Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Probleempjes

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 844 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #63478 - Probleempjes
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 3505 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Kai. 11-1-2011 13:40 Print reply

Posts: 721
Is het trouwens normaal dat je de drijfstand op de krukas heen en weer kunt schuiven?
 
nieuwe vonkjes gekocht
Maeddy 11-1-2011 13:49 Print reply

Posts: 1059
wel iets van links naar rechts, niet van boven naar beneden.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Kai. 11-1-2011 14:01 Print reply

Posts: 721
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
wel iets van links naar rechts, niet van boven naar beneden.


ja dat weet ik maar ik bedoel dat hij op de krukas heen en weer kan, niet de axiale speling enz

edit: heb net de zuiger er ff afgehaalt en zag tot mijn verbazing dit:


heb dit nog nooit meegemaakt.
Mijn zuiger kon ik namelijk wel een beetje bewegen,

Er zitten 2 ringen op die met olie er nou aankleven

gvd en de zuigerveer is me net ook geknapt dus dat worden zobiezo nieuwe zuigerveren.....

Dit bericht is gewijzigd door Kai. op 11-1-2011 om 16:06 uur.
 
nieuwe vonkjes gekocht
kenny77 11-1-2011 18:16 Print reply

Posts: 29286
Daar is ook een maximale maat voor hoeveel je de drijfstang over de bigend pen heen mag schuiven.
Daarvoor zou je eigenlijk het werkplaats handboek voor moeten hebben.

Voor de dt50mx is de maximale maat daarvan 2mm en bij de cr is dit maar 0.65mm
Ligt er natuurlijk ook aan dat de cr80 meer toeren maakt en er grotere krachten op die drijfstang komen.
Ik denk wel dat je als maatstaaf die van de dt50 kan aanhouden.

1 to 1.2mm zuigerveerslot speling is te veel, als het nieuw is is dit rond de 0.20~0.30 (misschien de kleinere boring iets minder dit was voor een grote boring)

Ik denk dat de vorige eigenaar die ringen erop heeft gezet omdat volgens hem de zuiger te veel heen en weer kon schuiven.
Maar die ringen niet nodig.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 11-1-2011 om 18:17 uur.
 
Kai. 11-1-2011 20:01 Print reply

Posts: 721
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Daar is ook een maximale maat voor hoeveel je de drijfstang over de bigend pen heen mag schuiven.
Daarvoor zou je eigenlijk het werkplaats handboek voor moeten hebben.

Voor de dt50mx is de maximale maat daarvan 2mm en bij de cr is dit maar 0.65mm
Ligt er natuurlijk ook aan dat de cr80 meer toeren maakt en er grotere krachten op die drijfstang komen.
Ik denk wel dat je als maatstaaf die van de dt50 kan aanhouden.

1 to 1.2mm zuigerveerslot speling is te veel, als het nieuw is is dit rond de 0.20~0.30 (misschien de kleinere boring iets minder dit was voor een grote boring)

Ik denk dat de vorige eigenaar die ringen erop heeft gezet omdat volgens hem de zuiger te veel heen en weer kon schuiven.
Maar die ringen niet nodig.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 11-1-2011 om 18:17 uur.


nou dat zal dan denk ik wel goed zitten, want ik kon het maar iets bewegen, zal ik de ringen weghalen ofniet? zou dat dat gerinkel eventueel ook kunnen veroorzaken?

Ik ga nieuwe zuigerveren kopen, gewoon met cillidnertje en zuigerte naar de bromboer.

Hopen dat het dan over is, de cillinder laat ik gewoon zo met een klein stoonrandje.

Missschien dat hij wel een keer gehoond is, ik weet niet of je met honen de stootrand laat zitten, denk ik het niet ofwel?

bedankt

gr kai
 
nieuwe vonkjes gekocht
thijs-tussengas 11-1-2011 21:44 Print reply

Posts: 105
Die ringen horen er volgens mij dus niet in. En wat voor small-end lager heb je; een bus of een naaldlager. Afhankelijk van het bouwjaar heb je naald of bus. Let erop dat de vroege small-end naald-lagers uit de DDR nog niet echt goed waren. Als ze slijten en de kooi breekt, valt de hele zooi in 't carter en loopt 't blokje in puin. Let ook goed op dat als er een naaldlager in zit, het small-end ook echt hiervoor bedoelt is, de ringen kunnen gediend hebben om de hele zooi op z'n plek te houden als verkeerde lagering gemonteerd is. Het Simson-blok is op zichzelf een goed ding, als je nieuwe zuiger wilt laten inslijpen denk ik dat je bij Mahle probleemloos een goeie vind. Ook in MZ werden vaak Mahle zuigers als vervanger gebruikt.
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.
Kai. 12-1-2011 7:31 Print reply

Posts: 721
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
Die ringen horen er volgens mij dus niet in. En wat voor small-end lager heb je; een bus of een naaldlager. Afhankelijk van het bouwjaar heb je naald of bus. Let erop dat de vroege small-end naald-lagers uit de DDR nog niet echt goed waren. Als ze slijten en de kooi breekt, valt de hele zooi in 't carter en loopt 't blokje in puin. Let ook goed op dat als er een naaldlager in zit, het small-end ook echt hiervoor bedoelt is, de ringen kunnen gediend hebben om de hele zooi op z'n plek te houden als verkeerde lagering gemonteerd is. Het Simson-blok is op zichzelf een goed ding, als je nieuwe zuiger wilt laten inslijpen denk ik dat je bij Mahle probleemloos een goeie vind. Ook in MZ werden vaak Mahle zuigers als vervanger gebruikt.


Ik heb alleen zon pistonpen ja, ringen dus gewoon weglaten of misschien er tussenhouden afhankelijk van de speling?
 
nieuwe vonkjes gekocht
thijs-tussengas 12-1-2011 16:04 Print reply

Posts: 105
Laat ik iets duidelijker zijn. Met small-end-lagering bedoel ik dus het uiteinde van de drijfstang. Het bovenste kleine oog van de drijfstang noemen we "small-end" ( letterlijk: kleine uiteinde)
De pistonpen gaat dus door de zuiger én door het small-end; daar zit een LAGER tussen ! Oftewel een ingeperste (fosfor)bronze bus, óf er zit een naaldlager in. Als je de zuiger verwijdert, blijft dat small-end-lager achter in dat small-end.
O.K. let nu goed op. Je Simson werd in een land gebouwd waar de industrie heel anders als hier georganiseerd was. Simson volgde voor de motorische ontwikkelingen MZ uit Zschopau. Bij MZ werd in de periode 1972-1973 de small-end lagering van bus- naar naaldlager veranderd. Simson zou dat in die tijd of kort daarna ook doen. Vandaar dat ik je het bouwjaar vraag. Simsons voor de export kregen als eerste INA-naaldlagers. Lokaal (DDR dus) is er langer met bussen door gereden. Heb je een export uitvoering ?
Je ziet de bronze bus gewoon zitten in het small-end maar deze is onder druk ingeperst en kan niet met de hand verwijder worden. Een naaldlager verwijder je eenvoudig met de hand. Het small-end voor bus-lagering mag nooit van een naaldlager voorzien worden, dit leidt gegarandeerd tot schade. Om een buslagering te vernieuwen is speciaal gereedschap nodig.
Ik hoor het wel.
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.
Kai. 12-1-2011 16:41 Print reply

Posts: 721
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
Laat ik iets duidelijker zijn. Met small-end-lagering bedoel ik dus het uiteinde van de drijfstang. Het bovenste kleine oog van de drijfstang noemen we "small-end" ( letterlijk: kleine uiteinde)
De pistonpen gaat dus door de zuiger én door het small-end; daar zit een LAGER tussen ! Oftewel een ingeperste (fosfor)bronze bus, óf er zit een naaldlager in. Als je de zuiger verwijdert, blijft dat small-end-lager achter in dat small-end.
O.K. let nu goed op. Je Simson werd in een land gebouwd waar de industrie heel anders als hier georganiseerd was. Simson volgde voor de motorische ontwikkelingen MZ uit Zschopau. Bij MZ werd in de periode 1972-1973 de small-end lagering van bus- naar naaldlager veranderd. Simson zou dat in die tijd of kort daarna ook doen. Vandaar dat ik je het bouwjaar vraag. Simsons voor de export kregen als eerste INA-naaldlagers. Lokaal (DDR dus) is er langer met bussen door gereden. Heb je een export uitvoering ?
Je ziet de bronze bus gewoon zitten in het small-end maar deze is onder druk ingeperst en kan niet met de hand verwijder worden. Een naaldlager verwijder je eenvoudig met de hand. Het small-end voor bus-lagering mag nooit van een naaldlager voorzien worden, dit leidt gegarandeerd tot schade. Om een buslagering te vernieuwen is speciaal gereedschap nodig.
Ik hoor het wel.


bedankt voor je goede uitleg, maar mijn simson bevat geen naaldlager, wel het bronzen busje waar je het over had zit in het small end. Mijn pistonpen past daar gewoon precies in. Het bouwjaar is 1972. Moet ik de ringen laten zitten,

bedankt

 
nieuwe vonkjes gekocht
thijs-tussengas 12-1-2011 17:16 Print reply

Posts: 105
O.K. bronze bus, dus. Steek de piston gewoon (zonder zuiger) door het oog. Als de pen nu heel weinig speling heeft is 't goed. Bij echt duidelijke speling moet je vernieuwen, maar anders als bij naaldlagering slaat de bus niet kapot (ingeval van slijtage). Probeer ook of je speling vind op 't big-end (lett: grote uiteinde); dat is het onderste drijfstangoog bij de krukas. Als je de drijfstang RECHTSTANDIG op en neer probeert te bewegen, mag je uit de hand geen noemenswaardige speling voelen. Houd de krukas hierbij stil! De drijfstang kan rechtstandig wat heen en weer schuiven, maar kantel de drijfstang nooit zijdelings. De ringen horen er niet in!
Het geluid waar je mee begon is wel typisch voor een slijtage op het small-end, maar met een bus kan het op zich geen kwaad.

Als je de brommer wilt verkopen, doe het als volgt; vind je geen/ heel weinig speling op het big-end, monteer dan de zuiger terug (zonder ringen) ongeacht de speling op de bronze bus, laat de stootrand weghonen, monteer de cilinder weer (dus mét ringen ) en als de brommer loopt, biedt hem dan te koop aan MET vermelding dat het blok lopend, maar aan revisie toe is. Een hele revisie krijg jij voor de verkoop nooit lonend, en iemand die een Schwalbe van veertig jaar oud koopt onder deze vermelding weet waar hij aan toe is. Wil je een betere prijs; biedt de brommer in Duitsland te koop aan. De Schwalbe is daar erg populair, ook in versleten toestand.

Succes ermee.........

 
Wie langzaam rijdt, komt verder.
Kai. 12-1-2011 17:38 Print reply

Posts: 721
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
O.K. bronze bus, dus. Steek de piston gewoon (zonder zuiger) door het oog. Als de pen nu heel weinig speling heeft is 't goed. Bij echt duidelijke speling moet je vernieuwen, maar anders als bij naaldlagering slaat de bus niet kapot (ingeval van slijtage). Probeer ook of je speling vind op 't big-end (lett: grote uiteinde); dat is het onderste drijfstangoog bij de krukas. Als je de drijfstang RECHTSTANDIG op en neer probeert te bewegen, mag je uit de hand geen noemenswaardige speling voelen. Houd de krukas hierbij stil! De drijfstang kan rechtstandig wat heen en weer schuiven, maar kantel de drijfstang nooit zijdelings. De ringen horen er niet in!
Het geluid waar je mee begon is wel typisch voor een slijtage op het small-end, maar met een bus kan het op zich geen kwaad.

Als je de brommer wilt verkopen, doe het als volgt; vind je geen/ heel weinig speling op het big-end, monteer dan de zuiger terug (zonder ringen) ongeacht de speling op de bronze bus, laat de stootrand weghonen, monteer de cilinder weer (dus mét ringen ) en als de brommer loopt, biedt hem dan te koop aan MET vermelding dat het blok lopend, maar aan revisie toe is. Een hele revisie krijg jij voor de verkoop nooit lonend, en iemand die een Schwalbe van veertig jaar oud koopt onder deze vermelding weet waar hij aan toe is. Wil je een betere prijs; biedt de brommer in Duitsland te koop aan. De Schwalbe is daar erg populair, ook in versleten toestand.

Succes ermee.........


ok ringen weglaten dus, maar het blok is gereveviseerd en er zit geen speling op het big end. en ook niet op het small end met de pen erin.

Dit bericht is gewijzigd door Kai. op 12-1-2011 om 17:38 uur.
 
nieuwe vonkjes gekocht
thijs-tussengas 13-1-2011 11:43 Print reply

Posts: 105
Een gereviseerd blok, met een stootrand in de cilinder ??????????
Die revisie is dan zeker erg goedkoop geweest. Enfin zet de hele zooi maar in elkaar, en wat het rammelen betreft: let ook goed op kabeltjes, plaatwerkdelen e.d. die trillen; door het vele plaatwerk op een Schwalbe klinkt het vaak erger dan het is.

Mathijs
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.

Dit topic is 3505 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved