Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - wiellagers er onbeschadigd uithalen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 736 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #63757 - wiellagers er onbeschadigd uithalen...
Pagina 6 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina
Dit topic is 8388 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Leen 23-2-2011 23:09 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingas
ik heb een oude zundapp, en daar zitten 2z op de assen.
dit staat zelfs in het originele onderdelenboek.

in die tijd hadden ze nog geen computer om de wijsheid vanaf te halen.

Als je een kwast kan hanteren, ben je nog lang geen schilder jongens!




gelukkig ben ik 2e machinist op een grote cutterzuiger en geen idioot van een sociale werkplaats.
dus ik weet wel waar ik t over heb maat.
 
Maeddy 23-2-2011 23:14 Print reply

Posts: 1059
Jongs, nu jullie zon mooie discussie aan het voeren zijn waar ik me niet in wil mengen, begin ik me wel wat af te vragen.

Iedereen weet hier veel van lagers, dus dat komt me goed uit.

Hebben de kogels, de schalen en de eventuele metalen afdichting exact dezelfde legering?
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
De Schout 23-2-2011 23:16 Print reply
Posts: 5327
afdichting niet. kogels en ringen durf ik niet met zekerheid te zeggen. maar de uitzettingscoefficient zal niet zo schrikbarend zijn dat de kogels er ineens vast tussen klemmen bij opwarmen.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Leen 23-2-2011 23:17 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Jongs, nu jullie zon mooie discussie aan het voeren zijn waar ik me niet in wil mengen, begin ik me wel wat af te vragen.

Iedereen weet hier veel van lagers, dus dat komt me goed uit.

Hebben de kogels, de schalen en de eventuele metalen afdichting exact dezelfde legering?



nee, de kogels zijn harder.

die moeten tenslotte ronddraaien en slijten hierbij dus ook t hardst.
 
Maeddy 23-2-2011 23:20 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
afdichting niet. kogels en ringen durf ik niet met zekerheid te zeggen. maar de uitzettingscoefficient zal niet zo schrikbarend zijn dat de kogels er ineens vast tussen klemmen bij opwarmen.


Nee dat begrijp ik. Spelingen zijn echter ook heel klein. Dus in beide verhalen hierboven zit wel wat waarheid neem ik aan

@ leen; duidelijk.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 23-2-2011 om 23:22 uur.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Martijn II - Forum en Sales Moderator 24-2-2011 0:53 Print reply

Posts: 9841
ik geloof ook wel dat er geen 100% gelijk coefficient is.

Daarnaast bevat de buitenring altijd meer materiaalmassa dan de binnenring en zal daardoor volgens mij ook meer uitzetten...maar dat komt alleen maar goed uit dus...

Ok, een lager warmt toch ook op bij bedrijfstemperatuur? Zijn daar dan de C3, C4 etc aanduidingen voor? Die waren voor de speling in het lager toch? Meer speling, omdat het 'meer toeren draait', maar zijn het dan echt de toeren of is het de warmteontwikkeling?

Ik geloof ook wel dat er een kern van waarheid inzit, maar dat lagers naar de klote gaan en vervormen van verwarmen geloof ik ook niet, zolang het maar gelijkmatig gebeurt.

 
Too cool for school!
Maeddy 24-2-2011 9:35 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik geloof ook wel dat er geen 100% gelijk coefficient is.

Daarnaast bevat de buitenring altijd meer materiaalmassa dan de binnenring en zal daardoor volgens mij ook meer uitzetten...maar dat komt alleen maar goed uit dus...

Ok, een lager warmt toch ook op bij bedrijfstemperatuur? Zijn daar dan de C3, C4 etc aanduidingen voor? Die waren voor de speling in het lager toch? Meer speling, omdat het 'meer toeren draait', maar zijn het dan echt de toeren of is het de warmteontwikkeling?

Ik geloof ook wel dat er een kern van waarheid inzit, maar dat lagers naar de klote gaan en vervormen van verwarmen geloof ik ook niet, zolang het maar gelijkmatig gebeurt.



C3, C4 duidt inderdaad de speling aan. Hoe groter de speling, hoe meer toeren er gemaakt kunnen worden.
Denk dat dat komt omdat grotere speling zorgt voor minder afschuifspanning in de kogels.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Pingas 26-2-2011 5:19 Print reply
Posts: 25
to leen:
dat bedoel ik, machinist op een grote cutterzuiger. dus je zit bij boskalis of zo. lekker de hele wereld rond.

Maar op die cutterzuiger zitten de meeste lagers van een afmeting waar de gemiddelde scooter een wiel van heeft.

Maar gelukkig ben jij daar de machinist van en geen monteur.

 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 26-2-2011 13:38 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingas
to leen:
dat bedoel ik, machinist op een grote cutterzuiger. dus je zit bij boskalis of zo. lekker de hele wereld rond.

Maar op die cutterzuiger zitten de meeste lagers van een afmeting waar de gemiddelde scooter een wiel van heeft.

Maar gelukkig ben jij daar de machinist van en geen monteur.




gelukkig is de machinist niet degene die de machine aan het draaien moet houden, en dus de monteur

en hoe groot dat lager ook is, bij elk lager gebeurd met verwarmen hetzelfde
 
Ariej 26-2-2011 16:59 Print reply

Posts: 3685
De C3 aanduiding is de radiale speling in het lager (links op plaatje). Deze is voor het compenseren van de vervorming van het lager door de passing en de uitzetting veroorzaakt door het temperatuursverschil in de binnen en buitenring.
Deze ruimte is nodig om de normaalspanning binnen de grenzen te houden en om ruimte te houden voor een smerende filmlaag tussen de contactdelen.





C2 = kleinere radiale speling dan normaal

= normale radiale speling

C3 = grotere radiale speling dan normaal

C4 = grotere radiale speling dan C3

Dit bericht is gewijzigd door Ariej op 26-2-2011 om 16:59 uur.
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
leonmt5 26-2-2011 18:38 Print reply

Posts: 799
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



gelukkig ben ik 2e machinist op een grote cutterzuiger en geen idioot van een sociale werkplaats.
dus ik weet wel waar ik t over heb maat.



oke, dus je hebt 2 banen.
paar weken geleden was je nog een engineer.
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1635801
 
bert : bezopen en rijd toch.
BenjaminDG 26-2-2011 18:42 Print reply

Posts: 4605
kunnen verschillende benamingen zijn voor het zelfde beroep, kwestie om het beroep wat 'cool' te maken.


 
Vlaanderen vrij!
Leen 26-2-2011 18:53 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: leonmt5
[...]



oke, dus je hebt 2 banen.
paar weken geleden was je nog een engineer.
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1635801



misschien is engineer het engelse woord van machinist?

en idd wat thijsse zegt, ik onderhoud die dingen, dus ook lagers monteren hoort bij mn werk.
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 26-2-2011 18:54 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik geloof ook wel dat er geen 100% gelijk coefficient is.

Daarnaast bevat de buitenring altijd meer materiaalmassa dan de binnenring en zal daardoor volgens mij ook meer uitzetten...maar dat komt alleen maar goed uit dus...

Ok, een lager warmt toch ook op bij bedrijfstemperatuur? Zijn daar dan de C3, C4 etc aanduidingen voor? Die waren voor de speling in het lager toch? Meer speling, omdat het 'meer toeren draait', maar zijn het dan echt de toeren of is het de warmteontwikkeling?

Ik geloof ook wel dat er een kern van waarheid inzit, maar dat lagers naar de klote gaan en vervormen van verwarmen geloof ik ook niet, zolang het maar gelijkmatig gebeurt.



Dat met die toeren kan ik niet theoretisch onderbouwen en ik weet ook niet waarom dat altijd gezegd wordt. Misschien is het idd de warmeontwikkeling die je wil verminderen door meer speling te geven.

C3 lagers gebruik ik gewoonlijk als de passing zwaarder is dan normaal. De extra speling heb je dan nodig omdat je die weer verliest als de lager in zijn huis zit.

Lagers verwarmen gaat prima, ze doen niet anders in fabrieken. Zeker als het om grote lagers gaat.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Leen 26-2-2011 18:58 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]


Dat met die toeren kan ik niet theoretisch onderbouwen en ik weet ook niet waarom dat altijd gezegd wordt. Misschien is het idd de warmeontwikkeling die je wil verminderen door meer speling te geven.

C3 lagers gebruik ik gewoonlijk als de passing zwaarder is dan normaal. De extra speling heb je dan nodig omdat je die weer verliest als de lager in zijn huis zit.

Lagers verwarmen gaat prima, ze doen niet anders in fabrieken. Zeker als het om grote lagers gaat.



zo is dat.

hele grote lagers (binnendiameter van 400mm ed) die verwarmen we in een grote bak met olie waar een inductiekookplaatje onderhangt.
en ook die blijven gewoon heel, net als de lagertjes van de koelwaterpompen van de motoren, die niet groter zijn als de wiellagers van een scooter.
 

Dit topic is 8388 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 6 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved