Hallo, graag zou ik de uitlaatpoort van mijn 70 Airsal bewerken
Het gaat hem over de volgende cilinder: 70cc Aluminium voor derbi senda
http://img37.imageshack.us/i/img4876y.jpg/
Ik ben begonnen met het opstellen van een poortmap:
http://img844.imageshack.us/i/img4870x.jpg/
Enkele gegevens
Boring: 48mm
Breedte uitlaatpoort(hemelsbreedte):44m (zonder spijltje)
werkelijke breedte: 39mm
Afstand B.D.P zuiger tot cilinderrand 4,6mm
Maar ik weet niet goed in hoeverre je die poorten mag bewerken, qua vorm etc.
men beweert dat je niet breder mag gaan dan 70% van je boring. Maar klopt deze regel ook voor vlinderpoorten? ik zit nu al op 81%
Ik had zoiets in gedachten: (roze stippellijn)
http://img64.imageshack.us/i/img4872e.jpg/
graag zou ik wat meer koppel hebben, dus ik zou de inkeping aan de onderkant van de poort wat afvlakken en de totale breedte nog iets breder maken. Eventueel ook nog een klein beetje in de hoogte wegfrezen ondanks het al een hoogtoerige cilinder is
ik heb al veel informatie gevonden op dergelijke fora, zoals deze bv
http://www.apriliafo...=15154&start=225
Maar toch heb ik nog wat vragen in verband met dat tunen
Hoe zit dat met bramen etc ? Wordt de wand niet beschadigt tijdens het frezen ?
Hoe moet je die vorm die je wilt wegfrezen aftekenen op je cilinder ? Gebeurt dat met de "losse hand" en een stift ? ik veronderstel dat het toch van belang is dat alles mooi symetrisch is.
Betreft levenduur ?
Ook heb ik al gezien dat men 2 putjes in de zuiger boort om het spijltje extra te smeren.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik kan wel wat tips gebruiken voor ik in het wilde weg ga vijlen en dremelen
verder setup
Yasuni R2
dellortho 21
malossi kelk
VL6 membraam
Greetz Sander