rensss |
25-1-2011 21:55 |
Posts: 1110 |
Thijs ik kan je verzekeren(ik kan het fout hebben maar op de bobine staat 6volt)
Ik hoor wel wat je ervan vindt
gr
Quote: Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
O.K. dat maakt al weer wat duidelijker. Maak voor de zekerheid nog 'ns een foto van de dynamo zelf, met alle aansluitingen zoals je ze nu hebt.
Ik denk haast dat je wél een 12v installatie hebt, met puntloze ontsteking; die werden pas eind jaren '80 geleverd. Even voor de duidelijkheid; de bobine's waren niet best; ik verving ze altijd meteen voor een Bosch auto-bobine en als je de versie zonder contactpunten hebt ( mét bestond ook ); die stond bekend als niet al te betrouwbaar. Deze onstekingen gebruikte MZ ook en eigenlijk was de overstap van de punten ontsteking naar de electronische te snel gemaakt; niet goed doorontwikkeld. Ik weet niet of je bromer lopend gekocht of gekregen hebt, maar er is een redelijke kans dat dit een lastig klusje wordt.
Het altenatief: toen ik zelfs ooit een MZ TS-250 ombouwde naar Gelände-rad heb ik er een Bosch bromfietsontsteking op gezet. Dit kan niet zonder meer, maar is wel mogelijk, en als 't werkt bespaard het je veel ergernis.
Dus eerst maar eens die foto van de dynamo.
Succes, Mathijs
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
rensss |
26-1-2011 12:23 |
Posts: 1110 |
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
thijs-tussengas |
26-1-2011 20:24 |
Posts: 105 |
Goed zo komen we weer wat verder. Je hebt dus een puntloze = electronische ontsteking op je brommer. Op de eerste foto zie je de stator (dat platte ding met 3 spoelen) en daarbij hoort een rotor. Dat geheel is dus dynamo én het geeft de ontstekingspuls. Die rotor heb je toch ook ? hoop ik, zonder rotor gebeurt er niks, ook niet met accu.
Deze installatie's waren altijd 12 Volt. Nu heb ik zelf altijd bij MZ met de 6 Volts gelijkstroominstallatie gewerkt, dus ik weet niet alles van deze installatie af. Indertijd leverde Nico v.d. Kuindert uit Hilversum dit materiaal, en je zou eens moeten kijken of die zaak nog bestaat.
Voor zover ik weet; aan de rotor zit een klein magneetje die langs dat witte "blokje" draait en een miniscuul pulsje afgeeft, die wordt versterkt met transistoren (Darlington schakeling) wat een versterkingsfactor 200 x 200= 40.000 opleverd. Inderdaad; Hochspannung ! Die wordt in de bobine nog eens geïnduceert tot ong 18.000 - 20.000 volt aan de bougie. Dat eerste traject; van sensor (blokje) tot de regelaar is zeer gevoelig; je bedrading is dus in slechte staat, en moet, zo ik het zie gewoon ALLEMAAL vernieuwd worden volgens schema. Werk hierbij het liefst alleen met soldeerverbindingen en krimpkousjes, gebruik alleen kabelschoemtjes als het niet anders kan.
Die bobine 6-12v is een apart verhaal, dit zou je moeten nagaan in schema's, het lijkt mij vreemd dat er een 6 volts op hoort, maar nogmaals ik heb nooit aan deze installatie gewerkt. Volgens mij is de onsteking wél hetzelfde als op de MZ ETZ-251 en de ETZ-150 !
Hier zouden ze bij van de Kuindert meer vanaf moeten weten, of je kunt schema's van deze MZ's opzoeken als aanvulling op je eigen schema.
Probeer jezelf ervan te verzekeren dat; de velden van de stator echt in goede staat zijn, de regelaar (het kastje) echt werkt en de 6 V bobine er werkelijk op hoort, anders ben je na veel moeite nog nergens.
Ik zag trouwens op je profile dat je nog een brommer hebt, dus gelukkig sta je niet stil
Mathijs
|
|
Wie langzaam rijdt, komt verder. |
|
rensss |
26-1-2011 21:00 |
Posts: 1110 |
hier heb ik tenimste wat aan mensen die echt iets weten Dankje thijs. Maar het is me niet duidelijk wat een rotor is?
Maar hoe test ik die hogespanung of deze werkt want anders is het verloren staat. Ik heb zelfs mijn vinger tegen een van de draden gehouden niks gevoeld.
Ik weet wel m'n vliegwiel is in goede staat ligt het niet aan.
Bobine is goed.
Bedrading is kut. Moet vernieuwd worden zoals je zegt.
Ik snap 'm'n eigen bedradings schema niet moet ik me beter in verdiepen
Genoeg te doen. Hoe zit het met die draden. Is dit universeel?
Mvg Rens
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
26-1-2011 21:39 |
Posts: 10835 |
rotor = vliegwiel
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
rensss |
26-1-2011 21:55 |
Posts: 1110 |
oke mijn vliegwiel ziet er nog best goed uit veel magnestisme als je hem over de spoelen schuift krijg je hem bijna niet los
Ik heb net contacten gelegd met dickbvc aardige man
Maar iemand een idee hoeveel weerstand zo'n hogespanung kast mag hebben?
Gr
Ps Thijs nico uit hilversum bestaat nog Heb gemaild
Dit bericht is gewijzigd door rensss op 26-1-2011 om 21:58 uur.
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
ChielTZR |
26-1-2011 22:07 |
|
rensss |
27-1-2011 19:12 |
|
ChielTZR |
27-1-2011 19:26 |
Posts: 6016 |
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
Derbi-Olaf |
27-1-2011 19:28 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rensss
Dit klopt niet want een bobine is echt iets anders dan een versterker. Ik heb net gelezen dat dit kastje weinig volt omzet in veel volt verbeter me aljeblieft als ik dit fout heb
Chiel je hebt gelijk een roestige boel kan ik dit gewoon met een staalborstel en schuurpapier opschuren. Ik hou ervan zo weinig mogelijk geld uittegeven aan onderdelen. Met dit project komt dat behoorlijk van pas
Als ik had geweten dat het zoveel geld zou gaan kosten
[...]
Dit bericht is gewijzigd door rensss op 27-1-2011 om 19:14 uur.
stap 1 : Ga naar WWW.GOOGLE.NL
stap 2 : Zoek "Werking bobine"
stap 3 : Zoek "Zelfinductie"
Stap 4 : Zoek "Wederzijdse inductie"
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
ChielTZR |
27-1-2011 19:30 |
Posts: 6016 |
welke type simson is dit eig?
kon het nog niet vinden.
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
rensss |
27-1-2011 19:54 |
Posts: 1110 |
Ga de les lekker lezen.. Denk je dat ik dat nou niet weet.
Oke Olaf leg jij mij eens uit hoe ik de Versterker door kan meter het plaatje met hogespanung. Als je denkt dat je al vanalles weet.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
stap 1 : Ga naar WWW.GOOGLE.NL
stap 2 : Zoek "Werking bobine"
stap 3 : Zoek "Zelfinductie"
Stap 4 : Zoek "Wederzijdse inductie"
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
rensss |
27-1-2011 19:56 |
Posts: 1110 |
Simson s50 b2. Maar ik heb namelijk het verkeerde schema gepost dat was van een s51. Maar ik neem aan dat de draden universeel zijn?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
welke type simson is dit eig?
kon het nog niet vinden.
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
Derbi-Olaf |
27-1-2011 20:09 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rensss
Ga de les lekker lezen.. Denk je dat ik dat nou niet weet.
Oke Olaf leg jij mij eens uit hoe ik de Versterker door kan meter het plaatje met hogespanung. Als je denkt dat je al vanalles weet.
[...]
Hehe, als je het zelf allemaal wist had je dat ding al lopend, heb geen zin om je verder te helpen vanaf wat foto's. Dan moet ik teveel nadenken.
Als het mijn spul was geweest had ik gewoon honda bobine+CDI eropgeknutseld, maar daar beantwoord ik je vraag niet mee
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
rensss |
27-1-2011 20:27 |
Posts: 1110 |
Hahah dan ben je zeker geen Simson waard. Ik wil alles zo orgineel houden. Denk je nou echt dat ik die optie niet in mijn brein had een andere onsteking inbouwen.
Honda is zo simpel dit is een ander verhaal..
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
Hehe, als je het zelf allemaal wist had je dat ding al lopend, heb geen zin om je verder te helpen vanaf wat foto's. Dan moet ik teveel nadenken.
Als het mijn spul was geweest had ik gewoon honda bobine+CDI eropgeknutseld, maar daar beantwoord ik je vraag niet mee
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|