Ah Rensss, nog steeds met de electronica bezig.
Je bobine moet voor de vonk 17.000 tot 20.000 Volt leveren ! De electrode afstand van de bougie is 0,7 mm Gebruik een koper-kern bougiekabel, met bougiedop zonder interne weerstand. Gebruik ook een bougie zonder interne weerstand. Vervang een oude bougiekabel; vervang alle oude Oost-Duitste bedrading. Deze staan bekend om "Kupferwürmer". Breng zoveel mogelijk soldeerverbindingen aan.
Vooronsteking; 1,6 mm wil zeggen; 1,6 mm in zuigerslaghoogte.
Dus breng de zuiger op BDP. Neem een schuifmaat en zet die met het uiteinde van de steel op 't bougiegat. Schuif nu de bek van de schuifmaatopen, de geleiderstrip komt nu uit de steel en ga door tot de geleiderstrip op de zuiger valt. Lees de verkregen afstand af.
Neem de schuifmaat zonder verschuiven (dus voorzichtig) uit het bougiegat, en tel bij de openeningsafstand 1,6mm op. Schuif de schuifmaat op deze afstand (dus de BDP afstand + 1,6mm) open, en draai de borgschroef vast. Draai nu de krukas een kwart slag tegen de werkrichting van de motor in terug, zet de steel van de schuifmaat op het bougiegat, en draai nu net zover met de werkrichting mee tot de zuiger de geleidestrip raakt en stop dan. Dit is je ontstekingspunt, en dat kun je met een streepje markeren.
Succes, Mathijs
|