Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Vreemd voorval koppeling AM6

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1077 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64059 - Vreemd voorval koppeling AM6
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3651 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

FreakyRik 22-3-2011 16:26 Print topicpost

Posts: 338
Hallo heren!

Ik heb samen met een maat van mij zijn am6 blokje geriviseerd. Het leek allemaal goed te gaan, totdat bleek dat het middenhuis van de koppeling, aan het buitenhuis bleef steken.

Hieronder wat foto's van hoe we de koppeling hebben gemonteerd, naar mijn idee zit de positionering van de ringen allemaal goed;








Het probleem is, dat als je de moer er weer op vast tolt, dat dan het binnehuis meedraait met het buitenhuis. en ook als je hem met de hand rustig vastdraait doet hij dat

Heeft iemand hier ervaring met am6 blok revisie en een idee wat dit voor raars kan zijn? De eerste keer dat het blok in elkaar werd gezet (het moest namelijk 2 keer vanwege een platgedrukte keerring) deden we het precies zo, maar ging het wel goed

alvast bedankt gentlemen
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!

Tim-gpr99 22-3-2011 16:41 Print reply

Posts: 841
heb je hem niet in zn versnelling staan ofzo? Met nieuwe lagers en of keerringen wil hem soms stroef draaien, had ik ook last van. Het hart van de koppeling was bij mij ook enorm lastig te draaien met de hand.
 
GPR50 '99 streetfightert
Royal Club 22-3-2011 17:22 Print reply

Posts: 60390
even voor de duidelijkheid de volgorde van hoe het hoort, afgaande op de volgorde van je foto's

moer vd as.
borgplaatje
koppelingshart
dikke ring.
Koppelingshuis
ring 1 normaal, geen vormen, staat wel iets conisch.
ring 2, karterring, staat ook iets conisch

ring2 moet met de 'spitse'kant naar je blok staan, en ring 1 in spiegelbeeld, dus met de 'spitse' kant naar je koppeling.
samen werken deze 2 als een soortement van veer.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Royal Club 22-3-2011 17:33 Print reply

Posts: 60390
oja, die moer moet vast gezet worden op 58nm. Niet met een luchttol.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-3-2011 17:53 Print reply

Posts: 9841
dan stel je je luchttol toch op 58nm af

hoe moet je anders je koppeling blokkeren :/ ik ga echt geen 10eu uitgeven aan speciaal gereedschap.

 
Too cool for school!
Royal Club 22-3-2011 17:59 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
dan stel je je luchttol toch op 58nm af

hoe moet je anders je koppeling blokkeren :/ ik ga echt geen 10eu uitgeven aan speciaal gereedschap.



nee, je moet t immers eerst kapot maken, de schuld geven aan je gereedschap, en daarna pas dingen kopen/maken om het werk uit te voeren zoals het hoort.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Aprilia RX 50 2003 22-3-2011 19:04 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
oja, die moer moet vast gezet worden op 58nm. Niet met een luchttol.


waarom niet met luchttol, zat een stand op van 70 Nm. Net niet helemaal vast knallen... Nu al wel een half jaartje trug maar nog niks ontploft
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
FreakyRik 22-3-2011 19:09 Print reply

Posts: 338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
even voor de duidelijkheid de volgorde van hoe het hoort, afgaande op de volgorde van je foto's

moer vd as.
borgplaatje
koppelingshart
dikke ring.
Koppelingshuis
ring 1 normaal, geen vormen, staat wel iets conisch.
ring 2, karterring, staat ook iets conisch

ring2 moet met de 'spitse'kant naar je blok staan, en ring 1 in spiegelbeeld, dus met de 'spitse' kant naar je koppeling.
samen werken deze 2 als een soortement van veer.


Bedankt voor deze info Royal! de volgorde had ik er wel goed opzitten, maar dat ring 1 ook iets conisch staat wist ik niet, en ik zal er dus goed opletten bij het monteren straks.

Ik had wel een idee wat het kon zijn, en die werd bevestigd nadat we zojuist het blokje weer voorzichtig hebben opengemaakt. Ik had per ongeluk een shimring op de foute plek gelegt. Namelijk de ring voor boven op de secundaire as, onderop de primaire as gelegd, daar hoort helemaal geen ring natuurlijk stom stom stom, maarja van fouten leer je, en dit zal mij de volgende keer niet meer gebeuren

Ik verwacht dus dat hij straks gewoon normaal zal functioneren wanneer het weer in elkaar zit, dat laat ik ook wel even weten.

Ik heb helaas geen momentsleutel (moet ik nog eens kopen ) maar ik zal de luchttol zo als beschreven in de HOW-TO die ik heb gebruikt, op een lage stand afstellen, en gewoon gezond verstand gebruiken om die moer vast te maken

Thanks as always gentlemen!
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
Royal Club 22-3-2011 19:14 Print reply

Posts: 60390
die bakringen vergis ik me ook nog wel eens in,

klein tipje nog:

Voor je de boel dichtplakt met vloeibaar, kijk of alles soepel draait en of het blok in alle versnellingen gaat, zo ja? dan open maken, vloeibaar aanbrengen en definitief dichtmaken

Tis naar als je denk dat het allemaal werkt, maar moment dat je alle bouten hebt aangedraaid de boel niet meer schakelt of rond wil.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Aprilia RX 50 2003 22-3-2011 19:16 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
die bakringen vergis ik me ook nog wel eens in,

klein tipje nog:

Voor je de boel dichtplakt met vloeibaar, kijk of alles soepel draait en of het blok in alle versnellingen gaat, zo ja? dan open maken, vloeibaar aanbrengen en definitief dichtmaken

Tis naar als je denk dat het allemaal werkt, maar moment dat je alle bouten hebt aangedraaid de boel niet meer schakelt of rond wil.


ja das idd best slim, ik had destijds de veer van de kickstart er verkeerd in. weer sooi vloeibaar er tussen weg schrapen enz
idd eerst kijken of alles goed zit
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Royal Club 22-3-2011 19:23 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


ja das idd best slim, ik had destijds de veer van de kickstart er verkeerd in. weer sooi vloeibaar er tussen weg schrapen enz
idd eerst kijken of alles goed zit


daar hoort helemaal geen vloeibaar tussen. ik heb het over de carters zelf, niet de deksel.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Aprilia RX 50 2003 22-3-2011 19:26 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


daar hoort helemaal geen vloeibaar tussen. ik heb het over de carters zelf, niet de deksel.


daar staat toch ook gewoon olie, moet dan toch ook apkking tussen mag ik aannemen
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
FreakyRik 22-3-2011 19:27 Print reply

Posts: 338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
die bakringen vergis ik me ook nog wel eens in,

klein tipje nog:

Voor je de boel dichtplakt met vloeibaar, kijk of alles soepel draait en of het blok in alle versnellingen gaat, zo ja? dan open maken, vloeibaar aanbrengen en definitief dichtmaken

Tis naar als je denk dat het allemaal werkt, maar moment dat je alle bouten hebt aangedraaid de boel niet meer schakelt of rond wil.

Thanks voor de tip, dat heb ik vorige keer ook al gedaan, maar dan eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid, omdat ik graag wilde weten hoe zon versnellingsbak nu precies werkt, welke vorken de tandwielen waarheen drukken als je een de wals draait enz.

en idd dat is best frustrerend als je ervan overtuigd bent dat je alles goed hebt, maar het dan toch niet werkt KKKRRGGHG!

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


ja das idd best slim, ik had destijds de veer van de kickstart er verkeerd in. weer sooi vloeibaar er tussen weg schrapen enz
idd eerst kijken of alles goed zit


De koppelingskant doe ik gewoon met een papieren pakking uit een pakkingset, niet met vloeibare. maar de eerste keer zat ik ook te kloten met de kickstart zat alles dicht brommer draaide maar die kickstart ratelde als de motor draaide, behalve als je hem handmatig terugdrukte en tegenhield. ding dus weer los, en toen dacht ik hé, stom dat ik daar nog niet aan gedacht had, maar de kickstart as eerst alvast op spanning draaien, en dan pas in het tandwiel zetten, dan drukt hij wel voldoende terug

nog zo'n duidelijk voorbeeld van, van fouten leer je
 
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it!
-simon- 22-3-2011 19:29 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


daar staat toch ook gewoon olie, moet dan toch ook apkking tussen mag ik aannemen


daar moet een papiere pakking tussen.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Aprilia RX 50 2003 22-3-2011 19:37 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]


daar moet een papiere pakking tussen.


oke, nouja had ik op dat moment ff niet liggen (was vergeten bij te bestellen) en bij gebrek aan zeekaarten om er tussen te vlansen moest t maar met vloeibaar

maar waarom zou dat niet kunnen met vloeibaar, ben ik wel beniewd...
het wordt niet echt heet ofzo

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 22-3-2011 om 19:40 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 3651 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved