Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Verlichting Binnenrotor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1134 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #63884 - Verlichting Binnenrotor
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3804 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek27 25-2-2011 21:45 Print topicpost

Posts: 633
Hallo allemaal,

Ik heb van de week een binnenrotor gekocht voor m'n mtx.
Loopt supermooi, verder niks geen klachten.
Op de foto zag ik 2 spoelen op de grondplaat zitten, dus ik vermoedde dat dit een lichtspoel zou zijn.
De verkoper wist dit ook niet, die wist alleen dat het een aangepaste crossontsteking is.
Foto van de 2 spoelen:

Ik dacht dus dat de rechterspoel de lichtspoel zou zijn.
Maar zoals te zien op de foto gaat de draad vanaf deze spoel naar de bobine/cdi.
Zou ik stroom van deze draad af kunnen tappen?
Of zou ik hier de prestaties mee verminderen?

Maar goed, ik wil nu wel licht op de brommer.
Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen?
Ik heb het een en ander al opgezocht op verschillende fora/google.

Ik ben op meerdere interessante concepten gekomen.
Hier enkele afbeeldingen waar ik op gestuit ben, graag jullie mening hierover:

Deze zou denk ik alleen werken als ik dus stroom van de ontsteking zou krijgen. En als ik dat heb, zou de accu dan snel genoeg opgeladen worden als ik alle verlichting op de accu zet?

Hier schijnt dat wel mogelijk te zijn?

Dit idee sprak me wel aan. Dan zou ik dus 3 oplaadbare (fotocamera, vanwege hoger amperage) batterijen gebruiken, en deze aansluiten op (power)leds.
Maar hou vaak moet ik deze batterijen opladen als ik geen stroom van mijn ontsteking zou kunnen krijgen?

Ik hoop dat jullie enkele vragen kunnen beantwoorden.
Ik gebruik het liefste dat laatste concept, maar mochten jullie betere/makkelijkere ideeën hebben wil ik dat graag horen

Mvg Niek
 
flappie business

kenny77 25-2-2011 21:48 Print reply

Posts: 29286
Die spoel kan goed nodig zijn voor de werking van de ontsteking.

yamaha cross ontstekingen hebben ook 2 spoelen.
Maargoed maak hem eens los en kijk dan of er verandering in zit in het lopen van de brommer.

geen verandering , dan kan je proberen er licht vanaf te tappen.
 
Niek27 25-2-2011 21:59 Print reply

Posts: 633
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Die spoel kan goed nodig zijn voor de werking van de ontsteking.

yamaha cross ontstekingen hebben ook 2 spoelen.
Maargoed maak hem eens los en kijk dan of er verandering in zit in het lopen van de brommer.

geen verandering , dan kan je proberen er licht vanaf te tappen.


Okee, dat zal ik morgenvroeg eens proberen
Ik had er nog niet eerder van gehoord dat er twee spoelen nodig waren voor de ontsteking, ik dacht dat t allemaal op 1 spoel werkte zoals bij een hpi...
 
flappie business
the mechanic 26-2-2011 1:46 Print reply
Posts: 59
Het kan je pick-up spoel zijn hoewel die normaal kleiner is
 
Niek27 26-2-2011 9:50 Print reply

Posts: 633
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: the mechanic
Het kan je pick-up spoel zijn hoewel die normaal kleiner is

En wat doet een pick-up spoel precies?

 
flappie business
the mechanic 26-2-2011 12:33 Print reply
Posts: 59
Heel plat. Gezegt. Die regelt je timing van je ontstekeing en levert geen stroom voorv lampen
 
Marcooow 26-2-2011 12:33 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: the mechanic
Heel plat. Gezegt. Die regelt je timing van je ontstekeing en levert geen stroom voorv lampen


je cdi doet dat toch? vervroegen/verlaten dat bedoel je toch met timing?

Dit bericht is gewijzigd door Marcooow op 26-2-2011 om 12:34 uur.
 
faster than a bullet!
JB1 26-2-2011 12:36 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: the mechanic
Heel plat. Gezegt. Die regelt je timing van je ontstekeing en levert geen stroom voorv lampen


*buzzz, fout*

Pick up spoel is de spoel die meet in welke stand het vliegwiel staat.
Dat geeft hij dan door aan de CDi die de timing regelt.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 26-2-2011 13:41 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


*buzzz, fout*

Pick up spoel is de spoel die meet in welke stand het vliegwiel staat.
Dat geeft hij dan door aan de CDi die de timing regelt.



precies, pickup bepaalt gewoon steeds het 0punt
 
the mechanic 26-2-2011 14:22 Print reply
Posts: 59
Ok dat is hoe het werkt doordat hij het. Nulpunt meet weet je cdi wanneer hij moet ontsteken
Dus plat gezegd hij regelt je timing

Zonder pick up weet je cdi niet waneer je zuiger in de juiiste positie staat en kan hij niet timen

Het is inderdaad zo dat de cdi de timing regelt en dat de pick up eigenlijk eensoort van timing sensoor is maar ik dacht ik houdt het simpel

Dit bericht is gewijzigd door the mechanic op 26-2-2011 om 14:24 uur.
 
Niek27 26-2-2011 15:15 Print reply

Posts: 633
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


*buzzz, fout*

Pick up spoel is de spoel die meet in welke stand het vliegwiel staat.
Dat geeft hij dan door aan de CDi die de timing regelt.

Okee, dat is dan duidelijk.
Het spoeltje is inderdaad de pick-up spoel, zonder loopt ie niet..


Dit idee sprak me wel aan. Dan zou ik dus 3 oplaadbare (fotocamera, vanwege hoger amperage) batterijen gebruiken, en deze aansluiten op (power)leds.
Maar hou vaak moet ik deze batterijen opladen als ik geen stroom van mijn ontsteking zou kunnen krijgen?

Weet iemand hoelang die batterijen mee gaan? Of hoe ik dat kan berekenen?
Formules zijn me zo ontschoten
 
flappie business
RR89 26-2-2011 16:17 Print reply

Posts: 327
je moet weten hoeveel ampére al je led's samen zijn. en hoeveel ampere/uur je accu's leveren.
geven je batterijtjes 1000mAh, dan kan een groep ledjes waar 100mAh over staat 10 uur branden (in werkelijkheid korter vanwege de weerstand van de stroomdraad)
 
licht het; o -en elektromagnetisch golfverschijnsel waarvoor het oog gevoelig is
just_pelmke 26-2-2011 16:32 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RR89
je moet weten hoeveel ampére al je led's samen zijn. en hoeveel ampere/uur je accu's leveren.
geven je batterijtjes 1000mAh, dan kan een groep ledjes waar 100mAh over staat 10 uur branden (in werkelijkheid korter vanwege de weerstand van de stroomdraad)


die weerstand is verwaarloosbaar lijkt me op die kleine afstand zol nog geen 0,1 ohm zijn. verder kun je nog een setje batterijen hetzelfde geschakelt parallel over da andere zet verdubbel je het Ah maar dan zou ik er wel een diode tussen zetten IVM wervelstormen :p
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
MaXi-PuCh 26-2-2011 16:46 Print reply

Posts: 1531
iig, het zal lang genoeg branden, denmk maar aan die fietslichtjes die branden ook erg lang en daar zitten gewoon 2 van die kleine staafbatterijen in.
 
2takker! ~~ pm voor cnc draai/freeswerk

Dit topic is 3804 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved