kan al begonnen zijn toen die bijv. niet goed schakelde, dat hij toen een paar opdonders heeft gehad, dat weet je niet
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Maeddy 17-4-2011 21:34 Print reply

Posts: 1059
Als je met je vinger over dat breukvlak gaat, voelt het dan net zo glad als dat het er op de foto uitziet?

Want als het redelijk glad is, waar het er dus naar uitziet, is het een vermoeiingsbreuk. Dit is een breuk als gevolg van vermoeiing. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat dit niet van een paar opdonders komt, maar van langdurig hoge piekspanningen. Dus, en daar ga ik weer, wellicht een uitlijfout..

Is het toch niet zo glad als dat het eruit ziet, dan is het zoals rubbert zegt, ook goed mogelijk dat het door een paar harde opdonders komt zoals door problemen met het schakelen, en eventuele detonatie.

Edit:

Dat pingelen zou je moeten merken. Geeft behoorlijke klappen. Wordt normaliter ook gemeten met een soort geluidssensor. Immers hebben deze klappen een bepaalde frequentie gerelateerd aan je boring.
Als je niets extreems aan je setup hebt, ga je echt niet pingelen. Wordt vaak veroorzaakt door een verkeerd afgestelde ontsteking, slechte squish, of te hoge compressie.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 17-4-2011 om 21:37 uur.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
rubbert 17-4-2011 21:46 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Als je met je vinger over dat breukvlak gaat, voelt het dan net zo glad als dat het er op de foto uitziet?

Want als het redelijk glad is, waar het er dus naar uitziet, is het een vermoeiingsbreuk. Dit is een breuk als gevolg van vermoeiing. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat dit niet van een paar opdonders komt, maar van langdurig hoge piekspanningen. Dus, en daar ga ik weer, wellicht een uitlijfout..

Is het toch niet zo glad als dat het eruit ziet, dan is het zoals rubbert zegt, ook goed mogelijk dat het door een paar harde opdonders komt zoals door problemen met het schakelen, en eventuele detonatie.

Edit:

Dat pingelen zou je moeten merken. Geeft behoorlijke klappen. Wordt normaliter ook gemeten met een soort geluidssensor. Immers hebben deze klappen een bepaalde frequentie gerelateerd aan je boring.
Als je niets extreems aan je setup hebt, ga je echt niet pingelen. Wordt vaak veroorzaakt door een verkeerd afgestelde ontsteking, slechte squish, of te hoge compressie.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 17-4-2011 om 21:37 uur.



fout, die paar opdonders hebben dan een initiatie veroorzaak (hele kleine scheurtjes) die later, onder gewone belasting (als het motorblok draait) verder scheuren, doordat die kleine scheurtjes een gigantische kerfwerking hebben (maar deze worden, doordat ze zo langzaam vormen ook glad geschuurd)

Er is altijd een deel van het breukvlak wat niet vlak is, dit is het "rest oppervlak" dit is het deel wat een brosse breuk heeft ondergaan, omdat het gewoon niet meer sterk genoeg is om de spanning aan te kunnen, (dit oppervlak wordt steeds kleiner naar mate de scheuren verder scheuren) en als dit oppervlak dus in verhouding vrij groot is betekend dit dat de astap is afgebroken onder een grote spanning, en niet door een kleine spanning die heeeeeel lang erover gedaan heeft hem te breken,

nu houd ik er over op, als je er meer over wilt weten moet je maar even een werktuigonderdelen boek op gaan zoeken
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Maeddy 17-4-2011 21:49 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]



fout, die paar opdonders hebben dan een initiatie veroorzaak (hele kleine scheurtjes) die later, onder gewone belasting (als het motorblok draait) verder scheuren, doordat die kleine scheurtjes een gigantische kerfwerking hebben (maar deze worden, doordat ze zo langzaam vormen ook glad geschuurd)



Yes, makes sense. De kerfwerking van die cracks was me even ontschoten .


 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !

Dit topic is 5268 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved