Hallo,
een jongen op school vroeg me of ik zijn lagers rond z'n krukas niet wou vervangen. Zijn blokje maakte nogal raar lawaai en hij beweerde dat het de lagers van de krukas waren (had de brommerboer hem verteld). Maar vooraleer ik het blok open deed draaide ik eens aan de as v/h kettingwiel. Toen merkte ik op dat er raar lawaai uit de versnellingsbak kwam. Ook zat er wat axiale speling op die as en als je deze weg en weer schoof blokeerde hij soms. Nuja heb me daar niet teveel van aangetrokken en begonnen met het blok open te doen. De versnellingsbak viel er helemaal uit... Heb dan eerst die lagers aan de krukas vernieuwd en vervolgens de versnellingsbak weer in elkaar gepuzzeld. Die jongen heeft mij nog een 2de blokje mee gegeven voor eventuele wisselstukken. Heb toen voor de zekerheid dat blok open gedaan om te vergelijken of de puzzel juist was of niet Alles leek te kloppen.
Heb vervolgens het blok gemonteerd. Gestart... Hij draaide mooi en het raar geluid was weg. De eerste 2 toertjes in onze straat gingen vlot Enkel bij het schakelen soms een raar geluidje en schokte hij een beetje. Plots was het helemaal gedaan Met de versnellingen kon je niets meer doen. En hij lekte olie uit het carter (gat in carter). Zag er dus niet goed uit. Heb het blok nu weer uitgehaald en wat blijkt... er is namelijk een tandwielgebroken waardoor heel de versnellingsbak voor de vaantjes is.
Het gaat hem om dit tandwiel: nr 18 op de foto
http://www.easyparts...mary_gear_shaft.html
Gelukkig heb ik nog dat reserve blok Ben van plan die versnellingsbak de verplaatsen van de ene naar de andere.
Maar ik begrijp niet hoe dat tandwiel heeft kunnen breken?
Zou het niet graag 2 keer tegen komen
Grtz Sander
|