Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - niet af- te stellen 4 takt

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1149 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63468 - niet af- te stellen 4 takt
Pagina 8 van 9
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 14328 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

mini89 15-3-2011 22:48 Print reply

Posts: 495
idd meest gemaakte fout te heet maken
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 4takker
[...]


goed zoeken een beetje mazzel en veel veiling sites af zoeken dan vind je de snelle punten ontstekingen wel
als je de originele punten er op zet gaan ze het langste mee.
ik heb een punten ontsteking gehad waar je om de 100km punten kon vervangen dan waren ze hele maal op. en de condensator niet te heet laten worden met er op solderen ook zoon leuk geintje om zoon ding om zeep te helpen.


 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-3-2011 0:40 Print reply

Posts: 9841
snap ook niet waarom ze die dingen niet gewoon met een schroefaansluiting maken.

en zoals 4takker al zegt, minder klepspeling krijg je niet meer compressie van.

ga je eerst maar eens verdiepen in de werking van viertakt als je dit soort redenaties maakt

 
Too cool for school!
4takker 16-3-2011 0:43 Print reply

Posts: 2395
ik kan hem in ieder geval aanraden om een keer op www.4takt.net te kijken. daar zitten en hoop mensen die veel weten van die dingen. ook ik zit daar
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
chick 16-3-2011 0:44 Print reply

Posts: 417
naja kijk zoals eerder vermeld in dit topic is dit de eerste 4 takt waar k echt zelf aan sleutel, tot dusver vergaat me dat vrij soepel, en naja ik dacht dat als de inlaat klep iets eerder dicht laat gaan is er dus meer slag om de compressie op te bouwen... maar goed k ga er vanuit dat jij me dan kunt uitleggen hoe dat dan in z'n werk zit??

@ 4takker: heb net een account aangemaakt bij jou link, misschien dat iemand t probleem daar herkent,

Dit bericht is gewijzigd door chick op 16-3-2011 om 0:46 uur.
 
lord of the bromfiets
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-3-2011 1:00 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chick
naja kijk zoals eerder vermeld in dit topic is dit de eerste 4 takt waar k echt zelf aan sleutel, tot dusver vergaat me dat vrij soepel, en naja ik dacht dat als de inlaat klep iets eerder dicht laat gaan is er dus meer slag om de compressie op te bouwen... maar goed k ga er vanuit dat jij me dan kunt uitleggen hoe dat dan in z'n werk zit??


Dat is nog niet eens zon hele slechte redenatie
Maar als je het zou bekijken in inlaatduratie dan maakt 0.05mm verschil op je timing zo weinig uit dat je misschien 0.00001% meer compressie hebt. Maar in theorie heb je dus eigenlijk wel gelijk.

Ik doelde er meer op dat als je dus te weinig klepspeling hebt, je klep open blijft staan en je daardoor compressieverlies zult hebben. Zie het vaak zat bij auto's, vooral als de koppen lekker krom zijn getrokken.

Bij viertakten is het iig zo dat je allereerst moet zorgen dat je statische afstellingen goed zijn, en daarmee bedoel ik dus je kleptiming, je klepspeling en eventueel je ontsteking.
Daarna ga je de dingen afstellen die daadwerkelijk voor het lopen van belang zijn, zoals ontsteking en mengsel.
En de ontsteking heeft dan eigenlijk meer betrekking op (oude) auto's, waar je dus eerst je verdeler goed moet zetten qua tanden, en later maar een keer (dynamisch) met de stroboscoop gaat fijnafstellen, maar bij een brommer is het gewoon een kwestie van de grondplaat goedzetten áls ie al verstelbaar is.

Mengsel doe je iig als laatste als je zeker weet dat de rest goed is.
Onthou dat goed, want heel veel mensen komen daar pas heel laat achter dat dat de enige juiste manier is
Kijk maar naar hoe je zelf de boel hebt aangepakt, je gaat eerst met sproeiers aan de gang etc en nu kom je pas bij timing/klepspeling uit.
Begrijp ik ook wel, want dat is ook het meest eenvoudige...maar je hebt altijd kans dat je straks helemaal niet meer weet waar de oorzaak begon


 
Too cool for school!
chick 16-3-2011 1:04 Print reply

Posts: 417
oke, ik begrijp wat je bedoelt thanks voor de uitleg het eerste wat ik trouwens wel heb gedaan is de kleppen stellen, de grondplaat van de ontsteking is niet bij te stellen, dus daar ben ik braaf afgebleven en toen ben ik eerst eens gaan kijken hoe die reageerde op de verschillende posities van de gasnaald. aangezien ik daar niks meer dan een tangetje voor nodig had, naja dat werkte niet zoals ik had gehoopt en heb toen en graai in de sproeierbak gedaan:P heb nu denk voor 20 euries aan sproeiers gehaald XD,
de kleppen staan nu mooi op 0.05 en t voelermaatje kan er nog mooi net aan soepel tussendoor, zowel bij inlaat als uitaat klep
 
lord of the bromfiets
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-3-2011 1:12 Print reply

Posts: 9841
mooi, klinkt alsof je het dan allemaal goed aanpakt.
En blijkbaar denk je er ook wel aardig over na dus dat is helemaal mooi, want dan leer je het tenminste.

Zo heb ik het ook gedaan en na dik 10 jaar gaat het opeens allemaal vanzelf..
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat wat oudere mensen hier op het forum soms tekeer gaan tegen de nieuwelingen maar we hebben het allemaal moeten leren en je kunt niet alles uit theorie halen.
Ik heb zelf voordat ik ging sleutelen vet veel boeken over verbrandingsmotoren gelezen en dat hielp wel met sleutelen, maar ervaring kun je niet uit boeken halen dus dat moet je zelf opdoen. Gestructureerd en logisch werken is de beste manier.

Ik geloof dat je ook al naar je timing had gekeken, dus dat is ook goed.

Stel je voor dat ze de merktekens niet goed hebben gezet op de onderdelen, of dat je onderdelen van een nét ander type hebt, waardoor bepaalde merktekens eigenlijk niet kloppen... dan staat alles op het oog prachtig op tijd en goed, want de merktekens komen overeen, maar stiekem staat het alsnog fout.
Het is onwaarschijnlijk...maar wat ik er mee bedoel te zeggen is dat je niet altijd kunt vertrouwen juist op de dingen die je moet aflezen :S

Er is weinig alternatief, tenzij je documentatie hebt over de graden van de timingen enzo, dan kun je met een gradenschijf op je krukas kijken of je nokkenas goed staat. Zo heb ik het bij mijn nokkenas gedaan toen ik belachelijk veel van mijn blok had afgevlakt.

Tot die tijd lekker van de merktekens uitgaan maar wel in je achterhoofd houden dat zelfs in dat soort dingen fouten zouden kunnen zitten...vooral bij chinese troep.


Voor mij klinkt het allemaal nog als een te arm mengsel, maar het blijft moeilijk beoordelen via tekst en internet

 
Too cool for school!
4takker 16-3-2011 1:21 Print reply

Posts: 2395
ik denk ook dat het voornamelijk in het brandstof mengsel zit,

de c100 van mij pa heeft ook een hele grote sproeier voor wat er op de brommer zit. de brommer is tot het laatste boutje origineel maar er moet een sproeier 94 in. terwijl in de boeken staat een 74.
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
chick 16-3-2011 12:35 Print reply

Posts: 417
oke, ja ik zit nu op 78, maar ga wel even kijken of ze 80 of 82 hebben dan, en lijkt mij ook want als k de luchtstel schroef helemaal dicht en dan een kwart terug draai loopt ie t beste. maar zodra k er iets meer lucht aan toevoeg loopt t alweer knudde.
 
lord of the bromfiets
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-3-2011 12:38 Print reply

Posts: 9841
wat voor kleur heeft je bougie dan?

 
Too cool for school!
chick 16-3-2011 12:42 Print reply

Posts: 417
zal k zo eventjes checken, maar om heel eerlijk te zijn, vond k dat in dit opzicht niet heel betrouwbaar omdat toen k met sproeier 54 reed, was ie pikzwart en toch liep die veeeeeeeels te arm :s, en dat was uiteindelijk ook de reden om de pakkingen allemaal te vervangen.
 
lord of the bromfiets
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-3-2011 14:50 Print reply

Posts: 9841
pikzwart kan ook olie zijn die verbrandt.
 
Too cool for school!
4takker 16-3-2011 14:55 Print reply

Posts: 2395
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
pikzwart kan ook olie zijn die verbrandt.


dat had hij al uit gesloten.

toen ik het ding had heeft hij geen olie verbruikt.
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-3-2011 14:58 Print reply

Posts: 9841
een zwarte bougie door teveel brandstof vebranden en tegelijkertijd een te arm mengsel lijkt me ook nogal tegenstrijdig.
Tenzij ie onderin te rijk loopt en bovenin te arm of andersom...dan klopt er gewoon iets niet met je hele inlaattraject.


 
Too cool for school!
chick 16-3-2011 17:30 Print reply

Posts: 417
naja hij loopt onderin volgens mij wel iets te rijk, ik denk dit omdat ie bij stationair een klein beetje rookt, en dan die blauwe rook. maar bovenin inderdaad, lijkt ie net iets te arm door dat sputteren. en ik heb echt geen idee meer wat er niet goed bij t inlaat traject zou kunnen zijn :/... k zal wederom een filmpje maken terwijl ik rijd en ook van het starten, misschien dat jullie dan zoiets hebben van oja, zus of zo
 
lord of the bromfiets

Dit topic is 14328 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 8 van 9
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved