Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Hefbrug schaartechniek

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 794 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63675 - Hefbrug schaartechniek
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4148 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Floris-tsx 30-1-2011 19:23 Print topicpost

Posts: 3225
Hoi,

Wil een hefbrugje voor mijn brommer en evt. een motor lassen.

Heb een 5-tons krik tot mijn beschikking.

Heb alleen een vraag over het maken van het hefgedeelte.

Ik wil, omdat ik nogal lang ben, gaan werken met een schaarhef. Zo kan ik m lekker op ooghoogte zetten en goed werken aan de brommer.
Zoals bij deze: http://www.toolworld...-kg.html?groupId=326

Dit is ook na te maken en dat weet ik. Wil alleen nog weten hoe het zit met de krachtverdeling. Weet iemand van jullie of die exponentieel per arm is ? Of telt hij zich per arm op of......?


 
Iedereen kan professioneel worden

Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 30-1-2011 19:26 Print reply

Posts: 13700
Of je rekent je uit hoeveel uren je aan het maken van het ding bezig bent + de materiaal kosten.

En dan overweeg je of dit opweegt tegen 70 euro. Imo is dit niet rendabel, tenzij je weinig te doen hebt.
 
Floris-tsx 30-1-2011 19:26 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
Of je rekent je uit hoeveel uren je aan het maken van het ding bezig bent + de materiaal kosten.

En dan overweeg je of dit opweegt tegen 70 euro. Imo is dit niet rendabel, tenzij je weinig te doen hebt.


Dat laatste is vooral het geval. Ook heb ik weinig geld, maar wel veel staal.
 
Iedereen kan professioneel worden
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 30-1-2011 19:48 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
[...]


Dat laatste is vooral het geval. Ook heb ik weinig geld, maar wel veel staal.



nou, t oud ijzer staat vrij hoog nu, alles wegbrengen en die brug kopen
 
Floris-tsx 30-1-2011 19:50 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



nou, t oud ijzer staat vrij hoog nu, alles wegbrengen en die brug kopen


Bedankt voor de goede tips xD

Niemand die echt mijn vraag kan beantwoorden?
 
Iedereen kan professioneel worden
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 30-1-2011 19:51 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
[...]


Bedankt voor de goede tips xD

Niemand die echt mijn vraag kan beantwoorden?



doen we toch?

kracht is gewoon gelijk per arm, als je een hoeklijntje van 40x40x3 pakt is t stevig zat

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 30-1-2011 om 19:52 uur.
 
Floris-tsx 30-1-2011 19:52 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
Weet iemand van jullie of die exponentieel per arm is ? Of telt hij zich per arm op of......?




Dat was/waren mijn vragen en ik heb daar niet echt duidelijk antwoord op gekregen tot noch toe.

Dat is beter...


Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 30-1-2011 om 19:53 uur.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



doen we toch?

kracht is gewoon gelijk per arm, als je een hoeklijntje van 40x40x3 pakt is t stevig zat

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 30-1-2011 om 19:52 uur.


Jawel, maar dan weet ik nog steeds niet hoeveel kracht ik er echt mee kan tillen. Ik zou zo graag eens willen weten hoe het komt dat dit zo'n stevige constructie kan zijn. Als je inderdaad zegt dat de kracht per arm gelijk is, wat mijn eerste gedachte ook is; fxDlinks = fxDrechts, hoe komt het dan dat die dingen zo veel kunnen tillen?(hoogewerkers etc)
Of is het echt een materiaalkwestie?

Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 30-1-2011 om 19:55 uur.
 
Iedereen kan professioneel worden
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 30-1-2011 20:02 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
[...]


Dat was/waren mijn vragen en ik heb daar niet echt duidelijk antwoord op gekregen tot noch toe.

Dat is beter...


Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 30-1-2011 om 19:53 uur.

[...]


Jawel, maar dan weet ik nog steeds niet hoeveel kracht ik er echt mee kan tillen. Ik zou zo graag eens willen weten hoe het komt dat dit zo'n stevige constructie kan zijn. Als je inderdaad zegt dat de kracht per arm gelijk is, wat mijn eerste gedachte ook is; fxDlinks = fxDrechts, hoe komt het dan dat die dingen zo veel kunnen tillen?(hoogewerkers etc)
Of is het echt een materiaalkwestie?

Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 30-1-2011 om 19:55 uur.



heeft niks met materiaal te maken, als je uitrekend hoeveel mm dat plankje wat onder je blok zit omhoog gaat per mm dat de krik uitgaat weet je zo of die krik t kan tillen
 
Floris-tsx 30-1-2011 20:06 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



heeft niks met materiaal te maken, als je uitrekend hoeveel mm dat plankje wat onder je blok zit omhoog gaat per mm dat de krik uitgaat weet je zo of die krik t kan tillen


Het enige wat die krik moet tillen is het gewicht van mijn brommer. Zo'n 100kg. Daar ben ik niet bang voor.

Laat ik het anders stellen:

100kg bovenop. 3 scharnierpunten eronder. Dit krikt makkelijker dan met hetzelfde gewicht en 1 scharnierpunt.
Hoe kan dit ??
 
Iedereen kan professioneel worden
jr customs 30-1-2011 20:10 Print reply

Posts: 1057
als je de krik op een afstand van 1 m van het scharnierpunt zet kan er aan de tegenovergestelde kant op een afstand van 2 m van het scharnierpunt nog 2.5 ton getild worden.
Op een afstand van 5 meter dan nog 1 ton.
enz.

Je moet de opstelling zien als een wip met ongelijke armen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
[...]


Het enige wat die krik moet tillen is het gewicht van mijn brommer. Zo'n 100kg. Daar ben ik niet bang voor.

Laat ik het anders stellen:

100kg bovenop. 3 scharnierpunten eronder. Dit krikt makkelijker dan met hetzelfde gewicht en 1 scharnierpunt.
Hoe kan dit ??


Ik snap je uitleg niet helemaal maar het komt er op neer dat het wss een 3 keer zo lange hefboom is, dus je zal ook vaker moeten pompen als bij 1 scharnierpunt.

Dit bericht is gewijzigd door jr customs op 30-1-2011 om 20:13 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 30-1-2011 20:14 Print reply

Posts: 8599
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx

Dit is ook na te maken en dat weet ik. Wil alleen nog weten hoe het zit met de krachtverdeling. Weet iemand van jullie of die exponentieel per arm is ? Of telt hij zich per arm op of......?




Je moet de krachten vectorieel verdelen.
Elk stukje metaal gaat evenveel dragen, de constructie is symmetrisch.
Grootste deel gaat volgens de lengte als de schaar hoogst staat.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Floris-tsx 30-1-2011 20:22 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Je moet de krachten vectorieel verdelen.
Elk stukje metaal gaat evenveel dragen, de constructie is symmetrisch.
Grootste deel gaat volgens de lengte als de schaar hoogst staat.


Ahhh zo.

Dus omdat je eigenlijk werkt met twee armen (gekruisd op elkaar gelegd) kun je de krachten verdubbelen. ?
 
Iedereen kan professioneel worden
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 30-1-2011 20:30 Print reply

Posts: 8599
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
[...]


Ahhh zo.

Dus omdat je eigenlijk werkt met twee armen (gekruisd op elkaar gelegd) kun je de krachten verdubbelen. ?


Je weet hoeveel de krik kan tillen. Zwaarder moet je niet dimensioneren.
Die kracht wordt verdeeld over vier stukken metaal, deels loodrecht erop en deels volgens de lengte.
Zolang je latjes niet kunnen buigen kunnen ze heel veel dragen.
Principe van het vakwerkframe eigenlijk (driehoeken zijn sterk)
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Floris-tsx 30-1-2011 20:31 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Je weet hoeveel de krik kan tillen. Zwaarder moet je niet dimensioneren.
Die kracht wordt verdeeld over vier stukken metaal, deels loodrecht erop en deels volgens de lengte.
Zolang je latjes niet kunnen buigen kunnen ze heel veel dragen.
Principe van het vakwerkframe eigenlijk (driehoeken zijn sterk)


Hartstikke bedankt!
 
Iedereen kan professioneel worden
Maeddy 30-1-2011 22:06 Print reply

Posts: 1059
Je maakt het gewoon van staal? ik wil evt nog wel even uitrekenen wat voor doorsnede je nodig bent als ik tijd heb.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Floris-tsx 30-1-2011 23:24 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Je maakt het gewoon van staal? ik wil evt nog wel even uitrekenen wat voor doorsnede je nodig bent als ik tijd heb.


Wat bedoel je met doorsnede ?
 
Iedereen kan professioneel worden

Dit topic is 4148 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved