Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - krukastap afgebroken...?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 879 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64272 - krukastap afgebroken...?
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 5281 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Marcooow 16-4-2011 19:19 Print topicpost

Posts: 5713
-


Dit bericht is gewijzigd door Marcooow op 13-4-2014 om 19:56 uur.
 
faster than a bullet!

Paul de Salmiakbal 16-4-2011 19:23 Print reply

Posts: 5285
http://www.brommerforum.nl/showtopic/37570
Er zijn nog wel wat meer topics kan ik me herinneren, misschien ff zoeken.
 
kenny77 16-4-2011 19:26 Print reply

Posts: 29286
http://www.brommerforum.nl/showtopic/61457
Maar daar zit de breuk niet op de zelfde plek.


 
Leen 16-4-2011 19:26 Print reply

Posts: 26877
gewoon slecht geproduceerd.
metaalmoeheid, is gaan scheuren omdat de overgang van top naar wang veel te scherp is, had een radius aan moeten zitten.
 
Maeddy 16-4-2011 19:36 Print reply

Posts: 1059
Ik vind het breukvlak redelijk glad. Dat zou moeten duiden op een vermoeiingsbreuk, waarvan de oorzaak vaak een te hoge belasting is. Wellicht een productiefout in de zin van een uitlijnfout.

Edit: hoe lang heb je gereden met deze krukas?

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 16-4-2011 om 19:37 uur.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
mx-jacob 16-4-2011 19:45 Print reply

Posts: 2938
volgens mij heeft dit te maken met spannings corrosie, Bij gelijktijdige aanwezig heid van mechanische spanningen kan deze vorm van corrosie voor komen. De spanningen kunnen inwendig of uitwendig zijn. bij overschrijding van een zekere minimale trekspannig kan een beschadiging van een passieve laag niet meer hersteld worden en treed er scheurvorming op. met als gevolg een breuk


edit: wat leen zegt over een te kleine radius klopt ook

Dit bericht is gewijzigd door mx-jacob op 16-4-2011 om 19:46 uur.
 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
Leen 16-4-2011 19:46 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mx-jacob
volgens mij heeft dit te maken met spannings corrosie, Bij gelijktijdige aanwezig heid van mechanische spanningen kan deze vorm van corrosie voor komen. De spanningen kunnen inwendig of uitwendig zijn. bij overschrijding van een zekere minimale trekspannig kan een beschadiging van een passieve laag niet meer hersteld worden en treed er scheurvorming op. met als gevolg een breuk



goed van google gehaald knul.
als je niet weet waar je het over hebt, houd dan gewoon je kop.
 
mx-jacob 16-4-2011 19:47 Print reply

Posts: 2938
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



goed van google gehaald knul.
als je niet weet waar je het over hebt, houd dan gewoon je kop.



uum nee geen google, school boek

 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
Paul de Salmiakbal 16-4-2011 19:47 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mx-jacob
volgens mij heeft dit te maken met spannings corrosie, Bij gelijktijdige aanwezig heid van mechanische spanningen kan deze vorm van corrosie voor komen. De spanningen kunnen inwendig of uitwendig zijn. bij overschrijding van een zekere minimale trekspannig kan een beschadiging van een passieve laag niet meer hersteld worden en treed er scheurvorming op. met als gevolg een breuk


edit: wat leen zegt over een te kleine radius klopt ook

Dit bericht is gewijzigd door mx-jacob op 16-4-2011 om 19:46 uur.

Gewoon metaalmoeheid dus.
 
Maeddy 16-4-2011 19:49 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]


geen idee hoe uit die precies is want ik kocht de brommer van me broer, hij wist het ook niet meer

maar ik heb er een paar keer mee gereden, 2/3 in de winter en later ook nog een paar keer, daarvoor is die gereviceerd

alleen zat deze krukas er toen al in, maar cilinder was ook niet vastgelopen ofzo


Ok. Het zit zo: Vermoeiingsverschijnselen treden vaak op tussen de 1- en 2 miljoen cycles. Als dit een vermoeiingsbreuk is, waar het er in mijn ogen naar uitziet, zou hij dus bij een gemiddelde van 10k rpm een paar uurtjes volhouden. Als je er niet zo vaak mee gereden hebt is dit dus zeer waarschijnlijk het geval.

Edit: Bovendien acht ik hiermee die uitlijfout al zeer waarschijnlijk. Stel je hebt een fout van een duizendste radiaal, dan heb je al spanningswaardes die boven de maximale rekgrens komen.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 16-4-2011 om 19:51 uur.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Aprilia RX 50 2003 16-4-2011 19:50 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mx-jacob
volgens mij heeft dit te maken met spannings corrosie, Bij gelijktijdige aanwezig heid van mechanische spanningen kan deze vorm van corrosie voor komen. De spanningen kunnen inwendig of uitwendig zijn. bij overschrijding van een zekere minimale trekspannig kan een beschadiging van een passieve laag niet meer hersteld worden en treed er scheurvorming op. met als gevolg een breuk


edit: wat leen zegt over een te kleine radius klopt ook

Dit bericht is gewijzigd door mx-jacob op 16-4-2011 om 19:46 uur.


meen dat we idd zoiets gehad hadden met sterkteleer...
weet alleen niet meer hoe dat precies zat. heb ook een onvoldoende voor dat vak

maar als je zoiets post moet je t ook even kunnen verklaren en ik heb toch sterk het idee dat dit stukje van google komt
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Leen 16-4-2011 19:52 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
[...]


Ok. Het zit zo: Vermoeiingsverschijnselen treden vaak op tussen de 1- en 2 miljoen cycles. Als dit een vermoeiingsbreuk is, waar het er in mijn ogen naar uitziet, zou hij dus bij een gemiddelde van 10k rpm een paar uurtjes volhouden. Als je er niet zo vaak mee gereden hebt is dit dus zeer waarschijnlijk het geval.

Edit: Bovendien acht ik hiermee die uitlijfout al zeer waarschijnlijk. Stel je hebt een fout van een duizendste radiaal, dan heb je al spanningswaardes die boven de maximale rekgrens komen.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 16-4-2011 om 19:51 uur.



Als de uitlijnfout dermate ernstig is dat de kruktap ervan afbreekt dan moet je lager aan die zijde toch ook behoorlijk aan flinters zijn.
 
mx-jacob 16-4-2011 19:53 Print reply

Posts: 2938
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


meen dat we idd zoiets gehad hadden met sterkteleer...
weet alleen niet meer hoe dat precies zat. heb ook een onvoldoende voor dat vak

maar als je zoiets post moet je t ook even kunnen verklaren en ik heb toch sterk het idee dat dit stukje van google komt


haha nee echt waar komt uit me matrealen kennis boek



 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
Maeddy 16-4-2011 19:53 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



Als de uitlijnfout dermate ernstig is dat de kruktap ervan afbreekt dan moet je lager aan die zijde toch ook behoorlijk aan flinters zijn.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow

en het linkerlager draaid nou ook niet meer




 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Maeddy 16-4-2011 19:56 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]


draaid wel maar heeeel erg moeilijk


Dan is hij dus kapot
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
energy verslaaft 16-4-2011 19:57 Print reply

Posts: 199
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



goed van google gehaald knul.
als je niet weet waar je het over hebt, houd dan gewoon je kop.


zo kan je het niet hebben dat iemand het beter weet!
hij doet metaaltechniek skkl met je ge google.
en je hoeft niet op spellings fouten na te kijken mierenneuker!
 

Dit topic is 5281 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved