Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Suzuki TSX 47mm opboren naar 50mm (bigbore 86cc)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 823 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63668 - Suzuki TSX 47mm opboren naar 50mm (...
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 5387 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Raze 30-1-2011 11:25 Print reply

Posts: 461
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


Ow dus met een hpi loopt hij ook niet meer stationair?
De brommer loopt er niks anders om, daarom is het niet rendabel.
Het scheelt iets in gasreactie maar dan heb je het ook gehad.

[...]

Zeker maakt dit uit.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 30-1-2011 om 11:19 uur.



Yeah, port timing en vooral je uitlaatpoort hoogte en breedte zijn veel koppel/vermogenswinst te halen als je weet hoe timing's werken (of gewoon wegbrengen naar 3BR/XHS etc)

Ik heb hier nog wel ergens een schema liggen met alle timing's van die opgeboorde 86cc, even zoeken...Gevonden!



Heeft iemand nog een timing liggen van een orgi Rg80 Gamma cilinder?
Zo niet kan ik er wel een maken dan is dit goed te vergelijken met de portmap van deze 86cc.

Maar, waar zijn nog goeie winstvlakken te halen uit deze cilinder.
Die extra 17cc als ik hem laat boren naar 86cc is zeker te merken, ook timings laten aanpassen/squish door XHS is ook wel een goeie?




Dit bericht is gewijzigd door Raze op 30-1-2011 om 11:27 uur.
 
GEZOCHT: Tsx 80cc spul
Marcooow 30-1-2011 11:33 Print reply

Posts: 5713
je hebt nu alleen de maten, breedte en hoogt van de poorten, eigenlijk moet je ook de maat van bovenkant poort hebben tot bovenkant cilinder. dan kan je er achter komen wat de timingen zijn.

of je moet met een gradenschijf je timingen uitrekenen
 
faster than a bullet!
Raze 30-1-2011 11:39 Print reply

Posts: 461
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
je hebt nu alleen de maten, breedte en hoogt van de poorten, eigenlijk moet je ook de maat van bovenkant poort hebben tot bovenkant cilinder. dan kan je er achter komen wat de timingen zijn.

of je moet met een gradenschijf je timingen uitrekenen


Hmmm...Nee die zit er niet in verwerkt, maar het gaat er meer om (eigenlijk) op welke invloeden boren naar 50mm, invloed heeft op de groottes van de poorten.
 
GEZOCHT: Tsx 80cc spul
kenny77 30-1-2011 11:41 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77

@ Raze:

Een ander idee, misschien is een rm80 cilinder erop pas te maken, of misschien past hij er al op.
De oudere types watergekoelde van begin jaren 80 lijken vrij veel op de rg80 cilinders.
Of ze passen weet ik niet, maar misschien kan je dit wel bij iemand na vragen?
Heb je meteen en beste vlinderpoort erin zitten, kan je alle kanten mee uit.

edit: mhh net even opgezocht de slag van zo'n watergekoelde rm80 cilinder is 44mm.
Niet echt handig al je die cilinder aan moet passen voor een kortere slag.
Tenzij je je krukas veranderd is het geen geslaagd idee denk ik.
(of je moet al een heel erg hoogtoerig ding willen)


Wat voor slag heeft een rg80 blok eigenlijk?
Meer als een tsx50 blok toch?
Dan zou het misschien toch geen gek idee zijn om voor een rm80 cilinder te kijken.





Net even gekeken tsx80 blok heeft een slag van 46mm en dat is gelijk aan die van een rg80?

Dan zou je prima met een rm80 cilinder weg kunnen komen , kwa timingen wordt hij zelfs nog een stukje tammer van.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raze
Maar, waar zijn nog goeie winstvlakken te halen uit deze cilinder.
Die extra 17cc als ik hem laat boren naar 86cc is zeker te merken, ook timings laten aanpassen/squish door XHS is ook wel een goeie?




Zeker nog winst te behalen, uitlaatpoort is erg smal voor een 50mm boring.
Aan de timingen zullen ook nog wel dingen te veranderen zijn, maar die kunnen we niet weten aangezien we niet de maten hebben van poort tot de rand van de cilinder.

Maar uit elke cilinder is in principe winst te behalen.

Maar de vraag is wat wil je eigenlijk bereiken?
Een laagtoerige rustig brommer of een hoogtoerige zenuwachtige brommer?

Edit: en het scheelt maar 7cc extra.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 30-1-2011 om 11:43 uur.
 
Marcooow 30-1-2011 11:41 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raze
[...]


Hmmm...Nee die zit er niet in verwerkt, maar het gaat er meer om (eigenlijk) op welke invloeden boren naar 50mm, invloed heeft op de groottes van de poorten.


ja dat snap ik maar daar weet ik zo niet het goede antwoord op.

maar je kan de cilinder opboren tot 50mm en daarna laten bewerken.
kost je alleen wel wat geld
 
faster than a bullet!
Marcooow 30-1-2011 11:44 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 30-1-2011 om 11:43 uur.


laagtoerig en veel koppel gaat niet echt samen met een rm80 cilinder

dan zou je die rm80 cilinder weer aan moeten passen wat dus neerkomt op dat je net zo goed deze cilinder kunt houden
 
faster than a bullet!
kenny77 30-1-2011 11:53 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]


laagtoerig en veel koppel gaat niet echt samen met een rm80 cilinder

dan zou je die rm80 cilinder weer aan moeten passen wat dus neerkomt op dat je net zo goed deze cilinder kunt houden


Tuurlijk kan dat wel.
Slag van een rg80 blok is al 2mm langer, daar door komen de timingen al iets lager uit.
Dan zou je nog meer dingen kunnen doen waardoor de cilinder lagertoeriger wordt.
Dan icm met die vlinderpoort die je dan fijn breed kunt maken, krijg je een fijne laagtoerige cilinder, zoals bijvoorbeeld een mtx80 cilinder.

Alles is mogelijk, is alleen hoeveel moeite je ervoor wilt doen.

 
Marcooow 30-1-2011 11:58 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


Tuurlijk kan dat wel.
Slag van een rg80 blok is al 2mm langer, daar door komen de timingen al iets lager uit.
Dan zou je nog meer dingen kunnen doen waardoor de cilinder lagertoeriger wordt.
Dan icm met die vlinderpoort die je dan fijn breed kunt maken, krijg je een fijne laagtoerige cilinder, zoals bijvoorbeeld een mtx80 cilinder.

Alles is mogelijk, is alleen hoeveel moeite je ervoor wilt doen.



oke, je kan dan wel harder gaan met die rm80 cilinder maar je moet er ook meer geld in steken.

hij heeft al een rg80 cilinder en die rm80 moet je dan ook nog kopen (i kweet niet of de goedkoop of duur zijn) en dan ook nog een zuiger waar je meestal ook al wel 50 voor neerlegt
 
faster than a bullet!
Toettoet 30-1-2011 12:03 Print reply
Posts: 780
rg80 cilinder kan je ook wel genoeg uit halen.

Hangt er helemaal van af wat je bereid bent en hoe gek je em wilt bewerken.

me eigen rg80 blok
48mm boring en bijgewerkt
21mm
hpi
Yasuni SPR3

houdt prima een rieju rr met malossi mhr bij,

Het grootste probleem bij suzuki is niet de cilinder, 't zijn gewoon die crack uitlaten die er voor te koop zijn grootste winst haal je niet uit veilen grotere carbs of hpi bij deze brommer, je moet een am6 uitlaat pas maken. Of een opmaat als je echt zin heb maar ik kan niet lassen dus vandaar.
Mag ook een Derbi uitlaat zijn of een crossmotor uitlaat, maar gewoon betere uitlaat pasmaken maakt een wereld van verschil.( en dat is niet zo gek moeilijk gewoon een flens draaien )
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 30-1-2011 12:37 Print reply

Posts: 9841
daarom... de timing die tammer wordt door het opboren compenseert die paar cc's weer keihard, waardoor je eigenlijk alsnog geen winst boekt en je motor zelfs inefficienter aan het maken bent.

vliegwiel verlichten is leuk en aardig, maar het vliegwiel kost geen energie, het slaat het op zoals een condensator elektriciteit opslaat (in zekere zin) en dat betekent dus ook dat je die energie mist op momenten dat je wél een beroep doet op je vliegwielwerking.

Dat zijn vaak wel momenten die in de racerij niet veel voorkomen (stationair, rijden buiten je smalle powerband etc) maar op straat nog best wel. Ik heb zelfs gezien dat ze vliegwielen zwaarder maakten om die reden.

kortom, dat zijn dingen die je moet afwegen zodra er écht een winst te boeken valt voor jouw specifieke toepassing...dat is eigenlijk weer iets wat daadwerkelijk bij tuning hoort...je motor zo afstellen (ook qua onderdelen en aanpassingen) voor jouw specifieke doel.

Aangezien je waarschijnlijk alsnog je cilinder moet laten bewerken na het boren zou ik het hele boren overslaan en lekker zo dicht mogelijk bij de originele boring blijven.

 
Too cool for school!
Toettoet 30-1-2011 12:59 Print reply
Posts: 780
Bijd ie rg80 cilinder kan je vrij veel nog doen , de uitlaatpoort is standaard erg smal.

Maar om expres zo groot mogelijk te gaan zitten qua boring.. kan je beter alleen doen als het moet.

48mm kan je nog genoeg zuigers voor vinden en 50mm zuigers zijn duur.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 30-1-2011 14:25 Print reply

Posts: 17929
dus, je moet eens met prox mailen, er zijn cilinderbussen van 85cc crossers die ongeveer dezelfde slag hebben als ts80x blok.

heb er ooit naar geinformeerd, en het kan.
rg heeft std ook een cilinderbus, oude eruit halen, cilinder kanalen aanpassen en verse bus erin stampen. dat is de makkelijkste manier
 
Marcooow 30-1-2011 14:30 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
dus, je moet eens met prox mailen, er zijn cilinderbussen van 85cc crossers die ongeveer dezelfde slag hebben als ts80x blok.

heb er ooit naar geinformeerd, en het kan.
rg heeft std ook een cilinderbus, oude eruit halen, cilinder kanalen aanpassen en verse bus erin stampen. dat is de makkelijkste manier


probleem is dan dat je alsnog de poorten moet aanpassen omdat hij koppel wil en geen hoogtoerige cilinder
 
faster than a bullet!
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 30-1-2011 14:40 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]


probleem is dan dat je alsnog de poorten moet aanpassen omdat hij koppel wil en geen hoogtoerige cilinder



ik zie zo snel niks staan over koppel, en crossmotoren hebben ook koppel icm toeren
 
Marcooow 30-1-2011 14:45 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



ik zie zo snel niks staan over koppel, en crossmotoren hebben ook koppel icm toeren


eerste pagina, 3e post

ja een crosser kan wel koppel hebben maar dan heb je het over een 250 of 500
 
faster than a bullet!

Dit topic is 5387 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved