Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - niet af- te stellen 4 takt

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1067 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63468 - niet af- te stellen 4 takt
Pagina 2 van 9
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 14257 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

st.nyksterdriver 13-1-2011 11:14 Print reply
Posts: 3376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jr customs
de naald moet omhoog dus het clippie moet naar boven...
Dit bericht is gewijzigd door jr customs op 12-1-2011 om 23:08 uur.

ik weet niet wat voor carb jij hebt maar clipje moet omlaag om de naald omhoog te krijgen
 
jr customs 13-1-2011 21:05 Print reply

Posts: 1057
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: st.nyksterdriver
[...]

ik weet niet wat voor carb jij hebt maar clipje moet omlaag om de naald omhoog te krijgen


Klopt, tiepfoutje.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chick
hahaha dat meen je niet ik zat net 2 tellen geleden te kijken of k m ging bestellen de kans is groot dat k je volgende week daar dan ff voor benader dan kunnen we miss wat afspreken

idd morgen ff de naald verplaatsen
k heb nog een paar dingetjes nodig maar die komen in verloop van tijd wel, want geld is sinds m'n ontslagname niet in een grote stroom:P
maar thanks k zal t in me achterhoofd houden


Laat het maar weten, ook als je nog iets anders nodig hebt, ik wil wel het liefst deze week de bestelling eruit doen aangezien ik zelf ook spullen nodig heb.

Dit bericht is gewijzigd door jr customs op 13-1-2011 om 21:06 uur.
 
chick 16-2-2011 20:24 Print reply

Posts: 417
ik heb nu echt geen idee meer van hoe en wat... k heb een nog kleinere sproeier erin geschroeft maar hij loopt nog steeds knudde, althans ik kan m nu in ze 1 volgas geven, maar zodra k naar de 2 of 3 ga kan k maar een klein beetje gas geven. sproeier 52 heb k geprobeerd maar hij loopt op 56 toch echt t beste. de gasnaald staat in de hoogste positie dus het clipje in het onderste keepje. en de stationair is ook gigantisch hoog en niet af te stellen met de stationair schroef, verders kan k stellen wat k wil maar zit er niet echt verandering in. iemand ervaring? op het moment dat k in ze 2 rijd, en een klein beetje gas geef, loopt ie goed. maar als k dan naar 3/4 gas ga begint ie te stotteren en als k naar 4/4 gas ga doet het typische bwoaahhhpp geluid.
 
lord of the bromfiets
jr customs 16-2-2011 20:53 Print reply

Posts: 1057
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chick
ik heb nu echt geen idee meer van hoe en wat... k heb een nog kleinere sproeier erin geschroeft maar hij loopt nog steeds knudde, althans ik kan m nu in ze 1 volgas geven, maar zodra k naar de 2 of 3 ga kan k maar een klein beetje gas geven. sproeier 52 heb k geprobeerd maar hij loopt op 56 toch echt t beste. de gasnaald staat in de hoogste positie dus het clipje in het onderste keepje. en de stationair is ook gigantisch hoog en niet af te stellen met de stationair schroef, verders kan k stellen wat k wil maar zit er niet echt verandering in. iemand ervaring? op het moment dat k in ze 2 rijd, en een klein beetje gas geef, loopt ie goed. maar als k dan naar 3/4 gas ga begint ie te stotteren en als k naar 4/4 gas ga doet het typische bwoaahhhpp geluid.


nu klinkt het als valse lucht, dat al gechekt?
 
4takker 16-2-2011 22:05 Print reply

Posts: 2395
probeer is een sproeier 74 dat heb ik al vaker uit een 50cc brommer getrokken met een grote carbu.

er zit/zat een imi carbu op toen je hem kocht. ik meen een shengway of zo iets moet je even op de carbu kijken.


nog even een stuk voor het afstellen misschien kan je er wat mee

De zonder-naar-je-bougie-kijk-manier:
Vervang je bougie voor een nieuwe en laat hem verder lekker zitten!

Stap 1: gasnaald op de middelste stand en stationairschroef op 1,25 volle draaien open vanaf de gesloten positie.
Stap 2: een sproeier er in die ietsje groot lijkt.
Stap 3: ga rijden. Als hij sputtert op vol gas is de sproeier te groot. Probeer een sproeier 1 stap kleiner.
Als hij sputtert en dan uit valt is de sproeier veel te groot. In dat geval even de bougie er uit en droog maken. Probeer een sproeier 2 stappen kleiner.
Stap 4: Herhaal stap 3 totdat hij niet meer sputtert op vol gas.
Je hebt nu de juiste hoofdsproeier.
Stap 5: Gasaald op zijn hoogste stand (dus het clipje in de onderste groef).
Stap 6: Ga rijden op HALF GAS. Als hij sputtert en in houdt op half gas staat hij te rijk op half gas. Hang de gasnaald 1 standje lager.
Stap 7: Herhaal stap 6 totdat hij niet meer sputtert op half gas.
Je hebt nu de gasnaald op de juiste stand staan.
Stap 8: Draai de stationairschroef ietsjes in waardoor het stationaire toerental omhoog gaat. Dit is de schroef die loodrecht op de gasschuif gericht staat.
Draai de luchtschroef (de andere schroef dus) een halve slag naar binnen en draai hem langzaam weer naar buiten totdat je het exacte punt hebt gevonden waar op hij stopt met reageren op de luchtschroef. Hij gaat steeds ietsjes hoger stationair lopen naarmate je die schroef verder naar buiten draait. Tot op een bepaald punt, dan gaat het toerental niet verder meer omhoog. Dat punt moet je dus hebben.
Draai de stationairschroef weer terug totdat het blok rustig doch stabiel stationair draait.

Klaar, niet meer aan zitten.
Owja, controleer voordat je begint met de carb af te stellen of je genoeg vrije slag op je gaskabel hebt.

Bron: ivo215



De kijk-wel-naar-je-bougie-manier:
De carburateur volgas afstellen:
STAP 1:
Zoek een lange weg en ga een tijdje volgas rijden. Ook al stottert je brommer en gaat hij steeds langzamer, gewoon die gashendel open houden en zo goed als het gaat door blijven rijden.


STAP 2:
Na een km ofzo stop je zo snel mogelijk en zet je je brommer ook meteen uit. Je kan ook al tijdens het rijden opeens je gas dicht doen, koppeling intrekken en je contactsleutel omdraaien. Pas dan op dat je je sleutel niet per ongeluk eruit trekt zodat je em moet gaan zoeken. Erg vervelend


STAP 3:
Pak je bougie sleutel en draai je bougie eruit. Bekijk de kleur van het porselein.


Met te warm bedoelen ze hetzelfde als te arm en met te koud bedoelen ze te Rijk.

Bij te arm is je sproeier te klein.

Bij te rijk is je sproeier te groot.

Heb je nu geconcludeerd dat je sproeier te groot of te klein is ga dan verder met stap 4. Zoniet dan ga naar stap 5.


STAP 4:
Ga naar huis en trek je carburateur open. Vervang je sproeier door een grotere en of kleinere sproeier en ga terug naar stap 1.


STAP 5:
Klaar. Ga nu halfgas afstellen.

De carburateur halfgas afstellen:
STAP 1:
Zoek een lange weg en ga een tijdje halfgas rijden. Ook al stottert je brommer en gaat hij steeds langzamer, gewoon die gashendel voor de helft openhouden en zo goed als het gaat door blijven rijden.


STAP 2:
Na een km ofzo stop je zo snel mogelijk en zet je je brommer ook meteen uit. Je kan ook al tijdens het rijden opeens je gas dicht doen, koppeling intrekken en je contactsleutel omdraaien. Pas dan op dat je je sleutel niet per ongeluk eruit trekt zodat je em moet gaan zoeken. Erg vervelend


STAP 3:
Pak je bougie sleutel en draai je bougie eruit. Bekijk de kleur van het porselein.



Met te warm bedoelen ze hetzelfde als te arm en met te koud bedoelen ze te Rijk.

Bij te arm zit je naald te laag.

Bij te rijk zit je naald te hoog.

Heb je nu geconcludeerd dat je naald te laag of te hoog zit ga dan verder met stap 4. Zoniet dan ga naar stap 5.


STAP 4:
Draai aan de bovenkant je carburateur open en haal je gasschuif eruit en demonteer deze. Je zal dan een naald vinden met een aantal groefjes. De zorgen ervoor hoe hoog of laag de naald kan staan.

Zit je naald te hoog dan moet het clipje in het groefje erboven. Een groefje naar boven is dus een armere afstelling.

Zit je naald te laag dan moet het clipje in het groefje eronder. Een groefje naar onderden is dus een rijkere afstelling.


STAP 5:
Klaar. Ga nu stationair afstellen.

De carburateur stationair afstellen:
Draai de stationairschroef ietsjes in waardoor het stationaire toerental omhoog gaat. Dit is de schroef die loodrecht op de gasschuif gericht staat.
Draai de luchtschroef (de andere schroef dus) een halve slag naar binnen en draai hem langzaam weer naar buiten totdat je het exacte punt hebt gevonden waar op hij stopt met reageren op de luchtschroef. Hij gaat steeds ietsjes hoger stationair lopen naarmate je die schroef verder naar buiten draait. Tot op een bepaald punt, dan gaat het toerental niet verder meer omhoog. Dat punt moet je dus hebben.
Draai de stationairschroef weer terug totdat het blok rustig doch stabiel stationair draait.
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
PRO TUNING 17-2-2011 9:36 Print reply

Posts: 4000
Grootte stationair sproeier - afschuining gasschuif - grootte naaldgeleider - conischiteit naald etc. hebben allemaal invloed op je afstelling.
 
chick 17-2-2011 14:17 Print reply

Posts: 417
k weet dat t allemaal invloed op elkaar heeft, de carb is een k*n ?? en is in japan gemaakt. opzich vertrouw k de carb wel k krijg alleenhet hele zootje niet strak op elkaar afgesteld...
 
lord of the bromfiets
PRO TUNING 17-2-2011 14:24 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chick
k weet dat t allemaal invloed op elkaar heeft, de carb is een k*n ?? en is in japan gemaakt. opzich vertrouw k de carb wel k krijg alleenhet hele zootje niet strak op elkaar afgesteld...



Dat is geen tekortkoming van de carburateur maar van diegene die hem probeert af te stellen + een tekort aan afstel onderdelen.
 
chick 17-2-2011 17:49 Print reply

Posts: 417
k zeg ook... IK krijg t hele zootje niet op elkaar afgesteld, goed lezen is al een heel begin en een tekort aan stel materiaal?? noem eens iets wat k nodig heb behalve een schroevendraaier, bougie sleutel en een tangetje voor t clipje van de naald maargoed nu weer even waarover het ging...

ik heb vandaag t clipje weer even naar t midden gebracht vanaf de onderste positie. start nu perfect, iets meer stelmogelijkheid aan de stationair schroef, en ook iets meer aan de luchtschroef, maar vooralsnog geen duidelijke verbetering in t gasgeven, nog steeds het bwoapp geluid alleen nu al veel eerder ik kan nu ipv 3/4 gas nog maar 1/4 gas geven, en hij loopt nu nog maar 33 ipv 43,


edit: ik zag trouwens ook dat de bougie zoals t onderste plaatje is, oftewel een 'te koude' bougie, er zit nu een c7 nog iets in van ngk zal k voor een 8 of 9 gaan? en k begreep van een maatje dat er achter de c een r moet komen omdat t een digitale ontsteking is

Dit bericht is gewijzigd door chick op 17-2-2011 om 17:51 uur.
 
lord of the bromfiets
4takker 17-2-2011 18:52 Print reply

Posts: 2395
die hitte graad van de bougie is goed. 8 of 9 moet je pas bij veel cc hebben.

welke sproeier heb je er nu dan in? nog steeds ergens in de 50?

als je een 70 hebt moet je die is proberen
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
chick 17-2-2011 19:19 Print reply

Posts: 417
ik heb er nu 56 inzitten, en ik heb tot 68 liggen en vrijwel alles wat ertussen die cijfers zit. ik ga morgen wel ff die 68 erin draaien en kijken wat ie dan doet.
maar als k die afstel optie met de kijk-naar-de-bougie manier lees dan staat daar dat een zwarte aanslag dragende bougie ook wel getuigt van een te rijk lopende motor, dat lijkt me in dit geval wel zo, want de bougie is vrijwel gelijk aan het onderste plaatje, klopt t dan wel dat k zoveel groter moet?
 
lord of the bromfiets
PRO TUNING 17-2-2011 19:31 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chick
k zeg ook... IK krijg t hele zootje niet op elkaar afgesteld, goed lezen is al een heel begin en een tekort aan stel materiaal?? noem eens iets wat k nodig heb behalve een schroevendraaier, bougie sleutel en een tangetje voor t clipje van de naald maargoed nu weer even waarover het ging...

ik heb vandaag t clipje weer even naar t midden gebracht vanaf de onderste positie. start nu perfect, iets meer stelmogelijkheid aan de stationair schroef, en ook iets meer aan de luchtschroef, maar vooralsnog geen duidelijke verbetering in t gasgeven, nog steeds het bwoapp geluid alleen nu al veel eerder ik kan nu ipv 3/4 gas nog maar 1/4 gas geven, en hij loopt nu nog maar 33 ipv 43,


edit: ik zag trouwens ook dat de bougie zoals t onderste plaatje is, oftewel een 'te koude' bougie, er zit nu een c7 nog iets in van ngk zal k voor een 8 of 9 gaan? en k begreep van een maatje dat er achter de c een r moet komen omdat t een digitale ontsteking is

Dit bericht is gewijzigd door chick op 17-2-2011 om 17:51 uur.


Goed lezen lijkt inderdaad een probleem (bij jou) want door b.v. een
andere gasschuif afschuining verandert er al veel qwa opnemen.

 
chick 17-2-2011 19:39 Print reply

Posts: 417
dude, als dit de standaard setup is, zal die zo ook prima moeten kunnen lopen zonder er gelijk een andere schuif op te knallen, en als je dan dat zo zegt als in je eerdere post kan k daar niet echt wijzer uit worden, verklaar dan ook waarom en wat k precies zou moeten doen want anders heb k er niet zo heel veel aan, want jij zet er neer wat er allemaal invloed op heeft, en tuurlijk besef ik dat dat allemaal een bepaalde invloed heeft, maar zonder een uitleg van hoe t zou moeten kan k er nogmaals niks mee.
 
lord of the bromfiets
4takker 17-2-2011 19:42 Print reply

Posts: 2395
ik stel mijn brommers altijd af tijdens het rijden.

een lang stuk weg in de buurt zoeken. voor ik weg rij maak ik de bougie hele maal schoon. gas naald in het midden. dan doe ik de sproeier er in die ik denk dat goed is.
dan een keer de weg vol gas uit rijden aan het eind de koppeling in knijpen (bij een semi auto maat het pedaal heele maal om hoog trekken en om hoog houden tot je stilstaat) en het contact gelijk om zetten als je de koppeling in hebt geknepen. als je stil staat de bougie er uit en kijken welke kleur hij heeft. als hij koffie bruin is dan is het goed.
als hij te rijk of te arm is een andere sproeier in.

als je hem vol gas goed afgesteld dan half gas afstellen, het zelfde verhaal als hier boven alleen dan half gas.

stationair af stellen.
zorgen dat de brommer warm is. dan het statoinair op draaien tot 2500 toeren. dan de lucht schroef hele maal in draaien en 1 slag weer naar buiten. dan met de stationair schroef naar een mooi stationair toeren tal draaien.

dan moet het over het algemeen goed lopen op welke stand van het gas.



wat ik zelf heb gemerkt met mijn ss is dat met 50cc en een 19mm carbu sproeier rond de 70. 70cc met een 19mm carbu sproeier rond de 80 en met 85cc en een 19mm carbu rond de sproeier 90.



 
Never drive faster then your guardian angel can fly
chick 17-2-2011 19:48 Print reply

Posts: 417
oke, maar t frapante vind k dan dat die bougie zo donker kleurt aangezien er een sproeiertje 56 in zit, en met sproeier 52 alleen maar beroerder loopt. hij lust volgens mij ook wel een druppie olie, morgen met een maatje even de compressie meten en kijken hoeveel wijzer k daaruit kan komen, kan dit probleem ook door de compressie veroorzaakt worden?
 
lord of the bromfiets

Dit topic is 14257 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 9
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved