Hij heeft meer middelen, ervaring en kennis. Berekeningen zijn allemaal heel leuk en aardig, maar ze blijken toch gewoon vaak niet te kloppen (bij een uitlaat zijn bv. alle onderlinge verhoudingen tussen de conussen proefondervindelijk bepaald, ook is proefondervindelijk bepaald welke hoeken van conussen werken e.d., daarna zijn er pas formules opgesteld). Ervaring telt bij het tunen van tweetakten.
Ik heb bv. eens geprobeerd om m'n cilinderkop naar eigen wens te laten aanpassen bij een metaalbewerkingsbedrijf dat zou me 50 euro kosten om er enkel een o-ring rand in te laten draaien!! Bij Ivo kost dit 15 euro, en als de o-ring eruit klapt kan ik de kop opsturen en legt hij het randje iets dieper, kosteloos. Verder heeft hij een mooie squishrand aangebracht en gezorgt dat de verbrandingskamer het juiste volume heeft.
Aan die Daytona moest vrij veel veranderd worden. De cilindervoet rond de 2mm afgedraait worden (asso zuiger heeft 1,5mm minder materiaal boven de pistonpen zitten) en het deck gevlakt.
En ik heb geen middelen om fluitpoorten netjes te bewerken (geen fijn genoeg gereedschap).
Ook moest er een uitlaattapeind gelast worden(dit was afgebroken toen ik de cilinder kocht), en de bollingsradius van de zuiger aangepast worden, hier heb ik ook de middelen niet voor/mogelijkheden toe.
[Dit bericht is ge-edit door Hans F op 20-12-02 14:52] |