Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #63757 - wiellagers er onbeschadigd uithalen...
|
Pagina 6 van 6
|
Dit topic is 8309 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Leen |
23-2-2011 23:09 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingas
ik heb een oude zundapp, en daar zitten 2z op de assen.
dit staat zelfs in het originele onderdelenboek.
in die tijd hadden ze nog geen computer om de wijsheid vanaf te halen.
Als je een kwast kan hanteren, ben je nog lang geen schilder jongens!
gelukkig ben ik 2e machinist op een grote cutterzuiger en geen idioot van een sociale werkplaats.
dus ik weet wel waar ik t over heb maat.
|
|
|
|
Maeddy |
23-2-2011 23:14 |
Posts: 1059 |
Jongs, nu jullie zon mooie discussie aan het voeren zijn waar ik me niet in wil mengen, begin ik me wel wat af te vragen.
Iedereen weet hier veel van lagers, dus dat komt me goed uit.
Hebben de kogels, de schalen en de eventuele metalen afdichting exact dezelfde legering?
|
|
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! ! |
|
De Schout |
23-2-2011 23:16 |
Posts: 5327 |
afdichting niet. kogels en ringen durf ik niet met zekerheid te zeggen. maar de uitzettingscoefficient zal niet zo schrikbarend zijn dat de kogels er ineens vast tussen klemmen bij opwarmen.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Leen |
23-2-2011 23:17 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Jongs, nu jullie zon mooie discussie aan het voeren zijn waar ik me niet in wil mengen, begin ik me wel wat af te vragen.
Iedereen weet hier veel van lagers, dus dat komt me goed uit.
Hebben de kogels, de schalen en de eventuele metalen afdichting exact dezelfde legering?
nee, de kogels zijn harder.
die moeten tenslotte ronddraaien en slijten hierbij dus ook t hardst.
|
|
|
|
Maeddy |
23-2-2011 23:20 |
Posts: 1059 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
afdichting niet. kogels en ringen durf ik niet met zekerheid te zeggen. maar de uitzettingscoefficient zal niet zo schrikbarend zijn dat de kogels er ineens vast tussen klemmen bij opwarmen.
Nee dat begrijp ik . Spelingen zijn echter ook heel klein. Dus in beide verhalen hierboven zit wel wat waarheid neem ik aan
@ leen; duidelijk.
Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 23-2-2011 om 23:22 uur.
|
|
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! ! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
24-2-2011 0:53 |
Posts: 9841 |
ik geloof ook wel dat er geen 100% gelijk coefficient is.
Daarnaast bevat de buitenring altijd meer materiaalmassa dan de binnenring en zal daardoor volgens mij ook meer uitzetten...maar dat komt alleen maar goed uit dus...
Ok, een lager warmt toch ook op bij bedrijfstemperatuur? Zijn daar dan de C3, C4 etc aanduidingen voor? Die waren voor de speling in het lager toch? Meer speling, omdat het 'meer toeren draait', maar zijn het dan echt de toeren of is het de warmteontwikkeling?
Ik geloof ook wel dat er een kern van waarheid inzit, maar dat lagers naar de klote gaan en vervormen van verwarmen geloof ik ook niet, zolang het maar gelijkmatig gebeurt.
|
|
Too cool for school! |
|
Maeddy |
24-2-2011 9:35 |
Posts: 1059 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik geloof ook wel dat er geen 100% gelijk coefficient is.
Daarnaast bevat de buitenring altijd meer materiaalmassa dan de binnenring en zal daardoor volgens mij ook meer uitzetten...maar dat komt alleen maar goed uit dus...
Ok, een lager warmt toch ook op bij bedrijfstemperatuur? Zijn daar dan de C3, C4 etc aanduidingen voor? Die waren voor de speling in het lager toch? Meer speling, omdat het 'meer toeren draait', maar zijn het dan echt de toeren of is het de warmteontwikkeling?
Ik geloof ook wel dat er een kern van waarheid inzit, maar dat lagers naar de klote gaan en vervormen van verwarmen geloof ik ook niet, zolang het maar gelijkmatig gebeurt.
C3, C4 duidt inderdaad de speling aan. Hoe groter de speling, hoe meer toeren er gemaakt kunnen worden.
Denk dat dat komt omdat grotere speling zorgt voor minder afschuifspanning in de kogels.
|
|
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! ! |
|
Pingas |
26-2-2011 5:19 |
Posts: 25 |
to leen:
dat bedoel ik, machinist op een grote cutterzuiger. dus je zit bij boskalis of zo. lekker de hele wereld rond.
Maar op die cutterzuiger zitten de meeste lagers van een afmeting waar de gemiddelde scooter een wiel van heeft.
Maar gelukkig ben jij daar de machinist van en geen monteur.
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
26-2-2011 13:38 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingas
to leen:
dat bedoel ik, machinist op een grote cutterzuiger. dus je zit bij boskalis of zo. lekker de hele wereld rond.
Maar op die cutterzuiger zitten de meeste lagers van een afmeting waar de gemiddelde scooter een wiel van heeft.
Maar gelukkig ben jij daar de machinist van en geen monteur.
gelukkig is de machinist niet degene die de machine aan het draaien moet houden, en dus de monteur
en hoe groot dat lager ook is, bij elk lager gebeurd met verwarmen hetzelfde
|
|
|
|
Ariej |
26-2-2011 16:59 |
Posts: 3685 |
De C3 aanduiding is de radiale speling in het lager (links op plaatje). Deze is voor het compenseren van de vervorming van het lager door de passing en de uitzetting veroorzaakt door het temperatuursverschil in de binnen en buitenring.
Deze ruimte is nodig om de normaalspanning binnen de grenzen te houden en om ruimte te houden voor een smerende filmlaag tussen de contactdelen.
C2 = kleinere radiale speling dan normaal
= normale radiale speling
C3 = grotere radiale speling dan normaal
C4 = grotere radiale speling dan C3
Dit bericht is gewijzigd door Ariej op 26-2-2011 om 16:59 uur.
|
|
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken |
|
leonmt5 |
26-2-2011 18:38 |
Posts: 799 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
gelukkig ben ik 2e machinist op een grote cutterzuiger en geen idioot van een sociale werkplaats.
dus ik weet wel waar ik t over heb maat.
oke, dus je hebt 2 banen.
paar weken geleden was je nog een engineer.
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1635801
|
|
bert : bezopen en rijd toch. |
|
BenjaminDG |
26-2-2011 18:42 |
Posts: 4605 |
kunnen verschillende benamingen zijn voor het zelfde beroep, kwestie om het beroep wat 'cool' te maken.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Leen |
26-2-2011 18:53 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: leonmt5
[...]
oke, dus je hebt 2 banen.
paar weken geleden was je nog een engineer.
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1635801
misschien is engineer het engelse woord van machinist?
en idd wat thijsse zegt, ik onderhoud die dingen, dus ook lagers monteren hoort bij mn werk.
|
|
|
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
26-2-2011 18:54 |
Posts: 10835 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik geloof ook wel dat er geen 100% gelijk coefficient is.
Daarnaast bevat de buitenring altijd meer materiaalmassa dan de binnenring en zal daardoor volgens mij ook meer uitzetten...maar dat komt alleen maar goed uit dus...
Ok, een lager warmt toch ook op bij bedrijfstemperatuur? Zijn daar dan de C3, C4 etc aanduidingen voor? Die waren voor de speling in het lager toch? Meer speling, omdat het 'meer toeren draait', maar zijn het dan echt de toeren of is het de warmteontwikkeling?
Ik geloof ook wel dat er een kern van waarheid inzit, maar dat lagers naar de klote gaan en vervormen van verwarmen geloof ik ook niet, zolang het maar gelijkmatig gebeurt.
Dat met die toeren kan ik niet theoretisch onderbouwen en ik weet ook niet waarom dat altijd gezegd wordt. Misschien is het idd de warmeontwikkeling die je wil verminderen door meer speling te geven.
C3 lagers gebruik ik gewoonlijk als de passing zwaarder is dan normaal. De extra speling heb je dan nodig omdat je die weer verliest als de lager in zijn huis zit.
Lagers verwarmen gaat prima, ze doen niet anders in fabrieken. Zeker als het om grote lagers gaat.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Leen |
26-2-2011 18:58 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]
Dat met die toeren kan ik niet theoretisch onderbouwen en ik weet ook niet waarom dat altijd gezegd wordt. Misschien is het idd de warmeontwikkeling die je wil verminderen door meer speling te geven.
C3 lagers gebruik ik gewoonlijk als de passing zwaarder is dan normaal. De extra speling heb je dan nodig omdat je die weer verliest als de lager in zijn huis zit.
Lagers verwarmen gaat prima, ze doen niet anders in fabrieken. Zeker als het om grote lagers gaat.
zo is dat.
hele grote lagers (binnendiameter van 400mm ed) die verwarmen we in een grote bak met olie waar een inductiekookplaatje onderhangt.
en ook die blijven gewoon heel, net als de lagertjes van de koelwaterpompen van de motoren, die niet groter zijn als de wiellagers van een scooter.
|
|
|
|
Dit topic is 8309 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 6 van 6
|
|