Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Elektronica Forum - Topic #63655 - achterlicht Zundapp
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 11945 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
stefkee3 |
28-1-2011 20:13 |
Posts: 496 |
Krijgt die wel stroom?
En je remlicht?
EDIT: 200ste post
Dit bericht is gewijzigd door stefkee3 op 28-1-2011 om 22:11 uur.
|
|
Verveling :) |
|
paulusdeboskabouter |
28-1-2011 20:19 |
Posts: 307 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: stefkee3
Krijgt die wel stroom?
En je remlicht?
ik denk haast van wel, we hebben alles namelijk opnieuw aangesloten, en daarna deed hij het wel een tijdje, maar het grappige is, mijn remlicht is aangesloten als mijn gewone achterlicht, ofwel, toen mijn achterlicht brandde, brandde mijn remlicht continue
|
|
Opvouwbare Scootmobielen |
|
stefkee3 |
28-1-2011 20:21 |
Posts: 496 |
hmm, heb ik ook last van heb geen remlicht deze blijft continu branden.
Heb je het btw wel geprobeert met een ander lampje?
Kijken naar een lampje wil ook niet altijd alles zeggen
|
|
Verveling :) |
|
paulusdeboskabouter |
28-1-2011 20:23 |
Posts: 307 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: stefkee3
hmm, heb ik ook last van heb geen remlicht deze blijft continu branden.
Heb je het btw wel geprobeert met een ander lampje?
Kijken naar een lampje wil ook niet altijd alles zeggen
ik heb het wel geprobeerd, maar dubbelchecken kan natuurlijk nooit kwaad, dus dan doe ik eerst dat nog wel een keertje voor ik de hele zwik al uit elkaar heb liggen en er dan achterkom dat het tóch het lampje was
|
|
Opvouwbare Scootmobielen |
|
leonmt5 |
28-1-2011 20:37 |
Posts: 799 |
meten is weten pak een multimeter en ga meten!
kijk of hij spanning krijgt en kijk of hij een goede massa heeft.
|
|
bert : bezopen en rijd toch. |
|
thijs-tussengas |
28-1-2011 20:38 |
Posts: 105 |
En wat voor electrisch systeem heb je; met accu of zonder, met of zonder aparta remlicht-spoel, met of zonder apart achterlicht-spoeltje; er zijn door de tijd wat variatie's geweest.
mathijs
|
|
Wie langzaam rijdt, komt verder. |
|
paulusdeboskabouter |
28-1-2011 20:40 |
Posts: 307 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
En wat voor electrisch systeem heb je; met accu of zonder, met of zonder aparta remlicht-spoel, met of zonder apart achterlicht-spoeltje; er zijn door de tijd wat variatie's geweest.
mathijs
even denken hoor,
ik heb zoiezo geen accu, heb wel een aparte remlichtspoel, maar geen apart achterlichtspoeltje
|
|
Opvouwbare Scootmobielen |
|
paulusdeboskabouter |
28-1-2011 20:41 |
Posts: 307 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
En wat voor electrisch systeem heb je; met accu of zonder, met of zonder aparta remlicht-spoel, met of zonder apart achterlicht-spoeltje; er zijn door de tijd wat variatie's geweest.
mathijs
oja wat ik vergat.. de remlichtspoel word op het moment niet gebruikt, omdat mijn remlicht als gewoon achterlicht dient, zat al zo toen ik hem kocht,
|
|
Opvouwbare Scootmobielen |
|
thijs-tussengas |
28-1-2011 20:52 |
Posts: 105 |
Goed, géén accu, dus een lichtspoel van 17 Watt, en een remlicht- spoel ( meestal 5W). Let op: als dit spoeltje géén poolschoenen heeft is het géén echte remlichtspoel, maar een achterlichtspoel die werkt volgens secundaire inductie op de lichtspoel ! (=2 Watt)
Nu moet je: het remlicht én de remlichtschakelaar en de bedrading als een compleet apart circuit aanleggen, dus buiten het contactslot om als die geen VOLLEDIG gescheiden schakelpolen hiervoor heeft.
Groot- en dimlicht hebben in het contactslot een verlichtingsstand, en dan een stuurschakelaar. Hierbij moet het achterlicht pér stand apart aangestuurd worden, anders brandt deze bij het "omschakelen" direct door. Volg je me nog?
|
|
Wie langzaam rijdt, komt verder. |
|
paulusdeboskabouter |
28-1-2011 20:55 |
Posts: 307 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
Goed, géén accu, dus een lichtspoel van 17 Watt, en een remlicht- spoel ( meestal 5W). Let op: als dit spoeltje géén poolschoenen heeft is het géén echte remlichtspoel, maar een achterlichtspoel die werkt volgens secundaire inductie op de lichtspoel ! (=2 Watt)
Nu moet je: het remlicht én de remlichtschakelaar en de bedrading als een compleet apart circuit aanleggen, dus buiten het contactslot om als die geen VOLLEDIG gescheiden schakelpolen hiervoor heeft.
Groot- en dimlicht hebben in het contactslot een verlichtingsstand, en dan een stuurschakelaar. Hierbij moet het achterlicht pér stand apart aangestuurd worden, anders brandt deze bij het "omschakelen" direct door. Volg je me nog?
ja ik volg je nog ongeveer, dus wat ik eigenlijk moet doen is de de draad die van de remlichtspoel komt aansluiten op de remlichtschakelaar aansluiten en die op het remlicht?
|
|
Opvouwbare Scootmobielen |
|
paulusdeboskabouter |
28-1-2011 20:57 |
Posts: 307 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
Goed, géén accu, dus een lichtspoel van 17 Watt, en een remlicht- spoel ( meestal 5W). Let op: als dit spoeltje géén poolschoenen heeft is het géén echte remlichtspoel, maar een achterlichtspoel die werkt volgens secundaire inductie op de lichtspoel ! (=2 Watt)
Nu moet je: het remlicht én de remlichtschakelaar en de bedrading als een compleet apart circuit aanleggen, dus buiten het contactslot om als die geen VOLLEDIG gescheiden schakelpolen hiervoor heeft.
Groot- en dimlicht hebben in het contactslot een verlichtingsstand, en dan een stuurschakelaar. Hierbij moet het achterlicht pér stand apart aangestuurd worden, anders brandt deze bij het "omschakelen" direct door. Volg je me nog?
en dan het gewone achterlicht zo aansluiten dat hij bij het contactslot aangesloten zit op de verlichtingsstand, en hij moet aangesloten zijn op de stuurschakelaar op zowel dim als grootlichtstand?
|
|
Opvouwbare Scootmobielen |
|
Paul de Salmiakbal |
28-1-2011 20:58 |
Posts: 5285 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: roudy12221
[...]
ja ik volg je nog ongeveer, dus wat ik eigenlijk moet doen is de de draad die van de remlichtspoel komt aansluiten op de remlichtschakelaar aansluiten en die op het remlicht?
Precies
|
|
|
|
thijs-tussengas |
28-1-2011 21:09 |
Posts: 105 |
O.K. dat deel van het remlicht heb je goed.
Het achterlicht; vanaf het contact, ga je naar de dim- grootlicht schakelaar, en als het goed is is er op die schakelaar een aparta aansluiting voor grootlicht/dimlicht/ én achterlicht. Die laatste verliest zijn aansluiting tijdelijk wanneer grootlicht naar dimlicht gaat, anders krijgt het achterlichtje een "spanningspiek" te verwerking en brandt door.
Daarom werd er wel een z.g.n. secundair spoeltje gebruikt; dit is een klein spoeltje óp de lichtspoel, die continu, buiten het contactslot en dimschakelaar om, in directe verbinding met het achterlicht staat. Het inschakelen van de koplamp, veroorzaakt een wisselend magnetisch veld, dat op zijn beurt het secundaire spoeltje induceert. Zodoende gaat het achtelicht "vanzelf" aan en uit mét de koplamp en kan dus nooit een spanningspiek krijgen. Dit spoeltje heeft dus geen poolschoenen (die kromme uitsteeksels aan de zijkant) en zit op de lichtspoel. De remlichtspoel heeft wél poolschoenen en zit (met afstandsbussen) op de ontstekingsspoel, zo heken je ze dus.
welke heb je?
|
|
Wie langzaam rijdt, komt verder. |
|
paulusdeboskabouter |
28-1-2011 21:29 |
Posts: 307 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
O.K. dat deel van het remlicht heb je goed.
Het achterlicht; vanaf het contact, ga je naar de dim- grootlicht schakelaar, en als het goed is is er op die schakelaar een aparta aansluiting voor grootlicht/dimlicht/ én achterlicht. Die laatste verliest zijn aansluiting tijdelijk wanneer grootlicht naar dimlicht gaat, anders krijgt het achterlichtje een "spanningspiek" te verwerking en brandt door.
Daarom werd er wel een z.g.n. secundair spoeltje gebruikt; dit is een klein spoeltje óp de lichtspoel, die continu, buiten het contactslot en dimschakelaar om, in directe verbinding met het achterlicht staat. Het inschakelen van de koplamp, veroorzaakt een wisselend magnetisch veld, dat op zijn beurt het secundaire spoeltje induceert. Zodoende gaat het achtelicht "vanzelf" aan en uit mét de koplamp en kan dus nooit een spanningspiek krijgen. Dit spoeltje heeft dus geen poolschoenen (die kromme uitsteeksels aan de zijkant) en zit op de lichtspoel. De remlichtspoel heeft wél poolschoenen en zit (met afstandsbussen) op de ontstekingsspoel, zo heken je ze dus.
welke heb je?
Ik heb een remlichtspoel die inderdaad poolschoenen heeft.,
mijn stuurschakelaar heeft in totaal 3 aansluitpuntjes: 1 voor dim, een voor groot, en een als het ware in het hendeltje dat je telkens overhaalt, moet daar dan het achterlicht op aangesloten zijn?
|
|
Opvouwbare Scootmobielen |
|
thijs-tussengas |
28-1-2011 21:56 |
Posts: 105 |
Goed, het remlicht wordt dan apart aangesloten zoals omschreven.
Je achterlicht zit dus met je koplamp op één lichtspoel. Bij mijn weten hadden Zündapp's met remlicht een aparte lichtspoel, maar die heb je niet.
Die dimschakelaar; staat er bij de aansluitpolen nrs 51(=fase gele draad)nr 56B(=groot licht bruine draad) 56A (=dim licht blauwe draad) en nr 58 ( = achterlicht witte draad)en die laatste is inderdaad bij het armpje van de schakelaar.
Zo zou het moeten kloppen.
|
|
Wie langzaam rijdt, komt verder. |
|
Dit topic is 11945 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|