Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #63832 - Voltage verhogen
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 4090 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
tumtum100 |
18-2-2011 12:41 |
Posts: 8 |
Hallo,
Ik heb thuis een alarm liggen met verschillende geluiden maar deze is 24 volt weet iemand een manier hoe ik mijn brommer voltage van mijn claxon kan verhogen van 12 volt dc naar 24 volt dc? het gaat hier om een Aprilia sx 50
Alvast bedankt,
|
|
|
|
JB1 |
18-2-2011 12:45 |
Posts: 14881 |
Met een transformator, dat werkt door middel van magneten.
Weet iemand hoe magneten werken?
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
SuperPobin |
18-2-2011 13:09 |
Posts: 396 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
Met een transformator, dat werkt door middel van magneten.
Weet iemand hoe magneten werken?
magneten werken door middel van statische elektriciteit.. zo kan je een plastic buis pakken en er met een doekje over heen wrijfen en papiertjes weg douwen zonder zo aan te raken, zo werkt een magneet ook.. :P volgens mij.
|
|
Beter een verrekte mongol op een tsx, dan een sissy op een scooter |
|
Floris-tsx |
18-2-2011 13:27 |
Posts: 3225 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
Weet iemand hoe magneten werken?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneet
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tumtum100
Hallo,
Ik heb thuis een alarm liggen met verschillende geluiden maar deze is 24 volt weet iemand een manier hoe ik mijn brommer voltage van mijn claxon kan verhogen van 12 volt dc naar 24 volt dc? het gaat hier om een Aprilia sx 50
Alvast bedankt,
jeuzes, 24 volt. Dat zit toch op trucks?
Anyway: hier kun je misschien wat wijzer uit worden. http://www.circuitso.../75202/1/elektronica
Ben daar gekomen via GOOGLE.
Denk je spanningsregelaar het niet leuk gaat vinden als jij een transformator of omvormer op je brommer gooit.
|
|
Iedereen kan professioneel worden |
|
Freddy-fish |
18-2-2011 13:28 |
Posts: 2129 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: SuperPobin
[...]
magneten werken door middel van statische elektriciteit.. zo kan je een plastic buis pakken en er met een doekje over heen wrijfen en papiertjes weg douwen zonder zo aan te raken, zo werkt een magneet ook.. :P volgens mij.
als jij kan vertellen wat een magnetisme is en hoe dat precies werkt dan krijg je van mij de nobelprijs
ik weet zo gauw niet of er een makkelijke oplossing bestaat maar de oude manier is: 12v gelijk omzetten naar wissel -> trafo die hem naar 24+ v omzet -> gelijkrichter ertussen -> elco om de rimpel op te vangen, tadaaa klaar
anders ff zoeken op google
|
|
Brommerforum ingeruild voor motorforum :) |
|
SuperPobin |
18-2-2011 13:39 |
Posts: 396 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Freddy-fish
[...]
als jij kan vertellen wat een magnetisme is en hoe dat precies werkt dan krijg je van mij de nobelprijs
ik weet zo gauw niet of er een makkelijke oplossing bestaat maar de oude manier is: 12v gelijk omzetten naar wissel -> trafo die hem naar 24+ v omzet -> gelijkrichter ertussen -> elco om de rimpel op te vangen, tadaaa klaar
anders ff zoeken op google
De bekendste vorm van magnetisme is ferromagnetisme dat zoals de naam al aangeeft kan worden opgewekt in ijzer, en daarnaast in een aantal andere metalen en in een groot aantal legeringen.
Er zijn vier ferromagnetische elementen, namelijk ijzer, nikkel, kobalt, gadolinium. Neodymium en dysprosium zijn bij zeer lage temperaturen ferromagnetisch. Er zijn echter veel meer ferromagnetische legeringen, maar er bestaan ook gesinterde materialen die magnetisch zijn, zoals ferriet.
IJzer kan worden gemagnetiseerd door het materiaal in een magnetisch veld te plaatsen, bijvoorbeeld opgewekt door een solenoïde, een spoel van geleidende draad waardoor een elektrische gelijkstroom loopt.
De ene kant van een magneet heet noordpool, de andere zuidpool. Noord- en zuidpolen trekken elkaar aan met een aantrekking die afneemt met het kwadraat van de afstand ertussen. Gelijknamige polen (noord-noord en zuid-zuid) stoten elkaar echter af.
Veldlijnen zijn denkbeeldige lijnen die de richting van het magnetisch veld op een bepaald punt aangeven. Ze kunnen bij magneten worden zichtbaar gemaakt door een blad papier op een magneet te leggen en daar wat fijn ijzervijlsel op te strooien - dit zal zich groeperen langs de veldlijnen en deze zo zichtbaar maken.
In ferromagnetische materialen wordt het magnetisch effect opgewekt doordat elektronenbanen in de atomen zich parallel aan elkaar gaan richten waardoor het magnetisme van afzonderlijke atomen niet meer wordt uitgemiddeld maar zich versterkt. Bij verhitten van een magneet gaat deze oriëntatie weer verloren en wordt het voorwerp gedemagnetiseerd. De temperatuur waarbij dit gebeurt is afhankelijk van het type materiaal, en wordt Curietemperatuur genoemd. Boven deze temperatuur gedraagt het materiaal zich paramagnetisch.
Naast vaste magnetische materialen zijn er ook magnetische vloeistoffen. Dat zijn vloeistoffen met magnetische deeltjes in suspensie zodat ze reageren op een magnetisch veld. Ze kunnen onderverdeeld worden in magnetorheologische fluida, waarbij de viscositeit verandert en ferrofluida die zich in het hoogste magnetisch veld gaan plaatsen.
|
|
Beter een verrekte mongol op een tsx, dan een sissy op een scooter |
|
Ariej |
18-2-2011 14:13 |
Posts: 3685 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Freddy-fish
[...]
als jij kan vertellen wat een magnetisme is en hoe dat precies werkt dan krijg je van mij de nobelprijs
ik weet zo gauw niet of er een makkelijke oplossing bestaat maar de oude manier is: 12v gelijk omzetten naar wissel -> trafo die hem naar 24+ v omzet -> gelijkrichter ertussen -> elco om de rimpel op te vangen, tadaaa klaar
anders ff zoeken op google
Ik denk dat het opwekken van wisselspanning hier een beetje te veel van het goede is.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: SuperPobin
[...]
lang lulverhaal
dat is wat het doet en hoe het gedraagd, niet hoe het werkt.
Ik zou het lekker simpel houden, of een 12V alarm kopen, of het eens proberen met een omvormer;
lange link conrad
Hierbij wel controleren of je de maximale stroom (1200 mA) niet overschrijdt.
Dit bericht is gewijzigd door Ariej op 18-2-2011 om 14:14 uur.
|
|
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken |
|
SuperPobin |
18-2-2011 14:16 |
Posts: 396 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ariej
[...]
Ik denk dat het opwekken van wisselspanning hier een beetje te veel van het goede is.
[...]
dat is wat het doet en hoe het gedraagd, niet hoe het werkt.
Ik zou het lekker simpel houden, of een 12V alarm kopen, of het eens proberen met een omvormer;
lange link conrad
Hierbij wel controleren of je de maximale stroom (1200 mA) niet overschrijdt.
Dit bericht is gewijzigd door Ariej op 18-2-2011 om 14:14 uur.
Ik heb het ook maar van internet. Haha
|
|
Beter een verrekte mongol op een tsx, dan een sissy op een scooter |
|
Ariej |
18-2-2011 14:20 |
Posts: 3685 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: SuperPobin
[...]
Ik heb het ook maar van internet. Haha
Nog even een toevoeging voor het gesprek, niet voor het topic
Eindbaas verteld over magneten
|
|
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken |
|
tumtum100 |
18-2-2011 14:22 |
Posts: 8 |
Dus eigenlijk kan ik het beter niet doen omdat mijn spanningsregelaar het niet leuk gaat vinden? Maar er is toch wel een simpele manier?
|
|
|
|
Ariej |
18-2-2011 14:36 |
Posts: 3685 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tumtum100
Dus eigenlijk kan ik het beter niet doen omdat mijn spanningsregelaar het niet leuk gaat vinden? Maar er is toch wel een simpele manier?
Ik zou niet weten waarom je spanningsregelaar het niet leuk zou vinden.
Als je je omvormer hoog belast zal deze het begeven, en als die meer kan hebben dan je accu zal die het begeven en dan kom je pas een keer uit op je spanningsregelaar (dit is met de aanname dat je een accu hebt).
Tenzij je een beest van een alarm hebt moet dit wel goedkomen denk ik zo.
Wat ik ben vergeten te zeggen is dat de stroom die naar je alarm loopt verdubbeld voor de omvormer ( hier klikken. Vanwege de de wet van Ohm (P = U x I)
|
|
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken |
|
tumtum100 |
18-2-2011 15:19 |
Posts: 8 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ariej
[...]
Ik zou niet weten waarom je spanningsregelaar het niet leuk zou vinden.
Als je je omvormer hoog belast zal deze het begeven, en als die meer kan hebben dan je accu zal die het begeven en dan kom je pas een keer uit op je spanningsregelaar (dit is met de aanname dat je een accu hebt).
Tenzij je een beest van een alarm hebt moet dit wel goedkomen denk ik zo.
Wat ik ben vergeten te zeggen is dat de stroom die naar je alarm loopt verdubbeld voor de omvormer (hier klikken. Vanwege de de wet van Ohm (P = U x I)
Oke dus om even samentevatten ik moet gewoon een omvormer dc van 12 volt naar 24 volt kopen en dan is het gewoon goed? Oja die link van jou werkt helaas niet
|
|
|
|
ikkejw |
18-2-2011 16:32 |
Posts: 9886 |
draait je alarm op gelijk of wisselspanning? en hoeveel vermogen neemt ie op?
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
just_pelmke |
18-2-2011 18:53 |
Posts: 1349 |
gewoon 2 accu's in serie zetten?
wel een vermogen diode ertussen als je doorverbind en je kan ze ook alle 2 opladen las je lichtspoel dat trekt geef geen garantie dat het werkt.
|
|
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel |
|
leonmt5 |
18-2-2011 20:50 |
Posts: 799 |
de spanning van een laadspoel haalt soms ( afhankelijk van het merk of type ) meer dan 20-25 volt.
nadeel is:
er komt wisselspanning uit, en ik ga er vanuit dat je claxon gelijkspanning is. dus je moet een gelijkrichter ertussen zetten.
misschien komt hij nog hoger uit dan 24 v ( moet je meten )
dan moet je er een regelaar opzetten van 24 v.
en waarschijnlijk komt hij pas bij de 24 v als je aardig wat toeren hebt, dus met een stationaire motor zal hij niet veel doen.
|
|
bert : bezopen en rijd toch. |
|
Freddy-fish |
18-2-2011 21:47 |
Posts: 2129 |
je verhaal klopt half
het maakt niet uit dat hij meer dan 20-25 volt haals want er gaat 2 x 0.7 of 0.6 volt af (spanning van diode - dubbelzijdige gelijkrichting)
voor die regelaar meot er nog een elco parralel tussen om dat na de gelijkrichting er geen vlakke gelijkstroom uit komt, dan krijg je een spanning die minimaal boven de ingangsspanning van de regulator moet zitten omdat anders je regulator rare dinge gaat doen. aangezien je een accu heb blijft die spanning altijd wel 12v en meestal is dat iets van 13.xx volt
ik heb toendertijd ook een zo iets gemaakt voor me brommer zonder accu, gelijkrichter->elco->regulator voilá, ik had 12v gelijkspanning
als je hier aan wilt beginnen inbox me maar, het kost geen drol, je stopt het in een gesloopte adapter en volgiete met hars en bam, superdegelijk systeem
|
|
Brommerforum ingeruild voor motorforum :) |
|
Dit topic is 4090 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|