Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Krukas vervangen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 939 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #64013 - Krukas vervangen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4711 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sandero_3310 15-3-2011 22:17 Print topicpost
Posts: 125
Heb effe nog wat kleine vraagjes inverband met het vervangen van m'n krukas. M'n derbi blok ligt momenteel uit elkaar en de nieuwe onderdelen zijn besteld. Ik had nog een vraagje hoe je die lagers moet plaatsen.

Sommige zeggen dat je de lagers eerst in carters moet plaatsen en vervolgens de krukas erin doen (zo vermijd je dat je krukas scheef zit als ik het goed heb). Anderen zeggen dat je de lagers van de 1ste keer op de krukas mag steken.

De 2de oplossing lijkt mij het éénvoudigst. Ik heb namelijk enkel een diepvriezer en een warmtekanon. Krukas in de diepvriezer en lagers opwarmen. Eenmaal de lagers op de krukas zitten het geheel in de vriezer stoppen. Daarna enkel de carters opwarmen en de krukas erin plaatsen, en klaar is kees

Nu had ik ook nog iets gelezen dat er een rubberen ringetje aan de krukas moet geplaatst worden (aan de kant van de koppeling zodanig dat de keering mooi afsluit. Ik dacht me te herinneren dat er zoiets op zat toen ik hem demonteerde... maar ik ben namelijk naar een garage geweest om dat tandwiel van de krukas te demonteren (poulietrekker). Door de conische passing sprong het tandwiel weg. Toen ik thuis kwam dacht ik die rubberen ring ginder verloren te hebben. Heb toen die ploftekeningen op easyparts gezocht en daar was nergens zo'n ring te bespeuren. Dus ik dacht me dat ingebeeld te hebben. Tot ik zojuist een FAQ las van een revisie van een AM6 blok. Daar sprak men over een rubberen ring die tegen de keering moet worden geplaatst en dat deze van belang is...

Indien er origineel zo'n ring inzat, weten jullie dan soms of deze ring noodzakelijk is of waar je hem eventueel kan kopen ?:p

BTW: Heb nog maar één keering en lager kunnen demonteren. Mag ik de andere keering en lager in één keer eruit drukken met een pers ?

Grtz
 

_3s_ 16-3-2011 0:13 Print reply

Posts: 899
Als je de beschikking hebt tot een pers zou ik alles gewoon koud persen, dat gaat het best vind ik.

dus:

Je perst eerst je lagers in je carters.
Daarna pers je je krukas (met beleid) in 1 van je carters, waarna je ook de versnellingsbak in dit carter legt.

Het andere "lege" carterhelft leg je op de "complete" carterhelft en duwt dit met je hand toe tot je er je blokbouten in kan draaien.

Nu draai je de blokbouten allemaal gelijkmatig aan, dus niet één eerst helemaal erin draaien.

Tadaa, je blokje is toe.

Ik zou het niet gaan doen met opwarmen en afkoelen. Waarom niet? Omdat je lagers vanuit de fabriek gesmeerd zijn. Als je nu je lagers warm gaat stoken, stook je ook die olie er tussen uit. Dit is op zich geen probleem want je moet toch olie gebruiken als je je lagers en krukas monteert. Ook krijg je dan dat je lager niet gelijkmatig opgewarmd wordt, en dat vind het lagertje niet zo fijn

Over die ring weet ik niks, ik ben niet bekend met AM6 blokjes.

Je oude keerring kan je gewoon met een platte schroevendraaier eruit wippen, ofwel draai je een parker in de keerring en draai je die er zo uit. Het lager mag je er rustig uit persen ja.

Persen moet je trouwens altijd voorzichtig doen, en met veel geduld.
Steeds goed blijven kijken of alles mooi gaat en of je lagers nog recht blijven zitten tijdens het persen.

succes!

Edit: Wanneer je je lagers in je blok perst, pers je steeds op de buitenste ring van het lager, zo voorkom je schade

Dit bericht is gewijzigd door _3s_ op 16-3-2011 om 0:34 uur.
 
Jeuj TSW erbij! =D
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-3-2011 0:49 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: _3s_
Als je de beschikking hebt tot een pers zou ik alles gewoon koud persen, dat gaat het best vind ik.

dus:

Je perst eerst je lagers in je carters.
Daarna pers je je krukas (met beleid) in 1 van je carters, waarna je ook de versnellingsbak in dit carter legt.


Jaja... op het moment dat jij dus je krukas in dat lager gaat persen sta je dus volgas je binnenring te belasten en verneuk je je lager.

Quote:

Het andere "lege" carterhelft leg je op de "complete" carterhelft en duwt dit met je hand toe tot je er je blokbouten in kan draaien.

Nu draai je de blokbouten allemaal gelijkmatig aan, dus niet één eerst helemaal erin draaien.


Zelfde verhaal... je belast het lager keihard axiaal en dat vinden ze niet leuk. Daarnaast heb je ook nog eens kans op beschadigingen in het alu van je carter op die manier.

Quote:

Tadaa, je blokje is toe.


aan een nieuwe revisie ja

Quote:

Ik zou het niet gaan doen met opwarmen en afkoelen. Waarom niet? Omdat je lagers vanuit de fabriek gesmeerd zijn. Als je nu je lagers warm gaat stoken, stook je ook die olie er tussen uit. Dit is op zich geen probleem want je moet toch olie gebruiken als je je lagers en krukas monteert. Ook krijg je dan dat je lager niet gelijkmatig opgewarmd wordt, en dat vind het lagertje niet zo fijn


open lagers hebben hooguit een minieme smeerfilm... boeiend dat je die er vantussen haalt. Met gesloten lagers is dat een ander verhaal, maar die worden nooit gebruikt als krukaslagers.

Quote:

Edit: Wanneer je je lagers in je blok perst, pers je steeds op de buitenste ring van het lager, zo voorkom je schade




Je moet altijd zorgen dat je de schaal ondersteunt waarin geperst wordt, dus als jij je lager al in je blok hebt zitten en dan je krukas erin gaat fleppen dan moet je dus zorgen dat je de binnenschaal ondersteunt.

Ik heb mijn lagers altijd gemonteerd met verwarmen en dat gaat prima. Lagers zijn gewoon van staallegering dus die warmen toch wel gelijkmatig op, tenzij je een laser gebruikt.

Warm stoken, dan hoeft er geen kracht aan te pas te komen. Als je lagesr naar de klote gaan van die warmte moet je nog een paar keer je rapport aan je oma laten zien en doorsparen voor fatsoenlijke lagers van SKF of FAG.


 
Too cool for school!
Raze 16-3-2011 0:51 Print reply

Posts: 461
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sandero_3310
Heb effe nog wat kleine vraagjes inverband met het vervangen van m'n krukas. M'n derbi blok ligt momenteel uit elkaar en de nieuwe onderdelen zijn besteld. Ik had nog een vraagje hoe je die lagers moet plaatsen.

Sommige zeggen dat je de lagers eerst in carters moet plaatsen en vervolgens de krukas erin doen (zo vermijd je dat je krukas scheef zit als ik het goed heb). Anderen zeggen dat je de lagers van de 1ste keer op de krukas mag steken.

De 2de oplossing lijkt mij het éénvoudigst. Ik heb namelijk enkel een diepvriezer en een warmtekanon. Krukas in de diepvriezer en lagers opwarmen. Eenmaal de lagers op de krukas zitten het geheel in de vriezer stoppen. Daarna enkel de carters opwarmen en de krukas erin plaatsen, en klaar is kees

Nu had ik ook nog iets gelezen dat er een rubberen ringetje aan de krukas moet geplaatst worden (aan de kant van de koppeling zodanig dat de keering mooi afsluit. Ik dacht me te herinneren dat er zoiets op zat toen ik hem demonteerde... maar ik ben namelijk naar een garage geweest om dat tandwiel van de krukas te demonteren (poulietrekker). Door de conische passing sprong het tandwiel weg. Toen ik thuis kwam dacht ik die rubberen ring ginder verloren te hebben. Heb toen die ploftekeningen op easyparts gezocht en daar was nergens zo'n ring te bespeuren. Dus ik dacht me dat ingebeeld te hebben. Tot ik zojuist een FAQ las van een revisie van een AM6 blok. Daar sprak men over een rubberen ring die tegen de keering moet worden geplaatst en dat deze van belang is...

Indien er origineel zo'n ring inzat, weten jullie dan soms of deze ring noodzakelijk is of waar je hem eventueel kan kopen ?:p

BTW: Heb nog maar één keering en lager kunnen demonteren. Mag ik de andere keering en lager in één keer eruit drukken met een pers ?

Grtz


Ik heb niet gelezen. Maar ik ken een ervaren tuner, en die doet altijd de krukas in de vriezer en de lagers voorzichtig opwarmen.

 
GEZOCHT: Tsx 80cc spul
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-3-2011 0:52 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raze
[...]


Ik heb niet gelezen. Maar ik ken een ervaren tuner, en die doet altijd de krukas in de vriezer en de lagers voorzichtig opwarmen.



zo doet de hele wereld het, omdat dat de enige goede manier is. Staat ook beschreven in de Genesis, psalm 193.1: "Je moet je lagers verhitten gvd "

edit:
temperatuur is trouwens tevens mijn weapon of choice voor dingen die niet los willen. Brute kracht maakt alles stuk. Temperatuur doet alles smoooooooothhhhhh


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 16-3-2011 om 0:53 uur.
 
Too cool for school!
_3s_ 16-3-2011 1:03 Print reply

Posts: 899
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]

Jaja... op het moment dat jij dus je krukas in dat lager gaat persen sta je dus volgas je binnenring te belasten en verneuk je je lager.

[...]

Zelfde verhaal... je belast het lager keihard axiaal en dat vinden ze niet leuk. Daarnaast heb je ook nog eens kans op beschadigingen in het alu van je carter op die manier.

[...]

aan een nieuwe revisie ja

[...]

open lagers hebben hooguit een minieme smeerfilm... boeiend dat je die er vantussen haalt. Met gesloten lagers is dat een ander verhaal, maar die worden nooit gebruikt als krukaslagers.

[...]


Je moet altijd zorgen dat je de schaal ondersteunt waarin geperst wordt, dus als jij je lager al in je blok hebt zitten en dan je krukas erin gaat fleppen dan moet je dus zorgen dat je de binnenschaal ondersteunt.

Ik heb mijn lagers altijd gemonteerd met verwarmen en dat gaat prima. Lagers zijn gewoon van staallegering dus die warmen toch wel gelijkmatig op, tenzij je een laser gebruikt.

Warm stoken, dan hoeft er geen kracht aan te pas te komen. Als je lagesr naar de klote gaan van die warmte moet je nog een paar keer je rapport aan je oma laten zien en doorsparen voor fatsoenlijke lagers van SKF of FAG.



Ik wou net nog zeggen dat ieder zijn manier heeft om lagers te monteren. Volgens mij bestaat er nergens een officiële handleiding van hoe je lagers in je blok moet monteren, dus vandaar deel ik mijn mening mee.

Verder vind ik het wel eigenwijs dat je nu ieder zinnetje van mij gaat verbeteren, maar deze discussie over lagers hebben wij al eerder gehad.

En dat je de ring waarop je druk uitoefent moet ondersteunen is net zo logisch als dat je olie gebruikt wanneer je lagers monteert, hetgene wat jij aanhaalde in de vorige discussie

Ik ken genoeg ervaren garagisten die me deze methode aanbevolen.
Dus ieder zijn ding, op mijn manier gaat het, maar op die van jou zeker ook.
 
Jeuj TSW erbij! =D

Dit topic is 4711 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved