Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Cilinderpoort tunen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1049 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #63798 - Cilinderpoort tunen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 7842 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sandero_3310 13-2-2011 20:54 Print topicpost
Posts: 125
Hallo, graag zou ik de uitlaatpoort van mijn 70 Airsal bewerken

Het gaat hem over de volgende cilinder: 70cc Aluminium voor derbi senda

http://img37.imageshack.us/i/img4876y.jpg/

Ik ben begonnen met het opstellen van een poortmap:

http://img844.imageshack.us/i/img4870x.jpg/

Enkele gegevens

Boring: 48mm
Breedte uitlaatpoort(hemelsbreedte):44m (zonder spijltje)
werkelijke breedte: 39mm
Afstand B.D.P zuiger tot cilinderrand 4,6mm

Maar ik weet niet goed in hoeverre je die poorten mag bewerken, qua vorm etc.
men beweert dat je niet breder mag gaan dan 70% van je boring. Maar klopt deze regel ook voor vlinderpoorten? ik zit nu al op 81%

Ik had zoiets in gedachten: (roze stippellijn)

http://img64.imageshack.us/i/img4872e.jpg/

graag zou ik wat meer koppel hebben, dus ik zou de inkeping aan de onderkant van de poort wat afvlakken en de totale breedte nog iets breder maken. Eventueel ook nog een klein beetje in de hoogte wegfrezen ondanks het al een hoogtoerige cilinder is



ik heb al veel informatie gevonden op dergelijke fora, zoals deze bv http://www.apriliafo...=15154&start=225

Maar toch heb ik nog wat vragen in verband met dat tunen

Hoe zit dat met bramen etc ? Wordt de wand niet beschadigt tijdens het frezen ?

Hoe moet je die vorm die je wilt wegfrezen aftekenen op je cilinder ? Gebeurt dat met de "losse hand" en een stift ? ik veronderstel dat het toch van belang is dat alles mooi symetrisch is.

Betreft levenduur ?

Ook heb ik al gezien dat men 2 putjes in de zuiger boort om het spijltje extra te smeren.

Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik kan wel wat tips gebruiken voor ik in het wilde weg ga vijlen en dremelen

verder setup

Yasuni R2
dellortho 21
malossi kelk
VL6 membraam

Greetz Sander
 

JB1 13-2-2011 21:01 Print reply

Posts: 14881
Die regel geld niet voor vlinderpoorten wat ik zo weet
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Tobias Verhoef 13-2-2011 21:03 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Die regel geld niet voor vlinderpoorten wat ik zo weet


Die regel geld ook gewoon voor vlinderpoort alleen omdat het 2 poorten zijn kan je dus 2x max 70% doen.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Paul de Salmiakbal 13-2-2011 21:05 Print reply

Posts: 5285
Voor gewone ovale poorten kan dat gelden ja. Bij vlinderpoorten zit er een spijltje tussen, dan kun je breder gaan zonder dat je veren gaan happen.
Bramen moet je inderdaad weg werken. Zogenaamde bevels aanbrengen.
Houdt in dat je de randen van de poorten mooi ''glad'' maakt (waar natuurlijk ook weer grenzen aan zitten, gewoon wat foto's opzoeken en daar een beetje van afkijken)
Zie rechter poort:



Verder lijkt me je deckheight van 4.6mm best hoog?
Heb je al wat uitgerekend qua blowdown en dergelijke?

 
Marcooow 13-2-2011 21:16 Print reply

Posts: 5713
als jij koppel wilt, moet je de poort niet nog hoger maken


http://www.brommerforum.nl/user/1844
hij heeft een programmaatje dat je kan downloaden, daar kun je wat gegevens uit halen

je kunt de vorm van de poort uittekenen op je poortmap en dan knip je dat uit zodat je die weer in je cilinder doet en je met een stift de vorm erin krijgt
 
faster than a bullet!
honda-mbx 13-2-2011 21:18 Print reply

Posts: 1688
Ik denk dat er je meer winst boekt met het netjes afwerken, kijk naar timingen, symetrie en richtingen. Vervolgens een goede cil kop (laten) maken.
het vergroten van je poort leidt niet gelijk tot prestatie verbetering.

 
ik vlam je..
Marcooow 13-2-2011 21:24 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
Ik denk dat er je meer winst boekt met het netjes afwerken, kijk naar timingen, symetrie en richtingen. Vervolgens een goede cil kop (laten) maken.
het vergroten van je poort leidt niet gelijk tot prestatie verbetering.



wat is een goede richtlijn kwa timingen en blowdown als je een cilinder met koppel wil en laagtoerig is?
 
faster than a bullet!
Sandero_3310 13-2-2011 21:24 Print reply
Posts: 125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
Voor gewone ovale poorten kan dat gelden ja. Bij vlinderpoorten zit er een spijltje tussen, dan kun je breder gaan zonder dat je veren gaan happen.
Bramen moet je inderdaad weg werken. Zogenaamde bevels aanbrengen.
Houdt in dat je de randen van de poorten mooi ''glad'' maakt (waar natuurlijk ook weer grenzen aan zitten, gewoon wat foto's opzoeken en daar een beetje van afkijken)
Zie rechter poort:

afbeelding

Verder lijkt me je deckheight van 4.6mm best hoog?
Heb je al wat uitgerekend qua blowdown en dergelijke?



hoe maak je dat dan glad ? met waterproofschuurpapier ? Ik heb zitten zoeken om die blow down te berekenen. http://www.heereseng...rlands/cilinder.html maar ik begrijp niet wat de INV is in de formule? Ja die 4,6 is gemeten van het randje dat zichtbaar is in de cilinder. Ook moet je rekening houden dat de kop deels in de cilinder zit.
 
Paul de Salmiakbal 13-2-2011 21:28 Print reply

Posts: 5285
Inv is denk ik inverted, dus cos^-1, staat op je grafische rekenmachine als het goed is.
 
De Schout 13-2-2011 22:21 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sandero_3310
[...]


hoe maak je dat dan glad ? met waterproofschuurpapier ? Ik heb zitten zoeken om die blow down te berekenen. http://www.heereseng...rlands/cilinder.html maar ik begrijp niet wat de INV is in de formule? Ja die 4,6 is gemeten van het randje dat zichtbaar is in de cilinder. Ook moet je rekening houden dat de kop deels in de cilinder zit.


rijd je met een L-veer dan?
 
tune tweak fiddle bang bummer
honda-mbx 14-2-2011 8:13 Print reply

Posts: 1688
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]


wat is een goede richtlijn kwa timingen en blowdown als je een cilinder met koppel wil en laagtoerig is?


Je moet eerst een uitgangspunt nemen waar je het vermogen wilt laten afgeven. Bij dat specifieke toerental horen specifieke in- en uitlaat timingen. Vervolgens zou ik een goede kop (laten) aanmeten met een goede squish speling.
 
ik vlam je..
mx-jacob 14-2-2011 12:53 Print reply

Posts: 2938
Je moet ook even goed uitkijken met het opspannen van je cilinder. Het best kan je hem vast kikkeren op het bed

Dit bericht is gewijzigd door jacobvandervoort op 14-2-2011 om 12:54 uur.
 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
BIET 14-2-2011 13:04 Print reply

Posts: 22355
Ik zou als aller eerst zorgen dat je een normale squis krijgt, daar ligt alvast veel winst . 4,6 is nogal achterlijk. Hoe staat je zuiger ten opzichte van de poorten op het onderste dode punt? Ik zou zorgen dat je een squis krijgt van 0,7. Dat kan je voor elkaar krijgen door de cilinder af te laten draaien.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
Voor gewone ovale poorten kan dat gelden ja. Bij vlinderpoorten zit er een spijltje tussen, dan kun je breder gaan zonder dat je veren gaan happen.
Bramen moet je inderdaad weg werken. Zogenaamde bevels aanbrengen.
Houdt in dat je de randen van de poorten mooi ''glad'' maakt (waar natuurlijk ook weer grenzen aan zitten, gewoon wat foto's opzoeken en daar een beetje van afkijken)
Zie rechter poort:

afbeelding

Verder lijkt me je deckheight van 4.6mm best hoog?
Heb je al wat uitgerekend qua blowdown en dergelijke?


Mooi werk die cilinder . Maar die breedte is als je het mij vraagt wel iets teveel van het goede voor op straat. Dacht dat die poort 29mm breed is op een boring van 46,7 of wat is het ook alweer op een 70cc @ am6.


 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Paul de Salmiakbal 14-2-2011 14:02 Print reply

Posts: 5285
Jouw cilinder ja
Ziet er wel breed uit ja, overlapt zelfs de spoelpoort :p
 
Marcooow 14-2-2011 16:55 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
Jouw cilinder ja
Ziet er wel breed uit ja, overlapt zelfs de spoelpoort :p


volgens mij maakt dat bij een vlinderpoort niet zo heel veel uit

het hoeft (dacht ik) niet meteen te betekenen dat de poort te breed is al die over de spoelpoort heen gaat
 
faster than a bullet!
Paul de Salmiakbal 14-2-2011 17:00 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]


volgens mij maakt dat bij een vlinderpoort niet zo heel veel uit

het hoeft (dacht ik) niet meteen te betekenen dat de poort te breed is al die over de spoelpoort heen gaat

Dat bedoelde ik ook niet.
 

Dit topic is 7842 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved