Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - achterlicht Zundapp

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1078 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #63655 - achterlicht Zundapp
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 11945 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

paulusdeboskabouter 28-1-2011 20:00 Print topicpost

Posts: 307
Waar kan het aan liggen, dat mijn achterlicht het niet (meer) doet, hij heeft het wel gedaan dus. Het lampje is niet kapot of doorgebrand en het achterlicht zit gewoon aangesloten
 
Opvouwbare Scootmobielen

stefkee3 28-1-2011 20:13 Print reply

Posts: 496
Krijgt die wel stroom?

En je remlicht?

EDIT: 200ste post

Dit bericht is gewijzigd door stefkee3 op 28-1-2011 om 22:11 uur.
 
Verveling :)
paulusdeboskabouter 28-1-2011 20:19 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stefkee3
Krijgt die wel stroom?

En je remlicht?


ik denk haast van wel, we hebben alles namelijk opnieuw aangesloten, en daarna deed hij het wel een tijdje, maar het grappige is, mijn remlicht is aangesloten als mijn gewone achterlicht, ofwel, toen mijn achterlicht brandde, brandde mijn remlicht continue
 
Opvouwbare Scootmobielen
stefkee3 28-1-2011 20:21 Print reply

Posts: 496
hmm, heb ik ook last van heb geen remlicht deze blijft continu branden.

Heb je het btw wel geprobeert met een ander lampje?

Kijken naar een lampje wil ook niet altijd alles zeggen
 
Verveling :)
paulusdeboskabouter 28-1-2011 20:23 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stefkee3
hmm, heb ik ook last van heb geen remlicht deze blijft continu branden.

Heb je het btw wel geprobeert met een ander lampje?

Kijken naar een lampje wil ook niet altijd alles zeggen


ik heb het wel geprobeerd, maar dubbelchecken kan natuurlijk nooit kwaad, dus dan doe ik eerst dat nog wel een keertje voor ik de hele zwik al uit elkaar heb liggen en er dan achterkom dat het tóch het lampje was
 
Opvouwbare Scootmobielen
leonmt5 28-1-2011 20:37 Print reply

Posts: 799
meten is weten pak een multimeter en ga meten!
kijk of hij spanning krijgt en kijk of hij een goede massa heeft.

 
bert : bezopen en rijd toch.
thijs-tussengas 28-1-2011 20:38 Print reply

Posts: 105
En wat voor electrisch systeem heb je; met accu of zonder, met of zonder aparta remlicht-spoel, met of zonder apart achterlicht-spoeltje; er zijn door de tijd wat variatie's geweest.

mathijs
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.
paulusdeboskabouter 28-1-2011 20:40 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
En wat voor electrisch systeem heb je; met accu of zonder, met of zonder aparta remlicht-spoel, met of zonder apart achterlicht-spoeltje; er zijn door de tijd wat variatie's geweest.

mathijs


even denken hoor,
ik heb zoiezo geen accu, heb wel een aparte remlichtspoel, maar geen apart achterlichtspoeltje
 
Opvouwbare Scootmobielen
paulusdeboskabouter 28-1-2011 20:41 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
En wat voor electrisch systeem heb je; met accu of zonder, met of zonder aparta remlicht-spoel, met of zonder apart achterlicht-spoeltje; er zijn door de tijd wat variatie's geweest.

mathijs

oja wat ik vergat.. de remlichtspoel word op het moment niet gebruikt, omdat mijn remlicht als gewoon achterlicht dient, zat al zo toen ik hem kocht,

 
Opvouwbare Scootmobielen
thijs-tussengas 28-1-2011 20:52 Print reply

Posts: 105
Goed, géén accu, dus een lichtspoel van 17 Watt, en een remlicht- spoel ( meestal 5W). Let op: als dit spoeltje géén poolschoenen heeft is het géén echte remlichtspoel, maar een achterlichtspoel die werkt volgens secundaire inductie op de lichtspoel ! (=2 Watt)
Nu moet je: het remlicht én de remlichtschakelaar en de bedrading als een compleet apart circuit aanleggen, dus buiten het contactslot om als die geen VOLLEDIG gescheiden schakelpolen hiervoor heeft.
Groot- en dimlicht hebben in het contactslot een verlichtingsstand, en dan een stuurschakelaar. Hierbij moet het achterlicht pér stand apart aangestuurd worden, anders brandt deze bij het "omschakelen" direct door. Volg je me nog?

 
Wie langzaam rijdt, komt verder.
paulusdeboskabouter 28-1-2011 20:55 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
Goed, géén accu, dus een lichtspoel van 17 Watt, en een remlicht- spoel ( meestal 5W). Let op: als dit spoeltje géén poolschoenen heeft is het géén echte remlichtspoel, maar een achterlichtspoel die werkt volgens secundaire inductie op de lichtspoel ! (=2 Watt)
Nu moet je: het remlicht én de remlichtschakelaar en de bedrading als een compleet apart circuit aanleggen, dus buiten het contactslot om als die geen VOLLEDIG gescheiden schakelpolen hiervoor heeft.
Groot- en dimlicht hebben in het contactslot een verlichtingsstand, en dan een stuurschakelaar. Hierbij moet het achterlicht pér stand apart aangestuurd worden, anders brandt deze bij het "omschakelen" direct door. Volg je me nog?




ja ik volg je nog ongeveer, dus wat ik eigenlijk moet doen is de de draad die van de remlichtspoel komt aansluiten op de remlichtschakelaar aansluiten en die op het remlicht?
 
Opvouwbare Scootmobielen
paulusdeboskabouter 28-1-2011 20:57 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
Goed, géén accu, dus een lichtspoel van 17 Watt, en een remlicht- spoel ( meestal 5W). Let op: als dit spoeltje géén poolschoenen heeft is het géén echte remlichtspoel, maar een achterlichtspoel die werkt volgens secundaire inductie op de lichtspoel ! (=2 Watt)
Nu moet je: het remlicht én de remlichtschakelaar en de bedrading als een compleet apart circuit aanleggen, dus buiten het contactslot om als die geen VOLLEDIG gescheiden schakelpolen hiervoor heeft.
Groot- en dimlicht hebben in het contactslot een verlichtingsstand, en dan een stuurschakelaar. Hierbij moet het achterlicht pér stand apart aangestuurd worden, anders brandt deze bij het "omschakelen" direct door. Volg je me nog?




en dan het gewone achterlicht zo aansluiten dat hij bij het contactslot aangesloten zit op de verlichtingsstand, en hij moet aangesloten zijn op de stuurschakelaar op zowel dim als grootlichtstand?
 
Opvouwbare Scootmobielen
Paul de Salmiakbal 28-1-2011 20:58 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: roudy12221
[...]



ja ik volg je nog ongeveer, dus wat ik eigenlijk moet doen is de de draad die van de remlichtspoel komt aansluiten op de remlichtschakelaar aansluiten en die op het remlicht?

Precies
 
thijs-tussengas 28-1-2011 21:09 Print reply

Posts: 105
O.K. dat deel van het remlicht heb je goed.

Het achterlicht; vanaf het contact, ga je naar de dim- grootlicht schakelaar, en als het goed is is er op die schakelaar een aparta aansluiting voor grootlicht/dimlicht/ én achterlicht. Die laatste verliest zijn aansluiting tijdelijk wanneer grootlicht naar dimlicht gaat, anders krijgt het achterlichtje een "spanningspiek" te verwerking en brandt door.
Daarom werd er wel een z.g.n. secundair spoeltje gebruikt; dit is een klein spoeltje óp de lichtspoel, die continu, buiten het contactslot en dimschakelaar om, in directe verbinding met het achterlicht staat. Het inschakelen van de koplamp, veroorzaakt een wisselend magnetisch veld, dat op zijn beurt het secundaire spoeltje induceert. Zodoende gaat het achtelicht "vanzelf" aan en uit mét de koplamp en kan dus nooit een spanningspiek krijgen. Dit spoeltje heeft dus geen poolschoenen (die kromme uitsteeksels aan de zijkant) en zit op de lichtspoel. De remlichtspoel heeft wél poolschoenen en zit (met afstandsbussen) op de ontstekingsspoel, zo heken je ze dus.
welke heb je?
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.
paulusdeboskabouter 28-1-2011 21:29 Print reply

Posts: 307
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
O.K. dat deel van het remlicht heb je goed.

Het achterlicht; vanaf het contact, ga je naar de dim- grootlicht schakelaar, en als het goed is is er op die schakelaar een aparta aansluiting voor grootlicht/dimlicht/ én achterlicht. Die laatste verliest zijn aansluiting tijdelijk wanneer grootlicht naar dimlicht gaat, anders krijgt het achterlichtje een "spanningspiek" te verwerking en brandt door.
Daarom werd er wel een z.g.n. secundair spoeltje gebruikt; dit is een klein spoeltje óp de lichtspoel, die continu, buiten het contactslot en dimschakelaar om, in directe verbinding met het achterlicht staat. Het inschakelen van de koplamp, veroorzaakt een wisselend magnetisch veld, dat op zijn beurt het secundaire spoeltje induceert. Zodoende gaat het achtelicht "vanzelf" aan en uit mét de koplamp en kan dus nooit een spanningspiek krijgen. Dit spoeltje heeft dus geen poolschoenen (die kromme uitsteeksels aan de zijkant) en zit op de lichtspoel. De remlichtspoel heeft wél poolschoenen en zit (met afstandsbussen) op de ontstekingsspoel, zo heken je ze dus.
welke heb je?


Ik heb een remlichtspoel die inderdaad poolschoenen heeft.,
mijn stuurschakelaar heeft in totaal 3 aansluitpuntjes: 1 voor dim, een voor groot, en een als het ware in het hendeltje dat je telkens overhaalt, moet daar dan het achterlicht op aangesloten zijn?
 
Opvouwbare Scootmobielen
thijs-tussengas 28-1-2011 21:56 Print reply

Posts: 105
Goed, het remlicht wordt dan apart aangesloten zoals omschreven.

Je achterlicht zit dus met je koplamp op één lichtspoel. Bij mijn weten hadden Zündapp's met remlicht een aparte lichtspoel, maar die heb je niet.

Die dimschakelaar; staat er bij de aansluitpolen nrs 51(=fase gele draad)nr 56B(=groot licht bruine draad) 56A (=dim licht blauwe draad) en nr 58 ( = achterlicht witte draad)en die laatste is inderdaad bij het armpje van de schakelaar.

Zo zou het moeten kloppen.
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.

Dit topic is 11945 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved