Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - bracket as batavus mk4

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1111 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63773 - bracket as batavus mk4
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2512 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Heggel 10-2-2011 18:41 Print topicpost
Posts: 9
Hallo
Ik ben bezig met de revicie van mijn sachs motorblokje en heb alles volgens afbeeldingen in elkaar gezet, en voldoende ingevet, maar mijn vraag was of iemand m.b.v foto's die ik gemaakt heb zien of de bracket as zo goed zit, t.o.v primaire as en hulp as. Ook vraag ik mij af hoe de meenemer op de bracketas precies zou moeten werken (hulp en primaire as staan wel gelijk) want eenmaal in elkaar gezet draait het geheel niet soepel samen met de koppeling, dan blokkeert het soms op 1 plek. En mijn laatste vraag is of iemand weet hoeveel koppelingsstiften door de primaire as horen te gaan, er zitten er nu 2 in, maar deze zijn te kort waardoor er geen spanning op de koppelingsplaten komt te staan. als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel, groeten.

http://img830.images...s/i/brommer1jpg.jpg/
http://img19.imageshack.us/i/brommer2.jpg/
http://img21.imageshack.us/i/brommer3.jpg/
http://img19.imageshack.us/i/brommer4.jpg/

p.s, als je nog iets van de batavus mk4/s hebt liggen dan hoor ik dat graag.



Dit bericht is gewijzigd door Heggel op 10-2-2011 om 18:53 uur.
 

jeroentjen13 10-2-2011 18:50 Print reply
Posts: 850
mss even je foto uploaden?

edit: ok is blijkbaar net gebeurt

Dit bericht is gewijzigd door jeroentjen13 op 10-2-2011 om 18:51 uur.
 
thijs-tussengas 10-2-2011 20:47 Print reply

Posts: 105
Wat ik er zo gauw van kan zien, staat die as op zich wel goed, maar............. een Sachs motor moet je helemaal correct uit-shimmen.
Bij het uit elkaar halen, ben je waarschijnlijk een aantal (flinter)dunne ringetjes op de assen tegen gekomen. Als regel moeten die altijd exact zo je ze verwijderd hebt, dus per aantal én per dikte, teruggezet worden. Na revisie moet je de uitshimming corrigeren, of het blok zal mogelijk beroerder lopen als voor de revisie.
Op de koppeling horen 3 sluitklemmen (laat ik ze zo maar noemen) Als de platen én de veren geplaatst zijn moet het geheel met een speciale pers ingedrukt worden en de drie klemmen aangebracht. Heb er slecht 2 dan zal de koppeling niet ontkoppelen, het deksel kantelt dan scheef weg voor de uitdrukstift! Je kunt proberen de hele handel met "gepast geweld" in elkaar te zetten, maar dan riskeer je schade.
Een Sachs reviseren; ik begin er geeneens aan; zonder speciaal gereedschap én de routine is het bijna niet doen. En daarom hangt onder mijn Sparta 2-V dus een JLO motor. Let op; de onderdelen zijn duur en sommige moeilijk verkrijgbaar, laat het geen dure mislukking worden.

Mathijs
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.
joost125 10-2-2011 22:46 Print reply

Posts: 448
Bij de koppelingsstiften hoort nog een heel klein asje (heeft bijna dezelfde afmetingen van het rollager aan de uitgaande as, is net iets groter).

En thijs heeft helemaal gelijk, door de constructie van het blokje is het beter hem weg te brengen wanneer je hem niet zelf kan uitklokken.


 
Heggel 11-2-2011 8:38 Print reply
Posts: 9
Oke, bedankt voor de info!
Alleen nou vraag ik mij nog wel af hoe die meenemer op de bracketas nou eigenlijk hoort te werken?
Bij het in elkaar zetten heb ik wel de tekenign aangehouden, maar inderdaad het klopt niet voor elk plaatje.


 
thijs-tussengas 11-2-2011 19:34 Print reply

Posts: 105
Die meenemer moet dus aangrijpen als je je motor aantrapt dwz aangrijpen bij tegen de klok indraaien, zoals je nu op de foto tegen de bracketas aankijkt.

Mathijs
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.

Dit topic is 2512 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved