Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #63568 - oude peugeot 104 1970 slaat langzaa...
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 3970 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
claudine |
20-1-2011 22:05 |
Posts: 29 |
Ik heb mijn tweede oude brommer gekocht, een oude peugeot 104 uit 1970. Hij is ( ja klinkt cliché) echt van een oud mannetje geweest die er stokbrood mee heeft gehaald en heeft heel wat jaren in een schuur gestaan. 7000 op de teller.
Hij startte goed en ik heb er een rondje mee gereden, ging ok. Vandaag een beetje het zand en hooi verwijdert en wilde een stukje rijden. Ging op zich prima, maar na 5 minuten begon hij steeds langzamer te rijden, ik gaf minder gas, en gelijk weer meer en hij kwam niet meer op gang. Sloeg ook af, en gaf op hert laatst een soort tik en toen niets meer. Ik fietste mee en al tikkend en hoestend kwam hij weer op gang, en sloeg weer af. Ik weer meefietsen, deed het weer 2 sec en toen weer niet. Steeds wel met een tikkend/schokkend geluid.
Wat kan dat zijn?
Ik heb nog niets echt schoongemaakt.
De bougie was wel een klein beetje nat.
Hij zal wel helemaal uit elkaar gehaald moeten worden, maar waar moet ik beginnen voor dit probleem?
|
|
|
|
Floris-tsx |
20-1-2011 22:06 |
Posts: 3225 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: claudine
Ik heb mijn tweede oude brommer gekocht, een oude peugeot 104 uit 1970. Hij is ( ja klinkt cliché) echt van een oud mannetje geweest die er stokbrood mee heeft gehaald en heeft heel wat jaren in een schuur gestaan. 7000 op de teller.
Hij startte goed en ik heb er een rondje mee gereden, ging ok. Vandaag een beetje het zand en hooi verwijdert en wilde een stukje rijden. Ging op zich prima, maar na 5 minuten begon hij steeds langzamer te rijden, ik gaf minder gas, en gelijk weer meer en hij kwam niet meer op gang. Sloeg ook af, en gaf op hert laatst een soort tik en toen niets meer. Ik fietste mee en al tikkend en hoestend kwam hij weer op gang, en sloeg weer af. Ik weer meefietsen, deed het weer 2 sec en toen weer niet. Steeds wel met een tikkend/schokkend geluid.
Wat kan dat zijn?
Ik heb nog niets echt schoongemaakt.
De bougie was wel een klein beetje nat.
Hij zal wel helemaal uit elkaar gehaald moeten worden, maar waar moet ik beginnen voor dit probleem?
Fill up the gassssss tank!
|
|
Iedereen kan professioneel worden |
|
claudine |
20-1-2011 22:08 |
Posts: 29 |
hahaha, die zit vooooool!
Dus ergens een benzine-toevoer-probleem?
|
|
|
|
Gerard1793 |
20-1-2011 22:09 |
Posts: 4006 |
With an oil mixtuuuurrre
1:50
Dit bericht is gewijzigd door Gerard1793 op 20-1-2011 om 22:09 uur.
|
|
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan! |
|
claudine |
20-1-2011 22:11 |
Posts: 29 |
jajaja er zit een mix in
|
|
|
|
Floris-tsx |
20-1-2011 22:20 |
Posts: 3225 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: claudine
hahaha, die zit vooooool!
Dus ergens een benzine-toevoer-probleem?
Lijkt mij wel. Alsie nu helemaal niet meer start, dan is dat t. Evt. kraantje checken, carbje schoonmaken, bougietje ook maar ff doen. Moet goed zijn
|
|
Iedereen kan professioneel worden |
|
claudine |
20-1-2011 22:27 |
Posts: 29 |
starten doet hij wel ( geloof ik)
Na goed, ziet er naar uit, en lijkt mij ook wel normaal, dat ik de boel even uit elkaar haal en schoonmaak. Ik heb vorig jaar ook een oude 104 gekocht en zelf maar steeds geprobeerd en dat is wel goed gegaan. Maar ik zou toch heel graag ergens op internet zien hoe je bv een carburateur erafhaalt, en schoonmaakt... gewoon om te zien of ik dat wel allemaal goed doe....
(is er geen brommer-zelf-repareer-cursus ergens?)
|
|
|
|
JB1 |
20-1-2011 22:29 |
Posts: 14881 |
Carburateur schoonmaken, zoals je al zei kwam hij uit het hooi (oid)
Dus vermoed ik dat er troep in de carburateur zit, misschien ook in het luchtfilter.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Tobias Verhoef |
22-1-2011 19:03 |
Posts: 1832 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: claudine
starten doet hij wel ( geloof ik)
Na goed, ziet er naar uit, en lijkt mij ook wel normaal, dat ik de boel even uit elkaar haal en schoonmaak. Ik heb vorig jaar ook een oude 104 gekocht en zelf maar steeds geprobeerd en dat is wel goed gegaan. Maar ik zou toch heel graag ergens op internet zien hoe je bv een carburateur erafhaalt, en schoonmaakt... gewoon om te zien of ik dat wel allemaal goed doe....
(is er geen brommer-zelf-repareer-cursus ergens?)
Er bestaat wel een opleiding maar daar leer je het ook door het te doen.
Maar maak eerst je hele brommer gewoon schoon en dan ga je beginnen de carb los te halen en daarna uitelkaar te halen en schoon te maken. En zorg er gewoon voor dat je een werkbank hebt die schoon en helemaal leeg is en leg alle onderdelen zo neer dat je zo kan zien hoe het weer inelkaar moet. En maak voor de zekerheid er foto's van zodat je altijd weet hoe het zat.
En dan ga je carb gewoon netjes schoonmaken. Waar je vooral op moet letten dat de sproeiers niet verstopt zitten. Je kan het zien door de sproeier in het licht te houden en als je dan een netjes rond gat ziet is het goed.
Als je nog meer hulp nodig hebt vraag je het maar.
Zit er trouwens ook benzine in van 1970?
Een brommer doet het stukken beter met verse benzine.
En gebruik de zoek daarmee kan je heel veel info vinden
|
|
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....???? |
|
leonmt5 |
22-1-2011 19:10 |
Posts: 799 |
klinkt als een warmloper, omdat je zegt dat hij nu tikt.
begin zoals andere al zeggen eersta maar eens met je carburateur en luchtfilter en nieuwe benzine.
vervang desnoods ook je bougie even.
als hij nog zo tikt en hapert moet je de uitlaat er even afhalen.
dan met een lamp door de uitlaatpoort kijken of je krassen of vegen ziet.
( je kan je cilinder er ook afhalen maar dit gaat sneller )
|
|
bert : bezopen en rijd toch. |
|
claudine |
22-1-2011 21:50 |
Posts: 29 |
Bij mijn andere 104 heb ik ook de zuigerveren vervangen dus hier kan ik ook wel gewoon inderdaad alles eens loshalen
Het is meer dat ik graag wil herkennen wat het is als hij het niet doet.
Dit was zo duidelijk een rara tik, eigenlijk van de rechterkant.
Maar als het wat warmer wordt ga ik lekker een dagje alles uit elkaar slopen. Ik heb een net nieuwe uitlaat op de andere gezet dus die kan ik wel eens overzetten.
Ik had wel moeite met het terugzetten van de gasleiding, en ik heb het idee dat daar wel een soort van handigheidje voor moet zijn. Maar goed, uiteindelijk krijg ik het wel weer voor elkaar.
Kan eerlijk gezegd niet wachten tot het mooie weer! Of ik zet hem een dagje binnen maar dat deed ik met het schoonmaken ook en geeft toch best weer troep// ( heel gek )
Bedankt voor de tips, ik zal absoluut weer posten als ik iets wil weten!
oja, ik weet niet hoe oud de benzine was, ik heb er gewoon nieuwe bijgegooid.... misschien dat er maar ff uithalen en door een zeefje gooien?
Dit bericht is gewijzigd door claudine op 22-1-2011 om 21:51 uur.
|
|
|
|
thijs-tussengas |
23-1-2011 19:28 |
Posts: 105 |
Leuke tweede brommer. Ik heb een tijd lang een mobylette AV-50 erbij gehad; een beetje hetzelfde concept.
Wat 't starten betreft: dat tikken is waarschijnlijk 't "aanslaan" van de centrifugale koppeling; als de brommer lang heeft stilgestaan kan de binnenzijde van de trommel wat roestig zijn waardoor de centrifugaaltjes "happen". Dit getik hoor je ook bij laag onregelmatig statioair toerental waneer de koppeling net wel-en-niet oppakt.Dit kan geen kwaad en wordt minder na een tijd rijden.
Controleerd de benzine toevoer door gewoon het slangetje bij de caburateur los te nemen en het kraantje open te zetten. Er moet een gelijkmatig straaltje benzine uit het slangetje komen, anders is er vuil opgehoopt voor 't aanzuiggaasje in de tank.
Wat voor caburateur zit erop: een vertikale Gurtner ?
Ik hoor 't wel,
Mathijs
|
|
Wie langzaam rijdt, komt verder. |
|
Floris-tsx |
23-1-2011 19:59 |
Posts: 3225 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: claudine
starten doet hij wel ( geloof ik)
Na goed, ziet er naar uit, en lijkt mij ook wel normaal, dat ik de boel even uit elkaar haal en schoonmaak. Ik heb vorig jaar ook een oude 104 gekocht en zelf maar steeds geprobeerd en dat is wel goed gegaan. Maar ik zou toch heel graag ergens op internet zien hoe je bv een carburateur erafhaalt, en schoonmaakt... gewoon om te zien of ik dat wel allemaal goed doe....
(is er geen brommer-zelf-repareer-cursus ergens?)
http://www.youtube.com/watch?v=4D4Cde7VYB0
|
|
Iedereen kan professioneel worden |
|
jr customs |
23-1-2011 20:25 |
Posts: 1057 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: suzukitsx1994
[...]
http://www.youtube.com/watch?v=4D4Cde7VYB0
Wat een kut uitleg, hij maakt alleen de sproeier schoon:S en niet eens goed want als het echt aangekoekt zit blaas je dat er niet zomaar uit hoor.
|
|
|
|
claudine |
17-2-2011 21:38 |
Posts: 29 |
Nou even het verhaal bijwerken. Vandaag voor het eerst mooi weer dus ik haal de benzine slang eraf en inderdaad, dat druppelt als ik hem openzet.
Heb de kraan eraf gedraaid en doorgeblazen. daar kwam een wolk roest uit en nu is dat beter. Maar hij startte niet.
Ik dachrt, ik neem gelijk de carb mee.
Maarrrr deze carb zit goed vast!
Damn!
Ik krijg hem er niet afgedraaid-duwd omdat het luchtfilter dat tegenhoud. Die wil ik er wel vanaf schroeven maar dan moet ik een hele korte en smalle platkopschroevedraaier hebben en die heb ik niet!
Daarbij kan ik het hele blok aan de uitlaat optillen zodat ik er wel iets beter bij kan. Ik heb een bougiesleutel tussen de bougie en de tank gezet zodat hij iets makkelijker bereikbaar is. Maar &^%$#@%$^&* wat irri dat hij er niet zo makkelijk afgaat. Morgen maar weer verder.
Op zich ziet de carb er best schoon uit maar ik wil hem zelf even openen en schoonmaken.
Iemand nog een tip? Of dat ie dit herkent dat de carb er gewoon heel moeilijk afgaat?
Morgen anders even foto plaatsen, dat praat wat makkelijker. Deze motor ziet er heel anders uit dan mijn andere 104-tje! Bij deze weet ik wel zeker dat het origineel is trouwens.
|
|
|
|
thijs-tussengas |
18-2-2011 19:42 |
Posts: 105 |
Dat blokje hangt aan z'n cilinderkop, en is onderin in geleiders met een veer gemonteerd. Je kunt het blok dus naar achteren duwen, dan de snaar bij het grote vliegwiel afnemen, en dan kun je óf het hele blok uitbouwen, óf hangend aan de kop naar voren zwaaien zodat je beter bij de carburateur kunt. Bij die laatste keuze moeten de geleiders bij de veer wel los!
Je hebt naar ik aanneem dus de uitvoering waar het luchtfilterhuis achter de carburateur zit en niet aan de zijkant. Die is inderdaad krapper ingebouwd, maar met het blok op z'n plek moet e.a. wel uit te bouwen zijn.
Maar plaats anders eerst 'ns een foto voor je verder gaat.
Ik zie het wel,
Mathijs
|
|
Wie langzaam rijdt, komt verder. |
|
Dit topic is 3970 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|