Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tomos zuiger te klein/versleten???

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 956 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64112 - tomos zuiger te klein/versleten???
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4386 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MR.Terror 28-3-2011 22:53 Print topicpost
Posts: 119
Hallo,

ik heb pas een tomosje gekocht, maar hij loopt heeeel moeilijk sinds ik er een 70cc (tweedehands gekocht) op heb gelegd.
nou heb ik de zuiger en zuigerveren gecontroleerd en ik heb gezien dat de zuigerveren helemaal in de zuiger gaan, dus die zijn wss versleten, maar ik heb ook gezien dat ik tech wel 0.5mm speling heb tussen de zuiger en de cilinderwand.

zou die voor een 65cc cilinder zijn of is die zuiger gewoon compleet versleten?
want hij heeft ook totaal geen compressie.
de wand ziet er nog goed uit voor de rest.

ik heb hier trouwens nog een filmpje hoe dat hij loopt:
http://www.youtube.com/watch?v=SpcLtIiqMb0

je ziet dat hij wel aan gaat maar meteen weer uitvalt, ik moet echt volgas geven wil hij lopen en hij komt totaal NIET vooruit.

wat raden julie mij aan, een nieuwe zuiger of een compleet nieuwe cilinder?

ik hoop spoedig een reactie te krijgen, want ik heb er eigenlijk best wel haast mee.

Groeten
 

Martijn II - Forum en Sales Moderator 28-3-2011 22:55 Print reply

Posts: 9841
ik zou een nieuw cilinderkitje kopen omdat je dan zeker weet dat het klopt en het waarschijnlijk geen drol kost.

0.5mm is 20x teveel speling.

edit: je kunt zien of de zuiger versleten is, als ie zoveel speling heeft kun je dat overduidelijk zien een zuiger die 0.50mm versleten is is écht écht écht duidelijk naar de klote...dus als ie er nog goed uitziet is het gewoon een verkeerde zuiger zoals je zelf ook al dacht.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 28-3-2011 om 22:56 uur.
 
Too cool for school!
crosser75 28-3-2011 22:58 Print reply
Posts: 107
als je nicasil wand helemaal goed is verder zou ik gewoon voor een nieuw zuigertje gaan. kost geen drol. maar als je zeker wilt zijn dat je helemaal goed zit kun je net zo goed een nieuwe 65cc kopen. is 60 euro voor een cilinderset

 
leonmt5 28-3-2011 22:59 Print reply

Posts: 799
wat je kunt doen is:

haal je zuigerveren van je zuiger en leg ze in je cilinder.
de ruimte tussen je veren mag niet meer wezen dan 0.30mm ( als ik het goed heb ). verder kijken of de cilinder een stootrand heeft dat is de rand boven aan bij je kop ( bdp )
en kijken of er krassen oid in zitten.
wat je verder nog kunt doen is naar de bromboer gaan, laat je cilinder even oppoetsen dus niet honen. en dan een nieuw zuigertje erbij regelen.
 
bert : bezopen en rijd toch.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 28-3-2011 23:07 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: leonmt5
wat je kunt doen is:

haal je zuigerveren van je zuiger en leg ze in je cilinder.
de ruimte tussen je veren mag niet meer wezen dan 0.30mm ( als ik het goed heb ). verder kijken of de cilinder een stootrand heeft dat is de rand boven aan bij je kop ( bdp )
en kijken of er krassen oid in zitten.
wat je verder nog kunt doen is naar de bromboer gaan, laat je cilinder even oppoetsen dus niet honen. en dan een nieuw zuigertje erbij regelen.


Het kan niet zo zijn, dat je een goede slotspeling meet en alsnog een stootrand hebt. Die stootrand kan alleen ontstaan door slijtage van je cilinder, en dat betekent weer dat je slotspeling nooit meer in orde kan zijn

Van poetsen/honen zul je altijd materiaal weghalen en dus je boring vergroten, hoe miniem ook. Vooral als je cilinder al versleten is krijg je wel gauw veel zuigerspeling.
Maar je hebt wel gelijk hoor. dat is wel een makkelijke oplossing.
Het gaat erom dat er weer een hoonbeeld instaat.

Toch is het voor mij al einde oefening als er iets van een stootrand inzit.
 
Too cool for school!
appie_1988 29-3-2011 0:14 Print reply

Posts: 322
Meet nauwkeurig met schuifmaat je cilinder aan de bovenkant.
Schuifmaat komt als goed is wel onder de roet rand.
en kijk terwijl je schuifmaat in cilinder hebt zitten hoe groot dit is.
Niet er uittrekken want dan ga je over roet rand en klop ie niet meer.
En precies meten, niet van 44,4 ow dat is bijna 44,5.
Dan gewoon andere cilinder halen.
 
De Schout 29-3-2011 0:23 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: appie_1988
Meet nauwkeurig met schuifmaat je cilinder aan de bovenkant.
Schuifmaat komt als goed is wel onder de roet rand.
en kijk terwijl je schuifmaat in cilinder hebt zitten hoe groot dit is.
Niet er uittrekken want dan ga je over roet rand en klop ie niet meer.
En precies meten, niet van 44,4 ow dat is bijna 44,5.
Dan gewoon andere cilinder halen.



met een schuifmaat kun je weinig zinnigs meten aan een cilinder
 
tune tweak fiddle bang bummer
Martijn II - Forum en Sales Moderator 29-3-2011 0:23 Print reply

Posts: 9841
beetje schuifmaat heeft een nauwkeurigheid van 0.05mm als je weet hoe je het af moet lezen... dat is al ongeveer je hele zuigerspeling. Ik vind 0.05mm dus niet nauwkeurig genoeg leuk om de boring mee te bepalen (omdat dat vaak ronde maten zijn) maar meer ook niet.

Maar altijd beter dan niets want niet iedereen heeft micrometers en shit thuis liggen.

 
Too cool for school!
- Han - 29-3-2011 18:21 Print reply

Posts: 9667
of je zuigerveren eraf halen.

En dan de zuiger door de cilinder laten vallen. Als die meteen op de grond valt dan klopt er iets niet. Als de zuiger er vertraagd doorgaat dan kan je wel doorrijden (misschien nieuwe veren)
 
<10.000 posts
Martijn II - Forum en Sales Moderator 29-3-2011 18:35 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Han -
of je zuigerveren eraf halen.

En dan de zuiger door de cilinder laten vallen. Als die meteen op de grond valt dan klopt er iets niet. Als de zuiger er vertraagd doorgaat dan kan je wel doorrijden (misschien nieuwe veren)


zoiets zou ik in de woestijn doen en ik de taal niet sprak.
Allemaal leuke indicaties, maar je schiet er niets mee op. Als dat je test moet zijn dan kun je net zo goed de boel in elkaar zetten en kijken of ie loopt. Als ie loopt, dan kan je motor er mee lopen. Loopt ie er niet mee, dan moet je je zuiger vervangen.

Geniaal toch?

 
Too cool for school!

Dit topic is 4386 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved