Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Welke blowdown ?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 845 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #63812 - Welke blowdown ?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2883 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sandero_3310 15-2-2011 22:06 Print topicpost
Posts: 125
Hallo, ik wil mijn m'n airsal 70 tunen van mijn senda

Ik heb mijn cilinder opgemeten en kwam de volgende maten uit

uitlaatpoort: 24,9mm
inlaatpoort: 34mm

deck height: 2,6 (gemeten terwijl de cilinder op het blok gemonteerd was met voetpakkig(0,5mm) ertussen)

heb vervolgens de timingen uitgerekend met het volgende programma'tje http://www.brommerforum.nl/user/1844

Bij "ophogen" heb ik 0mm ingevuld omdat ik de voetpakking bij de deck heigt heb bijgeteld? klopt dit ?

kwam vervolgens de volgende waarden uit

uitlaatpoorttiming 180,50 graden
inlaatpoorttiming 122,85 graden

blowdown 28,82 graden

Mijn vraag was tot hoe hoog je mag gaan in die blow down ? Ik gebruik de brommer voor korte afstanden (7-8km).

Uiteindelijk is het niet mijn bedoeling zoveel mogelijk toeren uit die cilinder te halen maar wel zoveel mogelijk vermogen. Ik veronderstel dat je koppel zakt indien je die poorten in de hoogte uitfreest. Verlies je geen compressie op die manier ?

Heeft iemand een voorstel qua blow down ? of andere tips?
ook wat tips qua afwerking na het frezen etc ? hoe je best bevels aanbrengt?

Ik heb zondag al een topic geplaatst hierover Weet ondertussen al heel wat meer erover, maar toch kan ik nog wat tips gebruiken vooraleer ik morgen aan de slag ga
 

honda-mbx 15-2-2011 22:12 Print reply

Posts: 1688
Het hoeft niet perse zo te zijn dat je koppel zakt wanneer je je poorten omhoog freesd. Het is een totaal plaatje, wanneer alles klopt geeft de motor naast een hoog koppel ook een hoog vermogen waarbij het best kan zijn dat je redelijk toeren moet gaan lopen.

Je moet eerst duidelijk je doelstellen, bij deze doelstelling hoort een specifieke timing, oppervlak en cilnderkop icm uitlaat.

Misschien is het wel leuk om je hier eerst eens in te verdiepen, evt is het boek van BELL een aanrader.
 
ik vlam je..
Sandero_3310 15-2-2011 22:20 Print reply
Posts: 125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
Het hoeft niet perse zo te zijn dat je koppel zakt wanneer je je poorten omhoog freesd. Het is een totaal plaatje, wanneer alles klopt geeft de motor naast een hoog koppel ook een hoog vermogen waarbij het best kan zijn dat je redelijk toeren moet gaan lopen.

Je moet eerst duidelijk je doelstellen, bij deze doelstelling hoort een specifieke timing, oppervlak en cilnderkop icm uitlaat.

Misschien is het wel leuk om je hier eerst eens in te verdiepen, evt is het boek van BELL een aanrader.


Ik begrijp niet zo goed waarom de kop persé moet aangepast worden ?

grtz
 
JB1 15-2-2011 22:21 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sandero_3310
[...]


Ik begrijp niet zo goed waarom de kop persé moet aangepast worden ?

grtz


Omdat vooral compressie belangrijk is
Veel compressie komt overeen met weinig toeren en veel kracht middenin.
Minder compressie is al een compromis.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
honda-mbx 15-2-2011 22:31 Print reply

Posts: 1688
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sandero_3310
[...]


Ik begrijp niet zo goed waarom de kop persé moet aangepast worden ?

grtz


Deze moet aansluiten op de rest van de specificaties, de laatste pk;s zijn sowieso in de cilinderkop te halen.
De TS vraagt zich zelfs af of er geen compressie verlies is bij het omhoogfrezen van poorten. Ik denk dat wanneer iemand deze vraag stelt deze persoon zich beter iets meer in een 2-takt motor kan verdiepen voor dat de frees in de cilinder wordt gezet.

Paar tips: Boek van Jenning, Graham Bell, artikelen van Arno koch etc. hiermee krijg je in iedergeval de (broodnodige) basiskennis
 
ik vlam je..
Sandero_3310 15-2-2011 22:32 Print reply
Posts: 125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Omdat vooral compressie belangrijk is
Veel compressie komt overeen met weinig toeren en veel kracht middenin.
Minder compressie is al een compromis.


Ik heb die kop eens bekeken, deze is nogal redelijk "bol" ook is mijn deck height nogal redelijk hoog om veel compressie te maken dacht ik? Ik heb al zitten denken om eventueel 0,5-1mm af te vrezen van het bovenvlak van de cilinder omdat hij nu wat water verbruikt. Volgens mij komt het omdat de koppakking te diep in de groef van de cilinder zit (heb al gezien dat andere gasten dit ook al voor hebben gegehad met hun airsal). moest je een pasje afnemen van de cilinder zou die koppakking meer uitsteken en zou hij harder aangedrukt worden tegen de kop. Ook zou de compressie dan wat stijgen.

Of is dit een slecht plan??
 
Uncle BLAM 16-2-2011 1:03 Print reply

Posts: 1025
ik denk dat topic-starter bedoelt dat als je de poorten omhoog freest de effectieve compressie (of was het statische compressie ) die ontstaat nadat de uitlaatpoort sluit minder wordt, ik weet dat het niet zo simpel zit maar wie kan daar in het kort iets zinnigs over zeggen?

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 16-2-2011 om 1:04 uur.
 
een BF teller is sneller
ikkejw 16-2-2011 1:34 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
ik denk dat topic-starter bedoelt dat als je de poorten omhoog freest de effectieve compressie (of was het statische compressie ) die ontstaat nadat de uitlaatpoort sluit minder wordt, ik weet dat het niet zo simpel zit maar wie kan daar in het kort iets zinnigs over zeggen?

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 16-2-2011 om 1:04 uur.



dat heet volgens mij de 'japanse' manier van compressieverhouding berekenen.

wordt niet meer gebruikt sinds de uitvinding van de expansieuitlaat
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Uncle BLAM 16-2-2011 2:57 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



dat heet volgens mij de 'japanse' manier van compressieverhouding berekenen.

wordt niet meer gebruikt sinds de uitvinding van de expansieuitlaat


oké

in hoeverre is dit wel/niet relevant?

moet je hier rekening mee houden als je de uitlaatpoort verhoogt, b.v. door de kop te vlakken?
 
een BF teller is sneller
Tobias Verhoef 16-2-2011 7:06 Print reply

Posts: 1832
Ga dit maar eens allemaal lezen en kom dan maar weer terug

Granhem Bell:

http://www.ignishion...roke_info_pages.html

(even downloaden)


En van frits overmars wat colums:

http://www.ytcn.nl/a...0overmars%20columns/


Zo je hebt voorlopig wat te doen
Je gebruikt nu wel leuk je goede straat cilinder maar is het niet slimmer om dingen te proberen met een oude cilinder?
Want ook al verneuk je die airsal kan je hem weggooien en met een oude cilinder is het al stukken minder erg.

Veel suc6
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
PRO TUNING 16-2-2011 9:08 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sandero_3310
Hallo, ik wil mijn m'n airsal 70 tunen van mijn senda

Ik heb mijn cilinder opgemeten en kwam de volgende maten uit

uitlaatpoort: 24,9mm
inlaatpoort: 34mm

deck height: 2,6 (gemeten terwijl de cilinder op het blok gemonteerd was met voetpakkig(0,5mm) ertussen)

heb vervolgens de timingen uitgerekend met het volgende programma'tje http://www.brommerforum.nl/user/1844

Bij "ophogen" heb ik 0mm ingevuld omdat ik de voetpakking bij de deck heigt heb bijgeteld? klopt dit ?

kwam vervolgens de volgende waarden uit

uitlaatpoorttiming 180,50 graden
inlaatpoorttiming 122,85 graden

blowdown 28,82 graden

Mijn vraag was tot hoe hoog je mag gaan in die blow down ? Ik gebruik de brommer voor korte afstanden (7-8km).

Uiteindelijk is het niet mijn bedoeling zoveel mogelijk toeren uit die cilinder te halen maar wel zoveel mogelijk vermogen. Ik veronderstel dat je koppel zakt indien je die poorten in de hoogte uitfreest. Verlies je geen compressie op die manier ?

Heeft iemand een voorstel qua blow down ? of andere tips?
ook wat tips qua afwerking na het frezen etc ? hoe je best bevels aanbrengt?

Ik heb zondag al een topic geplaatst hierover Weet ondertussen al heel wat meer erover, maar toch kan ik nog wat tips gebruiken vooraleer ik morgen aan de slag ga


Reken je MSV uit dan weet je ook wat je kunt doen met je cilinderkop
 
honda-mbx 16-2-2011 12:31 Print reply

Posts: 1688
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Reken je MSV uit dan weet je ook wat je kunt doen met je cilinderkop


Volgens mij helpt deze reactie de TS niet echt in zijn proces..
 
ik vlam je..
PRO TUNING 16-2-2011 13:44 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
[...]


Volgens mij helpt deze reactie de TS niet echt in zijn proces..


Als je het niet uit kunt rekenen......

In tegenstelling tot wat veel mensen denken dat het vermogen uit een cilinder moet worden gehaald is de cilinderkop minstens net zo belangrijk qwa vermogen, en misschien nog belangrijker - betrouwbaarheid.

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 16-2-2011 om 13:45 uur.
 
honda-mbx 16-2-2011 14:12 Print reply

Posts: 1688
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Als je het niet uit kunt rekenen......

In tegenstelling tot wat veel mensen denken dat het vermogen uit een cilinder moet worden gehaald is de cilinderkop minstens net zo belangrijk qwa vermogen, en misschien nog belangrijker - betrouwbaarheid.

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 16-2-2011 om 13:45 uur.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
[...]


Deze moet aansluiten op de rest van de specificaties, de laatste pk;s zijn sowieso in de cilinderkop te halen.



Je bent een stap te diep, je moet beginnen bij het begin (= basis kennis). De TS wil graag zijn setup verbeteren maar heeft daarvoor nog weinig kennis.
Het inlezen in de materie, waarbij de essentie van de 2-takt motor duidelijk wordt lijkt mij het begin

 
ik vlam je..

Dit topic is 2883 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved