Leen |
16-1-2011 18:59 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rensss
Ja bedoel je een schakelaar ja die zit tussen de electrischiteits verdeler en de bobine.
nee geen schakelaar, een verbreekcontact van je contactpunten of van je CDI.
zet gewoon eens even 12v op die bobine met een accu. op het moment dat je de accu eraf haalt moet ie een vonk geven.
doet ie dit niet istie kapot.
Ook kan je even opzoeken in een werkplaatshandboek of misschien ergens op internet hoeveel weerstand je hoort te meten over de bobine.
dan is het uiteraard gewoon een kwestie van meten.
|
|
|
|
rensss |
16-1-2011 19:05 |
Posts: 1110 |
maar wat denk je benjamin als ik deze mogelijkheden af ga op problemen en ik ze oplos dat ik dan een vonk kan krijgen. Btw electronica is duur hopelijk ligt het niet aan mijn verdeler.
Gr Rens
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
16-1-2011 19:07 |
Posts: 17929 |
wat voor een verdeler? hoeveel volt heb je voor de bobine?
|
|
|
|
BenjaminDG |
16-1-2011 19:07 |
Posts: 4605 |
Testen.
Wij hebben geen glazen bol, dus ga gewoon alles af en zie of je een vonk hebt.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
rensss |
16-1-2011 19:07 |
Posts: 1110 |
Heb ik al gedaan leen met mijn fietsenmaker die had een 12 v batterij die heeft ie aangesloten op de bobine en toen hebben we die bobine in de werkbank gezet er gebeurde niks. Dus kapot...
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
nee geen schakelaar, een verbreekcontact van je contactpunten of van je CDI.
zet gewoon eens even 12v op die bobine met een accu. op het moment dat je de accu eraf haalt moet ie een vonk geven.
doet ie dit niet istie kapot.
Ook kan je even opzoeken in een werkplaatshandboek of misschien ergens op internet hoeveel weerstand je hoort te meten over de bobine.
dan is het uiteraard gewoon een kwestie van meten.
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
16-1-2011 19:11 |
Posts: 17929 |
ik zie dat er een berg lasrups bij je schakelpookje zit! heb je na het lassen het frame ontladen? anders blijven de spanningen in je frame en dat gaat storen op je elektro, zeker bij zo een grote lasrups
|
|
|
|
rensss |
16-1-2011 19:11 |
Posts: 1110 |
Het zit zo mijn brommer zit heel ingewikked in elkaar. Er wordt stroom opgewekt dit gaat door een kastje daar staat Achtung hogespanung op, iemand vertelde me dat dat een verdeler is voor je verlichting etc..En het is een 6 volt bobinesrry ik zei net 12 maar is 6
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
wat voor een verdeler? hoeveel volt heb je voor de bobine?
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
rensss |
16-1-2011 19:14 |
Posts: 1110 |
gedaan er is gelast zonder alle electronica ik ben niet helemaal achterlijk. Er is niet gelast bij het pookje maar de ophanging is gelast. Die was erg slecht
Gr
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
afbeelding
ik zie dat er een berg lasrups bij je schakelpookje zit! heb je na het lassen het frame ontladen? anders blijven de spanningen in je frame en dat gaat storen op je elektro, zeker bij zo een grote lasrups
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
rensss |
16-1-2011 19:17 |
Posts: 1110 |
je bedoeld dat toch niet negatief LASRUPS Het is gewoon erg netjes gelast niks op aan te maken heb het laten doen door iemand die er verstand van heeft.
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
16-1-2011 19:20 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rensss
je bedoeld dat toch niet negatief LASRUPS Het is gewoon erg netjes gelast niks op aan te maken heb het laten doen door iemand die er verstand van heeft.
het heet gewoon een lasrups, al is t door een fotolasser gedaan
|
|
|
|
thijs-tussengas |
17-1-2011 20:45 |
Posts: 105 |
Hmmmmmmm...ja als ik de foto van het brommertje bekijk denk ik dat je een 6 volts Rühla- onsteking hebt. Daar zit geen verdeler op, die zit nooit op een één-pitter, maar wel een MECHANISCHE gelijkstroom spanningsregelaar; dat is afhankelijk van je dynamo én het bouwjaar van je Simson. Voor westerse begrippen zijn zulke ontstekingen sinds 1960 ongebruikelijk, maar in de DDR tot halverwege jaren '80 normaal.
|
|
Wie langzaam rijdt, komt verder. |
|
rensss |
25-1-2011 19:41 |
Posts: 1110 |
Hallo ik zit al een tijdje te prutsen met de electronica van mijn simson.
Toen bedacht ik me maak ik even een schema omdat het me maar niet lukt een vonk te krijgen.
tekeningtje
De verdeler of hoe het ook moge heten.
Ik heb me gericht op de rode draad dus nr14 ik weet zeker dat ik de draden op de bobine niet het omgedraaid want er stond duidelijk op rood links, zwart rechts.
Ik vind dit schema ook wel een beetje onduidelijk.
Maar wie ziet het probleem?
Alvast bedankt!
mvg Rens
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
thijs-tussengas |
25-1-2011 20:13 |
Posts: 105 |
O.K. dat maakt al weer wat duidelijker. Maak voor de zekerheid nog 'ns een foto van de dynamo zelf, met alle aansluitingen zoals je ze nu hebt.
Ik denk haast dat je wél een 12v installatie hebt, met puntloze ontsteking; die werden pas eind jaren '80 geleverd. Even voor de duidelijkheid; de bobine's waren niet best; ik verving ze altijd meteen voor een Bosch auto-bobine en als je de versie zonder contactpunten hebt ( mét bestond ook ); die stond bekend als niet al te betrouwbaar. Deze onstekingen gebruikte MZ ook en eigenlijk was de overstap van de punten ontsteking naar de electronische te snel gemaakt; niet goed doorontwikkeld. Ik weet niet of je bromer lopend gekocht of gekregen hebt, maar er is een redelijke kans dat dit een lastig klusje wordt.
Het altenatief: toen ik zelfs ooit een MZ TS-250 ombouwde naar Gelände-rad heb ik er een Bosch bromfietsontsteking op gezet. Dit kan niet zonder meer, maar is wel mogelijk, en als 't werkt bespaard het je veel ergernis.
Dus eerst maar eens die foto van de dynamo.
Succes, Mathijs
|
|
Wie langzaam rijdt, komt verder. |
|
rensss |
25-1-2011 21:20 |
Posts: 1110 |
Bedankt thijs Wat bedoel je met dynamo? Er zit geen dynamo op, of soort gelijks. Ik heb deze brommer niet lopend gekocht. Maar ik heb trouwens al een nieuwe bobine gekocht de oude lekte stroom. Ik was toen met íemand die er verstand van had' en toen hadden we met een spanningsmeter gewoon een goed voltage gemeten. Maar we kregen maar geen vonk in de eerste instantie dachten we dat de bobine naar z'n grootje was klopte ook. Dit heb ik vervangen. Maar ik denk dat het kastje de foto dus kapot is maar zou je alle draden gelijk op elkaar kunnen aansluiten zonder het kastje. En kan iemand mij vertellen waarvoor die dient? Ik dacht eerst voor een wisselspanning voor de lampen etc..
Maar ik maak morgen wel weer foto's Maar het liefst zou ik niet willen ombouwen want diegen zei dat dit onstekingsmechanisme erg simpel is en er valt nauwelijks aan te afstellen.
Het loopt dan ook mooi.
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
25-1-2011 21:45 |
Posts: 10835 |
jouw brommer heeft ook een dynamo of generator/alternator/spoel of hoe je het ook wilt noemen.
Je brommer moet immers zelf de stroom opwekken die nodig is voor het vonken.
Meestal zit die in het blok direct op de krukas en is hij gecombineerd met de regeling voor de ontsteking (contactpuntjes of sensor) en je vliegwiel.
Waar de draadjes het blok in gaan zit het spul meestal achter.
Ik heb een dergelijke brommer nooit van dichtbij gezien dus ik kan je niet helpen. Maar ik weet wel bijna zeker dat je dat kastje nodig hebt.
Zomaar dat kastje weg laten en de draden ergens aan knopen kan dingen kapot maken.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|