Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Tzr zonder thermostaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 999 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #64129 - Tzr zonder thermostaat
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3788 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Meathausen 30-3-2011 23:37 Print topicpost

Posts: 726
Hallo!

Ik heb een Tzr waar ik de laatste tijd een probleem mee heb, namelijk dat hij te snel warm wordt.
Zelfs na nieuwe afstelling met een donkerbruine bougie wordt hij nog steeds te warm na een kilometer of 5.
Ik verwacht dat de thermostaat niet goed meer is.
Dit denk ik omdat:

- De cilinderkop veel warmer wordt dan de rest (cilinder / radiateur)
- De Kvs slang van kop naar radiateur een heel stuk minder heet is dan de cilinder kop zelf.

Heb dus het idee dat de thermostaat niet / te weinig open gaat. Lijkt me niet aan de afstelling liggen, Bougie donkerbruin, rij standaard met Leovince V6. 16mm Dellorto met sproeier 135.

Heb al veel gesearched en dingen gevonden maar niet met dit specifieke probleem. En hoeven andere brommers natuurlijk niet hetzelfde te reageren als een Tzr.

Edit: Dus eigenlijk de hoofdvraag: Is het mogelijk en goed te doen om zonder thermostaat te rijden?

Groeten,
Meathausen

Dit bericht is gewijzigd door Meathausen op 30-3-2011 om 23:37 uur.
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!

koetjeboe91 30-3-2011 23:41 Print reply

Posts: 2096
je kan zonder termostaat rijden maar dit vergroot de opwarm periode.
als de termostaat dicht blijft staat of niet helemaal opengaat kunnen de klachten van warme kop maar koude slangen ontstaan. ontlucht het systeem nog eens indien het probleem er nog is vervang je de termostaat door een nieuwe.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
Tim-gpr99 30-3-2011 23:42 Print reply

Posts: 841
Is prima te doen, ik reed met mijn DR70 en ook met mijn Pro Race (daar gaat geen thermosstaat in bij mij) zonder thermosstaat. Gewoon heel goed warmrijden, duurt wel lang voordat hij zon beetje 50-60 graden is, dus mooi op temperatuur. Alleen in de regen kwam hij bij mij niet op temperatuur (45 graden -.-)
 
GPR50 '99 streetfightert
Meathausen 30-3-2011 23:45 Print reply

Posts: 726
Ja ik het wel het idee dat het kvs systeem goed ontlucht is, want toen het warmte sensortje ging branden stopte ik gelijk en deed ik even me radiateur open, Daar spoot ietsje kvs uit. Dus lijkt me niet dat er dan nog lucht in zit aangezien dit het bovenste punt is.

Zou ook een nieuwe thermostaat kunnen aanschaffen, maarja, waarom als het ook goed zonder kan. Vandaar dit topic voor jullie meningen
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
groenedennis 30-3-2011 23:49 Print reply

Posts: 131
hej meathausen ik rij ook al een jaar zonder gaat priema zo allen word die iets minder snel warm vedder geen andere dingen gr
 
Meathausen 30-3-2011 23:52 Print reply

Posts: 726
Oke bedankt!
Is het ook zo dat de koeling stukken beter is? Dus dat hij bij langerna niet zo warm meer wordt? Of wordt hij geleidelijk toch nog te warm alleen het duurt langer?
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
koetjeboe91 30-3-2011 23:54 Print reply

Posts: 2096
JA je koeling word beter. maar nu het nadeel hij koelt dan altijd ook waneer die te koud is. dus het kan maar word afgeraden.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
Meathausen 30-3-2011 23:56 Print reply

Posts: 726
Ja want eigenlijk ben ik wel beetje zat van die warm loop problemen.
Na mijn weten is alles goed en snap ik slecht dat hij nog zo warm wordt.
Maarja misschien lag het allemaal wel aan die thermostaat. toch heb ik hem nog getest en gaat hij open, weet alleen niet of hij goed genoeg opengaat. Hij ging open rond een graad of 70 - 80 gok ik. (water koken in een pannetje met thermostaat erin + temp meter)
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
pieterschalkwijk 31-3-2011 9:22 Print reply

Posts: 157
Het mooie van een thermostaat is dat hij pas begint te koelen als de cilinder al wat warmer is. Dus als je zonder thermostaat gaat rijden, wordt je cilinder ook gekoeld bij lage temperatuur.

Koud starten is erg slecht voor je brommer. Daarom moet je je brommer ook altijd eerst even warm rijden voor je vol gas gaat rijden. Als je cilinder wordt gekoeld vanaf het moment dat je motor draait, krijgt hij geen kans om warm te worden.

Dus, het kan wel, rijden zonder werkende thermostaat (mits hij open staat natuurlijk), maar je cilinder en zuiger zullen wel extra slijten.
Dus koop je een nieuwe thermostaat, dan leg je wat centen neer, maar een nieuwe cilinder+ zuiger kost je nog veel meer.


 
Aprilia RX 50 2003 31-3-2011 10:24 Print reply

Posts: 6717
ik rijd ook al een tijd zonder thermostaat. op een dr 80

gaat prima, alleen wat langer warmrijden. maar ik gebruik m voor crossen. dus amper vooruit komen met veel toeren. Daarom werd mij aangeraden om de thermostaat weg te laten

edit: ivm grotere doorstroom

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 31-3-2011 om 10:25 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Maeddy 31-3-2011 10:32 Print reply

Posts: 1059
Misschien moet je je probleem niet bij je thermostaat zoeken?

Is je waterpomp in goede conditie?
Gooi je kvs in je radiateur, of gewoon water?
Wat voor kop en wat voor zuiger heb je?
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Aprilia RX 50 2003 31-3-2011 10:38 Print reply

Posts: 6717
klopt je metertje wel? voordat je vanalles gaat vervangen
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Meathausen 31-3-2011 12:38 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Misschien moet je je probleem niet bij je thermostaat zoeken?

Is je waterpomp in goede conditie?
Gooi je kvs in je radiateur, of gewoon water?
Wat voor kop en wat voor zuiger heb je?


Waterpomp is goed en werkt naar behoren.
Kvs natuurlijk.
Gewoon standaard 50cc, kop ietsje afgevlakt.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
klopt je metertje wel? voordat je vanalles gaat vervangen


Jahoor, want de eerste keer dat hij aanging had ik niet het idee dat het erg was of meteen moest stoppen. binnen 2min is hij toen warmgelopen.
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
Maeddy 31-3-2011 12:46 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Meathausen
[...]


Waterpomp is goed en werkt naar behoren.
Kvs natuurlijk.
Gewoon standaard 50cc, kop ietsje afgevlakt.

- Waterpomp in orde, prima.
- Ok, sommige gasten gooien gewoon water in hun radiateur en dan koekt hij natuurlijk dicht van de kalk. Uitgesloten bij deze..
- Kop iets gevlakt, iets hogere compressie, hoger thermisch rendement, meer warmte ontwikkeling. Echter als je kop gewoon licht gevlakt is omdat hij krom was zal dit hem ook niet doen warmlopen.

Thermostaat al in een pan water gelegd en gekeken of deze goed werkt?
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Aprilia RX 50 2003 31-3-2011 12:57 Print reply

Posts: 6717
pak de thermostaat er eens uit en kijk of het dan beter gaat, zo ja. dan ligt het aan je thermostaat
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 3788 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved