Is het mogelijk om de ontsteking van een originele derbi (2005) te vervroegen. Ik heb vanmiddag mijn vliegwiel afgenomen en merkt op dat er sleufgaten voorzien zijn om die spoelen te verdraaien. Wat heeft dit van effect ? en hoe kan je weten dat je onsteking niet te vroeg zet ?
mischien nog even de set up vermelden
70cc airsal alu
21mm dellortho
Vl6 membraam
Yasuni R2 uitlaat
je kunt hem vervroegen ja.. maar ori derbi ontsteking is volgens mij een stuk beter getimed dan ori honda ontsteking. ik zou hem dan ook niet net zoals bij een oude honda klakkeloos op z'n vroegst zetten.
als je goed kijkt zie je bovenaan je ontsteking een merkteken staan ( een streepje als ik het goed heb ).
zo kun je hem altijd nog weer in de ori stand zetten.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: De Schout
je kunt hem vervroegen ja.. maar ori derbi ontsteking is volgens mij een stuk beter getimed dan ori honda ontsteking. ik zou hem dan ook niet net zoals bij een oude honda klakkeloos op z'n vroegst zetten.
maar hoe kan je dan inschatten hoe ver je mag gaan ? Grtz
Quote:Oorspronkelijk gepost door: - Han -
ik heb nog nooit gehoord dat een derbi beter is gaan lopen door een de ontsteking te vervroegen. Niet doen dus
Dat toen ze toch veel bij getunede motorblokken ? zoals hpi ontsteking etc...
Jouw ontsteking vervroegd automatisch naarmate het toerental hoger wordt. Hij moet dus gewoon op het merkteken staan, en dan doet je ontsteking de rest van het werk.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
zet em gewoon op z'n vroegst en probeer of hij feller is
Ja tuurlijk, met een beetje geluk heb je dan na een paar km ook een gat in je zuiger erbij.
Als je brommer gewoon goed loopt fijn laten staan. Wil je harder? Koop een ander uitlaat en/of cilinder en carburator. Door zomaar aan je ontsteking te gaan prutsen ga je niet harder.
Hpi berust op een heel ander principe, hier is namelijk de massa van het vliegwiel veel kleiner waardoor de massatraagheid ook veel kleiner is. Daardoor wordt je gasreactie beter.
Dit bericht is gewijzigd door _3s_ op 13-1-2011 om 19:37 uur.
Ja tuurlijk, met een beetje geluk heb je dan na een paar km ook een gat in je zuiger erbij.
Als je brommer gewoon goed loopt fijn laten staan. Wil je harder? Koop een ander uitlaat en/of cilinder en carburator. Door zomaar aan je ontsteking te gaan prutsen ga je niet harder.
Hpi berust op een heel ander principe, hier is namelijk de massa van het vliegwiel veel kleiner waardoor de massatraagheid ook veel kleiner is. Daardoor wordt je gasreactie beter.
Dit bericht is gewijzigd door _3s_ op 13-1-2011 om 19:37 uur.
ok, bedankt
ik wist dat hpi voor betere gasreactie bezorgde door de binnenrotor maar ik dacht ook dat ze hem vervroegde om betere prestaties uit je blok te halen grtz
ik wist dat hpi voor betere gasreactie bezorgde door de binnenrotor maar ik dacht ook dat ze hem vervroegde om betere prestaties uit je blok te halen grtz
wat jij waarschijnlijk bedoelde was dat de cdi curve van hpi anders is dan de originele cdi curve van een brommer. en daar heb je helemaal gelijk in.
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden...