Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Splijten motorblok derbi

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1128 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #63979 - Splijten motorblok derbi
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4955 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sandero_3310 10-3-2011 22:51 Print topicpost
Posts: 125
Hallo, ben bezig m'n krukas van mijn senda te vervangen. Ik heb de motor al behoorlijk uit elkaar gehaald. Enkel het tandwiel die de versnellingsbak aandrijft zit nog vast op de krukas... Ik heb al geprobeert de 2 carterhelften van elkaar te halen maar dit wil maar niet lukken... Heeft iemand tips om dit vlotter te laten gaan ? De 2 helften geven geen kik, ondanks je nergens een gleufje hebt zoals een AM6 blok waar je je schroevendraaier kun tusssen steken om een klein beetje te "wringen".

Grtz Sander
 

koetjeboe91 10-3-2011 22:54 Print reply

Posts: 2096
1 GEBRUIK NOOIT EEN SCHOEFENDRAAIER.
je tikt hem los door een blok hout en een hammer te gebruiken.
er is een faqs voor het vervangen van lagers in je blok als ik het niet verkeert hebt. indien die echt niet los wilt ben je meschien iets vergeten.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
maxisport 10-3-2011 22:55 Print reply

Posts: 4206
rubber hamer en meppen
 
Frysk 10-3-2011 22:56 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
1 GEBRUIK NOOIT EEN SCHOEFENDRAAIER.
je tikt hem los door een blok hout en een hammer te gebruiken.
er is een faqs voor het vervangen van lagers in je blok als ik het niet verkeert hebt. indien die echt niet los wilt ben je meschien iets vergeten.


Grote kans op dat je iets vergeten bent inderdaad.. meestal wil het wel.

Anders ff met een plastic hammer op de krukas (binnenin het tandwiel) tikken, of met een drijver en een stalen hammer
 
giggitybyte
koetjeboe91 10-3-2011 22:58 Print reply

Posts: 2096
gisteren nog een versnellingsbak van een opel open gemaakt door de pakking kan die ook muur vast komen te zitten. eerst alles nog eens nalopen en daarna rustig en met veel gedult met een rubberhammer of blok hout met normale hamer te werk gaan. en nogmaals rustig aan doen het barst allemaal zo anders
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
Tim-gpr99 11-3-2011 8:28 Print reply

Posts: 841
Krukastandwiel verwijderen inclusief spie. Schakelas ed eruithalen. Dan is het een kwestie van meppen. De carters klemmen ALTIJD, ofwel op een krukaslager of op een van de pasbussen in je carter. Ik ben ook 15 min aan het rammen geweest met een zachte hamer, ik zou het zo aanpakken. Sla op je krukas en op je overbrenging dan komt het meestal wel los. Uiteraard wel oppassen dat je niks beschadigt!

Gr Tim
 
GPR50 '99 streetfightert
honda-mbx 11-3-2011 8:45 Print reply

Posts: 1688
Jongens jongens jullie vergeten het belangrijkste..

Gebruikt voor het splitsen van de carter helften altijd een poeli trekker of cartertrekker!!!!

op deze manier beschadigd er niks. Zo'n trekker is makkelijk zelf te maken, bij derbi zitten er 2 (m8?) draadgaten naast de krukas in elk carter.
 
ik vlam je..
StefanB 11-3-2011 9:50 Print reply

Posts: 2591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
Jongens jongens jullie vergeten het belangrijkste..

Gebruikt voor het splitsen van de carter helften altijd een poeli trekker of cartertrekker!!!!

op deze manier beschadigd er niks. Zo'n trekker is makkelijk zelf te maken, bij derbi zitten er 2 (m8?) draadgaten naast de krukas in elk carter.

idd heb destijds ook zelf wat gemaakt.. carters uit elkaar meppen is gewoon een beunoplossing..

Mocht het nou niet lukken, bestaat er ook nog een ander stukje gereedschap, gemaakt om te splitten

 
E24 M30b35@GT3576
ChielTZR 11-3-2011 9:55 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: StefanB
[...]

idd heb destijds ook zelf wat gemaakt.. carters uit elkaar meppen is gewoon een beunoplossing..

Mocht het nou niet lukken, bestaat er ook nog een ander stukje gereedschap, gemaakt om te splitten
afbeelding

ยด
dat is meer voor splijten van bepaalde producten!
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
grasmaaier89 11-3-2011 11:14 Print reply

Posts: 14412
En als je toch al met de schroevendraaier bezig bent geweest, kijk dan even op de plekken waar je hebt gewrongen of er hapjes in de carter zitten...
Zo ja, succes
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Sandero_3310 11-3-2011 12:02 Print reply
Posts: 125
Ik heb jullie raad opgevolgd.

Ik heb gecheckt (een tiental keer) of er nergens geen bouten meer inzaten
geklopt met een hamer en een stuk hout
zo'n cartertrekkertje in elkaar geknutselt...

Helaas willen de carters maar niet van elkaar scheiden... Die cartertrekker is gemaakt uit een plaatje van 30x6 en over een afstand van 6cm buigt hij al behoorlijk door. Met andere woorden: heb al redelijk veel kracht uitgeoefend op die trekker. De carters gaan wel een heel klein beetje open (0,5mm) maar verder willen ze niet meer. Hoe kan dit nou in godsnaam ??

BTW heb nog niet met een schroevendraaier zitten beunen
 
Torque 11-3-2011 12:17 Print reply

Posts: 736
meer kracht uitoefenen, gaat straks steeds makkelijker.
wat voor plaatje heb je? 30*6cm? hoe dik is dat plaatje?

Dit bericht is gewijzigd door Torque op 11-3-2011 om 12:18 uur.
 
gaat ie dat zeggen
Sandero_3310 11-3-2011 12:23 Print reply
Posts: 125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Torque
meer kracht uitoefenen, gaat straks steeds makkelijker.
wat voor plaatje heb je? 30*6cm? hoe dik is dat plaatje?

Dit bericht is gewijzigd door Torque op 11-3-2011 om 12:18 uur.


30mm breed en een dikte van 6 mm. Kan ik niks stuk maken door meer kracht uit te oefenen ?

grtz
 
honda-mbx 11-3-2011 12:56 Print reply

Posts: 1688
6mm dikte is veel te dun, pak maar een stuk van minstens 15mm dik of ander materiaal. wanneer alle bouten er uit zijn is het alleen mogelijk dat het nog op een lagerpassing blijft hangen.

 
ik vlam je..
Frysk 11-3-2011 13:02 Print reply

Posts: 34928
Ga naar de gemiddelde oud ijzer boer bij je in de buurt, haal een mooi degelijk stuk ijzer, pak een boor en pak een flex.. teken het af en je drukt wer wat bouten door, klaar je hebt een carter trekker (zo heb ik iig een trekker gemaakt voor de kx65)
 
giggitybyte
Sandero_3310 11-3-2011 13:18 Print reply
Posts: 125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
Ga naar de gemiddelde oud ijzer boer bij je in de buurt, haal een mooi degelijk stuk ijzer, pak een boor en pak een flex.. teken het af en je drukt wer wat bouten door, klaar je hebt een carter trekker (zo heb ik iig een trekker gemaakt voor de kx65)


ijzer genoeg bij ons thuis... maar ik wist niet dat dat zoveel kracht ging vragen...
 

Dit topic is 4955 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved