Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Licht problemen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1037 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #63569 - Licht problemen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2461 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

omgwtfbbq 20-1-2011 22:52 Print topicpost

Posts: 68
Hallo,

Ik ben aan het proberen om het licht van mijn Suzuki TSX te maken alleen ik loop vast. Ik snap dus geen bal van die bedradingsschema's want als ik het met de restanten van mijn bekabeling vergelijk klopt er niets van.
Er lopen 5 kabeltjes uit mijn blok 2 gele (ongeveer 6 volt ofzo?) en 3 andere en deze geven bij hoge toeren wel tot 70 volt. Ik heb een accu en een spanningsregelaar.
Mijn vraag is: Hoe moet ik nu het licht werkende krijgen op 12 volt? Alleen het licht is belangrijk, de rest niet.
 
...HEFTIG!...

mtx-motard 20-1-2011 23:00 Print reply

Posts: 14947
je hebt 3 draden nodig voor de ontsteking (plus en min en aarde)

de 2 gelen zijn voor verliching, zet die aan je spanningsregelaar.
dan van spanningsregelaar naar accu en van accu naar lampen.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
tsxhunter 20-1-2011 23:02 Print reply

Posts: 9332
zwart/rood is ontsteking iig. zwart/wit massa. verders weet ik eigenlijks niet
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
omgwtfbbq 20-1-2011 23:08 Print reply

Posts: 68
maar welke draden die van de spanninsregelaar af komen moet ik op de accu zetten? volgens mij komt er alleen een zwarte vanaf?
 
...HEFTIG!...
mtx-motard 20-1-2011 23:09 Print reply

Posts: 14947
de gelen, die zijn van de lichtspoel
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
tsxhunter 20-1-2011 23:09 Print reply

Posts: 9332
als ik morgen avond thuis ben kijk ik even als je het dan nog niet weet
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
omgwtfbbq 21-1-2011 0:33 Print reply

Posts: 68
Maar die 2 draden gaan naar de spanningaregelaar, moet ik ze gewoon ipv naat de spanningsregelaar naar de accu laten gaan? En welke moet + en welke moet - ?
ik kan ze ook aftappen met een kroonsteentje.

Dit bericht is gewijzigd door omgwtfbbq op 21-1-2011 om 0:35 uur.
 
...HEFTIG!...
mtx-motard 21-1-2011 0:36 Print reply

Posts: 14947
allebij zijn plus denk ik. massadraad heb je bij de ontsteking wel

kontroleer dat even met de multimeter.

dan moeten ze naar de spanningsregelaar. die maakt er netjes 12 volt van. die 12 volt stuur je naar de accu. de accu laadt bij! dan sluit je gewoon je lampen aan op de plus en min van de accu. even schakelaar er tussen en klaar.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
tsxhunter 21-1-2011 0:36 Print reply

Posts: 9332
nee, moeten via spanningsregelaar anders is alles zo kapot
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
omgwtfbbq 21-1-2011 15:02 Print reply

Posts: 68
Maar welke draden komen van de regelaar af? Er gaan 2 gele naartoe, een aarde komt er vanaf en er komt nog een rode vanaf maar deze gaat naar t contact
 
...HEFTIG!...
Floris-tsx 21-1-2011 15:41 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: omgwtfbbq
Maar welke draden komen van de regelaar af? Er gaan 2 gele naartoe, een aarde komt er vanaf en er komt nog een rode vanaf maar deze gaat naar t contact


Uit je blok komen 2 gele draden. Die maak je aan de spanningsregelaar vast (aan de pinnetjes die naast elkaar staan en dezelfde richting uit wijzen. Uit de accu loopt een rode draad naar je contactslot, die halverwege moet aftakken naar je spanningsregelaar (die pool die nog overgebleven is). Op die manier laadt de accu (dus ook je verlichting) ook daadwerkelijk bij.

Dan heb je uit je contactslot een oranje en een grijze draad lopen. Oranje moet je een beetje zien als de voeding voor je verlichting. Bij het aanschakelen van je contactslot zet je de accu (rode draad) in verbinding met de oranje. Nu krijgt de oranje draadd toestemming om stroom door te voeren. Deze oranje draad laat je naar je lichtschakelaar lopen. Andere draad (grijs) laat je ook naar je lichtschakelaar lopen en sluit je daar op aan. Als je dit allemaal beetje mooi wegwerkt, heb je in ieder geval een schakelbare verlichting.

Wat je ook kunt doen is de schakelaar vergeten en gewoon altijd je licht laten branden. Dan laat je oranje gewoon aftakken naar je voor- en achterlamp (en rem, knipperlicht)

Succes
 
Iedereen kan professioneel worden
omgwtfbbq 21-1-2011 16:00 Print reply

Posts: 68
Dankje voor je goede uitleg We hebben de rode draad gevonden, maar als we met een spanningtester de - aan de zwarte van de spqnnongsregelaar houden en de + aan de rode draad krijgen we geen spanning?
 
...HEFTIG!...
Floris-tsx 21-1-2011 18:24 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: omgwtfbbq
Dankje voor je goede uitleg We hebben de rode draad gevonden, maar als we met een spanningtester de - aan de zwarte van de spqnnongsregelaar houden en de + aan de rode draad krijgen we geen spanning?


Uhm. Die zwarte draad heb ik nooit wat van begrepen, daar de spanningsregelaar al op massa aangesloten zit.

- pool van de accu is wel verbonden met het frame?

En anders ff een testlampje ertussen hangen + je accu opladen/ afvullen met demi-water en/of zwavelzuur.
 
Iedereen kan professioneel worden
omgwtfbbq 21-1-2011 22:22 Print reply

Posts: 68
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden, we hebben na een middagje kloten de lamp gemaakt. Maar laad de accu alleen als hij stationair loopt? Want we hielden een spanningsmeter aan de gele draden en deze gaven alleen 12v aan als hij stationair loopt.
 
...HEFTIG!...
Floris-tsx 21-1-2011 22:25 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: omgwtfbbq
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden, we hebben na een middagje kloten de lamp gemaakt. Maar laad de accu alleen als hij stationair loopt? Want we hielden een spanningsmeter aan de gele draden en deze gaven alleen 12v aan als hij stationair loopt.


leg de spanningsregelaar maar aan de accu en geef gas. Dan zal je zien dat hij stijgt tot om en nabij 14v

 
Iedereen kan professioneel worden
omgwtfbbq 21-1-2011 23:54 Print reply

Posts: 68
Oke tnx, probleem opgelost
 
...HEFTIG!...

Dit topic is 2461 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved