Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Versnellingsbak AM6 naar de vaantjes...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 869 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #64099 - Versnellingsbak AM6 naar de vaantje...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4227 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sandero_3310 27-3-2011 15:18 Print topicpost
Posts: 125
Hallo,

een jongen op school vroeg me of ik zijn lagers rond z'n krukas niet wou vervangen. Zijn blokje maakte nogal raar lawaai en hij beweerde dat het de lagers van de krukas waren (had de brommerboer hem verteld). Maar vooraleer ik het blok open deed draaide ik eens aan de as v/h kettingwiel. Toen merkte ik op dat er raar lawaai uit de versnellingsbak kwam. Ook zat er wat axiale speling op die as en als je deze weg en weer schoof blokeerde hij soms. Nuja heb me daar niet teveel van aangetrokken en begonnen met het blok open te doen. De versnellingsbak viel er helemaal uit... Heb dan eerst die lagers aan de krukas vernieuwd en vervolgens de versnellingsbak weer in elkaar gepuzzeld. Die jongen heeft mij nog een 2de blokje mee gegeven voor eventuele wisselstukken. Heb toen voor de zekerheid dat blok open gedaan om te vergelijken of de puzzel juist was of niet Alles leek te kloppen.

Heb vervolgens het blok gemonteerd. Gestart... Hij draaide mooi en het raar geluid was weg. De eerste 2 toertjes in onze straat gingen vlot Enkel bij het schakelen soms een raar geluidje en schokte hij een beetje. Plots was het helemaal gedaan Met de versnellingen kon je niets meer doen. En hij lekte olie uit het carter (gat in carter). Zag er dus niet goed uit. Heb het blok nu weer uitgehaald en wat blijkt... er is namelijk een tandwielgebroken waardoor heel de versnellingsbak voor de vaantjes is.

Het gaat hem om dit tandwiel: nr 18 op de foto

http://www.easyparts...mary_gear_shaft.html

Gelukkig heb ik nog dat reserve blok Ben van plan die versnellingsbak de verplaatsen van de ene naar de andere.

Maar ik begrijp niet hoe dat tandwiel heeft kunnen breken?

Zou het niet graag 2 keer tegen komen

Grtz Sander
 

Martijn II - Forum en Sales Moderator 27-3-2011 16:10 Print reply

Posts: 9841
Dat kun je aan het tandwiel zien.
Kijken waar de scheur begonnen is, of het al een oude scheur is, of er andere sporen op het tandwiel te zien zijn.

zoiets ga je iig niet via tekst kunnen analyseren op internet.
 
Too cool for school!
Sandero_3310 27-3-2011 16:15 Print reply
Posts: 125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
Dat kun je aan het tandwiel zien.
Kijken waar de scheur begonnen is, of het al een oude scheur is, of er andere sporen op het tandwiel te zien zijn.

zoiets ga je iig niet via tekst kunnen analyseren op internet.


Kan het niet zijn dat er 2 versnellingen tesamen werkte waardoor er spanning op het tandwiel kwam te staan ?
 
_3s_ 27-3-2011 16:22 Print reply

Posts: 899
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sandero_3310
[...]


Kan het niet zijn dat er 2 versnellingen tesamen werkte waardoor er spanning op het tandwiel kwam te staan ?

Dat lijkt me zeer sterk eigenlijk, want je schakelwals bedient je versnellingen, en de gleuven in je schakelwals zorgen ervoor dat er altijd maar één versnelling 'geschakeld' kan staan.

Of jij hebt misschien de schakelwals verkeerd gemonteerd, dan zou het wel kunnen dat er 2 versnellingen gelijk bediend zijn.
 
Jeuj TSW erbij! =D
topmen101 27-3-2011 16:27 Print reply

Posts: 461
schakelwals kan er maar op 1 manier in normaal. dus dat lijkt me ook onwaarschijnlijk
 
in a dictatorship, people suffer without complaining. In a democracy, people complain without suffering!
Leen 27-3-2011 16:42 Print reply

Posts: 26877
als je niet in staat bent om dit soort defecten te analyseren moet je eigenlijk al met je handen van een versnellingsbak afblijven.
 
weschung 27-3-2011 17:11 Print reply
Posts: 53
Als je de bak verkeerd in elkaar is het mogelijk dat hij 2 versnellingen tegelijk pak en dan blokkeert het hele zooitje in een keer met zo iets als gevolg

als het door slijtage gebeurt is het vaak fout gegaan bij de aangrijp blokjes die krijgen het meeste te verduren maar dat gaat bij een normale brommer redelijk lang mee.
 
www.weschung.hyves.nl
Marcooow 27-3-2011 17:43 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
als je niet in staat bent om dit soort defecten te analyseren moet je eigenlijk al met je handen van een versnellingsbak afblijven.


we hebben niet allemaal al jaren ervaring
 
faster than a bullet!
Leen 27-3-2011 17:46 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]


we hebben niet allemaal al jaren ervaring



ik heb nog nooit een versnellingsbak van een brommer in mn handen gehad, maar ik heb wel genoeg gezond verstand en technisch inzicht om zoiets tot een goed einde te brengen.
Iets opbouwen van een tekening kan iedere idioot (denken ze) maar als je niet snapt hoe zo'n bak werkt gaat het bijna altijd fout)
 
Maeddy 27-3-2011 21:32 Print reply

Posts: 1059
Is het breukvlak glad?
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Floris-tsx 27-3-2011 23:28 Print reply

Posts: 3225
PRECIES hetzelfde probleem gehad. Afgelopen zomer voor een meisje van school ook een am6 gereviseerd (http://www.brommerforum.nl/showtopic/62206). Vaker blokjes gerevisereerd e.d. dus was allemaal koek en ei. Uiteindelijk zou ik die brommer 's avonds naar haar toe brengen. Ik reed daarheen (±7km), zonder problemen. Ik lever m af, ga weer naar huis en word meteen gebeld: Er kwamen allemaal rare geluiden van t blok, schakelen was lastig en weet ik t allemaal.

Ik ging toen op vakantie, dus had er echt geen trek meer in om weer dat blok open te rukken; ding was zo gaar als een kraanvogel. Haar vader had dat echter wel gedaan en had een van de tandwielen gebroken zien zijn. Was verstrikt geraakt met de daaropvolgende versnelling (is mij destijds verteld). Gewoon slecht geschakeld en dan ook nog eens dat am6... Twee dingen die klaarblijkelijk niet echt lekker samen gaan...
 
Iedereen kan professioneel worden
Sandero_3310 31-3-2011 20:34 Print reply
Posts: 125
Ik had namelijke die dunne ringetjes niet helemaal juist gestoken. Op zich een kleine foutje maar toch was het fataal

 
Floris-tsx 31-3-2011 20:37 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sandero_3310
Ik had namelijke die dunne ringetjes niet helemaal juist gestoken. Op zich een kleine foutje maar toch was het fataal



Ja,... dat bleek bij ons ook het geval. laatst nagevraagd.
 
Iedereen kan professioneel worden

Dit topic is 4227 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved