Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Achterbrug bout vastgerot van n tomos..

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 856 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #63709 - Achterbrug bout vastgerot van n tom...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 9192 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

SleutelJaNtjuh 2-2-2011 21:52 Print topicpost

Posts: 235
Ik heb een Tomos A3 uit 2002 met een geknikde achterbrug. Hij is rondom rot, dus heb het wiel eruit gehaalt, moer eraf ...en kop van de bout afgedraait.

Nu heb ik de bout al eerders ingespoten met wd40, heen en trug geprobeert te wikken en zo is de bout dus afgebroken net na de kop. Heb de achterbrug er inmiddels af alleen nu nog die verdraaide bout eruit. Heb er al meerdere keren de hamer op gegooit, met een verfafbrander (op gas) heet gestookt. Niks werkt, iemand dit al eens meegemaakt en hoe heb je dit opgelost?

Hoor het graag van jullie, heb nog een mogelijkheid, ja eigenlijk 2. De ene is bij het garagebedrijf met zo'n grote gasbrander alles heet stoken of de slijptol derop met n 1mm schijfje

 

Floris-tsx 2-2-2011 21:56 Print reply

Posts: 3225
Vriend van me had dit laatst ook. Wij ook hele middag op dat ding geramd. Hij was net zoals jij ook al van plan om die brug eruit te doen, dus hij deed het volgende:

Brug eraf geslepen, zodat je alleen nog maar een as hebt met wat resten brug.

Toen is hij er nog eens op gaan rammen en toen bleek dat hij gewoon die as met lagers en al eruit kon rammen. Want er schijnen lagertjes o.i.d. in te zitten. Die ram je dus mee. Moet je dus wel vervangen
 
Iedereen kan professioneel worden
SleutelJaNtjuh 2-2-2011 21:58 Print reply

Posts: 235
ja dat klopt, maar die herken je niet eens meer door al dat roest.. heb m aan de kant waar de kop zat al uitgeboord tot een cm of 5 diep (8mm) en nog niet. Er moet toch gewoon een andere oplossing voor zijn, behalve stoken..
 
Floris-tsx 2-2-2011 21:59 Print reply

Posts: 3225
Persen misschien?

 
Iedereen kan professioneel worden
Jozeff - Forum en Sales Moderator 2-2-2011 22:01 Print reply

Posts: 10835
eruit persen gaat goed.
Ondersteunen aan de onderkant met een bus die lang genoeg is dat de as er helemaal in kan.
Dan persen met een andere as die net iets dunner is.

Ik denk niet dat je 10 ton nodig hebt.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
SleutelJaNtjuh 2-2-2011 22:07 Print reply

Posts: 235
dus moet ik de gehele brommer uitmekaar trekken voor een achterbrug bout?

 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 2-2-2011 22:56 Print reply

Posts: 10835
als hij in zijn geheel onder de pers past is het ook goed natuurlijk.
Wel even benzine en olie eruit doen.

Je kunt ook nog een beetje rammen met de hamer, wel goed ondersteunen op dezelfde manier als onder de pers, anders komt de klap niet aan.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
appie_1988 3-2-2011 0:11 Print reply

Posts: 322
eest helemaal zo ver kan ene kant op rammen en afslijpen,
dan zo ver mogelijk ander kant om rammen en afslijpen.
enz,

op gegeven moment gaat hij er wel uit.

sucses
 
mtx_owned 3-2-2011 1:22 Print reply

Posts: 2183
gewoon eruit snijden met een mm schijf inderdaad. Heb het bij mn crossmotor ook gehad. As met geen mogelijkheid eruit te krijgen. Mooi even spatbord van je slijptolletje eraf halen en dan voorzichtig tussen het frame en de brug doorsteken. Pas wel op met die schijfjes want als ze happen willen ze nog wel eens uit elkaar vliegen.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
peugeot 3-2-2011 9:04 Print reply
Posts: 11
warm stoken met een gas brander

 
peugeot 3-2-2011 9:05 Print reply
Posts: 11
en dan een nieuwe as kopen dat is niet zoo duur






m12 +120

 
timoty-dt 3-2-2011 10:26 Print reply

Posts: 1802
ja jongen je hebt een tomos gekocht,

cilinders bij die dingen roesten nog wel vast
 
kut voetbal
Pingas 23-2-2011 0:06 Print reply
Posts: 25
als je toch een verfbrander hebt, kun je het ijzer van de achterbrug om de bout roodgloeiend stoken, de bout zelf niet opstoken. even uitgloeien en dan met een voorhamer een tikje uitdelen.
neem geen te kleine hamer, de tikken moeten aankomen.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-2-2011 2:06 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingas
als je toch een verfbrander hebt, kun je het ijzer van de achterbrug om de bout roodgloeiend stoken, de bout zelf niet opstoken. even uitgloeien en dan met een voorhamer een tikje uitdelen.
neem geen te kleine hamer, de tikken moeten aankomen.


ja mijn ervaring met héél heet stoken en dan met flinke hamers flink beuken is dat je er een klinknagel van maakt.

dus je vervormt de boel en je krijgt het helemaal niet meer los. Dat was bij een achterbrug-as/bout, weet niet of hier hetzelfde bedoeld wordt.

Warmte erin is wel prima, zo krijg ik altijd alles los.
Zelfs dan moet je nog geduld hebben. Heeft mij 10 jaar gekost om de boel een beetje te perfectioneren qua loshalen, en leer het nog steeds elke keer beter.

 
Too cool for school!
Robin 1993 23-2-2011 8:23 Print reply

Posts: 1234
En als je die achterbrug bout eruit heb heb je die bussen nog. Als die bussen (lagers) van die achterbrug echt vastgeroest zitten, dan kan je rammen wat je wilt maar dan krijg je ze echt niet los. Dit had ik met me tomos quadro. want ik heb gedaan is een zaagje van een ijzerzaag door je gehele achterbrug doen en dan die bussen door midden zagen zodat de spanning eraf is, dan kan je ze er wel zo uit rammen.

P.s zorg wel dat je niet te ver zaagt want dan zaag je in je frame!
 
!!2 takt!!

Dit topic is 9192 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved