Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tomos op Ethanol

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 959 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63477 - Tomos op Ethanol
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 8530 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ewoud92 9-1-2011 18:02 Print topicpost

Posts: 61
Ik wil voor mijn profielwerkstuk mijn tomos op ethanol (96%) laten lopen. Ik weet al dat je alle rubberen delen moet vervangen en dat je wonderolie moet gebruiken, omdat alleen die met ethanol mengt. Het is me ook al gelukt om hem te laten lopen, maar ik heb een probleem. Het kost me echt heel veel tijd om hem aan te krijgen als hij een uurtje bijvoorbeeld heeft stilgestaan. Ik weet niet hoe dit komt. Heeft het te maken met de ontsteking, de bougi? Ik heb geen idee. Alles wat ik dus heb vandert is de sproeier, de rubberen delen en de olie. Ik wil graag tips en opmerkingen horen zodat ik mijn project nog kan verbeteren.

Alvast bedankt, Ewoud
 
Tomos A3

Royal Club 9-1-2011 18:06 Print reply

Posts: 60390
Opzich is moeite doen om 'm aan te krijgen geen raar iets, een goed afgestelde 2takt start koud gewoon moeilijk, en heeft echt de choke nodig om aan te slaan.

Probeer anders eens een iets grotere stationair sproeier te monteren, en anders even voor je daadwerkelijk gaat starten, een paar keer 'loos' te kicken (zonder contact om dus)
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
ewoud92 9-1-2011 18:08 Print reply

Posts: 61
Maar mijn tomos start echt pas na 30 keer kicken en als ik er een beetje kruipolie bij de carb in spuit.
 
Tomos A3
Leen 9-1-2011 18:09 Print reply

Posts: 26877
kan je niet beter ether (startpilot) erin spuiten ipv kruipolie, aangezien kruipolie nogal slecht verdampt en dus ook nogal slecht brand :P
 
st.nyksterdriver 9-1-2011 18:09 Print reply
Posts: 3376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ewoud92
Maar mijn tomos start echt pas na 30 keer kicken en als ik er een beetje kruipolie bij de carb in spuit.

kruip olie is niet brandbaar hoor dus dat helpt niks start pilot in tegen deel helpt wel
 
Royal Club 9-1-2011 18:13 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ewoud92
Maar mijn tomos start echt pas na 30 keer kicken en als ik er een beetje kruipolie bij de carb in spuit.



 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
PRO TUNING 9-1-2011 18:30 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ewoud92
Ik wil voor mijn profielwerkstuk mijn tomos op ethanol (96%) laten lopen. Ik weet al dat je alle rubberen delen moet vervangen en dat je wonderolie moet gebruiken, omdat alleen die met ethanol mengt. Het is me ook al gelukt om hem te laten lopen, maar ik heb een probleem. Het kost me echt heel veel tijd om hem aan te krijgen als hij een uurtje bijvoorbeeld heeft stilgestaan. Ik weet niet hoe dit komt. Heeft het te maken met de ontsteking, de bougi? Ik heb geen idee. Alles wat ik dus heb vandert is de sproeier, de rubberen delen en de olie. Ik wil graag tips en opmerkingen horen zodat ik mijn project nog kan verbeteren.

Alvast bedankt, Ewoud


Je compressieverhouding moet veel hoger ± 1:18 - je sproeier en mengbuis moeten veel groter - je ontsteking moet vroeger staan - Ricinus olie mengt bijna niet en beneden de ± 7 graden niet te gebruiken, olie gaat zich scheiden.
 
ewoud92 9-1-2011 18:32 Print reply

Posts: 61
Wat is precies de compressieverhouding, ik heb trouwens 70 cc en en 15 mm carb.
 
Tomos A3
ErikVerkade 9-1-2011 18:36 Print reply

Posts: 980
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig
Ricker 9-1-2011 18:40 Print reply
Posts: 95
Misschien is die wonderolie te dik, en wil het niet goed door je sproeier gaan. Anyway;

Op het tomosforum kwam iemand met een tip om remreiniger in je carb te spuiten, gaat dan meteen aan. Probeer dat zou ik zeggen.

Is die 15/15 met handchoke? Anders moet je zelf ff een choke maken.
 
Dirkvanraalte 9-1-2011 18:43 Print reply

Posts: 112
sproeier moet 150% groter of meer.
compressie naar beneden anders gaat hij pingelen.
gloeibougie gebruiken die je uit kan schakelen omdat hij net zoals een diesel zal gaan werken.
Teflon keeringen plaatsen.
daarbij komt omdat de verbrandings temperatuur hoger (+-120) is je uitlaat minder goed gaat werken.

of zit ik nou met methanol door elkaar te klooien?

Je hebt bestuurbare auto's met een verbrandings motor die lopen op 16/18/21/25% methanol. daar zit ook al smering door heen en dat kan je kant een klaar kopen bij de modelbouw zaak in blikken van 2,5 liter (25 euro)
De smering zit dan wel goed want die motortjes draaien 25.000 toeren.







Dit bericht is gewijzigd door Dirkvanraalte op 9-1-2011 om 18:50 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Dirkvanraalte op 9-1-2011 om 18:51 uur.
 
Ja, of niet natuurlijk
ewoud92 9-1-2011 18:59 Print reply

Posts: 61
Is het niet heel erg moeilijk om je comprssie verhouding te veranderen, en hoe zou je dat dan bij een tomos moeten doen? Ik heb trouwens een handchoke

 
Tomos A3
st.nyksterdriver 9-1-2011 19:00 Print reply
Posts: 3376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ewoud92
Is het niet heel erg moeilijk om je comprssie verhouding te veranderen, en hoe zou je dat dan bij een tomos moeten doen? Ik heb trouwens een handchoke


draai bank en iemand die er verstand van heeft
 
ewoud92 9-1-2011 19:01 Print reply

Posts: 61
en kun je het pingelen niet gewoon verhelpen door de ontsteking anders af te stellen?
 
Tomos A3
jr customs 9-1-2011 19:03 Print reply

Posts: 1057
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ewoud92
Is het niet heel erg moeilijk om je comprssie verhouding te veranderen, en hoe zou je dat dan bij een tomos moeten doen? Ik heb trouwens een handchoke



Waarom begin je hier aan als je er niets van af weet? je hebt wss alleen je benzine slang vervangen en er toen ethanol in gegooid?
Je moet in iedergeval je keeringen ook vervangen (als je weet wat dat zijn)
 
Dirkvanraalte 9-1-2011 19:21 Print reply

Posts: 112
ophoog plaat maken of je cilinderkop uirdraaien.
en als je hem op methanol/ethanol laat lopen heb je GEEN ontsteking nodig omdat hij net als een diesel comprimerings ontsteking heeft.
Het is niet gek dat hij moeilijk start hoe hoger het percentagen methanol/ethanol hoe moeilijk hij start en het is ook veel te veel!
begin met 16% van een bestuurbare auto.
theoretisch gezien kan je met 1cc mehtanol/ethanol 1pk halen dus dan is 16% meer dan genoeg!


gr.
 
Ja, of niet natuurlijk

Dit topic is 8530 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved