Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Honda mt5 dingetjes

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1142 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #63766 - Honda mt5 dingetjes
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 5665 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

j0ren 9-2-2011 21:16 Print topicpost

Posts: 1298
PROJECT : http://www.brommerfo...cts/detail_main/1601

oioi,

Zal me eerst even voorstellen aangezien ik nieuw ben hier.
Ik ben dus Joren, 15 jaartjes jong en kom uit het drentse Westerbork ( nee ik kom uit de stad dus ben geen boer )
Ik kom regelrecht van Tomosforum, en heb dus al enige ervaring.
Enige waar ik nog achter moet komen is hoe een schakelbak precies in elkaar zit.

Ik ga dus deze zondag een Honda MT5 ophalen.



Tis een 70ccer 4bak, 28mm mikuni carb en std uitlaajte met proma demper. Krijg er ook nog een extra blok bij, alleen zonder cilinder.

Nu wil ik zeer binnenkort er een 6bak 125cc athena onderleggen en heb ik dus enkele vraagjes:

Is 28mm carb groot genoeg voor 125cc of moet ik nóg groter?
Welke sproeier ga ik ONGEVEER nodig zijn, zodat ik me niet rot hoef te zoeken tussen 100 verschillende sproeiers?

Moet ik nog enkele dingen gaan versterken aan het frame?

En als laatste; welke tandwielverhouding is het chillst? Ik wil snel optrekken maar ook een leuke topsnelheid hebben.
Beetje in het midden zegmaar.

Alvast bedankt



Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 9-2-2011 om 21:18 uur.

Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 12-2-2011 om 11:56 uur.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel

kenny77 9-2-2011 21:19 Print reply

Posts: 29286
28mm is groot genoeg.
(ook een goede membraan erbij halen, anders heb je niks aan die grote carburateur.)

Ik zou dan met sproeier 180 beginnen, die is zeker te groot, dan zit je in ieder geval veilig.

verstevigen hoeft niet, alleen de achterassen willen nog al snel krom trekken.

twv 17/38 ofzo, dan kan je voor altijd nog kleiner gaan mocht het niet bevallen.


Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 9-2-2011 om 21:20 uur.
 
der Chef 9-2-2011 21:24 Print reply

Posts: 3265
Je weet dat je voor die 125cc wel een 80 blok nodig hebt he?
 
j0ren 9-2-2011 21:24 Print reply

Posts: 1298
Er zit nu 13-50 op volgens mij.
Ik las ergens dat er 2 verschillende soorten tandwielen worden gebruikt bij honda's?

groot voor - klein achter
en klein voor - groot achter.

Volgens mij 13-50 een optrek vertanding ofniet?;d

@ der chef: Ja dat weet ik. Ik koop hem al kant en klaar op marktplaats.
6-bak 125cc, met spoelers gefreest en shit :P

Er komt ook nog HPI op trouwens

Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 9-2-2011 om 21:25 uur.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
kenny77 9-2-2011 21:28 Print reply

Posts: 29286
13/50 is te licht, dan rijd niet fijn.
wat ik weet is dat alle voortandwielen het zelfde zijn , alleen de achtertandwielen zijn anders.
die van een mb/mt hebben een groot gat en die van een nsr heeft een klein gat.

Dus wel even opletten dat je echt een mt achtertandwiel koopt.
 
JB1 9-2-2011 21:49 Print reply

Posts: 14881
28mm is groot zat voor de 125 Athena
Zoek direct een Malossi VL5 membraan en een opvulblokje erbij.

Frame is sterk zat, heb persoonlijk nog nooit een krom MT frame gezien.
Sproeiermaat beginnen rond de 180.

En tandwielverhouding is altijd een lastige taak.
Voor op de cross: 15-45
Voor op de weg: 16-38/40

Ga niet kleiner dan 15 voortandwiel op een 80cc blok, dat sloopt de boel alleen maar.

Edit:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
Er zit nu 13-50 op volgens mij.
Ik las ergens dat er 2 verschillende soorten tandwielen worden gebruikt bij honda's?

groot voor - klein achter
en klein voor - groot achter.

Volgens mij 13-50 een optrek vertanding ofniet?;d

@ der chef: Ja dat weet ik. Ik koop hem al kant en klaar op marktplaats.
6-bak 125cc, met spoelers gefreest en shit :P

Er komt ook nog HPI op trouwens

Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 9-2-2011 om 21:25 uur.


Ik zou dan direct ook zoeken naar een 85/125cc crosseruitlaat.
85cc voor op de cross. en 125cc als je op de weg rijd

Dit bericht is gewijzigd door JB1 op 9-2-2011 om 21:49 uur.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
j0ren 9-2-2011 22:00 Print reply

Posts: 1298
ok bedankt

Wat dacht je dan van 16-42/43? En hoe hard zal dit ongeveer lopen met een goede uitlaat?

Ik denk dat ik er gewoon een proma ofzo onder leg, altijd wel goed.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
JB1 9-2-2011 22:01 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
ok bedankt

Wat dacht je dan van 16-42/43? En hoe hard zal dit ongeveer lopen met een goede uitlaat?

Ik denk dat ik er gewoon een proma ofzo onder leg, altijd wel goed.


Proma is in principe een 80cc/110cc laagtoerige pijp.

Wil je die HPI tot nut brengen --> Crosseruitlaat
16-42 zal 115+ tot gevolg hebben denk ik.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
j0ren 9-2-2011 22:09 Print reply

Posts: 1298
Oh. Wat voor uitlaat raad je me aan dan?
Misschien maak ik ook wel een straatracer ervan.
Dus dan SM bandjes erop leggen, en misschien wel derbi velgjes.
Zeker geen MBX velgen want die zijn zo lelijk :(

Ik denk dat ik dan ga voor:

125cc 6-bak
16-42 of 40 vertanding
HPI
en uitlaat weet ik nog niet.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
JB1 9-2-2011 22:12 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
Oh. Wat voor uitlaat raad je me aan dan?
Misschien maak ik ook wel een straatracer ervan.
Dus dan SM bandjes erop leggen, en misschien wel derbi velgjes.
Zeker geen MBX velgen want die zijn zo lelijk :(

Ik denk dat ik dan ga voor:

125cc 6-bak
16-42 of 40 vertanding
HPI
en uitlaat weet ik nog niet.


Een 85cc pijp (Jaartal 2003+)
Of een 125cc pijp ( Jaartal 1985-)

Denk er even aan, Derbi velgen is niet meer origineel
En het is een best werk om dat om te zetten. Ook vind een MT frame een monoshock ophanging minder leuk, dus zul je de achterbrug moeten aanpassen.

Ook raad ik je aan een originele achteras (stuk of 2-3) te bestellen. Zijn sterker dan die immipisbakkenstaal dingen.
En je zult ook tandwielen moeten aanpassen, omdat je voor gek word uitgemaakt als je vraagt om een 38t derbi achtertandwiel...
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
j0ren 9-2-2011 22:15 Print reply

Posts: 1298
Nja dan geen Derbi velgjes. Ik ga wel de ori velgjes flink opknappen.
Misscien wel nieuwe spaken..
Velgen worden zwart denk ik.

Waarom juist dit grote verschil in uitlaten als ik vragen mag?
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
JB1 9-2-2011 22:19 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
Nja dan geen Derbi velgjes. Ik ga wel de ori velgjes flink opknappen.
Misscien wel nieuwe spaken..
Velgen worden zwart denk ik.

Waarom juist dit grote verschil in uitlaten als ik vragen mag?


Omdat die crosser uitlaten een stuk mooiere berekening hebben dan de 80/125 proma.

Die is gebouwd als vervanginspijp voor wat meer vermogen op de 80cc cilinder. Dus zijn er offers gemaakt voor de 110cc Malossi en 125cc Euro/Parma/Athena.

Nieuwe spaken origineel honda bestellen (kost wat meer, maar zijn zeker beter dan die bij motoimport...)

En alles goed uitlijnen na inspaken. kost wat bij de fietshandel/bromboer, en dat na een week of 3-4 rijden weer laten doen (Naspannen ook wel)
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
MaXi-PuCh 9-2-2011 22:20 Print reply

Posts: 1531
Huh, die mt die je gaa kopen, heeft 70cc en 28mm? Lijkt me niet lekker lopen.
Verder,
mooie ideeën, maar het klinkt alsof je er te gemakkelijk over denkt.
Je weet dat je een stuk frame moet verlassen voor die 125cc?
En een hpi is leuk, klinkt ook wel stoer (geluid van je brommer en dat je kunt zeggen dat er hpi op zit) maar als je die hpi niet nuttig maakt door een leuke pijp ofzo is het weggegooid geld.
Ga eens langs wat er allemaal moet komen als je die 125cc wilt.
Je haal het blok onder je frame weg en je tank + zadel, dan met de slijptol oid het frame kaal maken op de plek dat je moet lassen, eenmaal alles gelast zul je je frame opnieuw moeten spuiten (misschien wel meer dan alleen frame, ivm rondvliegende lasspikke) en zet je het 80blok eronder, waarin je een mooi membraan moet stoppen.
Voor de hpi moet je een grondplaat kopen als die er nog niet bij zat. Dan moet je eerst die hpi afstellen (of iig op tijd zetten) zonder dat je brommer goed loopt, dan moet je je carburateur afstellen, en misschien had je ook nog een ander spruitstuk nodig, onthoud dat een sproeier al ong. 2,50¤ kost, dus ben je al snel 20¤ kwijt aan sproeiers.

Verder zijn er altijd wel weer tegenvallers als je een ander blok monteerd welke je niet kent, die evt. geld kosten.

Qua tanwielen op die 125cc zou ik voor zo groot mogelijk doen, of 2 tandjes kleiner dan de grootste, en achter ongeveer 45 doen, dan zien Hoe het rijd enz.



Dit bericht is gewijzigd door MaXi-PuCh op 9-2-2011 om 22:24 uur.
 
2takker! ~~ pm voor cnc draai/freeswerk
j0ren 9-2-2011 22:21 Print reply

Posts: 1298
Aangezien ik nog noob ben bij honda's, heb je misschien een linkje naar een goede(kope) uitlaat? =)

Thanks voor de hulp man!

Edit@ maxi-puch:

Ik denk er niet te gemakkelijk over hoor haha. Ik heb genoeg ervaring met tomosjes om de tegenvallers etc te kennen, maar ook welke onderdelen ik nodig heb.

Dat het frame een beetje verbouwd moet worden is niet erg. Ik kan eerst gewoon nog met 70cc rondrijden.

Complete setup tot nu toe:

Honda MT8 6-bak
125cc Athena air
28mm mikuni
HPI
leuk carbon membraan
nog uit te zoeken uitlaat.



Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 9-2-2011 om 22:25 uur.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
kenny77 9-2-2011 22:25 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MaXi-PuCh
Huh, die mt die je gaa kopen, heeft 70cc en 28mm? Lijkt me niet lekker lopen.
Verder,
mooie ideeën, maar het klinkt alsof je er te gemakkelijk over denkt.
Je weet dat je een stuk frame mort verkassen voor die 125cc?
En een hpi is leuk, klinkt ook wel stoer (geluid van je brommer en dat je kunt zeggen dat er hpi op zit) maar als je die hpi niet nuttig maakt door een leuke pijp ofzo is het weggegooid geld.
Ga eens langs wat er allemaal moet komen als je die 125cc wilt.
Je haal het blok onder je frame weg en je tank + zadel, dan met de slijptol oid het frame kaal maken op elke dat je moet lassen, eenmaal alles gelast ze je het 80blok eronder, waarin je een mooi membraan moet stoppen.
Voor de hpi moet je een grondplaat kopen als die er nog niet bij zat. Dan moet je eerst die hpi afstellen (of iig op tijd zetten) zonder dat je brommer goed loopt, dan moet je je vrachtauto's afstellen, en misschien had je ook nog een ander spruitstuk nodig, onthoud dat een sproeier al ong. 2,50¤ kost, dus ben je al snel 20¤ kwijt aan sproeiers.

Verder zijn er altijd wel weer tegenvallers als je een ander blok monteerd welke je niet kent, die evt. geld kosten.

Qua tanwielen op die 125cc zou ik voor zo groot mogelijk doen, of 2 tandjes kleiner dan de grootste, en achter ongeveer 45 doen, dan zien Hoe het rijd enz.




Je hoeft alleen een gaatje te boren, lassen is niet aan de orden.
Bij opvoeren hoort altijd afstellen, dus dat je sproeiers nodig hebt is logisch.
En dan nog een keer geïnvesteerd en je hebt ze voor altijd als je er goed mee omgaat.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
Aangezien ik nog noob ben bij honda's, heb je misschien een linkje naar een goede(kope) uitlaat? =)

Thanks voor de hulp man!



Die cross uitlaten koop je op marktplaats, ze moeten wel omgelast worden wil je het er fatsoenlijk onder hebben.

 
j0ren 9-2-2011 22:33 Print reply

Posts: 1298
Wat dachten jullie van een uitlaat van een Kawasaki KX85 ?
Of moet ik hoger?
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel

Dit topic is 5665 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved