alwin mtx |
9-1-2011 19:25 |
Posts: 505 |
hij zegt dat hij dat moet doen in zijn eerste post.
en daarbij van dit soort dingen leer je veel vooral als je er nog wijnig verstand van heb.
|
|
|
|
Makrolon |
9-1-2011 20:01 |
Posts: 6733 |
Starten met remmenreiniger? Of gewoon starten op benzine en dan naar ethanol?
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Leen |
9-1-2011 20:02 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dirkvanraalte
ophoog plaat maken of je cilinderkop uirdraaien.
en als je hem op methanol/ethanol laat lopen heb je GEEN ontsteking nodig omdat hij net als een diesel comprimerings ontsteking heeft.
Het is niet gek dat hij moeilijk start hoe hoger het percentagen methanol/ethanol hoe moeilijk hij start en het is ook veel te veel!
begin met 16% van een bestuurbare auto.
theoretisch gezien kan je met 1cc mehtanol/ethanol 1pk halen dus dan is 16% meer dan genoeg!
gr.
ik vind het knap dat jij zo kan zeggen dat je met 1cc ethanol 1pk haalt.
zou dat misschien niet eens beetje afhankelijk zijn van de motor en alles eromheen?
|
|
|
|
gradusss |
9-1-2011 20:08 |
Posts: 603 |
zonder ook maar enige 2 takt/ verbrandingsmotoren kennis is dit compleet zinloos en kan dit niks worden. weggegooide moeite/tijd/geld
|
|
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden... |
|
BenjaminDG |
9-1-2011 20:15 |
Posts: 4605 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dirkvanraalte
sproeier moet 150% groter of meer.
compressie naar beneden anders gaat hij pingelen.
gloeibougie gebruiken die je uit kan schakelen omdat hij net zoals een diesel zal gaan werken.
Teflon keeringen plaatsen.
daarbij komt omdat de verbrandings temperatuur hoger (+-120) is je uitlaat minder goed gaat werken.
of zit ik nou met methanol door elkaar te klooien?
Je hebt bestuurbare auto's met een verbrandings motor die lopen op 16/18/21/25% methanol. daar zit ook al smering door heen en dat kan je kant een klaar kopen bij de modelbouw zaak in blikken van 2,5 liter (25 euro)
De smering zit dan wel goed want die motortjes draaien 25.000 toeren.
Ethanol en methanol hebben een hoger octaan getal waardoor je dus HOGERE compressie verhoudinge kan halen zonder dat de motor gaat kloppen.
Wat is immers het nut om de compressie te verminderen, hierdoor zou je zelfs minder vermogen hebben?
Ook heeft ethanol en methanol minder lucht nodig om te kunnen verbranden t.o.v benzine waardoor dus je sproeier maat een flink pak hoger moet.
Ethanol en methanol hebben wel een lagere energiewaarde bij verbranding maar dit wordt gecompenseerd door de hogere compressie en de grote hoeveelheid brandstof in de cilinder.
Daar zit hem de vermogenwinst dus.
Nu is de vraag of de krukas en andere delen zulke compressie verhoudingen aan kan en of je hem al kunt laten lopen?
Ook ter vermelding is dat ethanol en methanol een koelere verbranding geven dan benzine omdat zij meer warmte uit hun omgeving weg trekken dan benzine en je dus waarschijnlijk een bougie moet gebruiken met een lagere hittegraad.
Ik ben ook met methanol brandstof bezig op een honda mb maar dit staat even stil wegens geen tijd/zin.
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 9-1-2011 om 20:15 uur.
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 9-1-2011 om 20:18 uur.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Niek de Wildt |
9-1-2011 20:25 |
Posts: 7168 |
Zulke topics zijn al vaker langsgekomen, ook daar vertelde ik precies hetzelfde, namelijk dat in het boek "Performance Tuning" van Graham Bell, vanaf halverwege PDF pagina 111, tot het einde van blz 117 precies staat uitgelegt hoe of wat.
Kortom, lees dat, ipv hier domme vragen te stellen waar je domme antwoorden op krijgt.
|
|
|
|
BenjaminDG |
9-1-2011 20:26 |
Posts: 4605 |
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Maeddy |
9-1-2011 20:33 |
Posts: 1059 |
Met bio-ethanol start je sowieso moeilijk. Hoe het komt kan ik niet exact vertellen helaas. Zou het wel voor je na kunnen kijken.
Je kunt met een hogere compressie gaan rijden, wat een hoger otto rendement geeft. Wel een lager mechanisch rendement, maar aan het einde van de som heb je meer vermogensafgifte. De hogere compressie zorgt namelijk dat je mengsel sneller verbrand doordat de moleculen zich dichter bij elkaar bevinden.
De hogere compressie heeft ook als voordeel dat je ontsteking wat later kan. Bij 10k rpm heb je al zo 40 a 50 graden voorontsteking nodig bij een cr van rond de 12.
Voor de rest moet je keerringen vervangen door viton keerringen, deze kunnen beter tegen ethanol.
Vervang je brandstofleiding door iets van koper oid, dat rubber wordt ook weggevreten.
|
|
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! ! |
|
Niek de Wildt |
9-1-2011 20:44 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Met bio-ethanol start je sowieso moeilijk. Hoe het komt kan ik niet exact vertellen helaas. Zou het wel voor je na kunnen kijken.
Je kunt met een hogere compressie gaan rijden, wat een hoger otto rendement geeft. Wel een lager mechanisch rendement, maar aan het einde van de som heb je meer vermogensafgifte. De hogere compressie zorgt namelijk dat je mengsel sneller verbrand doordat de moleculen zich dichter bij elkaar bevinden.
De hogere compressie heeft ook als voordeel dat je ontsteking wat later kan. Bij 10k rpm heb je al zo 40 a 50 graden voorontsteking nodig bij een cr van rond de 12.
Voor de rest moet je keerringen vervangen door viton keerringen, deze kunnen beter tegen ethanol.
Vervang je brandstofleiding door iets van koper oid, dat rubber wordt ook weggevreten.
Je praat poep, het brand juist langzamer en heeft dus meer voorontsteking nodig.
Vanaf nu hoeft niemand meer in dit topic te reager voordat hij PDF pagina 111 - 117 van het bovenstaande artikel heeft gelezen.
Het zou immers achterlijk zijn om vragen te stellen die in die 6 pagina's keurig worden beantwoord door iemand met verstand van zaken.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 9-1-2011 om 20:45 uur.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
9-1-2011 20:46 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dirkvanraalte
sproeier moet 150% groter of meer.
compressie naar beneden anders gaat hij pingelen.
gloeibougie gebruiken die je uit kan schakelen omdat hij net zoals een diesel zal gaan werken.
Teflon keeringen plaatsen.
daarbij komt omdat de verbrandings temperatuur hoger (+-120) is je uitlaat minder goed gaat werken.
of zit ik nou met methanol door elkaar te klooien?
Je hebt bestuurbare auto's met een verbrandings motor die lopen op 16/18/21/25% methanol. daar zit ook al smering door heen en dat kan je kant een klaar kopen bij de modelbouw zaak in blikken van 2,5 liter (25 euro)
De smering zit dan wel goed want die motortjes draaien 25.000 toeren.
Ook jij praat complete poep.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 9-1-2011 om 20:46 uur.
|
|
|
|
Makrolon |
9-1-2011 20:47 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gradusss
zonder ook maar enige 2 takt/ verbrandingsmotoren kennis is dit compleet zinloos en kan dit niks worden. weggegooide moeite/tijd/geld
maargoed dat niet iedereen op die manier denkt.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Maeddy |
9-1-2011 20:47 |
Posts: 1059 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Je praat poep, het brand juist langzamer en heeft dus meer voorontsteking nodig.
Vanaf nu hoeft niemand meer in dit topic te reager voordat hij PDF pagina 111 - 117 van het bovenstaande artikel heeft gelezen.
Het zou immers achterlijk zijn om vragen te stellen die in die 6 pagina's keurig worden beantwoord door iemand met verstand van zaken.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 9-1-2011 om 20:45 uur.
Gast, het brandt ook langzamer. Ik zeg alleen dat het sneller ontbrand bij een hogere compressie, en dat dat positief is omdat je anders een focked op grote voorontsteking nodig bent.
Ik weet niet hoe je uitkomt met je poorttimingen, maar met viertakten geeft die grote vooronsteking problemen met valve-overlap, ivm backfire.
Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 9-1-2011 om 20:48 uur.
|
|
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! ! |
|
gradusss |
9-1-2011 20:49 |
Posts: 603 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]
maargoed dat niet iedereen op die manier denkt.
leg 's uit wat er goed aan is als iemand met nul kennis zn tomos op methanol probeert te laten lopen?
|
|
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden... |
|
Paul de Salmiakbal |
9-1-2011 20:50 |
Posts: 5285 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gradusss
[...]
leg 's uit wat er goed aan is als iemand met nul kennis zn tomos op methanol probeert te laten lopen?
Dan kun je het lekker zelf leren en uitvinden hoe alles moet.
Duurt langer maar uiteindelijk kun je het allemaal weten en nog beter, onderbouwen.
|
|
|
|
Makrolon |
9-1-2011 20:51 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gradusss
[...]
leg 's uit wat er goed aan is als iemand met nul kennis zn tomos op methanol probeert te laten lopen?
die iemand leert er van, hoe het werkt en wat je moet doen om het lopend te krijgen. Als uitvinders vroeger dachten, hmm, daar heb ik geen verstand van, daar begin ik niet aan. Dan hadden we nu niet
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|