Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - wiellagers er onbeschadigd uithalen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1043 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #63757 - wiellagers er onbeschadigd uithalen...
Pagina 4 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 8310 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Floris-tsx 11-2-2011 10:08 Print reply

Posts: 3225
Man, koop gewoon wat nieuwe lagertjes. What's the big deal. 't spaart je een hoop ellende uit.

Natuurlijk is dat geen oplossing voor je vraag, maar die oplossing is er ook bijna niet. Eigenlijk gaat het je nooit lukken om een lagertje onbeschadigd uit je wiel te halen.
 
Iedereen kan professioneel worden
Drumsan 11-2-2011 13:03 Print reply

Posts: 1223
Hey, bij het wiel van me Senda is er een lager kapotgegaan en kreeg deze er dus uit. Nu wou ik de andere ook gelijk vervangen, maar hoe krijg ik die eruit?
 
Floris-tsx 11-2-2011 13:05 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Drumsan
Hey, bij het wiel van me Senda is er een lager kapotgegaan en kreeg deze er dus uit. Nu wou ik de andere ook gelijk vervangen, maar hoe krijg ik die eruit?


Zelfde manier?

 
Iedereen kan professioneel worden
Freddy-fish 11-2-2011 13:58 Print reply

Posts: 2129
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Drumsan
Hey, bij het wiel van me Senda is er een lager kapotgegaan en kreeg deze er dus uit. Nu wou ik de andere ook gelijk vervangen, maar hoe krijg ik die eruit?


door te lezen! dat antwoord is echt al vaak gegeven in dit topic, een dop pakken die de zelfde maat heeft als de buitenring van de lager (iig dat hij daarop valt) en dan tikke, dan beschadig je de boel niet en kun je er zo een andere en joppe
 
Brommerforum ingeruild voor motorforum :)
Drumsan 11-2-2011 16:29 Print reply

Posts: 1223
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Freddy-fish
[...]


door te lezen! dat antwoord is echt al vaak gegeven in dit topic, een dop pakken die de zelfde maat heeft als de buitenring van de lager (iig dat hij daarop valt) en dan tikke, dan beschadig je de boel niet en kun je er zo een andere en joppe


Heb net de andere lager er vrij simpel uit gekregen (door de afstandbus van de lagers een tik te geven) maar ik zie nou dat bij het kapotte lager de buitenste ring helemaal mast zit, ik heb met een hamer en schroevendraaier geprobeerd maar er zit geen beweging in :(

iemand een idee hoe die aan te pakken?
 
Aprilia RX 50 2003 11-2-2011 16:31 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Drumsan
[...]


Heb net de andere lager er vrij simpel uit gekregen (door de afstandbus van de lagers een tik te geven) maar ik zie nou dat bij het kapotte lager de buitenste ring helemaal mast zit, ik heb met een hamer en schroevendraaier geprobeerd maar er zit geen beweging in :(

iemand een idee hoe die aan te pakken?


vast in je velg? de velg goed verhitten en dan nog eens proberen.
anders zit er niks anders op dan beetje bij beetje weg te beitelen
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Pingas 22-2-2011 23:55 Print reply
Posts: 25
er bestaat ook nog zoiets als lagertrekkers.
voor als je geen oven bij de hand hebt.

lagers moet je volgens de officiële weg persen en trekken.
verhitten mag alleen met een losse lagerschaal.
een lager dat binnen en buitenring (met de rollen) standaard aan elkaar zit, mag je niet verwarmen, omdat de passing kleiner is dan de uitzettingsgraad bij deze temperaturen, en het binnenwerk daardoor klem komt te zitten tussen de lagerschalen waardoor vervorming van de delen optreed.

lagers "erin tikken" of eruit, is fout, omdat door het hameren op de lagerschaal, deze lagerschaal de uitgevoerde kracht doorgeeft aan de rollen, waardoor er een vlakke kant op de rollen komt.
Die vlakke kanten zorgen ervoor dat het lager stukgaat.

(zo zie je maar weer dat school niet voor niks is)
 
De Schout 23-2-2011 0:01 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingas
er bestaat ook nog zoiets als lagertrekkers.
voor als je geen oven bij de hand hebt.

lagers moet je volgens de officiële weg persen en trekken.
verhitten mag alleen met een losse lagerschaal.
een lager dat binnen en buitenring (met de rollen) standaard aan elkaar zit, mag je niet verwarmen, omdat de passing kleiner is dan de uitzettingsgraad bij deze temperaturen, en het binnenwerk daardoor klem komt te zitten tussen de lagerschalen waardoor vervorming van de delen optreed.

lagers "erin tikken" of eruit, is fout, omdat door het hameren op de lagerschaal, deze lagerschaal de uitgevoerde kracht doorgeeft aan de rollen, waardoor er een vlakke kant op de rollen komt.
Die vlakke kanten zorgen ervoor dat het lager stukgaat.

(zo zie je maar weer dat school niet voor niks is)


ga mij maar eens uitleggen hoe er kracht komt te staan op het 'binnenwerk' van een lager bij het gelijkmatig verwarmen en over een as krimpen...
 
tune tweak fiddle bang bummer
Kurzel 23-2-2011 0:04 Print reply

Posts: 2369
bovendien maakt het niet uit dat hij op de lagers tikt, want hij kan ze beter toch vervangen

OT.
al ingespoten met WD-40? misschien komt er dan beweging in met tikken.
 
][ Yamaha YZF R6 ][ Mazda 323Coupé ][
mtx-motard 23-2-2011 0:06 Print reply

Posts: 14947
breng het wiel weg en lap 2 tientjes. heb je het ook goed in elkaar zitten
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-2-2011 2:08 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: steef-steef
Lager hergebruiken gaat goed. Doe ik ook altijd bij mijn mtx. Je legt de wielen gewoon op een elektrisch kookplaatje, dan vallen de lagers er vanzelf uit.


dit is serieus de enige manier die ik best wel goed vindt
Werkt wel alleen bij aluminium, maar dat zijn naven bijna altijd.

Op die manier heb ik ooit een cilinderbus perongeluk losgekregen uit zijn behuizing.

 
Too cool for school!
jantjemt5 23-2-2011 9:25 Print reply
Posts: 7
lol
 
Saknet 23-2-2011 11:26 Print reply

Posts: 10355
lekker geurtje ook wanneer je al het vet uit het lager kookt
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-2-2011 12:00 Print reply

Posts: 9841
hangt er ook maar net vanaf wat voor lager het is.
Met dichte lagers heb je idd vast wel een probleem ja. dat vet krijg je er ook niet meer in.
En als het zo'n ding is met kunststof afdichtingen gaat het vast ook niet goed.

 
Too cool for school!
drestar 23-2-2011 12:39 Print reply

Posts: 631
het zijn idd lagers met kunstof afdichtingen die erin zitten,ik heb nu in voor en achterwiel nieuwe lagers en deze rollen veel soepeler
 

Dit topic is 8310 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved