Marcooow |
14-1-2011 19:44 |
Posts: 5713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: midas
Hallo,
ik ga morgen kijken naar een cr80 uit 1985 en ben van plan om hem te gaan kopen. Heeft iemand ervaring met cr80 uit dat jaartal of is het wel een goede keus om zo'n eentje te kopen?
mvg midas
ga eerst eens kijken of het wat is ipv dat je nu al zegt dat je die gaat kopen.
zoek maar op wat je allemaal kan controleren als je naar de moter gaat kijken, staat wel ergens bij de faq
|
|
faster than a bullet! |
|
mx-jacob |
14-1-2011 19:46 |
Posts: 2938 |
Ik heb een cr125 uit 86 gehad. het was een leuke beginners motor. ik heb hem weg gedaan om dat de zuiger op was en er een nieuwe in moest. de zuiger zat al op zijn laatste overmaat dus kon iet meer op gehoond worden. Dus zou er ook een nieuwe bus in de cilinder moeten. Maar dat was hij eigelijk niet meer waart. je merkt natuurlijk wel het verschil tussen een motor uit 85 en eentje van na 2003 of zo.
Gr, Jacob
|
|
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam |
|
gradusss |
14-1-2011 20:17 |
Posts: 603 |
omdat de kosten voor reparaties erg hoog zijn bij crossers moet je beter opletten dan bij een brommer. (eigenlijk wel logisch)
zoals jacob al zegt over zuiger en cilinder.
waar ik op zou letten:
1. start ie snel?
een goede crosser moet met 1,2,3 keer kicken gewoon lopen.
moet je vaker kicken en klooien met choke er op, choke er af, gas open, gas dicht dan ga er maar van uit dat of de ontsteking zn beste tijd heeft gehad, of zuiger en cilinder ver versleten zijn.
2. compressie
flinke compressie? voelt het aan als een gemiddelde mt5 dan weer ver versleten zuiger en cilinder
3. ketting en tandwielen.
zien de tanden van het achtertandwiel er uit als haaievinnen,1 kant op gebogen, en kun je de ketting vanaf het achtertandwiel ver naar achter trekken dan is de boel versleten. echt gigantisch duur is een nieuw setje niet, maar het duidt wel op erg slecht onderhoud. de rest van het blok en de motor is dan vaak net zo slecht.
4. is er aan het frame gelast?
oudere crossers kunnen soms last hebben van scheurtjes in het frame. zie je lasnaden waar ze niet horen dan laat em maar staan.
5. hoe zien de kappen er uit?
gescheurde/geknikte kappen, losse spatborden...geeft aan dat ie meer misbruikt is dan gebruikt.
6. achterschokbreker en voorvork
is de voorvork droog? (geen lekkende keerringen).
een ritje over wat hobbels geeft snel aan of de boel lek of gaar is. de motor voelt dan aan als een natte krant of slaat door als je springt.
en bij crossmotoren is het altijd: twijfel je, laat em dan staan.
|
|
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden... |
|
-simon- |
14-1-2011 20:32 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gradusss
omdat de kosten voor reparaties erg hoog zijn bij crossers moet je beter opletten dan bij een brommer. (eigenlijk wel logisch)
zoals jacob al zegt over zuiger en cilinder.
waar ik op zou letten:
1. start ie snel?
een goede crosser moet met 1,2,3 keer kicken gewoon lopen.
moet je vaker kicken en klooien met choke er op, choke er af, gas open, gas dicht dan ga er maar van uit dat of de ontsteking zn beste tijd heeft gehad, of zuiger en cilinder ver versleten zijn.
2. compressie
flinke compressie? voelt het aan als een gemiddelde mt5 dan weer ver versleten zuiger en cilinder
3. ketting en tandwielen.
zien de tanden van het achtertandwiel er uit als haaievinnen,1 kant op gebogen, en kun je de ketting vanaf het achtertandwiel ver naar achter trekken dan is de boel versleten. echt gigantisch duur is een nieuw setje niet, maar het duidt wel op erg slecht onderhoud. de rest van het blok en de motor is dan vaak net zo slecht.
4. is er aan het frame gelast?
oudere crossers kunnen soms last hebben van scheurtjes in het frame. zie je lasnaden waar ze niet horen dan laat em maar staan.
5. hoe zien de kappen er uit?
gescheurde/geknikte kappen, losse spatborden...geeft aan dat ie meer misbruikt is dan gebruikt.
6. achterschokbreker en voorvork
is de voorvork droog? (geen lekkende keerringen).
een ritje over wat hobbels geeft snel aan of de boel lek of gaar is. de motor voelt dan aan als een natte krant of slaat door als je springt.
en bij crossmotoren is het altijd: twijfel je, laat em dan staan.
meeste dingen ben ik het mee eens.
maar het compressie verhaal niet helemaal. bij een 2t zal het idd vaak wel zo zijn. maar bij 4t crossers werken zowat alle fabrikanten met een andere overbrenging van de kickstart. een honda trapt bijvoorbeeld heel makkelijk. maar toch is hij dan niet versleten.
en bij de kappen. scheuren en grote plekken in de radiateurkappen en zijkappen dan moet je idd ff goed nadenken wat je ermee doet, maar in het voor en achterspatbord zie je redelijk vaak. daar moet je wat minder op letten.
en bij voorvork en achterschokbreker. zet de motor op de grond. en til hem achter wat op, als je eerst het frame optilt en een paar cm later was de achterbrug erbij mee. dan zijn de achterbrug/linklagers versleten.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
midas |
14-1-2011 20:39 |
Posts: 1211 |
Ik koop em niet voor de veeringen vant die zijn allemaal lek (zowel voor als achter) en dat ga ik verhelpen met nieuwe keeringen, maar er zit wel een nieuwe zuiger i. Bedankt voor de reacties! Oja, ik zeg dit nu al omdat ik em morgen gewoon koop of niet koop.
bedankt!
Dit bericht is gewijzigd door midas op 14-1-2011 om 20:40 uur.
|
|
|
|
midas |
15-1-2011 20:50 |
Posts: 1211 |
Ik heb em gekocht!! Alleen nu vraag ik me af wat voor motor olie erin moet.
En een vriend die meeging die zei dat ik de benzine 1:25 moest mengen. Nu lijkt mij dit best wel heel erg vet, zelfs voor een cr80. Het kan zomaar kloppen hoor, maar weet iemand of dit klopt?
|
|
|
|
kenny77 |
15-1-2011 20:51 |
Posts: 29286 |
1:40 is voldoende.
|
|
|
|
rensss |
15-1-2011 21:11 |
Posts: 1110 |
eey midas heb je hem gekocht nice man. Ik kom morgen effe kijken is die motorisch goed in orde
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
midas |
15-1-2011 21:14 |
|
midas |
15-1-2011 21:15 |
Posts: 1211 |
owja! hoe zit et dan met die motorolie??
|
|
|
|
rensss |
15-1-2011 21:18 |
Posts: 1110 |
Midas denk een aan google daar kun je alles vinden:P
|
|
Zundapp: Zietunietdatallespreciespast? |
|
midas |
15-1-2011 21:23 |
Posts: 1211 |
Behalve welke motor olie er in een cr80 moet
|
|
|
|
groenedennis |
15-1-2011 21:52 |
Posts: 131 |
he midas er moet gwn 10w/40 voor natte plaaten koppeling in dagt ik maar dat weten ze wel bij massink
maar ik meng ok niet 1:25 maar 1:40
als het binnekort weer een beetje op gedroogt is kunnen we hem mooi is ff uit probeeren op het land
Dit bericht is gewijzigd door groenedennis op 15-1-2011 om 21:53 uur.
|
|
|
|
mx-jacob |
15-1-2011 22:09 |
Posts: 2938 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: midas
[...]
mooi zo, dan kan ik gwoon benzine van de dt gebruiken.
[...]
ja leuk! Alleen ik denk dat we nog nie kunnen rijde want er is daar nog geen plek voor, en hij maakt teveel herrie voor in het dorp
Wat bedoel je met benzine van de dt??? Ik zou wel iets betere 2t olie gebruiken dan de door snee brommer 2t. ik gebruik altijd Castrol power RS. gr.
|
|
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam |
|
-simon- |
16-1-2011 4:34 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jacobvandervoort
[...]
Wat bedoel je met benzine van de dt??? Ik zou wel iets betere 2t olie gebruiken dan de door snee brommer 2t. ik gebruik altijd Castrol power RS. gr.
als je wat fatsoenlijks in je brommer wilt gebruik je dat ook.
@ts: mengen zou ik 1:40 tot 1:50 doen met goede olie. bijvoorbeeld castrol power rs.
blok olie is eigenlijk niks anders als bij een schakelbrommer. maar als je naar een crosszaak gaat krijg je zowieso wel de goede, en vaak nog goedkoper als bij de brommerzaak ook.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|