Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Blair pipe

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 828 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6368 - Blair pipe
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 4497 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sneks 21-11-02?21:07 Print topicpost
Posts: 2499
Ik heb net zelf een uitlaat ontworpen voor m'n cilinder, en het ontworp even gebouwt van papier.
Nu heb ik daardoor een vraagje gekregen aan de mensen hier die zelf een uitlaat hebben ontworpen en gebouwd. (Joost, MBX owner, Bart).

Was bij jullie ook de ontworpen pijp erg "slank" vergeleken met de uitlaten die te koop zijn? Het dikste stuk is bij mij 7,3cm. Ik heb het zelf nog een paar keer nagerekent, en kom steeds weer op dezelfde diameters uit, dus lijkt het te kloppen? Het ziet er gewoon een beetje raar uit.

Dit zijn btw de maten

 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)

Neonlampje 22-11-02?00:02 Print reply

Posts: 14825
hmja maar dat plaatje wat je daar ziet is een STD-plaatje, die verandert niet he.. de waardes eromheen alleen
edit: maar dan nog, op zn dikste punt een diameter van 7.3 cm.. das niet echt groot ofzo.. maar die kan je instellen als het goed is..

[This message is edited by Neonlampje on 22-11-02 00:04]
 
SIWWN 22-11-02?00:02 Print reply
Posts: 7079
Klopt wel volgens mij..


De wat dikkere pijpen zijn voor de lagere toeren (b.v. 9.000 t/m 13.000 RPM's)

Waarbij de diameter rond de 78mm ligt.

De wat dunnere pijpen zijn voor de hogere toeren
(b.v. 12.000 t/m 15.000 RPM's)

Waarbij de diameter rond de 68 mm ligt.

En hoe langer de pijp/expansiegedeelte hoe hoger het toerental dacht ik..

Die racekreidlers hebben de diameter rond de 68mm liggen dacht ik


 
Neonlampje 22-11-02?00:10 Print reply

Posts: 14825
lengte speelt ook mee. hoe dikker je de pijp maakt, hoe korter hij wordt..
 
Martijn 22-11-02?00:30 Print reply
Posts: 10000
tgaat dus eigenljk een soort om de inhoud??
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Joost 22-11-02?11:03 Print reply
Posts: 1108
Nope, de baffel angel word bepaald door de horn-factor als ik et me zo herinder, de totale lengte word bepaald grof weg het toerental. Als de lengte vast staat en de baffel angel word bepaald door de horn-factor (K) dan is de dikte ook bepaald. De horn factor had dacht ik te maken met de piekerigheid van de uitlaat.

Maar 7.9 cm vind ik niet extreem slank hoor, mijn pijp was dacht ik iets van 11 cm ofzo, en persoolijk vond ik dat ding al behoorlijk fatty . Ik moest dat ding dus in de trein mee nemen van rotterdam naar groningen, net na 11 september vorig jaar. De stinger had ik der toen nog niet aan dus dat ding leek echt sprekend op zo'n anti-tank granaat. Je had die gezichten van al die mensen moeten zien ..

De exacte maten heb hier zo niet, vanavond ben ik weer in leek en dan post ik ze wel ff. Stinger diameter van 17-16mm en de lengte van 860 klopt igg wel volgens mij. Je moet er trouwens bij het maken van de uitlaat er wel rekening mee houden dat er nog een flens met bocht aan moet. Dat moet je weer van de orginele lengte af halen.

Hoe ga de uitlaat eigenlijk maken? Het rollen/zetten van de conusen is behoorlijk tricky werk. En het lassen is ook best lastig, vooral als je conusen niet 100% rond zijn. Een jongen bij ons op school maakt van die zeepkisten voor die red-bull zeep-kisten race. Maar die gast maakt dus ook zelf uitlaatje's voor z'n nsr. Hij maakt die uitlaten door ze als ware op te pompen met ollie (200 bar ofzo). Opzich is dat een veel beter manier dan die segmenten lassen, je hebt meer vorm vrij heid enzo. Volgen mij moet het ook best te doen zijn met een rem-pomp van een auto. Je neemt maten van de uitlaat, die reken je om naar plat geslagen maten. Dat volgens mij gewoon de halve omtrek van ieder segment. Je snijd je plat geslagen vorm twee keer uit een 0.2 mm plaat en last de randen aan elkaar. Vervolgens er flens op zetten met gas-draad en pompen maar.

Ik heb een jaar geleden volgens mij ook es link op et forum gezet waar een beschrijving staat van deze methode.

Die jongen gaat voor ons 5 uitlaatje's maken in ruil voor een getunde cilinder, "so I'm a happy man"

igg suc6 met je uitlaat.

[This message is edited by Joost © on 22-11-02 11:30]
 
It is going to be a Endless summer...
Sneks 22-11-02?12:18 Print reply
Posts: 2499
Ik ben van plan om het te rollen/buigen om een mal van hout. Zo heb ik al 1 conus gemaakt en dat ging vrij goed.

Ik ga het maken uit 0,75mm dik plaatstaal, dus dat is nog vrij buigzaam.
Het moet denk ik Mig/Mag gelast worden? Maar dat laat ik doen.

Je zit trouwens ook al vast aan de maat van je uitlaatflens waar je vanuit moet gaan.

Dat vormen/persen heette dacht ik hydroforming. Tino bij dynojet vorm zo ook de bochten voor zijn uitlaten.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Rick 22-11-02?12:45 Print reply

Posts: 3788
tis nu net zo'n homoet pijp
 
Ride like your ass is on fire!!!
Neonlampje 22-11-02?12:52 Print reply

Posts: 14825
hmm ik wil me er ook in verdiepen (alweer ja)

maar dat hydroforming.. ik heb even in mn schuur zitte zoeken naar een rempomp van een 2cv, maar deze dingen kunnna lang geen 200bar opbouwen, no way Daar zit een nylon busje in en volgens mn pa als je te hard remde soms dan molde je dit busje al...
Er zit een kerel bij mij in mn klas die veel aan zn golfje sleutelt, die heeft laatst (volgensmij) zn hele rem-systeem vervangen door een betere, ik zal hem ff vragen of hij nog zo'n pomp over heeft.. dat lijkt me super stoer!!

trouwens.. zo'n uitslag maken.. dat kan heel makkelijk toch? je neemt een aantal punten... hier weet je de diameter, dus kan je de omtrek uitrekenen.. omtrek/2=platgeslagen afstand.. + een paar mm voor de lasnaad, en hoppa klaar
 
Joost 22-11-02?14:03 Print reply
Posts: 1108
hmm, een houten mal is opzich wel een goed idee jha. Alleen je moet dan eerst de hele pijp van hout draaien maken, best zonde eigenlijk. Trouwens 0.75mm lijkt mij wel erg dik hoor, vooral voor de laaste conus, 0.75mm buigen in een radius van 17mm valt niet mee denk ik . Ik had dacht ik 0.8mm (zoek ik vanavond ook wel ff op) gebruikt en daar heb echt dagen op moeten staan rossen om dat laaste stukje rond te krijgen :a.
 
It is going to be a Endless summer...
Rudy 22-11-02?14:19 Print reply

Posts: 3471
die maten van dat programma kloppen volgens mij trouwens alleen bij hoogtoerige uitlaten. Als je een wat laagtoerigere wil maken kom je op een voorbocht van 5cm (diameter) :n lijkt me nogal onzin..


 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Erik_N 22-11-02?14:22 Print reply

Posts: 5360
Hoe reken je in godsnaam aan de hand van je cilinder en degelijke uit hoe je uitlaat moet zijn??? Wel stoer, ken je de best mogelijke uitlaat maken.. WIL IK OOK!!!!
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Sneks 22-11-02?14:20 Print reply
Posts: 2499
Ik denk dat ik als stinger gewoon een stuk pijp koop met de juiste binnendiameter. Ik heb net 2 stukken gemaakt, en die zijn al best netjes geworden. Het gaat tot nu toe best gemakkelijk. Ik heb toch een stuk plaatstaal van 2 bij 1 meter, dus al mislukt 1 stuk. Genoeg materiaal om het opnieuw te proberen.

Quote:
tis nu net zo'n homoet pijp

Header van homoet is heel anders, deze wordt hier direct wijder, bij homoet (en metrakit, en proma) is het gewoon een rechte buis

[This message is edited by Hans F. on 22-11-02 14:31]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Zoetahmeerdah [Marcel] 22-11-02?14:37 Print reply

Posts: 5996
mag ik vragen welk programma jullie er voor gebruiken? ik wil der ook 1 gaan maken, ik gebruik dan expansion chamber disigner v0.1
 
ik haat mensen
Erik_N 22-11-02?14:43 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Originally posted by: Z(o)ETA-hmeerdah (Marcel)...

mag ik vragen welk programma jullie er voor gebruiken? ik wil der ook 1 gaan maken, ik gebruik dan expansion chamber disigner v0.1


ken iemand die proggies niet ff online zetten?
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Sneks 22-11-02?14:50 Print reply
Posts: 2499
Je kan het ook zelf uitrekenen mbv. de formules op deze site
[URL[t]]http://members.bellatlantic.net/~vze2p5sj/engine.htm[/t]Engine1[/URL]

[URL[t]]http://members.home.nl/flameling/project/Tune.zip[/t]Hier[/URL] heb ik ook nog enkele programma's staan (de Prog**.exe reeks) staan (dus rechtermuisknop doel opslaan als op Hier)

Hier zitten 2 uitlaatontwerp programma's bij Prog62a (voor een 2 stage diffuser uitlaat) en Prog62b (voor een 3 stage diffuser uitlaat).


[This message is edited by Hans F. on 22-11-02 15:05]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)

Dit topic is 4497 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved