Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #64108 - 4-tact opvoeren.
|
Pagina 6 van 6
|
Dit topic is 7456 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
28-3-2011 20:39 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jr customs
Je wilt toch sowieso niet harder dan 70 rijden?
dan moet je gewoon prop uit de inlaat trekken en miss nieuwe cdi meer niet.
prop uit uitlaat bij een 4takt
edit: las verkeer sorry
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 28-3-2011 om 21:06 uur.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
jonasjjn |
28-3-2011 20:55 |
Posts: 11 |
Heb een beetje rond gekeeken voor cdi,maar kom er niet echt achter of ik voor een schakel een speciale nodig heb(het is een 4-voet),of kan ik elke onbegrensde cdi erop gooien?
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
28-3-2011 20:56 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
Je zult het momentum verliezen.
Meer toeren om hetzelfde moment te krijgen (Koppel dus)
dat geldt voor ronddraaiende massa niet voor een zuiger die op en neer gaat.
Lichtere zuigers geven wel degelijk meer vermogen, juist omdat er minder energie verloren gaat in die op en neer gaande beweging. Een ander voordeel is dat je maximale zuigersnelheid weer wat hoger ligt.
Zolang je geen 15k gaat draaien zou ik me niet zo verdiepen in die zuiger. Denk dat het leuker is dat dat ding ook nog een tijdje meegaat dan dat ie nét die ene pk meer heeft, dan ben je 30 sec sneller op school maar sta je wel je zuiger om de 3wk te vervangen.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
hoe lichter de zuiger des te minder trekkracht toch?
als je je vliegwiel lichter maak loopt hij toch ook alleen maar slechter onderin, maar dan heb je wel een beter gas respons.
een vliegwiel is niet hetzelfde als een zuiger...
dat gelul van leen over hoe de krukas staat is ook niet echt interessant vind ik in dit geval, feit blijft dat je een gewicht hebt (zuiger) en dat ondervindt acceleratie en deceleratie, of het nou een zware belasting voor je krukas is of niet, dat gewicht moet elke keer van richting worden veranderd en dat kost energie. Klaar. Die energie kun je verminderen door het gewicht te verkleinen.
Hoe groot de belasting voor je krukas is is een ander verhaal, maar weet wel dat als je toeren toenemen, je krachten op die op en neergaande delen even tot de macht 4 toenemen.
Heb dat ooit mooi gelezen op de arp site geloof ik. Daarom zijn drijfstangbouten ook van zo'n groot belang als je je toeren gaat verhogen.
iedereen weet dat je met een hoger maximumtoerental meer vermogen hebt, dus als je meer vermogen wilt, meer toeren wilt draaien, is het toch wel fijn dat je die op- en neergaande delen licht houdt.
Voor TS niet interessant. tegen de tijd dat je op dat punt bent aangekomen heb je de rest van je blok ook al vervangen.
Zuigers moet je niet teveel aanpassen, fabrikanten maken die zuigers niet voor niets zo. Hemd inkorten neemt een heel groot deel van je draagvlak weg, waardoor ie gauw door de oliefilm op je cilinder heendouwt en dan is je slijtage lekker hoog.
Plus dat ie lekker klappert.
|
|
Too cool for school! |
|
der Chef |
28-3-2011 21:02 |
Posts: 3265 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
prop uit uitlaat bij een 4takt
Uit de inlaat staat er.
|
|
|
|
jr customs |
28-3-2011 21:02 |
Posts: 1057 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
prop uit uitlaat bij een 4takt
Beter lezen jonge, ik zeg toch inlaat!
en bijna elke cdi met 5 pinnen werkt, ik heb er nu een uit een kymco 2t geval...
maar begin nou maar met het spruitstuk eraf te halen, meestal zitten hier 2 grote ringen in met een hele kleine doorlaat.
Als hij na afstellen dan niet snellen loopt is ook je cdi begrensd
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
28-3-2011 21:05 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
dat geldt voor ronddraaiende massa niet voor een zuiger die op en neer gaat.
Lichtere zuigers geven wel degelijk meer vermogen, juist omdat er minder energie verloren gaat in die op en neer gaande beweging. Een ander voordeel is dat je maximale zuigersnelheid weer wat hoger ligt.
Zolang je geen 15k gaat draaien zou ik me niet zo verdiepen in die zuiger. Denk dat het leuker is dat dat ding ook nog een tijdje meegaat dan dat ie nét die ene pk meer heeft, dan ben je 30 sec sneller op school maar sta je wel je zuiger om de 3wk te vervangen.
[...]
een vliegwiel is niet hetzelfde als een zuiger...
dat gelul van leen over hoe de krukas staat is ook niet echt interessant vind ik in dit geval, feit blijft dat je een gewicht hebt (zuiger) en dat ondervindt acceleratie en deceleratie, of het nou een zware belasting voor je krukas is of niet, dat gewicht moet elke keer van richting worden veranderd en dat kost energie. Klaar. Die energie kun je verminderen door het gewicht te verkleinen.
Hoe groot de belasting voor je krukas is is een ander verhaal, maar weet wel dat als je toeren toenemen, je krachten op die op en neergaande delen even tot de macht 4 toenemen.
Heb dat ooit mooi gelezen op de arp site geloof ik. Daarom zijn drijfstangbouten ook van zo'n groot belang als je je toeren gaat verhogen.
iedereen weet dat je met een hoger maximumtoerental meer vermogen hebt, dus als je meer vermogen wilt, meer toeren wilt draaien, is het toch wel fijn dat je die op- en neergaande delen licht houdt.
Voor TS niet interessant. tegen de tijd dat je op dat punt bent aangekomen heb je de rest van je blok ook al vervangen.
Zuigers moet je niet teveel aanpassen, fabrikanten maken die zuigers niet voor niets zo. Hemd inkorten neemt een heel groot deel van je draagvlak weg, waardoor ie gauw door de oliefilm op je cilinder heendouwt en dan is je slijtage lekker hoog.
Plus dat ie lekker klappert.
ik verbaas me idd wel eens over hoe die dunne zuigertjes bij moto gp alsnog 10000 rpm kunnen draaien zonder te kantelen...
nu gaan die ook niet zolang mee...
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Paul de Salmiakbal |
28-3-2011 21:08 |
Posts: 5285 |
Maak dr maar 18k van.
En dat zijn wel ff wat geavanceerdere materialen dan dat ze in brommertjes gebruiken
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
28-3-2011 21:11 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
Maak dr maar 18k van.
En dat zijn wel ff wat geavanceerdere materialen dan dat ze in brommertjes gebruiken
dat bedoel ik maar, verdiep me er verder nooit zo in die GP, niet mijn tak van sport maar laatst kwam er op discovery wat langs
echt hele lage zuiger, bijna opbegrijpelijk dat die niet kantelt als ie zo hard gaat
zal er wel mee te maken hebben dat die zuigers ook maar 1 keer meegaan
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
JB1 |
28-3-2011 21:12 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
Maak dr maar 18k van.
En dat zijn wel ff wat geavanceerdere materialen dan dat ze in brommertjes gebruiken
19k zelfs.
Ze willen nu met 990cc gaan rijden en de boring limiteren tot 81mm waardoor de max zuigersnelheid 16.5k zal worden
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Aprilia RX 50 2003 |
28-3-2011 21:14 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
19k zelfs.
Ze willen nu met 990cc gaan rijden en de boring limiteren tot 81mm waardoor de max zuigersnelheid 16.5k zal worden
waarom dan niet gedeeltelijk overgaan op diesel net als sommige formule 1 nu mee bezig zijn. veel meer koppel bij lagere toeren. moet je alleen je koppbouten even wat strakker aandraaien
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Paul de Salmiakbal |
28-3-2011 21:16 |
Posts: 5285 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
19k zelfs.
Ze willen nu met 990cc gaan rijden en de boring limiteren tot 81mm waardoor de max zuigersnelheid 16.5k zal worden
Zuigersnelheid
Je zult rpm bedoelen?
Lijkt me sterk dat de zuigersnelheid 16.5k m/s / km/u wordt
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
28-3-2011 21:19 |
Posts: 6717 |
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
De Schout |
28-3-2011 21:32 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
dat geldt voor ronddraaiende massa niet voor een zuiger die op en neer gaat.
Lichtere zuigers geven wel degelijk meer vermogen, juist omdat er minder energie verloren gaat in die op en neer gaande beweging. Een ander voordeel is dat je maximale zuigersnelheid weer wat hoger ligt.
Zolang je geen 15k gaat draaien zou ik me niet zo verdiepen in die zuiger. Denk dat het leuker is dat dat ding ook nog een tijdje meegaat dan dat ie nét die ene pk meer heeft, dan ben je 30 sec sneller op school maar sta je wel je zuiger om de 3wk te vervangen.
[...]
een vliegwiel is niet hetzelfde als een zuiger...
dat gelul van leen over hoe de krukas staat is ook niet echt interessant vind ik in dit geval, feit blijft dat je een gewicht hebt (zuiger) en dat ondervindt acceleratie en deceleratie, of het nou een zware belasting voor je krukas is of niet, dat gewicht moet elke keer van richting worden veranderd en dat kost energie. Klaar. Die energie kun je verminderen door het gewicht te verkleinen.
Hoe groot de belasting voor je krukas is is een ander verhaal, maar weet wel dat als je toeren toenemen, je krachten op die op en neergaande delen even tot de macht 4 toenemen.
Heb dat ooit mooi gelezen op de arp site geloof ik. Daarom zijn drijfstangbouten ook van zo'n groot belang als je je toeren gaat verhogen.
iedereen weet dat je met een hoger maximumtoerental meer vermogen hebt, dus als je meer vermogen wilt, meer toeren wilt draaien, is het toch wel fijn dat je die op- en neergaande delen licht houdt.
Voor TS niet interessant. tegen de tijd dat je op dat punt bent aangekomen heb je de rest van je blok ook al vervangen.
Zuigers moet je niet teveel aanpassen, fabrikanten maken die zuigers niet voor niets zo. Hemd inkorten neemt een heel groot deel van je draagvlak weg, waardoor ie gauw door de oliefilm op je cilinder heendouwt en dan is je slijtage lekker hoog.
Plus dat ie lekker klappert.
het hele topic is toch al een grote discussie over iets waar de ts niet om gevraagd had, dus kan ik er ook nog wel even op in gaan.
ben het er niet echt mee eens dat het de- en accelereren van je zuiger opzich vermogen kost. het accelereren idd wel, maar het deaccelereren levert weer 'precies' evenveel energie op..
het enige voordeel van lichtere zuiger is idd de krachten op de drijfstang binnen de perken houden. (kwadratisch met de hoeksnelheid, imho)
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Uncle BLAM |
29-3-2011 14:00 |
Posts: 1025 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: der Chef
[...]
Uit de inlaat staat er.
Een Honda cb50 heeft ook een begrenzing in de uitlaat
Ik zou met een snelle cdi beginnen en de inlaat checken (eventueel ook de uitlaat checken)
|
|
een BF teller is sneller |
|
sheentje13 |
30-3-2011 10:29 |
Posts: 64 |
Simpel 4 takt chinees of taiwanees.
Onbegrensde cdi en gladde variobus = 60 +
Onbegrensde cdi , gladde bus, 85cc = 70+
En de snelste is :
Race cdi, ncy nokkenas, 85cc malossi, variateur polini, andere carb = 85/90+ ofzo, ben nog bezig met de mijne
Dit bericht is gewijzigd door sheentje13 op 30-3-2011 om 12:04 uur.
|
|
We pingen ;-) |
|
Dit topic is 7456 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 6 van 6
|
|