Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Resonantie am6 rs nm

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 923 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63718 - Resonantie am6 rs nm
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 3753 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maup 3-2-2011 16:45 Print topicpost

Posts: 4353
Sinds een stuk of 40 km heb ik een hele erge trilling/resonantie in m'n blok zitten. Het blok heb ik zelf 300km geleden gereviseerd en sindsdien geen problemen mee gehad.
Gisteren begon het blok na 3 km gereden te hebben ineens erg hard te trillen. Toen ben ik even gestopt, heb wat gas gegeven in z'n vrij en het was weer weg.
10km later kwam het ineens weer opzetten en nu gaat het niet meer weg.

De resonantie is bij elk toerental. In elke versnelling, in z'n vrij, met de koppeling in of uit en bij elke snelheid (inclusief stilstaan).

De resonantie is echt enorm erg. Alsof je op een rijdende vibrator zit. Boven de 7000 toeren is het helemaal niet meer mogelijk om nog normaal te rijden.

Wat ik al gecheckd heb:
-ophangpunten van blok en subframe. (nog even extra vast gezet)
-geen speling op bigend en smallend.
-geen voelbare speling op de krukas.
-geen voelbare speling op de balansas.
-balansas staat op tijd.
-Vliegwiel zat gewoon prima.
-Krukastap is niet zichtbaar krom. (maar ik zou ook niet weten waarom die ineens krom zou gaan)
-Zuiger en cilinder zien er nog super uit.
-Geen speling op koppelingshart.
-Minimale axiale speling op koppelingskorf. (lijkt me geen kwaad kunnen)


De resonantie gaat echt door de hele brommer en komt met "vlagen" van 2 seconden en 2 seconden rust.

Mijn mogelijke problemen zijn nog:
Balansas is gaar.
Krukas is krom.

Voor beiden problemen zie ik geen directe oorzaak.

Wie heeft er een idee?
Alvast bedankt.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Aprilia RX 50 2003 3-2-2011 16:48 Print reply

Posts: 6717
weet je zeker dat de resonantie uit je blok komt? dat niet je tandwielen scheef op mekaar staan?

edit: laat maar zie dat het ook bij stilstand is

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 3-2-2011 om 16:48 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Paul de Salmiakbal 3-2-2011 16:50 Print reply

Posts: 5285
Wordt de trilling erger naarmate je sneller gaat, of naarmate het toerental stijgt?
Ofwel, zo kun je kijken of de trilling zn oorsprong vindt in het blok of tussen de uitgaande as en het achterwiel.
Ah ook bij stilstaan idd
Nja dan weet je iig dat het niets te maken heeft met iets tussen de uitgaande as en het achterwiel.

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 3-2-2011 om 16:51 uur.
 
marjo 3-2-2011 16:52 Print reply

Posts: 1211
Aangezien het in vlagen komt lijkt me raar dat het door de balansas zou komen, al is dit wel het eerste waar je aan denkt. Ook is het vreemd dat het probleem na het reviseren er nog steeds is. Toch zou ik als ik jou was het blok nog maar eens open maken en kijken of je vreemde dingen tegenkomt.
 
Maup 3-2-2011 16:52 Print reply

Posts: 4353
Het zit echt in het blok heb ik het idee.
onder de 6000 toeren is het nog wel te doen. 60 in z'n 6 bijvoorbeeld gaat prima.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: marjo
Aangezien het in vlagen komt lijkt me raar dat het door de balansas zou komen, al is dit wel het eerste waar je aan denkt. Ook is het vreemd dat het probleem na het reviseren er nog steeds is. Toch zou ik als ik jou was het blok nog maar eens open maken en kijken of je vreemde dingen tegenkomt.


Nouja, nog steeds.. Ik heb het blok 300km geleden gereviseerd. Nieuwe krukas erin en alle (!) lagers vervangen.
Toen is het dus ongeveer 250 km goed gegaan tot gisteren.

En met die vlagen bedoel ik dat het niet als één harde trildildo gaat, maar echt als bzzzzzzzz *pauze van 2 seconden* bzzzzzzz *pauze van 2 seconden* bzzzzzzz enz.





Dit bericht is gewijzigd door Maup op 3-2-2011 om 16:55 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
marjo 3-2-2011 17:04 Print reply

Posts: 1211
Raar. Blok maar weer open en kijken of je iets ziet zou ik zeggen

 
Maup 3-2-2011 17:06 Print reply

Posts: 4353
koppelingskap heb ik nu los, koppeling ligt eraf. maar het is ook als ik de koppeling in knijp dus als de versnellingsbak stil staat.

Dan zou het toch apart zijn als het aan de versnellingsbak zit?
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Royal Club 3-2-2011 17:06 Print reply

Posts: 60390
als je krukas aan de vliegwielkant krom zou zijn zou je het wel merken, ding loopt dan direct tegen je carter aan

Verder kan ik zo 123 niet bedenken WAT het zou kunnen zijn, aangezien het ook bij stilstaand/in de vrij is..
Ik heb een tijd terug iets soort gelijks gehad, maar dat was pas bij een hogere snelheid
http://www.brommerforum.nl/showtopic/56572

Ik ga mn eigen topic weer ff doorlezen, misschien dat ik iets tegenkom wat wellicht bij jou de oorzaak is
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
marjo 3-2-2011 17:09 Print reply

Posts: 1211
Maakt het trouwens ook verschil bij koude of warme motor? Dat bij normaal warme motor trillingen minder zijn oid?
 
Paul de Salmiakbal 3-2-2011 17:09 Print reply

Posts: 5285
Misschien zit het toch ergens in de cilinder?
Ook nieuwe zuiger/cilinder genomen?
 
Maup 3-2-2011 17:09 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
als je krukas aan de vliegwielkant krom zou zijn zou je het wel merken, ding loopt dan direct tegen je carter aan

Verder kan ik zo 123 niet bedenken WAT het zou kunnen zijn, aangezien het ook bij stilstaand/in de vrij is..
Ik heb een tijd terug iets soort gelijks gehad, maar dat was pas bij een hogere snelheid
http://www.brommerforum.nl/showtopic/56572

Ik ga mn eigen topic weer ff doorlezen, misschien dat ik iets tegenkom wat wellicht bij jou de oorzaak is

Topic had ik al gelezen ja. Maar waar lag het bij jou uiteindelijk aan?
Als vliegwiel heb ik die polini heah. Dus tegen carter zal niet zo heel snel gebeuren.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: marjo
Maakt het trouwens ook verschil bij koude of warme motor? Dat bij normaal warme motor trillingen minder zijn oid?


Nope geen verschil.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
Misschien zit het toch ergens in de cilinder?
Ook nieuwe zuiger/cilinder genomen?


Zuiger en cilinder waren al 500 km oud. Heb ik van een vriend gekocht die ze wel nieuw had.
Op het oog ziet het er nu allemaal goed uit.

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 3-2-2011 om 17:11 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Royal Club 3-2-2011 17:12 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]

Topic had ik al gelezen ja. Maar waar lag het bij jou uiteindelijk aan?
Als vliegwiel heb ik die polini heah. Dus tegen carter zal niet zo heel snel gebeuren.



[...]


Nope geen verschil.

[...]


Zuiger en cilinder waren al 500 km oud. Heb ik van een vriend gekocht die ze wel nieuw had.
Op het oog ziet het er nu allemaal goed uit.

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 3-2-2011 om 17:11 uur.


ooh

euhm ja, bleek mn rempedaal te zijn uiteindelijk die resoneerde en dan dus begon te remmen :P

heb nu een paar shims uit een versnellingsbak erachter gepropt.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Royal Club 3-2-2011 17:13 Print reply

Posts: 60390
sloop anders voor de grap je polini er ff af, draai ori vliegwiel ff vast, en geef een slinger.


 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Maup 3-2-2011 17:14 Print reply

Posts: 4353
en dan kijken of hij aanloopt?
Of gelijk ff rijden om te kijken of de trillingen weg zijn?
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Royal Club 3-2-2011 17:16 Print reply

Posts: 60390
dat kan idd. aanvankelijk zou ik alleen ff kijken of ie daarmee aanloopt, zo niet even rondje rijden ermee

vergeet niet je ori bobine aan te sluiten, dalijk krijgen we een topic dat je brommer het niet meer doet nadat je van ontsteking gewisseld bent
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
marjo 3-2-2011 17:17 Print reply

Posts: 1211
En je vliegwiel? zit die wel helemaal recht bevestigd?
 

Dit topic is 3753 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved