Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - schakelprobleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 977 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #63521 - schakelprobleem
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1251 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

aprilia sx 50 14-1-2011 23:04 Print topicpost
Posts: 66
hallo, ik had vandaag een probleempje. Ik reed dus op een rotonde af. En moest plotseling remmen, toen stond mijn brommer nog in versnelling 5 of 6. ik had dus mijn koppeling wel ingedrukt alleen toen ik hem naar zijn 1 probeerde te zetten ging dat niet. ik drukte wel mijn versnellingspedaal omlaag alleen hij reageerde niet, even later reageerde hij pas. hoe komt dit?

alvast bedankt.
 

Jozeff - Forum en Sales Moderator 14-1-2011 23:06 Print reply

Posts: 10835
stond je stil?
dan is het vrij normaal dat je niet altijd soepel kunt schakelen, je moet dan je brommer een beetje naar voren of achteren bewegen tijdens het schakelen of je koppeling iets laten opkomen.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
aprilia sx 50 14-1-2011 23:09 Print reply
Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
stond je stil?
dan is het vrij normaal dat je niet altijd soepel kunt schakelen, je moet dan je brommer een beetje naar voren of achteren bewegen tijdens het schakelen of je koppeling iets laten opkomen.


oke, , ik stond inderdaadl stil, maar als ik hem in zijn 5e of 6e versnellig op wil laten komen als ik stil staat lukt volgens mij niet. maar ik zal volgende keer als ik dat weer heb wel beetje bewegen.

bedankt voor de tip
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 14-1-2011 23:15 Print reply

Posts: 10835
niet helemaal op laten komen maar half tot hij net aangrijpt.
Dan hoor/voel je een tandwiel bewegen in het blok en zul je merken dat je kunt schakelen.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
aprilia sx 50 14-1-2011 23:16 Print reply
Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
niet helemaal op laten komen maar half tot hij net aangrijpt.
Dan hoor/voel je een tandwiel bewegen in het blok en zul je merken dat je kunt schakelen.


oke bedankt.


Dit bericht is gewijzigd door aprilia sx 50 op 14-1-2011 om 23:16 uur.
 
aprilia sx 50 14-1-2011 23:19 Print reply
Posts: 66
even nog iets als je je brommer opvoert dan verslijt je cillinder toch of je cabarateur of je blok. want ksnap er nie zo veel van.
 
Marcooow 14-1-2011 23:20 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: aprilia sx 50
even nog iets als je je brommer opvoert dan verslijt je cillinder toch of je cabarateur of je blok. want ksnap er nie zo veel van.


opvoeren zoals?

als jij ipv de originele uitlaat een snelle monteerd bijv. een yasuni of een ander merk dan zal je cilinder meer toeren maken en dus meer slijten
 
faster than a bullet!
aprilia sx 50 14-1-2011 23:22 Print reply
Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: marcooow
[...]


opvoeren zoals?

als jij ipv de originele uitlaat een snelle monteerd bijv. een yasuni of een ander merk dan zal je cilinder meer toeren maken en dus meer slijten


ja oke dat snap ik maar ik bedoel wat slijt meestal het snelst? en is dat duur om te vervangen?

je kan toch ook gewoon andere tandwielverhouding nemen zodat die minder hoge toeren maakt of niet?
 
Marcooow 14-1-2011 23:31 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: aprilia sx 50
[...]


ja oke dat snap ik maar ik bedoel wat slijt meestal het snelst? en is dat duur om te vervangen?

je kan toch ook gewoon andere tandwielverhouding nemen zodat die minder hoge toeren maakt of niet?


grotere voortandwiel= meer snelheid, minder toeren op top, minder trekkracht (dus je komt moeilijker bij het optrekken weg)

kleiner voortandwiel= minder snelheid, meer toeren op top, meer trekkracht

groter achtertandwiel= minder snelheid, meer toeren op top, meer trekkracht

kleiner achtertandwiel= meer snelheid, minder toeren op top, minder trekkracht

dus als je echt veel trekkracht wilt, bijvoorbeeld als je een crossbrommer hebt voor in het zand dan kies je dus een grote achtertandwiel samen met een klein voortandwiel.

heb je veel trekkracht en je top is niet zo hoog, maar top heb je niet nodig je hebt trekkracht nodig zodat je makkelijk door de versnellingen heen kan komen

wil je veel snelheid kies je dus voor een klein achtertandwiel met een groot voortandwiel

kom je moeilijk bij het optrekken weg maar heb je een hogere top

je hebt verschillende maten tandwielen dus je kunt zorgen dat je, en mooie top hebt, en mooie trekkracht

gaat je brommer moeilijk weg bij het wegtrekken kan dat dus aan je tandwielen liggen (mits alles zoals afstelling in orde is) dan kies je een 1 tands kleiner voortandwiel

als het nog niet duidelijk is dan weet ik het ook niet meer
 
faster than a bullet!
aprilia sx 50 15-1-2011 0:20 Print reply
Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: marcooow
[...]


grotere voortandwiel= meer snelheid, minder toeren op top, minder trekkracht (dus je komt moeilijker bij het optrekken weg)

kleiner voortandwiel= minder snelheid, meer toeren op top, meer trekkracht

groter achtertandwiel= minder snelheid, meer toeren op top, meer trekkracht

kleiner achtertandwiel= meer snelheid, minder toeren op top, minder trekkracht

dus als je echt veel trekkracht wilt, bijvoorbeeld als je een crossbrommer hebt voor in het zand dan kies je dus een grote achtertandwiel samen met een klein voortandwiel.

heb je veel trekkracht en je top is niet zo hoog, maar top heb je niet nodig je hebt trekkracht nodig zodat je makkelijk door de versnellingen heen kan komen

wil je veel snelheid kies je dus voor een klein achtertandwiel met een groot voortandwiel

kom je moeilijk bij het optrekken weg maar heb je een hogere top

je hebt verschillende maten tandwielen dus je kunt zorgen dat je, en mooie top hebt, en mooie trekkracht

gaat je brommer moeilijk weg bij het wegtrekken kan dat dus aan je tandwielen liggen (mits alles zoals afstelling in orde is) dan kies je een 1 tands kleiner voortandwiel

als het nog niet duidelijk is dan weet ik het ook niet meer


haha, bedankt hoor
 
midas 15-1-2011 8:46 Print reply

Posts: 1211
Er is eigenlijk niet egt iets dat het meest slijt. Als je je brommer opvoert moet je er gewoon bijweten dat het allemaal wat sneller slijt. zoals:
lagers
krukaslagers
cilinder
zuiger
banden
ketting
enz.
Niet dat dit niet slijt als je em niet opvoert, maar als je het doet, dan slijt het ietje sneller.
Alleen ik snap niet hoe een caburateur nou kan slijten.
 
gradusss 15-1-2011 13:13 Print reply

Posts: 603
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: midas
Alleen ik snap niet hoe een caburateur nou kan slijten.


zonder luchtfilter rijden. dan word de gasschuif een beetje gezandstraald door het aangezogen vuil. bij een verchroomde gasschuif kan het chroom er van af komen (pas na maanden/jaren) en bij een "gewone" gasschuif komen er groeven in de gasschuif en de behuizing waarin ie heen en weer gaat.

maar daar merk je verder eigenlijk niks van

 
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden...
Aprilia RX 50 2003 15-1-2011 13:24 Print reply

Posts: 6717
alles slijt iets sneller, maar als je bijvoorbeeld alleen de begrensers eruit haalt zullen alleen je tandwielen en ketting wat meer slijten, de rest ook wel, maar daar ga jij niet veel van merken.

ik heb na ong 30000 km, klein beetje opgevoerd pas 1 cilinderkit versleten dus valt best mee, verder heb ik wel paar tandwielen, kettingen en banden versleten, maar dat komt omdat ik veel in het zand zit en dat ik noppen banden heb, die gewoon veel slijten
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
aprilia sx 50 15-1-2011 14:34 Print reply
Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
alles slijt iets sneller, maar als je bijvoorbeeld alleen de begrensers eruit haalt zullen alleen je tandwielen en ketting wat meer slijten, de rest ook wel, maar daar ga jij niet veel van merken.

ik heb na ong 30000 km, klein beetje opgevoerd pas 1 cilinderkit versleten dus valt best mee, verder heb ik wel paar tandwielen, kettingen en banden versleten, maar dat komt omdat ik veel in het zand zit en dat ik noppen banden heb, die gewoon veel slijten


oke, je hoort ook veel mensen zeggen dat ze een 70cc blok eronder hebben ofso alleen hoeduur is dat? moet je dan alleen een andere cilinder om je blok doen?
 
Aprilia RX 50 2003 15-1-2011 14:53 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: aprilia sx 50
[...]


oke, je hoort ook veel mensen zeggen dat ze een 70cc blok eronder hebben ofso alleen hoeduur is dat? moet je dan alleen een andere cilinder om je blok doen?


ik heb een dr80 cilinder, 75 cc ofzo, dan trekt hij idd beter op en zal er niet echt sneller van gaan

maar aangezien jij nog maar net begint met brommer rijden zou ik eerst de uitlaat ontgrensen. en mocht je dan nog harder willen (optrekken) zou je altijd nog een andere cilinder kunnen nemen.

die dr80 cilinder die ik heb was ong 130 euro, alleen dan moet je hem er zelf opzetten en afstellen (goed te doen maar best moeilijk voor een leek, no offense)

edit: wil je een cilinder waar je echt harder van gaat ben je al gouw 200 euro kwijt

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 15-1-2011 om 14:54 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 1251 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved