Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Puch Maxi snor is dood

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1120 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63856 - Puch Maxi snor is dood
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4328 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Waballa 21-2-2011 16:21 Print topicpost

Posts: 259
Beste brommerforummers,

Na een lange tijd vrolijk rond te hebben gereden op mijn puchje heeft hij kuren gekregen.
Op het moment van spreken start de brommer (bijna) niet, maar als hij eenmaal aanslaat loopt hij helemaal perfect. Alleen stationair wil hij wel eens uitvallen waarna ik hem weer bijna niet gestart krijg.

Tijdens het starten komt er geen enkel teken van leven uit de motor (geen plofjes oid), het lijkt wel of hij dan helemaal niet vonkt. Na een tijd aanfietsen wil hij soms in een keer vanuit het niets aanspringen en dan valt hij soms weer in een keer dood, maar als hij even blijft lopen dan doet hij het goed, hij trekt dan normaal op, en de topsnelheid is evenhoog als voor het probleem.

De bougie vonkt helder blauw en regelmatig en is koffiebruin. de benzine stroomt goed door, en de sproeier is schoon.

Hiervoor had de brommer een soortgelijk probleem, hij starte wel redelijk, maar tijdens het optrekken leek hij ontstekingen over te slaan. Eenmaal op snelheid liep hij weer perfect, stationair viel hij altijd uit.

Wat heb ik al gedaan?:
Ik heb de bougie, ontstekingsspoel en condensator vervangen en de contactpunten afgesteld aangezien de benzine toevoer goed leek (hiermee had hij een tijd goed gelopen). Het leek geholpen te hebben, ik heb nu geen last meer van de hapering tijdens het optrekken, maar 5 kilometer later ontstond het onderstaande probleem.

Kort samengevat: Brommer geeft geen enkel teken van leven tijdens het starten, maar wil soms plots aanslaan waarna hij goed loopt. Stationair valt hij nog wel uit.

Benzine toevoer lijkt goed te zijn, sproeier is schoon, bougie word nat, bougie vonkt, contactpunten zijn afgesteld, nieuwe ontstekingsspoel en condensator.


Nieuwe bougiekabel en dop zijn onderweg.

Lang verhaal, hopelijk kunnen jullie er iets mee, ik kom zelf zo 123 niet meer uit .

EDIT: ontsteking is nu helemaal dood

Dit bericht is gewijzigd door Waballa op 22-2-2011 om 22:44 uur.
 

MT_driver 21-2-2011 16:32 Print reply
Posts: 324
Condensator? heb je een begrenzer erop ofzo? misschien moet je die condensator maar eens eraf halen.

grtz
 
40000KM op de teller :D
Waballa 21-2-2011 16:41 Print reply

Posts: 259
Zonder condensator rijd ie niet, das een onderdeel van de contactpuntontsteking van de Puch Maxi. Ik heb geen begrenzer. (ookal is het blok van een snor puch maxi een grote begrenzer )
 
Ariej 21-2-2011 16:48 Print reply

Posts: 3685
Het lijkt erop dat je het grootste deel al hebt nagekeken. Maar heb je de contactvlakken van je contactpunten al nagekeken/opgeschuurd?

Verder zou ik nog proberen met een benzineslangetje een beetje benzine in je kop te spuiten en dan proberen te starten. Als hij dan start ligt het zo goed als zeker aan je benzinetoevoer.
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 21-2-2011 18:04 Print reply

Posts: 17929
probleem heb ik ook ooit gehad met mn puch, zat m in gebrek aan compressie toen
 
Frysk 21-2-2011 18:07 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
probleem heb ik ook ooit gehad met mn puch, zat m in gebrek aan compressie toen


klopt, m'n puch heeft hetzelfde
schoon genoeg van een puch blok, krengen kunnen gewoon geen ruig gebruik aan.
 
giggitybyte
Waballa 21-2-2011 22:31 Print reply

Posts: 259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ariej
Het lijkt erop dat je het grootste deel al hebt nagekeken. Maar heb je de contactvlakken van je contactpunten al nagekeken/opgeschuurd?

Verder zou ik nog proberen met een benzineslangetje een beetje benzine in je kop te spuiten en dan proberen te starten. Als hij dan start ligt het zo goed als zeker aan je benzinetoevoer.


Tnx Ariej, allebei nog niet aan gedacht, ik ga beide morgen proberen!
EDIT: Bougie word trouwens nat als ik hem probeer te starten, maar ik ga het toch even proberen denk ik. Hoe kan ik dit het beste doen?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
probleem heb ik ook ooit gehad met mn puch, zat m in gebrek aan compressie toen


Gebrek aan compressie lijktie absoluut niet te hebben, ik kan met mijn volle gewicht op de pedalen gaan staan en dan zak ik er niet doorheen, dat moet genoeg compressie zijn toch?

Dit bericht is gewijzigd door Waballa op 21-2-2011 om 22:32 uur.
 
Uncle BLAM 21-2-2011 22:59 Print reply

Posts: 1025
hij heeft het 5km goed gedaan na vervangen van ontstekingsonderdelen, toen hij het ineens (na die 5km) niet meer deed heb je meteen de bougie vervangen? zo niet begin daar eens mee
 
een BF teller is sneller
Floris-tsx 21-2-2011 23:05 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Waballa
[...]




Gebrek aan compressie lijktie absoluut niet te hebben, ik kan met mijn volle gewicht op de pedalen gaan staan en dan zak ik er niet doorheen, dat moet genoeg compressie zijn toch?

Dit bericht is gewijzigd door Waballa op 21-2-2011 om 22:32 uur.


Nah, is beetje onbetrouwbaar. dat kan ook aan de stand van de tandwielen tov je krukas of zo liggen. Compressie meet je met een compressiemeter. (bij een brezan of zo te krijgen)

of je haalt je bougie eraf en je houdt met je duim het bougiegat dicht. Dan iemand laten kicken. Als je echt voelt dat je duim goed opgetilde en teruggezogen wordt, dan heb je zeker compressie.
Nogmaals, hoeveel het precies is, dat kun je dus nog nameten
 
Iedereen kan professioneel worden
Waballa 21-2-2011 23:14 Print reply

Posts: 259
@Uncle BLAM
Het was eigenlijk een stuk minder als 5km denk ik, ik had na het vervangen van die onderdelen een paar rondjes door de straat gereden. De volgende dag wilde ik naar het tankstation gaan om te tanken, hij starte goed, maar toen ik net de straat uit was viel ie uit. Sindsdien krijg ik hem bijna niet meer gestart. Nieuw bougietje heb ik al geprobeerd.

@Floris-tsx
Als ik de bougie eruit haal traptie zonder enige weerstand, met de bougie erin komt ik er amper doorheen. Maar ik zal morgen toch nog eens proberen met mijn duim erop dan

Dit bericht is gewijzigd door Waballa op 21-2-2011 om 23:15 uur.
 
Uncle BLAM 22-2-2011 1:24 Print reply

Posts: 1025
Ik heb zelf iets vergelijbaars gehad met een Vespa Ciao snorbrom, die bleek warmgelopen te zijn door een kapotte oliepomp

mja, die reed daarna helemaal niet meer normaal, ook niet voor korte tijd, wel moeilijk starten en stationair afslaan

dus eventueel je cilinder eraf en ff kijken
 
een BF teller is sneller
Waballa 22-2-2011 18:15 Print reply

Posts: 259
Het licht zeker aan de ontsteking, ik keek net, en de bougie vonkt niet meer.
Ik ben nu bezig met het vervangen van de bougie kabel en dop, maar het lukt me niet de bougie kabel aan de ontstekingspoel vast te schroeven De schroef gaat er elke keer scheef door of hij draait er helemaal niet in. Is hier een trucje voor?
 
Uncle BLAM 22-2-2011 18:36 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Waballa
Het licht zeker aan de ontsteking, ik keek net, en de bougie vonkt niet meer.
Ik ben nu bezig met het vervangen van de bougie kabel en dop, maar het lukt me niet de bougie kabel aan de ontstekingspoel vast te schroeven De schroef gaat er elke keer scheef door of hij draait er helemaal niet in. Is hier een trucje voor?


Ja, met een dunne priem of dikke naald ff diep in prikken in de kabel voor je 'm erop draait

Succes
 
een BF teller is sneller
Waballa 22-2-2011 19:20 Print reply

Posts: 259
Dat inprikken hielp, de schroef pakte eindelijk.
Ik kreeg hem er alleen nogsteeds moeilijk in omdat de bougie kabel iets te dik was (7mm is toch normaal?)
Bij het erin draaien brak het schroefje af..... die zat dus maar met een super klein puntje vastgesoldeerd...
Ik bestel zo een nieuwe, dan kan ik pas weer verder gaan als ik hem binnen heb, helaas.
 
leonmt5 22-2-2011 21:23 Print reply

Posts: 799
http://www.kramp.com...tstekingsmodule+Nova

is dit niet wat voor jou??

je sloopt je contactpunten eraf.
sluit deze module aan en je hebt geen gezeur meer met je contactpunten enz.
gebruiksaanwijzing staat op die site ( link ).
lees en leer!

suc 6

kost iets van 8 euro ofzo, net zo duur als contactpunten.
voordeel je hebt geen onderhoud slijtage en slecht werkende punten meer.

Dit bericht is gewijzigd door leonmt5 op 22-2-2011 om 21:24 uur.
 
bert : bezopen en rijd toch.
Waballa 22-2-2011 22:44 Print reply

Posts: 259
Hmmm, lijkt me erg drastisch en ingewikkeld. Maar wel een coole oplossing, ik hou hem in mijn achterhoofd, tnx.

Maar in principe horen goed gestelde contactpunten het toch wel ff vol te houden?
Ik ga eerst kijken of ik hem zo kan fixen.
 

Dit topic is 4328 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved