Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #63757 - wiellagers er onbeschadigd uithalen...
|
Pagina 5 van 6
|
Dit topic is 8389 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pingas |
23-2-2011 21:42 |
Posts: 25 |
voor de schout:
als je ijzer verhit zet het uit.
als je dus een compleet lager, dus niet alleen een buiten of binnenring,
opwarmt, neemt de speling tussen binnen, buitenring en de rollen af.
Verwarm je het lager nog meer, hef je de speling op en daarna gaan de ringen op de rollen drukken waardoor de rollen vervormen.
simpele logica.
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
23-2-2011 21:43 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingas
voor de schout:
als je ijzer verhit zet het uit.
als je dus een compleet lager, dus niet alleen een buiten of binnenring,
opwarmt, neemt de speling tussen binnen, buitenring en de rollen af.
Verwarm je het lager nog meer, hef je de speling op en daarna gaan de ringen op de rollen drukken waardoor de rollen vervormen.
simpele logica.
eerder domme praat, het lager zet in zijn geheel uit, dus die speling merkt er niks van
of heb je het stuk inductieverwarmer nog niet gehad op school?
|
|
|
|
De Schout |
23-2-2011 21:48 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingas
voor de schout:
als je ijzer verhit zet het uit.
als je dus een compleet lager, dus niet alleen een buiten of binnenring,
opwarmt, neemt de speling tussen binnen, buitenring en de rollen af.
Verwarm je het lager nog meer, hef je de speling op en daarna gaan de ringen op de rollen drukken waardoor de rollen vervormen.
simpele logica.
in mijn simpele logica zetten zowel de buitenring als de binnenring als de kogels uit met het opwarmen. zodat de speling dus nagenoeg gelijk blijft.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Pingas |
23-2-2011 22:19 |
Posts: 25 |
heren,
scheikunde en natuurkunde zijn ook vakken.
Maar als wij op het werk een inductieverwarming doen, is dat nooit het complete lager. of de naaf moet de schrotbak in mogen.
maar dan gaat meestal de brander er tegenaan. (sneller)
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
23-2-2011 22:24 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingas
heren,
scheikunde en natuurkunde zijn ook vakken.
Maar als wij op het werk een inductieverwarming doen, is dat nooit het complete lager. of de naaf moet de schrotbak in mogen.
maar dan gaat meestal de brander er tegenaan. (sneller)
daar gaat het inderdaad niet kapot van ja...
vraag me af waar je werkt dan
maargoed, als je had opgelet bij schei en natuurkunde had je geleerd dat staal in zijn geheel groter word, dus het lager word gewoon een paar 10e % groter in zijn geheel dus zelfs de speling tussen de kogels en de ring
|
|
|
|
Leen |
23-2-2011 22:26 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingas
heren,
scheikunde en natuurkunde zijn ook vakken.
Maar als wij op het werk een inductieverwarming doen, is dat nooit het complete lager. of de naaf moet de schrotbak in mogen.
maar dan gaat meestal de brander er tegenaan. (sneller)
oh... ik werk toch met iets serieuzere lagers als jou en die blijven altijd heel.
zelfs SKF adviseert om alle lagers op een inductieheater te gooien.
maar ik ben blij dat ik dit nu van jou geleerd heb!
|
|
|
|
Pingas |
23-2-2011 22:30 |
Posts: 25 |
en lagers met de zogeheten 'nylon' afdichtingsvlakken (die blauwe of groene zijkanten) , ze zijn wel stofdicht, maar hebben meer weerstand als de lagers met de stalen afdichtingsring aan de zijkant.
Deze zijn wel vuildicht, maar niet 100% stofdicht. dit zorgt voor minder warmte ontwikkeling in het lager, handiger als je je brommer op gaat voeren.
|
|
|
|
Leen |
23-2-2011 22:33 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingas
en lagers met de zogeheten 'nylon' afdichtingsvlakken (die blauwe of groene zijkanten) , ze zijn wel stofdicht, maar hebben meer weerstand als de lagers met de stalen afdichtingsring aan de zijkant.
Deze zijn wel vuildicht, maar niet 100% stofdicht. dit zorgt voor minder warmte ontwikkeling in het lager, handiger als je je brommer op gaat voeren.
op welke as van het motorblok stop jij 2RS lagers dan?
|
|
|
|
Pingas |
23-2-2011 22:40 |
Posts: 25 |
oja, ik werk maar een paar jaar in de industriële en transport machinisatie.
ik had het idee om wat ervaringen uit te delen.
maar ik krijg het idee op dit forum dat jullie dit niet waarderen.
|
|
|
|
Pingas |
23-2-2011 22:42 |
Posts: 25 |
en 2rs in het blok???
lees eens terug, ze leggen die op de as.
|
|
|
|
Leen |
23-2-2011 22:43 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingas
oja, ik werk maar een paar jaar in de industriële en transport machinisatie.
ik had het idee om wat ervaringen uit te delen.
maar ik krijg het idee op dit forum dat jullie dit niet waarderen.
wij waarderen goeie tips ten zeerste, maar alleen als ze op waarheid berusten en nuttig zijn
Laat je verder vooral niet wegjagen door ons, het gros bedoelt het goed.
|
|
|
|
De Schout |
23-2-2011 22:44 |
Posts: 5327 |
verder is het voor een wiellager wat in de trommelrem zit wel leuk dat het stofdicht is..
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Pingas |
23-2-2011 22:51 |
Posts: 25 |
en voor thijsse:
ik heb het over vaste lagers en niet over losse delen.
ook al kan deze binnen en buiten afzonderlijk draaien, het lager zit aan elkaar vast zodat bij verwarmen de speling vervalt en er druk in het lager optreed.
daarbij dat het vet in het lager door verhitting een viscositeitsverandering ondergaat, kan smering niet gegarandeerd worden.
bevriezen is dan een oplossing.
|
|
|
|
Pingas |
23-2-2011 22:57 |
Posts: 25 |
ik heb een oude zundapp, en daar zitten 2z op de assen.
dit staat zelfs in het originele onderdelenboek.
in die tijd hadden ze nog geen computer om de wijsheid vanaf te halen.
Als je een kwast kan hanteren, ben je nog lang geen schilder jongens!
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
23-2-2011 23:06 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingas
en voor thijsse:
ik heb het over vaste lagers en niet over losse delen.
ook al kan deze binnen en buiten afzonderlijk draaien, het lager zit aan elkaar vast zodat bij verwarmen de speling vervalt en er druk in het lager optreed.
daarbij dat het vet in het lager door verhitting een viscositeitsverandering ondergaat, kan smering niet gegarandeerd worden.
bevriezen is dan een oplossing.
ik heb het ook over vaste lagers
als je een tekening van een lager in een tekenprogramma hebt, en je scaled je tekening 0,3% groter, dan heb je nog steeds speling tussen de kogels en de ringen...
das precies wat gebeurd bij verwarmen
Quote:
De 2RS afdichting (Rubber Seal) van het type slepende afdichting is een met rubber bekleed staalplaatje waarvan het rubberlipje in een groef op de binnenring van het lager sleept en zodoende wel voor enige wrijving zorgt en toerental beperkend werkt (ca. 70% van de maximale snelheid van het open lager).
De bedrijfstemperatuur ligt tussen de -30° en +110° C. Deze lagers worden bij voorkeur gebruikt voor toepassingen waarbij sprake is van een matige verontreiniging of een "spatwater afgedicht" lager gewenst is.
Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 23-2-2011 om 23:08 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 8389 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 5 van 6
|
|